2023-10-25, 10:07
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Som jag skrivit tidigare är projektet försenat, vilket självfallet ställer till problem då den tekniska livslängden på Ak5 snart är helt slut.

Det kommer därför tas in en överbryggande lösning, så att vi har fortsatt förmåga. Något som finns, funkar och går att få leveranser på. Vet inte mer än så just nu.

Jag hörde något om att Finlands inköpsbeslut har överklagats och att det även gör att den svenska upphandlingen haltar.
Citera
2023-10-25, 11:48
Medlem
BlackKnightDuncans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Jag hörde något om att Finlands inköpsbeslut har överklagats och att det även gör att den svenska upphandlingen haltar.

H&K tror jag överklagade. SAKO ägs av Beretta så tyskarna vill inte att italienarna skall bli för stora.

(H&K har inget att gå på för övrigt då försvarsmaktsmateriel inte behöver upphandlas)
Citera
2023-10-25, 14:58
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
H&K tror jag överklagade. SAKO ägs av Beretta så tyskarna vill inte att italienarna skall bli för stora.

(H&K har inget att gå på för övrigt då försvarsmaktsmateriel inte behöver upphandlas)

Det upphandlades med den finska motsvarigheten till LUFS (Lagen om Upphandling på Försvars- och Säkerhetsområdet). Där går det att rikta upphandlingen om det finns särskilda skäl. Nu anser ju H&K att de skäl som angivits inte håller, men det är upp till domstolen att bedöma.

Enligt denna artikel påverkar det inte SAKO:s arbete i dagsläget. Jag har översatt:
Citat:
– Klagomålet har ingen omedelbar inverkan på köpet från Sako, säger Ville Tuokko.
https://yle.fi/a/74-20041684

Problemen med tidplanen beror inte på detta, med andra ord.
Citera
2023-10-25, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan

Med andra ord skall vi inte köpa från H&K. Tyskar kan vara jobbiga ibland. Kommer de undan med detta blir de ultrajobbiga senare. Med tanke på att volymen inte är så stor kan vi väl köpa från Palmetto State Armory eller någon annan civil tillverkare om det nu bara är en överbryggningslösning. Och när vi byter till SAKO lotta ut dem till medlemmar i skytterörelsen.

Hoppas nu att SAKO kan få upp farten i beställningen.
Citera
2023-10-26, 11:56
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det upphandlades med den finska motsvarigheten till LUFS (Lagen om Upphandling på Försvars- och Säkerhetsområdet). Där går det att rikta upphandlingen om det finns särskilda skäl. Nu anser ju H&K att de skäl som angivits inte håller, men det är upp till domstolen att bedöma.

Enligt denna artikel påverkar det inte SAKO:s arbete i dagsläget. Jag har översatt:

https://yle.fi/a/74-20041684

Problemen med tidplanen beror inte på detta, med andra ord.

Jag hittade en artikel om ämnet där följande går att läsa:
Citat:
EU regulations mandate that all Member States shall hold competitions open to companies from all other Countries in the Union when holding public procurement tenders in all fields; said regulations, however, also state that the open competition can be skipped for sovereign national interest reasons.

The complaint filed by Heckler & Koch appears to state that there is no "national interest" in the Finnish decision to skip the open competition procedure and directly contract SAKO, as supply from other European Countries could still be granted in ways other than national production, such as by contract conditions.
Tillverkningen sker väl i Finland så frågan är om Marknadsdomstolen kommer ta upp överklagan.

https://www.gunsweek.com/en/current/...assault-rifles
Citera
2023-11-16, 08:34
Medlem
MustMasters avatar
Taktiskt.se skrev den 12:e november ett inlägg som berör anskaffning av interimsvapen tills dess att Sako-bössorna är på plats.
https://www.taktisk.se/2023/11/12/in...antan-pa-sako/
Citat:
Det som nu framkommer från flera olika håll är en bild där dåvarande arméchefen tillsammans med dåvarande chefen för verksamhetsområdet Armémateriel (C VerkO Armé) på FMV inte bara aktivt motarbetat alla former av inköp av interimsvapen, mycket tyder på att affären med Finland varit bestämt på förhand av de involverade och att alla försök till alternativa lösningar motarbetats med kraft från duon.
Citat:
Min önskan om en extern granskning av processen kring nästa eldhandvapen kvarstår. Eller rättare sagt, jag som skattebetalare kräver att det här nagelfars. Här räcker det uppenbarligen inte med en intern revision utan det krävs externa ögon som kan vaska fram alla avtal, såväl muntliga som skriftliga, som gjorts sedan projektet med “ak6” drog igång.
Det verkar vara mycket smolk i bägaren när det kommer till upphandlingen av nya eldhandvapen, så pass mycket att det skulle kunna riskera den redan (som det verkar) försenade leveransplanen avsevärt.

