2023-12-14, 02:00
Medlem
flashmaners avatar
Ja, idioter är det gott om här på flashback, det är ett som är säkert.

Alimaks hissar har sålts i decennier, i tusental.

Följaktligen kan olyckan i Sundbyberg inte ha inträffat! I alla fall inte om man skall tro trollen i tråden.

Men olyckan inträffade. Den är inget påhitt. Den är ingen scam. Fem personer dog.

Hissen är inte farlig, har vi sett folk påstå i tråden. Tja, vad kan man säga, den är inte farligare än att fem personer dog.

Och som inte det är nog, så visar Alimak själva i sin manual vad som kan hända. Och de skriver att det har hänt tidigare. Och det har vittnats om i tråden av folk som varit med om att det hänt. Och det hände. Igen! Denna gång med fem döda!

Så nog fan är hissen farlig! Den som påstår något annat, är farlig.
Citera
2023-12-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Bara en tidsfråga, 😂 du är helt klart dum på riktigt!
Hissarna har funnits i 20 år, sålts i tusental och åter tusental, används dagligen på byggen runt om i världen utan något som helst problem!

Istället din ynkliga lilla nolla klappar du dej för bröstet och säger att det bara var en tidsfråga innan detta skulle ske!
Ja, 20 år och miljontals hissturer upp och ner, sedan struntar någon att följa monteringsinstruktionerna och denna olycka sker. IDIOT!

Allt är en tidsfråga.när det ska gå sönder eller rasa. Men följer man beskrivningar eller ritningar. Om man tycker att något är fel och påpekar det och får en förklaring, så har man gjort vad man kan
Citera
2023-12-14, 02:13
Medlem
StartGenealogys avatar
Enligt Åklagare Gunnar Jonasson så var det en som inte hann stiga in i hissen och en som hoppade ur, säger han till P4 Stockholm.

Frågan är, kommer det gå att bevisa att någon missade bulta eller att någon tog bort bultarna?
Citera
2023-12-14, 02:19
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Sensationslystnad deluxe.

Ok, allt var Alimaks fel, vi säger så.
Alltså, bara för att jag diskuterar vänligt med någon betyder inte att jag håller med personen ifråga.
Enligt min egna vy på det hela tycker jag inte att huvudansvaret ligger på Alimak, snarare på hissmontören. Väldigt sozzigt att bli otrevlig så fort någon inte håller med och sozzar är de absolut vidrigaste varelserna som finns i Sverige.
Citera
2023-12-14, 02:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Alltså, bara för att jag diskuterar vänligt med någon betyder inte att jag håller med personen ifråga.
Enligt min egna vy på det hela tycker jag inte att huvudansvaret ligger på Alimak, snarare på hissmontören. Väldigt sozzigt att bli otrevlig så fort någon inte håller med och sozzar är de absolut vidrigaste varelserna som finns i Sverige.

Var har jag påstått att "huvudansvaret" ligger på Alimak?

Såvitt jag kan minnas har jag påstått att de har ett producentansvar.

Huvudansvaret har byggherren, och det är jag rätt säker på att jag påtalade i ett tidigt skede i tråden!

EDIT:
Jajjamensann! Här påtalade jag det, att det är byggherren som har huvudansvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Byggherren har huvudansvaret. Minns inte vad de hette nu, men de har nämnts i tråden.

Alltid ett steg före ...
Senast redigerad av flashmaner 2023-12-14 kl. 02:41.
Citera
2023-12-14, 02:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Exakt. Misstag görs. Det vet vi. Det vet alla. Det vet Alimak också.

Alimak visste att det misstag som gjordes i sumpan kunde göras.

Alimak visste vilka konsekvenserna av ett sådant misstag kunde bli.

Därför var det Alimaks ansvar att konstruera hissen på ett sådant vis, att om någon gör ett sådant misstag, så blir inte resultatet att någon dör.

Konstruktören av hissen har varit död i nästan 50 år nu och han lämnade företaget för 57 år sen. Det har inte skett någon större vidareutveckling av den konstruktionen sen dess.

