2023-12-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Som jag skrev förra året var det ett medvetet - och inom Högkvarteret kommunicerat - beslut att rikta upphandlingen mot Sako som togs av förre Arméchefen Engelbrektsson : ”bandet till Finland är så viktigt att det trumfar överväganden i enskilda projekt. Det är mitt beslut, jag tar denna risk.”

Nu har den risken fallit ut, men det råkar vara hans efterträdare som får leva med utfallet. FMV hade med stor sannolikhet redan påbörjat leveranserna om därvarande Engelbrektsson ihop med Frisell (dåvarande chefen för Armémtrl på FMV) tagit beslut om att upphandlingen skulle vara av vapen som finns på hyllan. Som H&K 416/417 eller SIG MCX.

Med NATO inträde (när det nu sker....) har väl den största vikten med just Finlandssamarbetet försvunnit.
Citera
2023-12-13, 03:07
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Med NATO inträde (när det nu sker....) har väl den största vikten med just Finlandssamarbetet försvunnit.

Inte alls, det finns inget som hindrar enskilda NATO-länder att samarbeta bilateralt för att stärka den militära förmågan.
Den brittiska JEF-styrkan som bla Sverige ingår i är ett sånt exempel. Det är inte per definition en NATO-styrka men kan självklart ställas till förfogande för det om så önskas.

För att inte nämna att Sverige och Finland var ett och samma rike i 700 år, vi har många och starka band med den fd östra rikshalvan.
Citera
2023-12-13, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Projektledaren för eldhandvapen på FMV: ”Arbetet går enligt plan”

Kul att det går så pass bra att de kan tidigarelägga införandet av självskyddsvapnen med ett år.

FMV har alltså beställt en leverans av 7500 vapen per år. Det är för visso många vapen men i den takten lär det ta åtskilliga år innan hel FM är ombeväpnat.

https://officerstidningen.se/projekt...r-enligt-plan/
Om de kan börja införa den under 2024, så är det egentligen inte motiverat att klaga. Det tar tid att få alla krav på plats, men SAKO är erkänt fantastiska när det gäller kvalitet, så förhoppningsvis får vi vapen som håller länge.

(Prickskyttegeväret är jag MYCKET nyfiken på, då de har enorm erfarenhet från Tikka/Sako inom repetergevär-genren).
Citera
2023-12-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Om de kan börja införa den under 2024, så är det egentligen inte motiverat att klaga. Det tar tid att få alla krav på plats, men SAKO är erkänt fantastiska när det gäller kvalitet, så förhoppningsvis får vi vapen som håller länge.

(Prickskyttegeväret är jag MYCKET nyfiken på, då de har enorm erfarenhet från Tikka/Sako inom repetergevär-genren).
Nya prickskyttegeväret ska vi ha beställt 200 st av. Så du får nog söka dig dit de levereras för att få se dem.

Medans vi har ca 500 st PSG90 som de ska ersätta. PSG90 blev även som en skarpskyttevariant lösning för vissa.

Så försvaret borde enligt min mening även satsa på några hundra prickskyttegevär i 7.62. Finland har valt med sitt nya vapen i 7.62 att anpassa dem för både skarpskyttevapen och prickskyttegevär. Men vi har valt att bara skaffa dem som typ skarpskyttevapen.

Och ett vapen 7.62 för stridande förband med kortare pipa. istället för 5.56 vapen med ca 14 tums pipa. Så det hade varit betydligt billigare att ersätta de ca 70.000 SSV24 med kpistar. Vilket egentligen bör vara gud förbjude. Då det egentligen är bättre med 5.56 vapen. Eftersom de just ska bara bli ett självskyddsvapen. Så tanken de har är lite uppåt väggarna i fördelningar av olika vapen.
Senast redigerad av slurppen 2023-12-13 kl. 10:49.
Citera
2023-12-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Nya prickskyttegeväret ska vi ha beställt 200 st av. Så du får nog söka dig dit de levereras för att få se dem.

Medans vi har ca 500 st PSG90 som de ska ersätta. PSG90 blev även som en skarpskyttevariant lösning för vissa.

Så försvaret borde enligt min mening även satsa på några hundra prickskyttegevär i 7.62. Finland har valt med sitt nya vapen i 7.62 att anpassa dem för både skarpskyttevapen och prickskyttegevär. Men vi har valt att bara skaffa dem som typ skarpskyttevapen.

Och ett vapen 7.62 för stridande förband med kortare pipa. istället för 5.56 vapen med ca 14 tums pipa. Så det hade varit betydligt billigare att ersätta de ca 70.000 SSV24 med kpistar. Eftersom de just ska bara bli ett självskyddsvapen. Så tanken de har är lite uppåt väggarna i fördelningar av olika vapen.

Ja men det är väl tänkt att bli skarpskyttevapen också? Ak4D är väl en tillfällig lösning där.

Sakovapnen verkar vara fina och jag gillar att man avser att modda den konstiga amerikanska säkringsomställaren.

Det man undrar över är om det blir en krånglig lösning som på HK416/417 där man av nån dum anledning måste skruva av hela det främre handskyddet för att ta loss och göra rent gassystemet? Hoppas inte.

Skyttet borde få samma 5,56 vapen som övriga men med lite längre pipa. 7,62 enbart som skarpskyttevapen. Som försvarsmakten tänker nu är det ju ren idioti..

Faktiskt inte jättesäker på att kpist hade varit så mycket billigare totalt sett. Men vad vet jag? Förmodligen köps en mindre mängd pdw in till viss personal. Helikopterpiloter och personskydd m.m.

