Taktiskt.se skrev den 12:e november ett inlägg som berör anskaffning av interimsvapen tills dess att Sako-bössorna är på plats.
https://www.taktisk.se/2023/11/12/in...antan-pa-sako/
Citat:
Det som nu framkommer från flera olika håll är en bild där dåvarande arméchefen tillsammans med dåvarande chefen för verksamhetsområdet Armémateriel (C VerkO Armé) på FMV inte bara aktivt motarbetat alla former av inköp av interimsvapen, mycket tyder på att affären med Finland varit bestämt på förhand av de involverade och att alla försök till alternativa lösningar motarbetats med kraft från duon.
Citat:
Min önskan om en extern granskning av processen kring nästa eldhandvapen kvarstår. Eller rättare sagt, jag som skattebetalare kräver att det här nagelfars. Här räcker det uppenbarligen inte med en intern revision utan det krävs externa ögon som kan vaska fram alla avtal, såväl muntliga som skriftliga, som gjorts sedan projektet med “ak6” drog igång.
Det verkar vara mycket smolk i bägaren när det kommer till upphandlingen av nya eldhandvapen, så pass mycket att det skulle kunna riskera den redan (som det verkar) försenade leveransplanen avsevärt.
FMV:s inkompetens när det kommer till anskaffning av nytt materiel saknar motstycke. Det känns som allt blir försenat och inget blir som tänkt. Inga uniformer, inga kängor, inga termosar, inga regnkläder och nu som det verkar, inga vapen eller åtminstone inte inom en snar framtid. Upphandlingen av NCU eller Markstridsuniform 24 som den nu heter verkar väl hittills vara det enda undantagen men jag tror inte att den finns förs än jag står med den i handen, eller ännu bättre, på kroppen.