2023-12-12, 22:57
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du missade tydligen

Bara att påstå att jag har fel kommer man inte långt med!
Upp till bevis! Fram med länkar! Gör fotarbetet!
Du kan läsa på jordbruksverkets sida om hur slakt i Sverige går till och regler kring det. Det är krav på att alla djur ska bedövas. Grisarna åker i gaskammaren. Så jag skulle säga att halal är mer human.
Citera
2023-12-12, 23:03
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Djuret vet att den dör när den förblöder. Titta på en valfri video. Tror du djuren tycker det är jättekul och ligger och chillar eller? DET ÄR TORTYR. EN EXTREM EXISTENSIELL ÅNGEST OCH STRESS.

Det gör inte speciellt ont heller att drunkna. Men inte fan vill någon dö på det sättet på grund av vilken panik och stress som medför!
Snälla. Djuren bedövas precis som vid vanlig slakt. Dom är medvetslösa. Du vet att även vid svensk slakt dör djuret av blodförlust. Hjärtat måste pumpa för avblodningen.
Citera
2023-12-12, 23:06
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag begriper att djur lider, därför är jag vegetarian. För den sakens skull är jag inte efterbliven och hävdar att halalslaktat innebär mer lidande för djuren. Man kan jämföra hur halalslakt i sverige går till jämfört med konventionell slakt i Sverige. Nu vill väl ni idioter hellre jämföra hus slakt går till i andra länder istället men det har absolut inget med saken att gör. Käkar man kött och gnäller på svenskt halalslaktat kött är man inget annat än en obildad hycklare.
Sant!
Citera
2023-12-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Den elev som av religiösa skäl inte äter viss mat missgynnas per definition på grund av sin religion då denna inte kan ta del av skolmaten på samma sätt som elever av annan religiös tillhörighet, eller avsaknad av sådan. Effekten blir därför att eleven blir utan mat, och missgynnas därmed.

Som sagt, inga konstigheter. Att du tycker att något är fel innebär inte att du har rätt. Rent juridiskt är detta att anse som diskriminering, vilket är vad som är relevant.
Man kan visst ta del av skolmaten. Man blir inte dålig av maten för att man är jude. Då får man äta sallad om det är så farligt med vanlig mat.
Citera
2023-12-12, 23:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Dessa länder har en bråkdel av vår skattesats. Du verkar inte vara speciellt insatt i vilka skattesatser de olika länder har.

Antingen har vi skolplikt eller inte. Jag hade röstat att ta bort skolplikten så hade folk fått göra som de vill.

Norge har skolplikt, inte så mycket lägre skattesats än vad Sverige har, men ingen skollunch. Och det är fortfarande inte ett krav att äta skolmaten. Den erbjuds (gratis). Jag åt inte skollunch när jag gick i skolan för jag tyckte oftast inte om maten, men inte gick jag till DO och klagade på att jag inte fick sådan mat jag gillade.

Att vara jude, muslim osv är ett fritt val. Du blir inte sjuk om du inte äter sådant som är otillåtet enligt deras religion till skillnad från allergiker. Dessutom erbjöds ett vegetariskt alternativ. Sedan att det inte var kosher heller är inte skolans bekymmer för de har ingen skyldighet enligt lagen att erbjuda detta. Speciellt inte när det bara är en elev som önskar det med de omkostnader och extra kunskaper det kräver.

Man kan jämföra det med att duscha efter idrotten. Att duscha är ingen plikt även om att medverka på idrotten är det. Därför kan man inte kräva ett separat duschbås för att man enligt sin religion inte får visa sig naken för andra än sin familj.
Senast redigerad av Ganonito 2023-12-12 kl. 23:14.
Citera
2023-12-12, 23:17
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det borde finnas ett vegetariskt alternativ till de, som pga religiösa skäl inte nöjer sig med den vanliga bespisningen.

