2023-12-13, 21:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
På vilket sätt skulle ett kollektivavtal förbättra arbetsmiljön och hanteringen av t.ex kemikalier?
Är det inte arbetsmiljöverket som vanligtvis hanterar sådanna frågor? Jag trodde att facken mer hanterade själva arbetstagaren, inte arbetsmiljön på Tesla?
Och att skylla på sin chef angående hur man själv hanterar kemikalier och arbetsmiljön i stort, det är bara löjligt.. Varför kan inte de anställda hantera arbetsmiljön och produkterna själva, står arbetsgivaren med piska och kastar kemikalierna på dom stackars mekanikerna?
Det är allt annat än "löjligt" att "skylla" på sin chef, det är nämligen chefen som har arbetsmiljöansvaret.
Under normala förhållanden (där AG och fack för dialog) så sköter man det löpande arbetsmiljöarbetet gemensamt i något som kallas skyddskommitte.
På Tesla låter det mer som om kollegorna tävlar mot varandra och svårligen har tid att reflektera över vad för kemikalier man hanterar, vilka risker som finns med dem och hur man förebygger olyckor eller hälsoproblem som dessa kan orsaka.
Facket hanterar faktiskt mycket mer arbetsmiljö än enskilda medlemmars ärenden, och det är framför allt AML som är tillräckligt skarpt formulerad för att verkligen ge facket inflytande över arbetsplatsen. MBL är tandlös i jämförelse.

Jag har en bestämd känsla av att konflikten med Tesla handlar om mycket, mycket annat än några siffror i en lönelista. Antagligen är det hela företagskulturen, framför allt med avseende på arbetsmiljön som väckt IF Metalls stridslystnad.
Citera
2023-12-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Jo. Bara för att man jobbar för posten så får man inte utföra trafikanalys av posttrafik.

Ehm, jasså?
Trafikanalyser är det enda trafikledare på posten gör. Hur fan skulle de annars kunna planera lastning och lossning av posten?

Ge dig nu, du har inget att komma med, precis som alla andra av dina kollegor som tror att de kan något för att de driver ett företag.
Citera
2023-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då krävs det för det första att det finns arbetsgivare som vill erbjuda bättre villkor, vilket sannolikheten lär sjunka rejält för om inte facken sätter press genom sin lönekartell.
Företag som inte har råd/lust att teckna avtal om högst rimliga miniminivåer skall vi inte ha i Sverige. De får anpassa sig eller leta reda på någon annan marknad för sin verksamhet.

Kom igen nu Woods, lönekarteller också…
Citera
2023-12-13, 21:44
Medlem
Citat:
Det är allt annat än "löjligt" att "skylla" på sin chef, det är nämligen chefen som har arbetsmiljöansvaret.
Under normala förhållanden (där AG och fack för dialog) så sköter man det löpande arbetsmiljöarbetet gemensamt i något som kallas skyddskommitte.
På Tesla låter det mer som om kollegorna tävlar mot varandra och svårligen har tid att reflektera över vad för kemikalier man hanterar, vilka risker som finns med dem och hur man förebygger olyckor eller hälsoproblem som dessa kan orsaka.
Facket hanterar faktiskt mycket mer arbetsmiljö än enskilda medlemmars ärenden, och det är framför allt AML som är tillräckligt skarpt formulerad för att verkligen ge facket inflytande över arbetsplatsen. MBL är tandlös i jämförelse.

Jag har en bestämd känsla av att konflikten med Tesla handlar om mycket, mycket annat än några siffror i en lönelista. Antagligen är det hela företagskulturen, framför allt med avseende på arbetsmiljön som väckt IF Metalls stridslystnad.

Hanteringen av kemikalier är reglerat i kemikalielagstiftningen och har absolut 0 med något kollektivavtal att göra.

Riskbedömning av hantering, uppmärkning med Farosymboler, inventering, tillgängliggörande av MSDS etc skall göras oavsett kollektivavtal eller ej.

