2023-12-14, 04:39
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Undrar varför vi har den här diskussionen. Du skriver fel bolagsnamn ovan, och jag rätt. Men det är en inte viktigt.
Jag vet mycket väl vad Francishe är.
Varför kan du inte svara på min fråga. Jag försöker igen

ABC opererar med ett antal bolag. På deras hemsida använder de ett samlingsbegrepp för bolagsnamnet ”ABC Bygghissar”. Detta bolagsnamn finns inte formellt. Punkt. Det går på hemsida inte att utläsa att de har olika bolag. De får kunden att tro att det är ABC Bygghissar de gör affärer med. Det kan vara så, men behöver inte vara det.

Franchise fungerar så, enkelt förklarat för dig, att någon annan har ett bolag, men säljer produkten under t ex Bygghissar varumärke.
Om du köper en Mc D hamburgare så säger du att du köpt den av Mc D. Men i själva verket kanske du köpt den av Nisses Hambugrare i Örebro AB ( inga liknelser i övrigt då McD har ett långtgående ansvar för sitt varumärke)

I media har vi läst att det är ABC Bygghissar som utfört jobbet. Ett bolag som inte finns.

Min ENKLA fråga är. Är vi säkra på att det är ABC Bygghissar och Byggmaskiner AB ( inte Byggställningar som du skriver) och inte t ex Entreprenadställningar i Stockholm AB, eller någon Franchisetagare som använder varumärket.
För att veta det måste vi känna till avtalet. Inte vilken skylt som sitter på bygget eller hissen.

Jag tror du är medveten om att avtalsparten har avgörande betydelse för den fortsatta processen.
SHK lär komma med svaret på detta.
Bara att kolla på Alla Bolag så hittar du företaget ABC Bygghissar och Byggmaskinerna AB 556636-7826

Bolaget finns uppenbart och är inget hittepånamn för en grupp företag
Senast redigerad av bema56 2023-12-14 kl. 04:41.
Citera
2023-12-14, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, om konstruktionen av hissen är mer än 57 år gammal, är det kanske inte så konstigt om den inte uppfyller gällande säkerhetskrav. Är det så illa, då råder det ingen som helst tvekan om att Alimaks chefer kommer råka riktigt illa ut.

Men så illa lär det inte vara. Hissens konstruktion är garanterat mycket nyare än så, även om dess ursprung går långt tillbaka.

Men det spelar ingen roll när hissen konstruerades, den måste ändå uppfylla gällande regelverk, alldeles särskilt säkerhetsreglerna.

"om man anat faran av slarv". Tja, man var fullt medveten om faran, man skrev till och med om den i manualen. Ändå gjorde man inte en säkrare konstruktion. Något att fundera över, för vissa.

Tack för bra sakkunskap, dejt tillför i tråden.
Som ofta vid stora olyckor pågår nu två utredningar (kanske fler interna, men av mindre betydelse}
SHK, som utreder vad som orsakade olyckan, i syfte att förbättra för framtiden. De tittar ej på straffrättsligt ansvar.
Polisen och Åklagare, Som utreder om brott är begånget. Och lämnar till åtal. Sen får domstol avgöra.
Det är två helt olika utredningar. Jag uppfattar det som att dina synpunkter mest träffar SHKs område. Förbättringspotential. De kommer nog att komma fram till att konstruktionen kan förbättras. Att manualer och instruktioner kan förbättras mm.
Men frågan är om de kan lastas för det straffrättsliga. Där kommer nog fokus mer att ligga på ABC, som troligen utfört misstagen som direkt ledde till olyckan.
Vad tror du
Citera
2023-12-14, 04:49
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ja, om konstruktionen av hissen är mer än 57 år gammal, är det kanske inte så konstigt om den inte uppfyller gällande säkerhetskrav. Är det så illa, då råder det ingen som helst tvekan om att Alimaks chefer kommer råka riktigt illa ut.

Men så illa lär det inte vara. Hissens konstruktion är garanterat mycket nyare än så, även om dess ursprung går långt tillbaka.

Men det spelar ingen roll när hissen konstruerades, den måste ändå uppfylla gällande regelverk, alldeles särskilt säkerhetsreglerna.

"om man anat faran av slarv". Tja, man var fullt medveten om faran, man skrev till och med om den i manualen. Ändå gjorde man inte en säkrare konstruktion. Något att fundera över, för vissa.

Det säkraste för människan skulle väl vara om hissen kan montera upp sig själv eftersom någon inte klarar av att läsa instruktioner och skiter i säkerheten?

Men det är förstås Alimaks fel..

Idiot!
Citera
2023-12-14, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Bara att kolla på Alla Bolag så hittar du företaget ABC Bygghissar och Byggmaskinerna AB 556636-7826

Bolaget finns uppenbart och är inget hittepånamn för en grupp företag

Men det är ju det jag skriver. Läs hela texten om du kan.
Jag frågar inte vad bolaget heter, även om snubben jag skrive4 med blandar ihop namnen, och du har rätt.
Jag repeterar för dig också VET DU att det är bolaget med ovanstående org nr som skrivit avtalet med Andersson Company.
Frågan är ytterst väsentlig då många UE opererar med olika bolag i olika sammanhang och med arbetskraft i olika bolag. Frågan är intressant för ABC gruppen använder olika bolag, men får marknaden att tro att man är ett bolag.
Citera
2023-12-14, 05:13
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Var har jag påstått att "huvudansvaret" ligger på Alimak?

