Citat:
Ursprungligen postat av
slurppen
Nya prickskyttegeväret ska vi ha beställt 200 st av. Så du får nog söka dig dit de levereras för att få se dem.
Medans vi har ca 500 st PSG90 som de ska ersätta. PSG90 blev även som en skarpskyttevariant lösning för vissa.
Så försvaret borde enligt min mening även satsa på några hundra prickskyttegevär i 7.62. Finland har valt med sitt nya vapen i 7.62 att anpassa dem för både skarpskyttevapen och prickskyttegevär. Men vi har valt att bara skaffa dem som typ skarpskyttevapen.
Och ett vapen 7.62 för stridande förband med kortare pipa. istället för 5.56 vapen med ca 14 tums pipa. Så det hade varit betydligt billigare att ersätta de ca 70.000 SSV24 med kpistar. Eftersom de just ska bara bli ett självskyddsvapen. Så tanken de har är lite uppåt väggarna i fördelningar av olika vapen.
Ja men det är väl tänkt att bli skarpskyttevapen också? Ak4D är väl en tillfällig lösning där.
Sakovapnen verkar vara fina och jag gillar att man avser att modda den konstiga amerikanska säkringsomställaren.
Det man undrar över är om det blir en krånglig lösning som på HK416/417 där man av nån dum anledning måste skruva av hela det främre handskyddet för att ta loss och göra rent gassystemet? Hoppas inte.
Skyttet borde få samma 5,56 vapen som övriga men med lite längre pipa. 7,62 enbart som skarpskyttevapen. Som försvarsmakten tänker nu är det ju ren idioti..
Faktiskt inte jättesäker på att kpist hade varit så mycket billigare totalt sett. Men vad vet jag?
Förmodligen köps en mindre mängd pdw in till viss personal. Helikopterpiloter och personskydd m.m.
Men för övriga armén så tycker jag en kortpipig ak är en lämplig kompromiss.