2023-12-14, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Konstruktören av hissen har varit död i nästan 50 år nu och han lämnade företaget för 57 år sen. Det har inte skett någon större vidareutveckling av den konstruktionen sen dess.

På den tiden som konstruktören levde i så var man noga med montering och följde instruktioner etc. Man ansåg helt enkelt att det inte fanns någon större risk för att det skulle bli fel pga slarv. Idag hade man förmodligen gjort en mer idiotsäker konstruktion om man anat faran av slarv.

Med tanke på att Alimak verkar inte bara sälja fabriksnya hissar i olika storlekar utan listar även 20 begagnade hela eller delar (för den händige ?) på deras hemsida för USA, så lär de förutsätta en del kunder slarvar och behöver tydliga instruktioner vad du måste göra före bygghissen skall vara i full drift.
Jag såg en film för något år sedan om att man kan bli stämd på mycket pengar i som företagare i USA.

Däremot i Sverige är nog de tre firmor som är mest utpekade i tråden än är nog mer orolig för sikt rykte än massiva skadestånd/böter.

https://alimak.com/us/used-equipment/?filter-product-category=&filter-product-class=&filter-sort=DESC
Citera
2023-12-14, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, om konstruktionen av hissen är mer än 57 år gammal, är det kanske inte så konstigt om den inte uppfyller gällande säkerhetskrav. Är det så illa, då råder det ingen som helst tvekan om att Alimaks chefer kommer råka riktigt illa ut.

Men så illa lär det inte vara. Hissens konstruktion är garanterat mycket nyare än så, även om dess ursprung går långt tillbaka.

Men det spelar ingen roll när hissen konstruerades, den måste ändå uppfylla gällande regelverk, alldeles särskilt säkerhetsreglerna.

"om man anat faran av slarv". Tja, man var fullt medveten om faran, man skrev till och med om den i manualen. Ändå gjorde man inte en säkrare konstruktion. Något att fundera över, för vissa.

Tror du verkligen att allting är så enkelt juridiskt?
ALLIMAK kommer inte åka på ett smack för det i slutändan.
De kommer antagligen produktutveckla på grund av det som hänt så kommande generationer blir bättre.

Branschen kommer säkert under tiden införa extra arbetssätt/verktyg/rutiner. Hårdare utbildning på nya hissmontörer. Kanske exempelvis att saker ska dokumenteras efter varje utförd sektion, i någon portal med en exempelvis någon form av sida, där man fotar en QR kod sittandes på varje tillhörande sektion, med en tidsstämpel, utförande stämpel. Utöver egenkontrollen och besiktningen. Kommer säkert införas rutiner som följer upp att egentkontroll + nya bilder + oberoende kontroll (som inte får kolla på underlaget digitalt) + en platschef som egentligen synar att egenkontroll finns, systemet säger att "sektionen digitalt fått ett foto" och att en oberoende säger OK. Och är det inte OK så "hänglås på".

Ditt enkla resonemang är ungefär som att påstå att man idag inte borde få köra bil full utan säkerhetsbälte i 200km/h för att biltillverkaren faktiskt vet att det är farligt att köra 200km/h och att GPS vet att det är 30km/h på vägen. Man vet dessutom att det är farligt köra full. Du påstår utöver det dessutom att de på något sätt skulle vara juridiskt ansvariga för att de "vet att det är en fara", eftersom bilen larmar för att den kör för fort. Och för att den larmar för att du kör utan bälte, och lät dig köra iväg så. Men sen att du tillåter det TROTS att du skriver i manualen att du bör "följa rådande hastighetsbegränsningar" utan att "lösa problemet", så menar du indirekt att det på något sätt "skulle vara ännu värre för tillverkaren".
Till och med lagstiftande myndigheter vet att det är farligt köra bil fort, utan bälte. Det har de vetat i över 50år! Vi får till och med en utbildning för att ta statligt utfärdat körkort med tillhörande privat lagstadgat teorikurs för att "undvika det". Men ändå finns det inte ett lagkrav som säger att producenten måste "absolut förhindra det". Än mindre så blir producenten av bilen skyldig om en bil i 200km/h, med en full person, utan bälte kör in i en lyktstolpe. Ta dig en funderare på varför. De hade kunnat bygga in "skydd". Alkolås. Varför ska en bil gå 200km/h när inga vägar tillåter det i Sverige? Varför finns inte geofancing? Gör dom det i alla bilar? Är de juridiskt ansvariga? Är staten ansvarig?