Såvitt jag kan minnas har jag påstått att de har ett producentansvar.

Huvudansvaret har byggherren, och det är jag rätt säker på att jag påtalade i ett tidigt skede i tråden!

EDIT:
Jajjamensann! Här påtalade jag det, att det är byggherren som har huvudansvaret.

Alltid ett steg före ...

Que???????????
Jag har aldrig skrivit vilka du tycker har huvudansvaret, jag skrev att jag inte nödvändigtvis håller med dig om allt, det framgår ingenstans vad jag inte håller med dig om men jag märker att du iaf lyckats svara på din egna fråga med ett påstående som ej stämde om mig haha.

Gomorron på're
Citera
2023-12-14, 05:40
Medlem
Citat:
Med åsikten som du och övriga idioter i forumet framför så skulle biltillverkarna kunna skita i all säkerhetsutrustning och bara skriva i instruktionerna till bilen att man skall följa alla trafikregler och inte krocka. Du kanske tycker att det är helt ok, men det är inte så vårat samhälle fungerar.

Reglerna finns där för att idioter till montörer inte skall råka orsaka andra människors död pga misstag, och därför har tillverkare som Alimak ett långtgående ansvar för säkerheten i sina produkter.

Det är makalöst att ni fortfarande är så många som är så trögfattade att ni fortfarande inte klarat av att greppa något så grundläggande.

Bara för att vi har olika åsikter så betyder inte det att du har rätt att kalla mig diverse glåpord.
Så varför inte kasta bort otrevligheterna och gör iallafall ett försök med att uppföra dig.

Jag har förstått att du är av åsikten att Alimak skall bära ansvaret, men du har fortfarande inte kommit med något förslag hur man skulle bygga bort momentet "om montören skiter i våra anvisningar".
Vad tycker du man borde göra rent konkret?

Eftersom du tycks gilla bilanalogier så spinner jag vidare på det.
Skall Volvo bli bestraffade för att du som bilägare struntar i att bromsa vid trafikljuset?
Bilen är besiktad med bilbälte och det står troligen i manualen att detta skall användas vid färd framåt. Om du då som förare struntar i detta och åker utan bälte, skall Volvo personvagnar då kunna läggas till last för ditt beslut?

Det står i manualen att skruvar skall användas för att montera ihop sektionerna till liften. Skruvarna skall tydligen monteras upp och ner, med skruvskallen nedåt, enligt ett inlägg här.
Man får gissningsvis även gå en slags kurs för att få äran att montera dessa hissar, något slags certifikat får man troligen.
Men om man bara skiter i all denna information och frångår alla regler som finns. Hur skall man förhindra detta?

Svara gärna på det och utan otrevligheter tack.
Citera
2023-12-14, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solurspotatis
Hisstillverkaren kan faktiskt tillverka en hiss med en konstruktion som gör att hissen ramlar ner på en gång utan bultarna, tex.

Att felet är så pass välkänt så att det är på första sidan i deras bruksmanual gör ju att de känner till det, därför bör de till nästa version gör den idiotsäker. Om något kan inträffa så kommer det inträffa.

Skall hissen trilla ner direkt?
Hur skulle denna lösning se ut menar du?
Man bygger ju på sektioner uppåt allt eftersom. Hissen är skalbar.

Gissningsvis så blir det svårt att montera om konstruktionen är gjord så att mastsektionerna inte kan vila mot varandra utan skruvar.

För att få en enkel och billig konstruktion så är detta en bra lösning.
Man kanske kan använda utskjutande sektioner likt en teleskopbom, men det blir dyrare.
Dessutom så är det även någon som monterar ihop teleskopbommar så skiter denna person i skruvarna där så får du samma effekt.

Om en/flera personer struntar i hur en sak skall monteras på korrekt sätt så kommer man aldrig komma ifrån olycksrisken.
Inte ens om en robot skall montera masten så kommer man komma undan denna faktor för då är det snubben som programmerar roboten som sket i något.

Jag kan inte se hur man kan komma runt detta problem, kan du?
Citera
2023-12-14, 06:11
Medlem
Swe1227s avatar
Tycker det är slappt av hiss-tillverkaren att man inte utvecklat ett system där detta inte kan hända.

Varje sektion kan ha skruvar som alltid sitter fast i mast-delen med en plastbricka så de inte kan falla ur. Är sedan inte skruven iskruvad så slår hissen i den utstickande skruven på vägen upp och fastnar innan den kommit upp på nästa sektion.

Att man själv är slarvig med montering och råkar illa ut är en sak, men ofta är det nog inte den som ansvarat för att montera eller kontrollera hissen. Den drabbade blir någon annan.
Citera
2023-12-14, 06:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Skall hissen trilla ner direkt?
Hur skulle denna lösning se ut menar du?
Man bygger ju på sektioner uppåt allt eftersom. Hissen är skalbar.

