2023-12-13, 12:30
Medlem
Detta låter som ett solklart fall av diskriminering... Mot alla som INTE äter koscher!
Eller aa, det är alltså särbehandling med fördel för den som äter koscher.

Om man är den enda på skolan som skall äta specialmat så anser i alla fall jag att man får ordna det själv. Alternativt då att det finns någon lösning där inte skolan skall behöva stå för en enda elevs enskilda kost.
Annars hade jag ju med fördel kunnat begära pizza och hamburgare varje dag istället.

NEJ, religiös frihet innebär inte ett religiöst ansvar för alla andra.
För igen, jag kan starta en religion som totalförbjuder alla som inte tror på samma spöke som jag att tilltala mig. Vilket ju gör skolgången och arbetslivet och allt annat omöjligt.
Inte fan kommer jag undan med att anklaga om diskriminering på en sådan sak.

Det är helt enkelt så att det är diskriminerande mot alla som inte äter koscher att erbjuda en enda elev just koscher i skolan.
Citera
2023-12-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Men du har inte visat på att djuren inte bedövad med bultpistol vid halalslakt utförd i Sverige. Att blint gå efter vad olika sagoböcker stipulerat för hundratals år sedan är inget alla troende oavsett religion köper. Även religiösa dårar kan begripa att utvecklingen går framåt. Det finns ganska logiska förklaringar varför flygplan och bilar inte nämns i bibeln för att ta ett exempel. Nu begriper jag att du inte köper det argumentet men återigen, förklara de grymma slaktmetoder som tillåts i andra sekulära länder trots att de inte kommer från någon religiös tanke.

Dessutom står det väl ganska tydligt i Koranen att djuret man ska slakta ska vördas och inte utsättas för onödigt lidande?

Så är det.

Så låt oss då sluta bete oss som sagoböckernas fantasier är något som vi skall ta hänsyn till i vårt moderna samhälle.
Sluta med positiv religiös särbehandling över huvud taget. Varför bara tjafsa om Halal o Koscher?
Visst är vi överens på den punkten? Annars har din kommentar ovan inget värde.
Citera
2023-12-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?
På en förskola krävde föräldrar till en 1-åring att han skulle slippa äta kött; och de fick som de ville. Värre var att hon som lagade maten gav honom kött att äta för att testa om han gillade det. Självklart förstår en 1-åring inte skillnaden, för köttbullar är goda. Men en familj eller individ ska ha rätt att välja, och är det så att barn enligt lag har rätt att få en varm måltid serverad i skolan är det skolans förbannade skyldighet att alla får mat.
Citera
2023-12-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så är det.

Så låt oss då sluta bete oss som sagoböckernas fantasier är något som vi skall ta hänsyn till i vårt moderna samhälle.
Sluta med positiv religiös särbehandling över huvud taget. Varför bara tjafsa om Halal o Koscher?
Visst är vi överens på den punkten? Annars har din kommentar ovan inget värde.

Religion är något jag finner svårt att förstå. Kan även tycka att det är lite korkat att tro på någon "Gud" och följa prompt vad som står att läsa i någon flera hundra år gammal bok. Men min oförståelse gör inte att jag anser att de som ändå tror inte ska ges hänsyn. Jag kan inte heller se det enorma problem som du tycks se för i ärlighetens namn är det väl inte så många skolbespisningar som åker på skadestånd för att de inte tillgodoser elever olika krav på kost? Att som i det här fallet skylla på ekonomi känns enbart löjligt, hur stor budget har aktuell skola för sina luncher? Hur mycket skulle denna budget påverkas av att servera den judiska eleven "rätt" kost? Tror nog att man kan spara in dessa kronor ganska enkelt på annat om nu budgeten inte medger större felmarginal än några kronor per dag.
Citera
2023-12-13, 12:51
Medlem
Citat:
Religion är något jag finner svårt att förstå. Kan även tycka att det är lite korkat att tro på någon "Gud" och följa prompt vad som står att läsa i någon flera hundra år gammal bok. Men min oförståelse gör inte att jag anser att de som ändå tror inte ska ges hänsyn. Jag kan inte heller se det enorma problem som du tycks se för i ärlighetens namn är det väl inte så många skolbespisningar som åker på skadestånd för att de inte tillgodoser elever olika krav på kost? Att som i det här fallet skylla på ekonomi känns enbart löjligt, hur stor budget har aktuell skola för sina luncher? Hur mycket skulle denna budget påverkas av att servera den judiska eleven "rätt" kost? Tror nog att man kan spara in dessa kronor ganska enkelt på annat om nu budgeten inte medger större felmarginal än några kronor per dag.