På den tiden som konstruktören levde i så var man noga med montering och följde instruktioner etc. Man ansåg helt enkelt att det inte fanns någon större risk för att det skulle bli fel pga slarv. Idag hade man förmodligen gjort en mer idiotsäker konstruktion om man anat faran av slarv.
Citera
2023-12-14, 02:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Konstruktören av hissen har varit död i nästan 50 år nu och han lämnade företaget för 57 år sen. Det har inte skett någon större vidareutveckling av den konstruktionen sen dess.

På den tiden som konstruktören levde i så var man noga med montering och följde instruktioner etc. Man ansåg helt enkelt att det inte fanns någon större risk för att det skulle bli fel pga slarv. Idag hade man förmodligen gjort en mer idiotsäker konstruktion om man anat faran av slarv.

Ja, om konstruktionen av hissen är mer än 57 år gammal, är det kanske inte så konstigt om den inte uppfyller gällande säkerhetskrav. Är det så illa, då råder det ingen som helst tvekan om att Alimaks chefer kommer råka riktigt illa ut.

Men så illa lär det inte vara. Hissens konstruktion är garanterat mycket nyare än så, även om dess ursprung går långt tillbaka.

Men det spelar ingen roll när hissen konstruerades, den måste ändå uppfylla gällande regelverk, alldeles särskilt säkerhetsreglerna.

"om man anat faran av slarv". Tja, man var fullt medveten om faran, man skrev till och med om den i manualen. Ändå gjorde man inte en säkrare konstruktion. Något att fundera över, för vissa.
Citera
2023-12-14, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Enligt Åklagare Gunnar Jonasson så var det en som inte hann stiga in i hissen och en som hoppade ur, säger han till P4 Stockholm.

Frågan är, kommer det gå att bevisa att någon missade bulta eller att någon tog bort bultarna?

En eller flera mastsektioner monterades när hissen höjdes på tisdagen, 6 dagar innan olyckan.
Citera
2023-12-14, 02:57
Medlem
Knepigt det inte hände tidigare ändå.. vikten i hissen var ju bara 500kg kanske. å den tar 2500kg..
Citera
2023-12-14, 03:05
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raging_scorpion
En eller flera mastsektioner monterades när hissen höjdes på tisdagen, 6 dagar innan olyckan.

Ja och om de sparat film från kameror kan det kanske gå att se om bultarna monterades på.

Eller om de tagits bort bultar under dessa dagar.

Annars går det ju inte bevisa att den som monterade gjort någon miss eller om någon krigs/terroristsinnad kan tagit bort bultarna efteråt.
Senast redigerad av StartGenealogy 2023-12-14 kl. 03:08.
Citera
2023-12-14, 03:12
Medlem
Citat:
Ja, om konstruktionen av hissen är mer än 57 år gammal, är det kanske inte så konstigt om den inte uppfyller gällande säkerhetskrav. Är det så illa, då råder det ingen som helst tvekan om att Alimaks chefer kommer råka riktigt illa ut.

Men så illa lär det inte vara. Hissens konstruktion är garanterat mycket nyare än så, även om dess ursprung går långt tillbaka.

Men det spelar ingen roll när hissen konstruerades, den måste ändå uppfylla gällande regelverk, alldeles särskilt säkerhetsreglerna.

"om man anat faran av slarv". Tja, man var fullt medveten om faran, man skrev till och med om den i manualen. Ändå gjorde man inte en säkrare konstruktion. Något att fundera över, för vissa.

Alimaks grundare revolutionerade tekniken för bygghissar

Alimak-grundaren Alvar Lindmark bar på en vilja att tjäna mänskligheten. Med ny hissteknik ville han öka säkerheten i gruvor och på byggarbetsplatser.

https://teknikhistoria.nyteknik.se/pionjarer/alimaks-grundare-revolutionerade-tekniken-for-bygghissar/4220084
Citera
2023-12-14, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Alimaks grundare revolutionerade tekniken för bygghissar

Alimak-grundaren Alvar Lindmark bar på en vilja att tjäna mänskligheten. Med ny hissteknik ville han öka säkerheten i gruvor och på byggarbetsplatser.

https://teknikhistoria.nyteknik.se/pionjarer/alimaks-grundare-revolutionerade-tekniken-for-bygghissar/4220084
Otroligt intressant, och fascinerande, med hans elbil om inte annat.

Men ack så sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in