Sluta tro att företag slutar fungera om de inte har kollektivavtal.
Citera
2023-12-13, 21:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkpinnen
Kom igen nu Woods, lönekarteller också…
Vad vill du kalla det då? Facket är ju en lönekartell.
Citera
2023-12-13, 21:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Hanteringen av kemikalier är reglerat i kemikalielagstiftningen och har absolut 0 med något kollektivavtal att göra.

Riskbedömning av hantering, uppmärkning med Farosymboler, inventering, tillgängliggörande av MSDS etc skall göras oavsett kollektivavtal eller ej.

Ska tro att företag slutar fungera om de inte har kollektivavtal.
Nu har jag väl inte påstått att kemikaliehantering på en arbetsplats regleras i kollektivavtal? Jag skrev ju att AML reglerar arbetsmiljön och ger arbetstagarorganisationen stort inflytande över arbetsmiljöarbetet. AML och en djävla massa arbetsmiljöföreskrifter från myndigheten.
Citera
2023-12-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
På vilket sätt skulle ett kollektivavtal förbättra arbetsmiljön och hanteringen av t.ex kemikalier?
Är det inte arbetsmiljöverket som vanligtvis hanterar sådanna frågor? Jag trodde att facken mer hanterade själva arbetstagaren, inte arbetsmiljön på Tesla?
Och att skylla på sin chef angående hur man själv hanterar kemikalier och arbetsmiljön i stort, det är bara löjligt.. Varför kan inte de anställda hantera arbetsmiljön och produkterna själva, står arbetsgivaren med piska och kastar kemikalierna på dom stackars mekanikerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Noseone

Sluta tro att företag slutar fungera om de inte har kollektivavtal.

Citat:
Nu har jag väl inte påstått att kemikaliehantering på en arbetsplats regleras i kollektivavtal? Jag skrev ju att AML reglerar arbetsmiljön och ger arbetstagarorganisationen stort inflytande över arbetsmiljöarbetet. AML och en djävla massa arbetsmiljöföreskrifter från myndigheten.

Enligt AML skall ett skyddsombud utses av arbetstagarna (inte arbetsgivaren), men detta ombud har bara ett begränsat handlingsutrymme ifall denne utses av en splittrad arbetsgrupp. En ensam arbetstagare är väldigt sårbar framför företagsledningen. Kollektivavtalet gör skyddsombudets ställning som förtroendeman starkare och skyddsombudet har en större organisation bakom sig som kan vara behjälplig i fall där skyddsombudet måste stänga verksamheten och t.e.x. koppla in AMV. , företagsledningen kan nu inte hota arbetstagaren personligen för att denne är skyddsombud och anmärker på t.ex. en viss tillverkningsprocess.

Det är arbetsgivaren som ska se till att rutinerna för hantering av kemikalier är tydliga och följs. Det är arbetsgivaren som ska se till att reglerna uppdateras. Arbetsgivaren ska i samråd med skyddsombudet kartlägga olika sorters av arbetsmiljöproblem och arbetsmiljörisker, vilket kan vara allt från kemikaliehantering till arbetsbelastning, mobbning, arbetstider, luftkvalitet i lokalerna osv.

MBL och enskilda anställningsavtal kan inte reglera skyddsombudets roll, utan dess roll är sårbar utan kollektivavtal.
Senast redigerad av Methos 2023-12-13 kl. 21:57.
Citera
2023-12-13, 21:55
Medlem
Citat:

Ja, det är tämligen Sveriges starka arbetsmiljösamverkan som gör Musk väldigt nervös. I USA är inte arbetsmiljön något som prioriteras. Arbetsmiljösamverkan är ju allt från AMLs väldigt handfasta bestämmelser om skyddsskor och dödmansgrepp till arbetstider, luftkvalitet, rastverksamhet, personalutrymmen, toaletter, rehab osv. Mycket av dessa saker är helt främmande för amerikanska bolag. Att bara ha skyddskor på en verkstad kan vara en sådan sak. Tänk dig att behöva lyfta ned ett batteridäck från en bil utan skyddskor!

