2023-12-13, 12:11
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Va på en visning för ett tag sen
Mekklaren försökte med alla medel sälja en lya för (2:a i Sthlm) 4100 000 men hade gått ner till 3 750 000 acceptpris o menade säljare kommer göra förlust nu!!!!

- Inte mitt problem sa jag till mekkkaren
Lyan är ändå för dyr
Det skulle de tänkt på för 2 år sedan när de köpte

- mekklaren mumla
Var en konstig mekklare, men det är klart att det finns de som gör förlust, men det är varken din, eller mekklarens problem. Kör hårt och skit i mekklaren. Jag har pratat med andra mekklare som varit deppade, men nu ser ljusare ut på marknaden, mekklarna verkar betydligt nöjdare nu.
Citera
2023-12-13, 13:04
Medlem
https://www.dn.se/ekonomi/gladjebeskedet-ingen-kris-pa-jobbmarknaden/

Trots att de flesta skribenter i tråden varje månad idogt försöker framhäva att det kommer massarbetslöshet runt hörnet går arbetsförmedlingen själva ut med en prognos om en ökning från 6.5 till 6.6% för hela 2024.

Apokalypsen verkar vara på paus. Bostadsmarknaden kommer stå stabilt
Senast redigerad av DaKittler 2023-12-13 kl. 13:11.
Citera
2023-12-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
https://www.dn.se/ekonomi/gladjebeskedet-ingen-kris-pa-jobbmarknaden/

Trots att de flesta skribenter i tråden varje månad idogt försöker framhäva att det kommer massarbetslöshet runt hörnet går arbetsförmedlingen själva ut med en prognos om en ökning från 6.5 till 6.6% för hela 2024.

Apokalypsen verkar vara på paus. Bostadsmarknaden kommer stå stabilt

Arbetsförmedlingen har väl ingen aning om någonting någon gång, vad är det som säger att de får rätt den här gången?
Inte så att vi hunnit se nedgång i byggbranschen ännu. De släpar ju en del. Kommersiella fastigheter på väg åt helvete. Corem fick väl inte ens in 50% av tänkt försäljning?
Citera
2023-12-13, 13:44
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut
Arbetsförmedlingen har väl ingen aning om någonting någon gång, vad är det som säger att de får rätt den här gången?
Inte så att vi hunnit se nedgång i byggbranschen ännu. De släpar ju en del. Kommersiella fastigheter på väg åt helvete. Corem fick väl inte ens in 50% av tänkt försäljning?
Just i byggbranschen kommer många mindre pajasbolag säkert att försvinna men bland de stora drakarna har man nog räknat på hur länge man kan hålla ut utan att varsla i någon större mängd.
Det finns en del bedömare bland byggare och andra som räknar med att nedgången inte blir riktigt så långvarit som man tidigare befara och då uppstår frågorna; "Hur länge då?" och "Vad kostar det oss att rekrytera igen?"

Efter pandemin var det många branscher som stötte på stora problem att rekrytera och fått/får lägga stora summor på att rekrytera/felrekrytera.

Behovet att bygga har inte försvunnit och det är många som sitter och håller på projekt och ser tiden an. Den som då står redo och kan börja bygga när det väl brakar loss igen kan tjäna bra med pengar och den som sitter med för ilten personalstyrka får ägna sig åt att rekrytera snarare än att bygga.

Det går att hitta många nyutbildade utan erfarenhet (och vilja) men att hitta erfarna personer med vana och initiativ är svårt inom princip alla hantverksbranscher.
Citera
2023-12-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakhmut

Nej alla prognoser som inte förutsäger domedagen är ju felaktiga på fb.
Citera
2023-12-13, 14:46
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Det här förutsätter att nuvarande penningpolitik på något sätt kommer få ner räntan till 2% inom en rimlig tid, och att vi samtidigt undviker en rätt hård lågkonjunktur. Konsensus nu är att RB kommer sänka räntan nästa år (Finns 0 indikation från RB att så skulle vara fallet) Däremot finns det massa chefsekonomer på banker som ger rapporter om att så borde ske (Kanske ligger i deras intresse?)
Men dom ska man inte lyssna på, dom likt alla människor, utgår efter sina egna intressen.

Riksbanken har aldrig någonsin lyckats med detta tidigare. För att inte tala om den total brakförlust RB gjort med bland annat bostadsobligationer, som förvisso alla andra banker sitter på också.
Dessa banker som just nu gör rekordvinst, det gjorde alla banker 07 också, sen fanns det inte några mer pengar

Vem sitter på lånen till alla konkurser som sker inom byggsektorn? Man behöver inte vara raketforskare för att koppla ihop det. Det kommer ske rätt stora nedskrivningar i början på nästa år, hur stora dom blir kvarstår att se.

