Citat:
Ursprungligen postat av
Uncorruptable
Dessa länder har en bråkdel av vår skattesats. Du verkar inte vara speciellt insatt i vilka skattesatser de olika länder har.
Antingen har vi skolplikt eller inte. Jag hade röstat att ta bort skolplikten så hade folk fått göra som de vill.
Norge har skolplikt, inte så mycket lägre skattesats än vad Sverige har, men ingen skollunch. Och det är fortfarande inte ett krav att äta skolmaten. Den erbjuds (gratis). Jag åt inte skollunch när jag gick i skolan för jag tyckte oftast inte om maten, men inte gick jag till DO och klagade på att jag inte fick sådan mat jag gillade.
Att vara jude, muslim osv är ett fritt val. Du blir inte sjuk om du inte äter sådant som är otillåtet enligt deras religion till skillnad från allergiker. Dessutom erbjöds ett vegetariskt alternativ. Sedan att det inte var kosher heller är inte skolans bekymmer för de har ingen skyldighet enligt lagen att erbjuda detta. Speciellt inte när det bara är en elev som önskar det med de omkostnader och extra kunskaper det kräver.
Man kan jämföra det med att duscha efter idrotten. Att duscha är ingen plikt även om att medverka på idrotten är det. Därför kan man inte kräva ett separat duschbås för att man enligt sin religion inte får visa sig naken för andra än sin familj.