2023-12-12, 21:47
Medlem
Inget skolan ska förse, däremot vill dom ha specialkost så borde föräldrarna få skicka med en matlåda. Vi ska inte finanserna eran tro. Det kan ni säkert få bidrag från era trossamfund om det skulle krisa. Men att få ta med egen mat tycker jag måste vara helt ok. Vi ska inte vara kommunistiska Sverige längre där staten vet bäst
Citera
2023-12-12, 22:06
Medlem
AdamSmiths avatar
När det är i princip omöjligt att få skolmat till barn med komplicerade matallergier, som mina syskonbarn, men det ska bejakas specialkost till ungar pga. trams som religion och veganer så vill jag bara
Citera
2023-12-12, 22:07
Medlem
Det finns en enkel lösning för skolan, som samtidigt kommer att se till att alla fattar varför: skolan får sätta sig ner med experter från relevanta religiösa grupperingar och några näringsexperter. Tillsammans skall de komma fram till en matsedel som passar alla, med hänsyn tagen till allas religiösa regler, vanligt förekommande allergier och barns behov av näring.

När detta är gjort skickar kommunen ut ett nyhetsbrev till alla föräldrar i kommunen, i vilket de presenterar förändringen som kommer att införas från och med kommande månadsskifte: all tidigare mat ersätts med mat som passar alla: religiösa idioter, veganer, allergiker och annat. Det blir inget annat än grönsaker varenda dag. Möjligen kan exakt vilka grönsaker som serveras få variera, men jag ser det inte som nödvändigt. Kommunen bör också se till att diskret förklara varför detta görs, utan att uttryckligen peka ut någon (det kommer ungarna nog att kunna göra ändå....).
Citera
2023-12-12, 22:12
Medlem
ImTheMans avatar
det är inte diskriminering att få samma som andra.
Citera
2023-12-12, 22:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Antingen så äter man detsom erbjuds, eller så tackar man nej o avstår.

Det gälller Judar, veganer o muslimer.

Og i morgon människor som tackar nej till malda insekter.

Stand your ground. Take the fight.
Citera
2023-12-12, 22:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Mina barn går på en kommunal skola i närförort till Sthlm, första barnet började där 2012. Ibland har jag varit med hela skoldagar och då ätit i matsalen. Under pandemin fick ungarna hämta mat i skolmatsalen vid lunchen och ta med hem. Det är SINNESSJUKT (i positivt bemärkelse) hur bra skolmaten är. De har pizzasallad, tzatziki, coleslaw, rivna morötter, grönsallad, oliver, soltorkade tomater, hoummus, andra sorters sallader, gurka, tomater… varje dag! Till det, alltid två eller tre sorters varmrätter, varav en vegetarisk. Jag ser mig som kräsen gällande mat men har ätit av skolmaten som en häst. Det har varit restaurangklass på maten varje gång jag fått chansen att smaka.

Om topic så gnäller väl föräldrarna och DO för att skolan inte kan garantera att den vegetariska maten inte tillagats i en kastrull där det någon gång har kokats något som inte är kosher. Jävligt magstarkt tycker jag, vi lever i en tid när det finns diskmaskiner.

De borde skämmas att ta resurser i anspråk på det här sättet.

Det låter verkligen flott och ändå tycks ungarna gnälla på maten. Undrar vad de vill ha egentligen?

Allt detta tjaffs om vego, halal och allt vad det heter, låt ungarna äta det som serveras istället. Skulle de dö av maten så blir det mer åt de andra😂
Citera
2023-12-12, 22:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det finns en enkel lösning för skolan, som samtidigt kommer att se till att alla fattar varför: skolan får sätta sig ner med experter från relevanta religiösa grupperingar och några näringsexperter. Tillsammans skall de komma fram till en matsedel som passar alla, med hänsyn tagen till allas religiösa regler, vanligt förekommande allergier och barns behov av näring.

När detta är gjort skickar kommunen ut ett nyhetsbrev till alla föräldrar i kommunen, i vilket de presenterar förändringen som kommer att införas från och med kommande månadsskifte: all tidigare mat ersätts med mat som passar alla: religiösa idioter, veganer, allergiker och annat. Det blir inget annat än grönsaker varenda dag. Möjligen kan exakt vilka grönsaker som serveras få variera, men jag ser det inte som nödvändigt. Kommunen bör också se till att diskret förklara varför detta görs, utan att uttryckligen peka ut någon (det kommer ungarna nog att kunna göra ändå....).

Nej. Religiösa regler ska inte styra offentligt finansierad matsedel.

Om jag som aktiv i Boydisnska församligen tror att det enda livsmedlet gud uppskattar o accepterar är file av nötkött o beluga kaviar, så betyder det inte att kommunen ska tvingas servera detta….
Citera
2023-12-12, 22:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vissa skolor är fattiga och har fortfarande dålig mat. Men det finns mer alternativ än förr. Mycket mer salladsgrönsaker som man faktiskt kan äta sig mätt på, och bröd och fil. Sedan har man väl släppt rätt mycket av den gammaldagsa maten. När jag gick i skolan kändes det som man åt mat där som inte funnits i svenska hem på 20 år. Skolan som ligger nära mig är inte rik men de satsar på nötkött, vilket inte hade funkat på min tid, det hade inte funnits pengar. Men barnen äter verkligen inte fläskkött och det gäller alla barn, inte bara muslimer. Det gör att de har rätt mycket vegomat, för annars skulle det inte funka. T ex så äter ju barnen glatt pasta med en sås utan kött, även om det inte är spännande är den mättande och pasta går ner. Men de har bara lättmjölk och jag undrar lite varför. Det är verkligen inga feta ungar som går där.