Jag är inte någon som tror på en total kollaps inom bostadsmarknaden, men sett på historisk bas, att bostäderna skulle ner med 20% ytterligare är inte alls långsökt.

Bra skrivet! Detta scenario tror jag med på.
Citera
2023-12-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Fast att det inte byggs nya bostäder samtidigt som behovet är stort kommer på sikt pressa upp priserna till nya rekordnivåer.

Till att börja med ska vi nog börja bortgå från den här "Behovet är så stort av bostäder". Nej, behovet är eventuellt stort inom vissa populära områden. Problemet här är dock att det finns väldigt många nyproduktioner i populära områden, som inte blir sålda.

Varför har så många planerade nyproduktioner ställts in?

Kan det vara så att efterfrågan inte existerar till den grad dom planerade för?
Citera
2023-12-13, 17:31
Medlem
DaveMirras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Yep, enig. Kollapsen är nog här nu. Oklart hur du läser statistik men jag litar på dig bro. Fed höjer imorrn som senast. Och den svenska bostadsmarknaden kollapsar på torsdag är min prognos, senast. Den kan kollapsa imorgon också.
Läste någonstans att man höjt priset på Red Bull på en mack någonstans i Honduras med 10%. Enligt genierna/domedagsprofeterna här i tråden resulterar det säkert i en bostadskrasch inom kort.

Till ämnet:

Har ännu inte sett någon REA. När var det nu den skulle komma?

Riksbanken förväntas sänka räntan, ordentligt 2024.

Hyresförhandlingarna blir inte smidiga i år. Glad att man köpt, och inte hyr. Kommer bli ruggiga höjningar för hyreshjonen i Svedala framöver, sanna mina ord!
Citera
2023-12-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaveMirra
Läste någonstans att man höjt priset på Red Bull på en mack någonstans i Honduras med 10%. Enligt genierna/domedagsprofeterna här i tråden resulterar det säkert i en bostadskrasch inom kort.

Till ämnet:

Hyresförhandlingarna blir inte smidiga i år. Glad att man köpt, och inte hyr. Kommer bli ruggiga höjningar för hyreshjonen i Svedala framöver, sanna mina ord!

Jag kan väl lika gärna köpa när räntorna stabiliserats och hyrorna har gått upp. Eller tror du alla arbetslösa kommer tokrusa efter bostadsrätterna som får avgiftshöjningar på 50%?

Kom ihåg att även om räntorna stabiliseras på 3-4% så kommer flesta borätter omförhandla sina lån från 1% ränta till den högre. Detta leder till avgiftshöjningar.

Jag älskar hur man desperat försöker tala upp bostäderna. Alla fattar ju att du försöker sälja din bostad när du hänger här och pratar upp bostäder som om det skulle vara världens bästa investering.
Senast redigerad av Matipa 2023-12-13 kl. 18:23.
Citera
2023-12-13, 18:45
Medlem
DaveMirras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag kan väl lika gärna köpa när räntorna stabiliserats.

Jag älskar hur man desperat försöker tala upp bostäderna. Alla fattar ju att du försöker sälja din bostad när du hänger här och pratar upp bostäder som om det skulle vara världens bästa investering.

Går ju att vända på steken också.

Jag älskar hur man desperat försöker tala ned bostäderna, och gapa om blodbad, kaos och krasch. I hopp om att kunna köpa en bostad för kaffepengar. Som man sen ska göra storvinst på.

Dream on, dream on.
Citera
2023-12-13, 18:55
Medlem
Citat:
Går ju att vända på steken också.

Jag älskar hur man desperat försöker tala ned bostäderna, och gapa om blodbad, kaos och krasch. I hopp om att kunna köpa en bostad för kaffepengar. Som man sen ska göra storvinst på.

Dream on, dream on.

Det är därför detta är så kul!

Inget vet. Vi intar en position och ser utfallet.

Mitt resonemang är följande, antigen missar jag tåget med att köpa en medioker bostad som troligen väldigt få vill ha på marknaden ändå. Jag får om 1-2år betala en fjärdedels årslön mer för samma bostad.

Alternativt så gör man ett köp på en bostad som någon uppenbarligen inte hade råd med. Det är knappast stor konkurrans på marknaden idag. Eller kanske t o m köper en bostad för "kaffepengar".

I mitt fall är risken för fallande priser högre än uppsidan. Men det beror ju på ens situation också, jag kan inte tänka mig vara låst I en bostad om priserna skulle falla och man inte har råd att sälja med förlust.
Citera
2023-12-13, 19:01
Medlem
Citat:

Till ämnet:

Flera är redan klara och landade på runt 4,5-4,9% dvs hälften mot det begärda. Blir några hundralappar i månaden, mot kanske ett par tusen i månaden på bostadsrätter om avgifterna höjs med 40-50% som många tvingas göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in