2023-12-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Alla är inte maxbelånade. Felet många bubbelbabblare gör i denna tråd är att de utgår från att alla bostadsägare och framförallt köparna är maxbelånade.

Så ser inte verkligheten ut. Själv har jag inga lån överhuvudtaget längre och jag är inte ensam om att vara skuldfri. Det är ganska vanligt om man varit inne på marknaden de senaste 25 åren.

Ok grattis, det räcker iofs att ha varit i marknaden ca 10 år för att ha varit med om merparten av uppgången. Dock torde väl marknaden behöva hållas uppe av nya köpare, det är väl knappast de som som likt dig varit i "marknaden" i 25 år som letar nytt boende? De som började sin "bostadskarriär" med att köpa en 1-2a för 2-5 år sedan, vilket är många (babyboomers födda på 90talet) har oftast en negativ värdeutveckling.
Vi får se - enda räddningen nu är receptet från finanskrisen - ny omgång med superlåg ränta och stödköp av bostadsobligationer. Iofs ingen omöjlighet i dagens galna värld.
Citera
2023-12-11, 22:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok grattis, det räcker iofs att ha varit i marknaden ca 10 år för att ha varit med om merparten av uppgången. Dock torde väl marknaden behöva hållas uppe av nya köpare, det är väl knappast de som som likt dig varit i "marknaden" i 25 år som letar nytt boende?
Ja fast marknaden hålls uppe av gamla pengar. Du vet bostäder går i arv när föräldrarna dör och pengarna från deras boende går in i barnens boende osv. Att utgå från de nyaste på marknaden som behöver maxbelåna sig för att ha råd att bo i sthlm är en marginell del av den totala marknaden. Det är för mycket gamla pengar i omlopp för att priserna ska kunna gå ner hur mycket som helst. Lägg till att folk faktiskt måste amortera nu på sina lån, vilket gör att det skapas motståndskraft mot räntehöjningar och i förlängningen kraftiga prisfall.

Citat:
De som började sin "bostadskarriär" med att köpa en 1-2a för 2-5 år sedan, vilket är många (babyboomers födda på 90talet) har oftast en negativ värdeutveckling.
Så är det absolut, men återigen det är en ytterst marginell del av den totala marknaden. Personligen är jag inte ett dugg orolig för bostadsmarknaden. Den kommer att fortsätta att ticka upp bara räntorna börjar stabilisera sig. Bra områden kommer alltid att vara attraktiva och någon större rea kommer vi inte att se mer än det vi redan sett den senaste tiden.

Citat:
Vi får se - enda räddningen nu är receptet från finanskrisen - ny omgång med superlåg ränta och stödköp av bostadsobligationer. Iofs ingen omöjlighet i dagens galna värld.
Det är mycket som gjorts som är bra för köparna och det är att tvinga folk med stora lån att amortera på dessa. Det hade varit riktigt jobbigt för dem annars nu när räntekostnaderna minst tredubblats. Själv har jag på eget initiativ amorterat bort mina lån, men alla tänker inte som jag dessvärre och bränner alla pengar på resor och bilar och gud vet allt folk köper för att de känner sig rika på sina bostäder.
Citera
2023-12-12, 09:18
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja fast marknaden hålls uppe av gamla pengar. Du vet bostäder går i arv när föräldrarna dör och pengarna från deras boende går in i barnens boende osv. Att utgå från de nyaste på marknaden som behöver maxbelåna sig för att ha råd att bo i sthlm är en marginell del av den totala marknaden. Det är för mycket gamla pengar i omlopp för att priserna ska kunna gå ner hur mycket som helst. Lägg till att folk faktiskt måste amortera nu på sina lån, vilket gör att det skapas motståndskraft mot räntehöjningar och i förlängningen kraftiga prisfall.