Låter väl ändå som maten är ok tycker jag. Själv anser jag att mat ska lagas med grädde och smör för att bli bra. Även när jag körde viktväktarna så körde jag ändå vidare med grädde och smör i matlagningen. Gick ändå ner i vikt ska sägas.
Jag är inte fet men skulle behöva tappa några kilo till.
Citera
2023-12-12, 22:35
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?
Kosher är olagligt i Sverige så nej. mot vår djurskyddslag.
Citera
2023-12-12, 22:39
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det är ingen restaurang. Det är inget tvång att äta av skolmaten. Bara att delta i undervisningen. Har därför noll samband med skolplikten. De flesta i länder i världen har inte gratis skolmat även om de har skolplikt.

Enligt kosher är samtliga frukt och grönsaker tillåtna. Detta handlar troligtvis endast om att juden inte tyckte om frukt och grönt och därför gnällde hos DO för att hand föräldrar fick anstränga sig lite extra för att han skulle få den mat han önskade.
Dessa länder har en bråkdel av vår skattesats. Du verkar inte vara speciellt insatt i vilka skattesatser de olika länder har.

Antingen har vi skolplikt eller inte. Jag hade röstat att ta bort skolplikten så hade folk fått göra som de vill.
Citera
2023-12-12, 22:44
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Min åsikt avviker starkt från det du säger! Jag dristar mig till att säga att du har fel!
Enligt svensk lag får barn från 16 års ålder själva bestämma över sin religiösa tillhörighet. För barn under 16 år är det vårdnadshavarna som har rätten att bestämma om barnets medlemskap i ett trossamfund.

Om ett judiskt eller muslimskt barn vill avvika från föräldrarnas tro och äta vanlig skolmat så kan dom göra det. Men de kan INTE kräva att få en viss kost, baserat på sin religiösa övertygelse. Det kan BARA föräldrarna göra. (I gymnasiet finns ingen skolplikt eller skyldighet att erbjuda skolmat, så vi kan lämna den diskussionen därhän).

Halal-slakt är tillåten i Sverige (med begränsningar) medan koscher-slakt är förbjuden.
https://jordbruksverket.se/djur/djurtransportorer-och-slakterier/religios-slakt

Men nej, Halal-slakt är inte samma som konventionell-slakt. Det är för mig svårbegripligt hur halal-slakt kan vara i enlighet med våra djurskyddsregler

men det är nog en diskussion för en annan tråd.
Halal-slakten får bara utföras av en troende muslim och bara av en man. Dessutom måste man under slakten rabbla muslimska fraser. Så nej, Halal-kött kan inte bli normen; det vore diskriminerande mot ALLA andra som hanterar djur.

Däremot går det ju att erbjuda barn vegetarisk kost, som anses vara halal om den inte innehåller alkohol. (Även detta med alkohol är värd en egen tråd). Så muslimska barn kan äta den vegetariska mat som skolan redan erbjuder. Det är inte alltid fallet med koscher-reglerna.
Halal slakt går till som vanlig slakt i Sverige. Enda skillnaden är att man ber en bön.
Citera
2023-12-12, 22:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Min åsikt avviker starkt från det du säger! Jag dristar mig till att säga att du har fel!
Enligt svensk lag får barn från 16 års ålder själva bestämma över sin religiösa tillhörighet. För barn under 16 år är det vårdnadshavarna som har rätten att bestämma om barnets medlemskap i ett trossamfund.

Om ett judiskt eller muslimskt barn vill avvika från föräldrarnas tro och äta vanlig skolmat så kan dom göra det. Men de kan INTE kräva att få en viss kost, baserat på sin religiösa övertygelse. Det kan BARA föräldrarna göra. (I gymnasiet finns ingen skolplikt eller skyldighet att erbjuda skolmat, så vi kan lämna den diskussionen därhän).

Halal-slakt är tillåten i Sverige (med begränsningar) medan koscher-slakt är förbjuden.
https://jordbruksverket.se/djur/djurtransportorer-och-slakterier/religios-slakt

Men nej, Halal-slakt är inte samma som konventionell-slakt. Det är för mig svårbegripligt hur halal-slakt kan vara i enlighet med våra djurskyddsregler

men det är nog en diskussion för en annan tråd.
Halal-slakten får bara utföras av en troende muslim och bara av en man. Dessutom måste man under slakten rabbla muslimska fraser. Så nej, Halal-kött kan inte bli normen; det vore diskriminerande mot ALLA andra som hanterar djur.

Däremot går det ju att erbjuda barn vegetarisk kost, som anses vara halal om den inte innehåller alkohol. (Även detta med alkohol är värd en egen tråd). Så muslimska barn kan äta den vegetariska mat som skolan redan erbjuder. Det är inte alltid fallet med koscher-reglerna.
Djuret bedövas vid halal slakt precis som alla djur i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in