Jösses vad du plötsligt är generös med skattebetalarnas pengar!

Och jösses vad mycket tolerans du förespråkar till folk som tror på vad du kallar "sagoböcker"!

Men vad inkonsekvent du är som tycker att det är OK att strunta i "sagobokens" krav på slakt, men inte strunta i "sagobokens" råd om hur maten skall tillagas.

Det känns som om du har svaret på allt, bara det att vi andra inte förstår ditt geni.
Slutar diskussionen för denna gång.
Citera
2023-12-13, 12:57
Medlem
Hade det inte varit enklare att folk som vill äta kosher och halal får helt enkelt nöja sig med det vegetariska valet när dom äter på skolan?

Måste ju kosta väldigt mycket mer pengar i och med att fläsk är betydligt billigare än nöt, och halal-slaktat lär ju vara dyrare än vanligt också för den delen.
Citera
2023-12-13, 13:03
Medlem
Citat:
Vad har det med saken att göra överhuvudtaget? Berätta nu istället på vilket sätt halalslakt orsakar djuren i Sverige mer lidande, det är det jag ifrågasätter.

Så länge djuren är bedövade är det ok med halalslakt, förutom att man går de religiöaa till mötes. Ge dem fingret så tar de handen...

Kosherslakt tillåter inte bedövade djur.

Därför är det svårt att servera kosherkött i skolan.
Citera
2023-12-13, 13:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Du tror att det är någon gubbe iklädd en vit särk med guldglänsande fötter, vitt skägg och gloria som kommer nerflygandes från molnen på morgonen och levererar mat till skolor eller vad? Nu kanske du förutsätter att de som diskuterar här är barn, jag förutsätter att de flesta är vuxna skattebetalare och då vet man att inget är gratis. Som vuxna skattebetalare har man givetvis rätt att ha åsikter om hur skattemedel ska användas. En hyfsat självklar demokratisk rättighet.

Du förstår mycket väl vad jag menar med gratis. Gör dig inte dum. Ja, du kan ha åsikter, men skolan behöver inte rätta sig efter dina åsikter. Och just eftersom det är skattebetalarna som betalar så är det inte kostnadsmotiverat av skolan att göra sig extra besvär för att tillgodose EN elevs religiösa sedvänjor när det redan fanns ett fullgott vegetariskt alternativ.
Citera
2023-12-13, 13:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Skulle du säga emot att en skola riskerar att bli fälld för diskriminering om maten de serverar innehåller fläsk och det inte finns något alternativ i de fall det finns folk som av religiösa skäl inte vill äta fläsk?

Ett vegetariskt alternativ innehåller vad jag vet inte fläsk.
Citera
2023-12-13, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ett vegetariskt alternativ innehåller vad jag vet inte fläsk.
Det var inte ett svar på frågan.
Citera
2023-12-13, 13:17
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Norge har skolplikt, inte så mycket lägre skattesats än vad Sverige har, men ingen skollunch. Och det är fortfarande inte ett krav att äta skolmaten. Den erbjuds (gratis). Jag åt inte skollunch när jag gick i skolan för jag tyckte oftast inte om maten, men inte gick jag till DO och klagade på att jag inte fick sådan mat jag gillade.

Att vara jude, muslim osv är ett fritt val. Du blir inte sjuk om du inte äter sådant som är otillåtet enligt deras religion till skillnad från allergiker. Dessutom erbjöds ett vegetariskt alternativ. Sedan att det inte var kosher heller är inte skolans bekymmer för de har ingen skyldighet enligt lagen att erbjuda detta. Speciellt inte när det bara är en elev som önskar det med de omkostnader och extra kunskaper det kräver.

Man kan jämföra det med att duscha efter idrotten. Att duscha är ingen plikt även om att medverka på idrotten är det. Därför kan man inte kräva ett separat duschbås för att man enligt sin religion inte får visa sig naken för andra än sin familj.
Norrmän är överlag flera gånger rikare än Svenskar. Du jämför begagnade leksaksbilar med äkta Ferraribil 488 här. Bra jämförelse där grabben! Fan du här ju hjärndöd.
Citera
2023-12-13, 13:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det var inte ett svar på frågan.

Alla skolor erbjuder ett vegetariskt alternativ till den som inte vill äta den ordinarie maten av religiösa skäl så det finns inte mycket att snacka om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in