Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Nu har ju förvisso förtroendemännen, dvs skyddsombud och fackombud stäng tystnadsplikt och sekretess över den eventuella tystnadsplikt de skrev under på när de anställdes. Det tillskillnad från företagsledningen som inte har någon tystnadsplikt alls. Dvs. fackombuden kan straffrättsligt få böter och sitta i fängelse om de yppar sig om saker de har fått reda på som förtroendeman.
Om jag skulle vara företagare;
Skulle jag lite mer på den fackliga representanten utvald av facket utan min egen insikt eller kontroll att inte bli för full på julfesten? Eller skulle jag lita mer på den som jag själv anställt för uppgifter som finns i en styrelse och som är med i arbetet och inte bara ska lyssna?
Det finns tystnadsplikt i flertalet yrken där man ser att enskilda personer inte kan hantera det. Kan vara allt från att de hamnar i skuldsättning eller bara har en dålig dag på jobbet. Senast i veckan stod det om någon som jobbade på domstol som läckte information. Det skulle jag klassa som värre än att läcka företagshemligheter där det enbart är ekonomisk skada som uppstår.
Om jag bara har träffat på ytterst olämpliga personer som varit fackligt aktiva och drar alla över en kam. Ja kanske det, men tyvärr finns de alldeles för många berättelser från arbetslivet där fler har haft liknande upplevelser från representanterna som är på golvet (tyvärr finns det en "vi och dom" uppdelning även inom facket). Det finns självklart de som gör ett bra jobb som fackliga representanter också.