Citat:
Ursprungligen postat av
Carl980
Nej, ni kan citera mig fritt från november 2023. Jag konstaterar det som borde vara uppenbart. Hus, äganderätt, Stockholms län har bottnat. Vi kommer inte se mer rea.
Min första tanke för 1,5 år sen var 30-35% ner i nominella termer från toppen men det ser ut som vi får nöja oss med 25%. I reala termer är vi nog ner 35% eller mer så visst har det varit tufft.
Jag är annars en bostadsbjörn men man får ha respekt för marknadsräntorna. På två års sikt bedömer marknaden att räntorna halveras. Jag motsätter mig inte det utan tycker tvärtom det låter rimligt. Att vi lägger oss på neutral ränta om ett par år och ligger kvar där.
Detta diskonteras på bostadsmarknaden nu och det som känns tryggast är då friköpta hus i Stockholm. Därav att momentum återvänder.
Ni björnskribenter behöver sansa er och inse faktum, vi är på botten. Permatjurarna har redan motbevisats så det är bara att släppa dem. De har redan besegrats. De för leva kvar i sina illusioner. Men björnarna måste skärpa sig.
Just det, nov23 -> dec23 Hus Stockholms Län är redan upp 4%. Blir inte förvånad om nov->dec stänger på plus i år. Det måste vara historiskt. Aldrig har priserna historiskt stigit mellan nov->dec.
Det här förutsätter att nuvarande penningpolitik på något sätt kommer få ner räntan till 2% inom en rimlig tid, och att vi samtidigt undviker en rätt hård lågkonjunktur. Konsensus nu är att RB kommer sänka räntan nästa år (Finns 0 indikation från RB att så skulle vara fallet) Däremot finns det massa chefsekonomer på banker som ger rapporter om att så borde ske (Kanske ligger i deras intresse?)
Men dom ska man inte lyssna på, dom likt alla människor, utgår efter sina egna intressen.
Riksbanken har aldrig någonsin lyckats med detta tidigare. För att inte tala om den total brakförlust RB gjort med bland annat bostadsobligationer, som förvisso alla andra banker sitter på också.
Dessa banker som just nu gör rekordvinst, det gjorde alla banker 07 också, sen fanns det inte några mer pengar
Vem sitter på lånen till alla konkurser som sker inom byggsektorn? Man behöver inte vara raketforskare för att koppla ihop det. Det kommer ske rätt stora nedskrivningar i början på nästa år, hur stora dom blir kvarstår att se.
Jag är inte någon som tror på en total kollaps inom bostadsmarknaden, men sett på historisk bas, att bostäderna skulle ner med 20% ytterligare är inte alls långsökt.