FMV:s inkompetens när det kommer till anskaffning av nytt materiel saknar motstycke. Det känns som allt blir försenat och inget blir som tänkt. Inga uniformer, inga kängor, inga termosar, inga regnkläder och nu som det verkar, inga vapen eller åtminstone inte inom en snar framtid. Upphandlingen av NCU eller Markstridsuniform 24 som den nu heter verkar väl hittills vara det enda undantagen men jag tror inte att den finns förs än jag står med den i handen, eller ännu bättre, på kroppen.
Citera
2023-11-16, 09:39
Medlem
Citat:
Taktiskt.se skrev den 12:e november ett inlägg som berör anskaffning av interimsvapen tills dess att Sako-bössorna är på plats.
https://www.taktisk.se/2023/11/12/in...antan-pa-sako/

Det verkar vara mycket smolk i bägaren när det kommer till upphandlingen av nya eldhandvapen, så pass mycket att det skulle kunna riskera den redan (som det verkar) försenade leveransplanen avsevärt.

FMV:s inkompetens när det kommer till anskaffning av nytt materiel saknar motstycke. Det känns som allt blir försenat och inget blir som tänkt. Inga uniformer, inga kängor, inga termosar, inga regnkläder och nu som det verkar, inga vapen eller åtminstone inte inom en snar framtid. Upphandlingen av NCU eller Markstridsuniform 24 som den nu heter verkar väl hittills vara det enda undantagen men jag tror inte att den finns förs än jag står med den i handen, eller ännu bättre, på kroppen.

Att svänga från att ha inga pengar men massor av tid till att ha massor av pengar men ingen tid lär ju ha lett till rätt stora krockar i organisationskulturen.
Citera
2023-11-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Att svänga från att ha inga pengar men massor av tid till att ha massor av pengar men ingen tid lär ju ha lett till rätt stora krockar i organisationskulturen.

Lite tjatigt att det alltid ska skyllas på och gnällas på FMV också..
Citera
2023-11-16, 11:12
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Lite tjatigt att det alltid ska skyllas på och gnällas på FMV också..

Är vädret dåligt gnäller man på SMHI.
Är brottsligheten hög gnäller man på Polisen.
Är smittspridningen hög gnäller man på Folkhälsomyndigheten.
Tar upphandlingar av militärt materiel lång tid gnäller man på FMV.

Det är så det fungerar.
Citera
2023-11-29, 19:27
Medlem
Frontlinjens avatar
Inlägg på Armébloggen nu, man tillsätter en införandeledare

Citat:
Varför ser man över möjligheterna för en temporär lösning med andra vapen?

– Internt har man identifierat ett potentiellt glapp mellan livslängden på nuvarande eldhandvapensystem och införandet av Sako. För att motverka detta ser man över möjligheten att införskaffa en gapfiller för att överbrygga den tiden men återigen, det är inte ett beslut som jag som införandeledare äger. Jag kommer se till att införa de vapen vi väljer att anskaffa.
https://blogg.forsvarsmakten.se/arme...-eldhandvapen/
Citera
2023-11-29, 19:46
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Som jag skrev förra året var det ett medvetet - och inom Högkvarteret kommunicerat - beslut att rikta upphandlingen mot Sako som togs av förre Arméchefen Engelbrektsson : ”bandet till Finland är så viktigt att det trumfar överväganden i enskilda projekt. Det är mitt beslut, jag tar denna risk.”

Nu har den risken fallit ut, men det råkar vara hans efterträdare som får leva med utfallet. FMV hade med stor sannolikhet redan påbörjat leveranserna om därvarande Engelbrektsson ihop med Frisell (dåvarande chefen för Armémtrl på FMV) tagit beslut om att upphandlingen skulle vara av vapen som finns på hyllan. Som H&K 416/417 eller SIG MCX.
Citera
2023-12-07, 09:55
Medlem
MustMasters avatar
Projektledaren för eldhandvapen på FMV: ”Arbetet går enligt plan”
Citat:
Införandet i Försvarsmakten av nytt självskyddsvapen i kaliber 5,56 påbörjas 2024, vilket därmed innebär att det tidigareläggs med ett år. För prickskyttesystemet är införandet beräknat till 2025 och för automatkarbin i kaliber 7,62 är planen 2026.
Kul att det går så pass bra att de kan tidigarelägga införandet av självskyddsvapnen med ett år.
Citat:
– De har tillräcklig produktionskapacitet redan i dag för att möta våra behov, men de kommer att bygga ut sin fabrik ytterligare och utöka sin kapacitet de närmaste åren. Vi ska ha 7 500 vapen om året och det klarar de med nuvarande kapacitet.
FMV har alltså beställt en leverans av 7500 vapen per år. Det är för visso många vapen men i den takten lär det ta åtskilliga år innan hel FM är ombeväpnat.

https://officerstidningen.se/projekt...r-enligt-plan/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in