Frågan handlar inte om löner etc.
Citera
2023-12-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Independent99
Så den svenska modellen är att strejkande både ska få 130% ersättning av facket och samtidigt svartjobba?
Den svenska modellen e att våga gå emot världens rikaste person och slå vakt om kollektivavtal. Den amerikanska modellen e att vika sej för överheten.
Citera
2023-12-14, 00:00
Medlem
Citat:
Olof Sjöströms svar i intervjun får mig att skäligen misstänka Tesla för att vara en synnerligen otäck arbetsgivare.

En utbredd tystnadskultur med tydliga inslag av ackordliknande ersättningsformer samt gravt eftersatt arbetsmiljöarbete låter i bästa fall som en rätt kass arbetsplats. I sämsta fall direkt skadlig för den anställde.

Den här intervjun har vi redan avhandlat för ett antal sidor sedan. Han är inte en bra opartisk representant. Oavsett om en brist är liten eller stor så hugger den som skriver artikeln på att det är en brist. Dessutom representerar han bara 1 av alla verkstäder. Innan man drar för stora växlar på hur Tesla har det, bör man nog även jämföra i hur branschen ser ut överlag innan man börjar kasta skit.

Innan någon går ut med vad för brister vi pratar om. Vad för kemikalier som inte hanteras rätt. Precis som andra påståenden som facket gör. Så tycker jag allt vi får hålla det för sig själv.

Dessutom är Olof fackligt aktiv och öppen med det. Som vi konstaterat tidigare så håller många tyst kring dessa personer, då man aldrig vet vad de kan göra då de kör egna agendor mot arbetsgivaren där de gärna tar med någon i skottlinjen. Bara för ingen vill prata med just dig, så är det inte tystnadskultur på ett företag.

Personligen fick Seko min extraanställning på Posten avslutad för att de skulle driva frågor åt mig utan att jag ville. Villkor i mitt avtal som uppkom vid en fika, som den fackliga representanten inte kunde låta vara. Villkor som var perfekta för mig, men i hans ögon var en otrygg anställning och han ville ge mig en bättre. Det var mitt extrajobb under studier, så passade mig utmärkt att inte vara garanterad några timmar. Då det samtidigt betydde att jag inte behövde garantera att jobba något.
Citera
2023-12-14, 00:01
Medlem
Citat:
Facken har inte alls för stor makt. Det enda man verkligen kan bråka ordentligt om är just detta - att arbetsgivaren skall teckna kollektivavtal. Det är så vi gör i Sverige, och vår lagstiftning är utformad för denna ordning.

Men det är ju det som är horribelt. Att man i Sverige, med vilka medel som helst, lagligt kan tvinga till sig något som är frivilligt!

Lagen måste ändras så att sympatiåtgärder blir olagliga eller skriva om lagen så att KAL blir obligatoriskt. Vi kan inte ha det så här om företag ska tordas etablera sig i Sverige och skapa arbetstillfällen.
Senast redigerad av Badpojken1245 2023-12-14 kl. 00:08. Anledning: Missade citat
Citera
2023-12-14, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Attacken på svensk infrastruktur?
ETT amerikanskt bolag har tillfälligt fått sin post beslagtagen. Inga privatpersoner eller viktiga samhällsfunktioner är påverkade av detta.

Jag antar att det i begreppet svensk infrastruktur även lades in ett av Sveriges bäst utbyggda och tillförlitliga snabbladdningsnät.

Det hade varit väldigt intressant om Tesla i jultrafiken helt enkelt skulle gå tillbaka till att bara ha det för sina egna kunder. Detta med motiveringen att minska slitaget då de inte kan serva det lika lätt som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in