2023-12-12, 21:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Trams. Det är visst en restaurang, en skolrestaurang. Då får du avskaffa skolplikten.

Nej, det är ingen restaurang. Det är inget tvång att äta av skolmaten. Bara att delta i undervisningen. Har därför noll samband med skolplikten. De flesta i länder i världen har inte gratis skolmat även om de har skolplikt.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tja, jag vet inte exakt vad kosher innebär. Nu klagade de på att den vegetariska maten inte hade tillretts på rätt sätt. Om den var tillredd enligt kosher eller om kosher har några som helst invändningar för hur grönsaker ska hanteras har jag ingen aning om.

Enligt kosher är samtliga frukt och grönsaker tillåtna. Detta handlar troligtvis endast om att juden inte tyckte om frukt och grönt och därför gnällde hos DO för att hand föräldrar fick anstränga sig lite extra för att han skulle få den mat han önskade.
Citera
2023-12-12, 21:04
Medlem
Helt sinnessjukt. Om det här går igenom ska jag skapa ett trossamfund som endast tillåter oxfilé och entrecote. Handskalade räkor. Italienska Delikatesser samt hummer på fredagar. överdrivna portioner och doggybags är ett måste, annars hamnar man i helvetet.
Citera
2023-12-12, 21:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim-Wincent
tror det är svårt att laga enligt kosher i skolkök (utbilda personal, ha en avskild plats för bespisning och förvaring, dyra råvaror) så jag tror att det smartaste för skolan borde va att beställa till denna/ dessa elev(er) från restaurang/ skolbespisningen som kan.

Konstigt att man gjorde en sån grej av detta när halalskolmat brukar va en självklarhet

Halal är ingen självklarhet heller, men oftast finns det många fler muslimer på skolan än judar.
Citera
2023-12-12, 21:11
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag skrev att jag gärna såg jämförelser inom Sverige. Det finns gott om ickereligiösa idioter runt om i världen så det idiotargumentet att du sett något utländskt håller inte. Sen om du föredrar att bli slaktad med bultpistol så absolut, men det är inte så vi slaktar djur i sverige. Du lär ärligt talat få svårt att hitta något land där bultpistol är slaktpistol. Visste du föresten att halalslaktade kor bedövas med bultpistol i sverige?

Du förstår nog att jag menade att jag hellre skjuts med en slaktpistol än att jag får min hals avskuren.

Och det här med "inte så vi slaktar djur i sverige"... Muslimer och judar skär halsen av sina djur både i och utanför vårt land. Vi svenskar gör det inte.

Här har vi en trevlig film om kosherslakt: https://www.youtube.com/shorts/-IhipWMx0xY

Här får du se hur muslimer slaktar en ko och det är fruktansvärt: https://www.youtube.com/watch?v=ZE2svQFH_q0&pp=ygUPaGFsYWwgc2xhdWdodGVy
Citera
2023-12-12, 21:12
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Halal är ingen självklarhet heller, men oftast finns det många fler muslimer på skolan än judar.

Nä det stämmer att vegomaten brukar serveras ibland för elever som väljer halal. Men det brukar innebära att denna maten är certifierad halal också. Problemet är om barn går hungriga för att skolan slarvat eller inte har koll på om maten är certifierad kosher eller annat (vego/ halal osv)
Citera
2023-12-12, 21:13
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Du förstår nog att jag menade att jag hellre skjuts med en slaktpistol än att jag får min hals avskuren.

Och det här med "inte så vi slaktar djur i sverige"... Muslimer och judar skär halsen av sina djur både i och utanför vårt land. Vi svenskar gör det inte.

Här har vi en trevlig film om kosherslakt: https://www.youtube.com/shorts/-IhipWMx0xY

Här får du se hur muslimer slaktar en ko och det är fruktansvärt: https://www.youtube.com/watch?v=ZE2svQFH_q0&pp=ygUPaGFsYWwgc2xhdWdodGVy

Ingen slakt är human eller tillräckligt snäll. Men det är en annan diskussion
Citera
2023-12-12, 21:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kim-Wincent
Nä det stämmer att vegomaten brukar serveras ibland för elever som väljer halal. Men det brukar innebära att denna maten är certifierad halal också. Problemet är om barn går hungriga för att skolan slarvat eller inte har koll på om maten är certifierad kosher eller annat (vego/ halal osv)

Skolan har ingen skyldighet att se till att maten är halal eller koshercertifierad. Det får isåfall barnen själva se till genom att ta med mat hemifrån.
Citera
2023-12-12, 21:20
Medlem
Citat:

Nu finns det hinduer också och de äter inte ko/nöt kött.
Dags att avskaffa Alla dessa religiösa fanatiker. Griskött/ fläskkött är svensk mat.
Nöt/kyckling är söndagsmat och mycket dyrare och de religiösa fanatikernas föda.
Lamm kött är också mycket dyrt som knappast ingen svensk har ätit.
Så dessa religiösa fanatikerna får väl äta vegetarisk eller vegan mat. Inte ändrar väl Saudiarabien, Iran, Syrien, Turkiet med flera i sina länder, maten till griskött bara för att vi svenskar och övriga europeer, kineser, Japaner osv. vill äta griskött i deras länder.
Muslimer från mellanöstern och Judar är samma folkslag.
Citera
2023-12-12, 21:20
Medlem
Citat:

Dags att avskaffa Alla dessa religiösa fanatiker. Griskött/ fläskkött är svensk mat.
Nöt/kyckling är söndagsmat och mycket dyrare och de religiösa fanatikernas föda.
Så dessa religiösa fanatikerna får väl äta vegetarisk eller vegan mat. Inte ändrar väl Saudiarabien, Iran, Syrien, Turkiet med flera i sina länder, maten till griskött bara för att vi svenskar och övriga europeer, kineser, Japaner osv. vill äta griskött i deras länder.
Citera
2023-12-12, 21:22
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets

Precis. Det är dags att sluta krypa för religiösa och se till att de särbehandlas för att det ska passa deras religion. Religionsfrihet innebär att du får tro på vad du vill. Inte att alla andra måste anpassa sig efter den.
Citera
2023-12-12, 21:31
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?

men alltså kosher mat ska ju inte bara tillagas på ett speciellt sätt osv utan även lagas i ett separat kosher kök. Mjölk o kött får ej blandas o massa andra regler.
Kan man inte bara servera kött val o sen vegetariskt?
Mat får de ju i skolorna och det är väl gott nog?
Citera
2023-12-12, 21:47
Medlem
borrizs avatar
Det borde finnas ett vegetariskt alternativ till de, som pga religiösa skäl inte nöjer sig med den vanliga bespisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in