Gissningsvis så blir det svårt att montera om konstruktionen är gjord så att mastsektionerna inte kan vila mot varandra utan skruvar.

För att få en enkel och billig konstruktion så är detta en bra lösning.
Man kanske kan använda utskjutande sektioner likt en teleskopbom, men det blir dyrare.
Dessutom så är det även någon som monterar ihop teleskopbommar så skiter denna person i skruvarna där så får du samma effekt.

Om en/flera personer struntar i hur en sak skall monteras på korrekt sätt så kommer man aldrig komma ifrån olycksrisken.
Inte ens om en robot skall montera masten så kommer man komma undan denna faktor för då är det snubben som programmerar roboten som sket i något.

Jag kan inte se hur man kan komma runt detta problem, kan du?

Det finns gränser till hur idiotsäker man kan bygga en konstruktion. Nu har jag inte följt diskussionen i detalj så upplys mig gärna om vad det är för bultar som avses. Men normalt så förutsätter en konstruktion av den här typen ett antal kritiska element.

Man kan ju dra det till sin spets där det inte går att bygga något annat än en pyramid eller annan konstruktion som vilar på sin egentyngd. Ska man skita i armerad betong för att någon idiot glömmer armera konstruktionen?
Citera
2023-12-14, 06:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Tycker det är slappt av hiss-tillverkaren att man inte utvecklat ett system där detta inte kan hända.

Varje sektion kan ha skruvar som alltid sitter fast i mast-delen med en plastbricka så de inte kan falla ur. Är sedan inte skruven iskruvad så slår hissen i den utstickande skruven på vägen upp och fastnar innan den kommit upp på nästa sektion.

Att man själv är slarvig med montering och råkar illa ut är en sak, men ofta är det nog inte den som ansvarat för att montera eller kontrollera hissen. Den drabbade blir någon annan.

Det är inte en ikea-möbel där gemene man med potentiellt 0 erfarenhet bygger. Det måste kunna förutsättas att det finns relevant kompetens på plats att kontrollera att det är rätt utfört.
Citera
2023-12-14, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Undrar varför vi har den här diskussionen. Du skriver fel bolagsnamn ovan, och jag rätt. Men det är en inte viktigt.
Jag vet mycket väl vad Francishe är.
Varför kan du inte svara på min fråga. Jag försöker igen

ABC opererar med ett antal bolag. På deras hemsida använder de ett samlingsbegrepp för bolagsnamnet ”ABC Bygghissar”. Detta bolagsnamn finns inte formellt. Punkt. Det går på hemsida inte att utläsa att de har olika bolag. De får kunden att tro att det är ABC Bygghissar de gör affärer med. Det kan vara så, men behöver inte vara det.

Franchise fungerar så, enkelt förklarat för dig, att någon annan har ett bolag, men säljer produkten under t ex Bygghissar varumärke.
Om du köper en Mc D hamburgare så säger du att du köpt den av Mc D. Men i själva verket kanske du köpt den av Nisses Hambugrare i Örebro AB ( inga liknelser i övrigt då McD har ett långtgående ansvar för sitt varumärke)

I media har vi läst att det är ABC Bygghissar som utfört jobbet. Ett bolag som inte finns.

Min ENKLA fråga är. Är vi säkra på att det är ABC Bygghissar och Byggmaskiner AB ( inte Byggställningar som du skriver) och inte t ex Entreprenadställningar i Stockholm AB, eller någon Franchisetagare som använder varumärket.
För att veta det måste vi känna till avtalet. Inte vilken skylt som sitter på bygget eller hissen.

Jag tror du är medveten om att avtalsparten har avgörande betydelse för den fortsatta processen.
SHK lär komma med svaret på detta.

Enligt denna artikeln:
Fem döda i hissolyckan: "Byggbranschen sörjer idag"

https://www.byggnadsarbetaren.se/bekraftat-fem-doda-i-hissolyckan/

är det ABC-Ställningsmontage AB som har utfört höjningen av hissen förra veckan. Och ser man på Allabolag.se så ser man under Information att VD:n till ABC-Ställningsmontage AB har flera bolag.
Citera
2023-12-14, 06:41
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Det är inte en ikea-möbel där gemene man med potentiellt 0 erfarenhet bygger. Det måste kunna förutsättas att det finns relevant kompetens på plats att kontrollera att det är rätt utfört.

Klart det finns kompetens nog för detta, men mänskliga faktor gör det ändå osäkert då något oförutsett inträffar precis under själva monteringen som gör att uppmärksamheten sjunker och viktiga steg glöms bort. Den som har gjort något någon gång vet att sånt inträffar hela tiden. Det behöver inte vara stora saker, räcker med att man måste åka ner och hämta ett verktyg, sedan träffar man någon viktig person på marken, man tar fika och sen är den inte iskruvade skruven ett faktum.
Senast redigerad av Swe1227 2023-12-14 kl. 06:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in