Att de skrivit om risken i sin manual är det som skyddar dom i slutändan.
Att människan och rutiner brister får stå för människan.
Hårda verkligheten. Cheferna kommer inte åka på ett endaste ansvar, förutom kanske "internt" för att det riskerar bli kritik att man kanske inte produktutvecklat detta tidigare med tanke på nya "tider".

Tycker din form av inlägg utstrålar någon form av risk av missnöje med "chefer" och att du sitter på din kammare sitter och hoppas att "nu djävlar satte tjänstemännen sin sista potatis och får skaka galler". Följ samhället lite mer aktivt så kommer du se hur domstolar dömer i verkligheten.
Senast redigerad av smurfen11 2023-12-14 kl. 03:29.
Citera
2023-12-14, 03:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Ja och om de sparat film från kameror kan det kanske gå att se om bultarna monterades på.

Eller om de tagits bort bultar under dessa dagar.

Annars går det ju inte bevisa att den som monterade gjort någon miss eller om någon krigs/terroristsinnad kan tagit bort bultarna efteråt.
Så sant som det är sagt. Helt j-a otroligt om man satt dit sektioner på toppen utan! att sätta i bultar på sektionen. Det är en oskriven lag att om man använder en kran för att lyfta sektionen på plats är det första man gör är att sätta i bultarna. Det säger sig själv att man kan ju inte lösgöra kranen ifrån sektionen utan att man fäst den i detta fall bultar. Om man inte sätter i bultar och frigör sektionen så kan ju hela baletten ramla ned i samband med att kranen frigörs. Nästan så att man tror att det är mer sannolikt att någon tagit bort bultarna.

Kolla videon. 21.11 in i videon monteras en sektion. Om inte den personen sätter i bultar där. DÅ ÄR HAN EN IDIOT.

https://www.youtube.com/watch?v=BJEbA1lncVY
Citera
2023-12-14, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Kolla videon. 21.11 in i videon monteras en sektion.
Det är längden på hela videon. Har du ingen tid när sektionen monteras?
Citera
2023-12-14, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För att spekulera vidare då så kanske det skulle kunna varit så att de som normalt jobbar med ställningsbyggande, och inte hissbyggande, höjde hissen, och missade något eller gjorde helt enkelt inte klart arbetet. Därefter skedde inte någon besiktning/kontroll av den höjda delen, och innan så kunde ske, så använde dessa fem hissen upp till den höjda delen.

Man kan ju tänka sig att det är ett påbörjat arbete som inte avslutats, med tanke på att det förefaller vara flera delar som saknas, inte bara skruvarna i masten utan även grinden på översta planet.

De som höjde hissen har nog bara fått betalt för tisdagen i förra veckan. Och får man inte betalt för allt som behövs göras med höjning av hissen då blir det lämnade arbetsuppgifter kvar. Arbetarna vill ju inte arbeta gratis precis. Det är så det fungerar då arbeten läggs ut på entreprenad. Ingen vill ju arbeta gratis.
Citera
2023-12-14, 03:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
19.03
Citera
2023-12-14, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm

~19.15
Citera
2023-12-14, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Samma här nu pensionerad men KONE kommer upp i mitt minne ändå...
Kone har aldrig tillverkat bygghissar..
Jag jobbade i Stockholm i slutet på 80-talet och då var Alimak det enda jag såg på olika byggen runt om stan..på senare åren har det kommit andra märken.
Förresten vet man till hundra att detta hiss i Ursvik är original Alimak och inte nåt kinakopia?
Jag har för mig att man har hittat kina kopierade byggställningar nånstans i EU
Citera
2023-12-14, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfen11
~19.15
Tack. Tittade lite vid 08:00 i filmen. Spännande att snubben i täckjacka inte har hjälm, och att vare sig han eller de andra är säkrade.
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Förresten vet man till hundra att detta hiss i Ursvik är original Alimak och inte nåt kinakopia?
Är ganska säker på att personalen från Alimak hade märkt om så var fallet.
Citera
2023-12-14, 04:01
Medlem
LA8PVs avatar
Modern slavhandel.
Det är detta som är vådan av att sätta en fungerande produkt i händerna på amatörer.