Men för övriga armén så tycker jag en kortpipig ak är en lämplig kompromiss.
Senast redigerad av Macke85 2023-12-13 kl. 10:57.
Citera
2023-12-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja men det är väl tänkt att bli skarpskyttevapen också? Ak4D är väl en tillfällig lösning där.
Var jag otydlig? Ja de väljer skarpskyttevapen i 7.62. Men vi väljer inte att skapa samma variant av 7.62. Att även bli ett pricksskyttegevär med 18-20 tumspipa.

Så ett av förslagen är bra att vi åtminstone väljer skarpskyttevapen i 7.62. Men alldeles för många SSV24 och även för många standardvapen i 7.62. Så en fördelning på standardvapen i 30-40.000 i 5.56 med 14 tums pipa. Borde ingå till stridande förband.

Egentligen är jag emot kpist för den stora massan. Så det kan också ha blivit fel. Så ja en del kpistar kan vi behöva.
Senast redigerad av slurppen 2023-12-13 kl. 11:00.
Citera
2023-12-13, 10:59
Medlem
Citat:
Var jag otydlig? Ja de väljer skarpskyttevapen i 7.62. Men vi väljer inte att skapa samma variant av 7.62. Att även bli ett pricksskyttegevär med 18-20 tumspipa.

Så ett av förslagen är bra att vi åtminstone väljer skarpskyttevapen i 7.62. Men alldeles för många SSV24 och även för många standardvapen i 7.62. Så en fördelning på standardvapen i 30-40.000 i 5.56 med 14 tums pipa. Borde ingå till stridande förband.

Så jag håller helt med dig om de sista meningarna.

Ah.. Ja jag kan hålla med dig där men även ”riktiga” prickskyttegevär kanske har en roll att fylla. Bättre att ha dom i förrådet än att inte ha dom. Men jag kan hålla med.
Citera
2023-12-13, 11:02
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte

Jag klagar inte, jag konstaterar.
Det är fantastiskt att den möjligen kommer ut på förband redan i slutet av 2024 men faktum kvarstår att det kommer ta lååång tid ombeväpna hela Försvarsmakten.

Som går att läsa i artikeln får du nog tyvärr vänta på det nya prickskyttegeväret:
Citat:
– Tidplanen för införande av prickskyttegeväret i Försvarsmakten är försenat på grund av förseningar i leverans av tillbehör som en följd av omvärldsläget.
Den initiala planen var införande under 2024 vilket nu verkar bli tidigast 2025.
Citera
2023-12-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ah.. Ja jag kan hålla med dig där men även ”riktiga” prickskyttegevär kanske har en roll att fylla. Bättre att ha dom i förrådet än att inte ha dom. Men jag kan hålla med.
Visst fyller prickskyttegevär i 8,6 en funktion i räckvidd och penetration. Men för en större del skulle det räcka med bara prickskyttegevär i 7.62. Då vi bara väljer att köpa ca 200 st. Med möjligen något 100 till längre fram. Lösningen med Sakos vapen i både 7.62 och 8.6 blir ju mer en inriktning hur andras militär redan har haft det. Som vi då väljer att inte följa, Med att bara ha ett fåtal prickskyttegevär i 8.6.
Senast redigerad av slurppen 2023-12-13 kl. 11:09.
Citera
2023-12-13, 11:12
Medlem
Citat:
Det är fantastiskt att den möjligen kommer ut på förband redan i slutet av 2024 men faktum kvarstår att det kommer ta lååång tid ombeväpna hela Försvarsmakten.

Som går att läsa i artikeln får du nog tyvärr vänta på det nya prickskyttegeväret:

Den initiala planen var införande under 2024 vilket nu verkar bli tidigast 2025.
Det är väl snarare en regel. Att försvarets planer blir försenat. Det är väl egentligen bara hkp 16 som sköttes tämligen snabbt. Okej Patriot gick väl också ganska snabbt.

Men för våra kommande vapen är det ett så skriande behov. Så en del har börjat prata om en gap filler.
Citera
2023-12-13, 11:15
Medlem
Citat:

Men här sitter vi ju inte riktigt i sjön ändå eftersom de befintliga prickskyttegevären nog funkar nåt år till.
Citera
2023-12-13, 13:32
Medlem
Citat:
Visst fyller prickskyttegevär i 8,6 en funktion i räckvidd och penetration. Men för en större del skulle det räcka med bara prickskyttegevär i 7.62. Då vi bara väljer att köpa ca 200 st. Med möjligen något 100 till längre fram. Lösningen med Sakos vapen i både 7.62 och 8.6 blir ju mer en inriktning hur andras militär redan har haft det. Som vi då väljer att inte följa, Med att bara ha ett fåtal prickskyttegevär i 8.6.
Men jag undrar hur de tänker här? 7.62 är ju samma som jägarnas kaliber 30 (0.30 tum). Och den kula som ligger nära vad bl.a. AK4 skjuter är 308W. (Typ samma som 7.62Nato). Sådana repetergevär finns ju att köpa i varje vapenbutik i hela Sverige om de vill? Med pipa på 18-24 tum.

Vill de ha något med längre räckvidd finns ju sedan årtionden kalibern 30-06, eller om de vill gå ännu längre finns 300 WinMag.

Att köpa in sådana gevär kan man ju göra på lunchen för sjutton. Dra en beställning på 300st från Jaktia eller valfri vapenbutik. Finns gängade för ljuddämpare och kikarsikten finns också i bulk. Även nattsikten och termiska sikten för vildsvinsjakt är vanliga nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in