Det fanns det också, men det dög inte åt den lättkränkte juden.
Citera
2023-12-12, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag respekterar önskemål om kost baserat på religion eller politisk åskådning. Det är något skolor ska tillmötesgå.

Jag respekterar däremot inte föräldrar med bortskämda skitungar som terroriserar skolpersonal med "önskekost", för lille Herbert kan bara äta varmkorv och makaroner dag ut och dag in ty föräldrarna har helt kapitulerat inför Herbert
Håller med 100%.
Citera
2023-12-12, 23:20
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Kolla gärna på när kossor åker i en maskin, snurras runt och får sedan halsen avskuren av en jude. Finns även en riktigt sjuk video från ett muslimskt land där en man går runt i en byggnad med vettskrämda kameler och hugger dem i halsen.

Jag hade i alla fall föredragit att bli dödad med en bultpistol istället för att få halsen avskuren, men det är jag det och vi är alla olika.
Man blir inte dödad av bultpistolen dom blir hjärndöda men hjärtat slår fortfarande. Djuren dör av blodförlust.
Citera
2023-12-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag respekterar önskemål om kost baserat på religion eller politisk åskådning. Det är något skolor ska tillmötesgå.

Jag respekterar däremot inte föräldrar med bortskämda skitungar som terroriserar skolpersonal med "önskekost", för lille Herbert kan bara äta varmkorv och makaroner dag ut och dag in ty föräldrarna har helt kapitulerat inför Herbert

Varför i helvete anser du det första vara mer rimligt än det andra? Det är exakt samma sak. Båda är baserade på vanföreställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Håller med 100%.

Du med, utveckla.
Citera
2023-12-12, 23:59
Medlem
Kan och vill är olika saker. Lider man av religiösa vanföreställningar som påtvingar onödigt lidande för djuret, vars kött man ska äta borde såväl samhället, skolan och föräldrarna sätta stopp för detta.

Idag frossas det i kyckling för att alla barn ”kan” äta det, istället för att faktiskt erbjuda alla barn och tonåringar näringsrik traditionell svensk husmanskost som historiskt innehåller en stor del fläskkött vilket är både nyttigt, gott och billigt.

Självklart ska det vara tillåtet att tro på vilka gudar man vill, men den som blir så extrem i sin tro att den inte förmår att äta mat som fördömdes av någon för tusentals år sedan är inget annat än en extremist.
Citera
2023-12-13, 00:11
Medlem
Skogsvattes avatar
DO:s resonemang är smått obegripligt. Skolan argumenterade för att det inte gick att rättfärdiga specialkosten med hänsyn till kostnadsfrågan, och efterom enbart en enda elev på hela skolan begärde kosherkosten. Men DO hävdar att kostnaden "inte är så hög" att man kan neka eleven specialkost. Det är svårt att föreställa sig ett dyrare scenario än att handla in specialmat åt en enda elev. Det hade t.ex. blivit billigare, per skalle, om halva skolan fick islamisk kost. Man kan också fråga sig hur DO skulle ställa sig till andra principiellt liknande men absurda matkrav från andra "religiösa grupper". Jag menar, en enda jude kunde tvinga skolan att köpa in specialkost. Vad hindrar vem som helst från att begära religiöst grundade undantag från skolmaten – hinduer, buddhister, zoroastrier, hedningar?

Jag vet att judar är en särskilt skyddsvärd grupp som åtnjuter en lång rad privilegier i egenskap av samhällselit, men man upphör ändå aldrig att förvånas.
Citera
2023-12-13, 00:25
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skolan har ingen skyldighet att se till att maten är halal eller koshercertifierad. Det får isåfall barnen själva se till genom att ta med mat hemifrån.

Jag tycker också religion och religiösa regler kring mat är korkat, men ungar måste äta så de de orkar med skolan och växer och orkar tänka.
Det är läraren och samhället som (med sokratiska metod) bör lära ungarna kritiskt tänkande..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in