Köparen (hyrföretaget) tar naturligtvis inget ansvar. Taktiskt spel.
De som sen har hyrt produkten har delegerat monteringen i flera led att något ansvar inte går att finna.
Hur ska tillverkares skriftliga instruktioner kunna följas om arbetskraften kommer från Ukraina, Dagestan eller Baltikum?

Och som lök på laxen ett disfunktionellt besiktigande.

Som villaägare sedan 35+ år får man många erbjudanden av olika slag för underhåll som låter bra.
9 av 10 har visat sig vara bluff.
Offertgivande företaget kan vara svenskt, men sen visar det sig att arbetskraften är tillfälliga arbetare (Baltikum) eller utnyttjade invandrare. Med mediokra språkkunskaper.

Problemet är oseriösa (bygg)företag med deras giriga ägare.
Sätter bolag i konkurs och startar nytt som vore det standardformen för att slippa juridiskt ansvar.

Och sen ska byggnadsobjekten i Ursvik saluföras som luxuösa våningar i trakter utan natur där man tidigare inte ens stannat för en påtvingad urinträngning. Försvarets överskottslager.
Senast redigerad av LA8PV 2023-12-14 kl. 04:42.
Citera
2023-12-14, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Ett av de 9 bolagen i koncernen heter, dvs är registrerat som ABC Bygghissar och Byggställningar. Ett organisationsnummer = ett bolag. Ett bolag som drivs som franchising fungerar som ett självständigt bolag och har ett eget organisationsnummer.

Undrar varför vi har den här diskussionen. Du skriver fel bolagsnamn ovan, och jag rätt. Men det är en inte viktigt.
Jag vet mycket väl vad Francishe är.
Varför kan du inte svara på min fråga. Jag försöker igen

ABC opererar med ett antal bolag. På deras hemsida använder de ett samlingsbegrepp för bolagsnamnet ”ABC Bygghissar”. Detta bolagsnamn finns inte formellt. Punkt. Det går på hemsida inte att utläsa att de har olika bolag. De får kunden att tro att det är ABC Bygghissar de gör affärer med. Det kan vara så, men behöver inte vara det.

Franchise fungerar så, enkelt förklarat för dig, att någon annan har ett bolag, men säljer produkten under t ex Bygghissar varumärke.
Om du köper en Mc D hamburgare så säger du att du köpt den av Mc D. Men i själva verket kanske du köpt den av Nisses Hambugrare i Örebro AB ( inga liknelser i övrigt då McD har ett långtgående ansvar för sitt varumärke)

I media har vi läst att det är ABC Bygghissar som utfört jobbet. Ett bolag som inte finns.

Min ENKLA fråga är. Är vi säkra på att det är ABC Bygghissar och Byggmaskiner AB ( inte Byggställningar som du skriver) och inte t ex Entreprenadställningar i Stockholm AB, eller någon Franchisetagare som använder varumärket.
För att veta det måste vi känna till avtalet. Inte vilken skylt som sitter på bygget eller hissen.

Jag tror du är medveten om att avtalsparten har avgörande betydelse för den fortsatta processen.
SHK lär komma med svaret på detta.
Citera
2023-12-14, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Kone har aldrig tillverkat bygghissar..
Jag jobbade i Stockholm i slutet på 80-talet och då var Alimak det enda jag såg på olika byggen runt om stan..på senare åren har det kommit andra märken.
Jag har för mig att man har hittat kina kopierade byggställningar nånstans i EU
Sökte nu på nätet å KONE gjorde bygghissar ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in