2023-12-12, 13:00
Medlem
Forradares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Precis detta, men veganskt istället för vegetariskt.

Då kan alla religiösa, vegetarianer, veganer, pescatarianer, laktoskänsliga osv hänvisas till den maten 👍
Tack för en bra komplettering. Judar får äta allt från växtriket så vegansk kost torde vara okej. Linser och bönor kostar mindre än kött. Det kan ta extra tid laga två rätter men med tanke på minskade livsmedelskostnader torde kostnaderna i slutänden landa på plus minus noll.

Några i tråden verkar tro att halalslaktat kött serveras på svenska skolor. Det gör det inte…
Citera
2023-12-12, 13:00
Medlem
Liberationfronts avatar
Är väl inte konstigt. Veganer etc får grön kost, muslimer får icke fläsk och i princip samma kost som Kosher är så varför ska inte Judar få kosher?
Citera
2023-12-12, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Religionsfrihet innebär att du får följa vilken trosuppfattning du än behagar, utan risk att förföljas eller dödas för detta. Religionsfrihet innebär inte att samhället ska anpassa sig efter dina vanföreställningar om gudar eller för den delen att du per automatik ska ha rätt till någon specialkost eller dylikt. Måhända kan det vara skolans eller kommunens policy, men det faller då rakt inte under religionsfrihet.

Exakt så!

Solklart fall att Staten gjort övertramp genom detta beslut.

Skolan kan inte hantera dyra och svåra val folk gör av egen vilja i en religion.
Citera
2023-12-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forradare
Tack för en bra komplettering. Judar får äta allt från växtriket så vegansk kost torde vara okej. Linser och bönor kostar mindre än kött. Det kan ta extra tid laga två rätter men med tanke på minskade livsmedelskostnader torde kostnaderna i slutänden landa på plus minus noll.

Några i tråden verkar tro att halalslaktat kött serveras på svenska skolor. Det gör det inte…

Tack själv 👍

Ja, jag tänker att den ökade tiden, ändå blir försumbar, mot att behöva göra olika specialkoster.
Dessutom, kanske man kan få fler elever att välja det veganska = minskat behov att köpa in kött.
Likadant behövs det bara en måltid, de dagar man väljer att även "huvudrätten" ska vara veganska 😅

Vet att vissa skolor kör på detta, och endast gör undantag om eleven har läkarintyg- ex gluten eller liknande.
Citera
2023-12-12, 13:07
Medlem
Citat:
Här finns anledningen varför skolorna ALLTID ska ha ett veganskt alternativ.

Då kan man hänvisa alla muslimer, judar, vegetarianer, folk med en fis på tvären osv till den maten 👍
Vilket löser många problem så länge maten är näringsrik.

Miljödårarna är nöjda.

De religiösa är nöjda.

Ekonomerna är nöjda då vegansk mat ofta är billigare.

De enda som inte är nöjda är barnen (kanske) och föräldrarna som bara vill kräver.
Citera
2023-12-12, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag begriper att djur lider, därför är jag vegetarian. För den sakens skull är jag inte efterbliven och hävdar att halalslaktat innebär mer lidande för djuren. Man kan jämföra hur halalslakt i sverige går till jämfört med konventionell slakt i Sverige. Nu vill väl ni idioter hellre jämföra hus slakt går till i andra länder istället men det har absolut inget med saken att gör. Käkar man kött och gnäller på svenskt halalslaktat kött är man inget annat än en obildad hycklare.

Det är faktiskt du som är dum i huvudet.

Svensk lagstiftning syftar till att minimera djurens lidande och det är baserat på studier mm. Vissa av studierna kan ifrågasättas men inte på det sätt du framför och av de skälen.

Sedan förstår alla att i prispress och vinstmaximering tar man genvägar och en del djur som föds upp gör det på ett sätt som inte är det bästa, sett ur djurets synvinkel (antal djur per kvm, tillgång till rätt miljö, biologiska varianter som maximerar tillväxt/köttmängd osv osv)
Citera
2023-12-12, 13:11
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Jag begriper att djur lider, därför är jag vegetarian. För den sakens skull är jag inte efterbliven och hävdar att halalslaktat innebär mer lidande för djuren. Man kan jämföra hur halalslakt i sverige går till jämfört med konventionell slakt i Sverige. Nu vill väl ni idioter hellre jämföra hus slakt går till i andra länder istället men det har absolut inget med saken att gör. Käkar man kött och gnäller på svenskt halalslaktat kött är man inget annat än en obildad hycklare.

Kolla gärna på när kossor åker i en maskin, snurras runt och får sedan halsen avskuren av en jude. Finns även en riktigt sjuk video från ett muslimskt land där en man går runt i en byggnad med vettskrämda kameler och hugger dem i halsen.

Jag hade i alla fall föredragit att bli dödad med en bultpistol istället för att få halsen avskuren, men det är jag det och vi är alla olika.
Citera
2023-12-12, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men skolan diskriminerar inte någon då de ju erbjuder samma mat till alla barn.
Du tycks blanda ihop saker och ting. Det sker ingen särbehandling i skolmatsalen. Det vore en annan sak om man tvingade den stackars eleven äta vid ett annat bord därför att han är av judisk tro.

Men att inte erbjuda särbehandling är i min mening absolut inte diskriminering!
Hoppas det går till juridisk prövning! DO är trots allt en åsiktsmaskin och inte en rättsinstans.
Säg att det erbjuds samma metod för alla att ta sig till klassrummet, och att denna metod är en trappa. Då är det ett självklart fall av diskriminering av rullstolsburna.

Samma sak om man erbjuder samma metod för urinering, och denna metod är en urinoar. Då missgynnas kvinnor (eller kanske mer korrekt idag, de utan kuk) av detta.
Citera
2023-12-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Allt som borde serveras i skolan är blodpudding och mjölk.
Nä, det enda som borde serveras är knogmacka. De som vill ha käk får ordna det själva.
Citera
2023-12-12, 13:16
Avstängd
sommarlovs avatar
Citat:
Här finns anledningen varför skolorna ALLTID ska ha ett veganskt alternativ.

Då kan man hänvisa alla muslimer, judar, vegetarianer, folk med en fis på tvären osv till den maten 👍
Ja, instämmer.

För övrigt är det märkligt att judar och musslor tror att man blir en dålig människa av det man stoppar in i munnen.
Det är det som kommer ut ur munnen som gör en dålig!
Citera
2023-12-12, 13:18
Medlem
Ge alla vegan mat så är problemet löst
Så jävla trött på alla specialkostare
Citera
2023-12-12, 13:33
Medlem
Skolor måste ta total hänsyn till specialkost ur en medicinsk synvinkel (allergener osv).
Sedan borde fokus helt ligga på att hitta bra rena näringsrika varierande klassiska råvaror.
Ingen hänsyn borde tas alls till religion.
Punkt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in