Så är det absolut, men återigen det är en ytterst marginell del av den totala marknaden. Personligen är jag inte ett dugg orolig för bostadsmarknaden. Den kommer att fortsätta att ticka upp bara räntorna börjar stabilisera sig. Bra områden kommer alltid att vara attraktiva och någon större rea kommer vi inte att se mer än det vi redan sett den senaste tiden.

Det är mycket som gjorts som är bra för köparna och det är att tvinga folk med stora lån att amortera på dessa. Det hade varit riktigt jobbigt för dem annars nu när räntekostnaderna minst tredubblats. Själv har jag på eget initiativ amorterat bort mina lån, men alla tänker inte som jag dessvärre och bränner alla pengar på resor och bilar och gud vet allt folk köper för att de känner sig rika på sina bostäder.

Hur stor andel av de som får ett rejält arv är under säg 40 år? Inte någon större andel skulle jag säga. Titta på medellivslängden. Min bild är att de flesta som får ett arv är äldre och ofta redan har en god ekonomi utan större behov av kapital.

Sen tycker jag du gör misstaget att se till den totala marknaden. Störst rörlighet lär ju finnas bland senare 80-talister samt 90-talister, som uppgraderar pga. familj alternativt nedgraderar pga. separation.
Citera
2023-12-12, 09:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Hur stor andel av de som får ett rejält arv är under säg 40 år? Inte någon större andel skulle jag säga. Titta på medellivslängden. Min bild är att de flesta som får ett arv är äldre och ofta redan har en god ekonomi utan större behov av kapital.
Det viktiga är de gamla pengarna som finns kvar i marknaden och inte när arvet kommer rent tekniskt. Ett annat sätt att använda gamla pengar är ju att helt enkelt som förälder att belåna sin egen bostad för att hjälpa sina barn att kunna köpa bostad. Detta håller också uppe priserna på bostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Sen tycker jag du gör misstaget att se till den totala marknaden. Störst rörlighet lär ju finnas bland senare 80-talister samt 90-talister, som uppgraderar pga. familj alternativt nedgraderar pga. separation.
Man kan belåna tillgångar utan att man måste flytta, vilket är oerhört vanligt. Gamla pengar hjälper till. Därav hålls priserna uppe.
Citera
2023-12-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vore trevligt, men kvalitetsjusteringen försvann ju när prisraset var ett faktum. Känsligt ämne, så nä det lär inte komma tillbaka förrän priserna vänder upp kvalitetsjusterat

Ingen professionell vill/kan använda Mäklarstatistiks eget index då det är helt värdelöst/oanvändbart.
Samtliga banker, Riksbanken, Finansinspektionen, Regeringskanslitet, Kreditratingbolag, Fastighetsutvecklare, Mäklare, Försäkringsbolag använder sig av Valueguards HOX index.

Helt galet att ett litet pruttbolag (Mäklarstatistik) med två anställda och ett resultat på mindre än 500 000 kronor per år kan slaska iväg cirka 6 miljoner kronor i rättegångskostnader på en idiotprocess i tingsrätt. Enligt vad ryktet säger driver de även två skiljeförfaranden - som de givetvis också kommer att förlora rätt ut - mot Valueguard. Kanske kostar 2-3 miljoner kronor till. Mäklarsamfundet lär då skjuta till aktieägartillskott om Mäklarstatistik inte skall behöva tvångslikvideras.

Det är givetvis några personer inom Mäklarsamfundets styrelse som har personliga ekonomiska intressen i att förhindra transparens och utveckling av produkter inom bostadsmarknaden. Samma personer som sitter i Mäklarstatistik och Mäklarsamfundets styrelse sitter i Hemnets styrelse, och vissa har eller har haft stora aktieinnehav i Hemnet.

Lagstiftaren och allmänheten kan aldrig tolerera att ett smalt skråintresse skall tillåtas kidnappa informationen om bostadsaffärer. Om de fortsätter att obstruera i denna fråga hoppas jag att lagstiftaren tillser att samtliga mäklare för lagkrav på sig att rapportera in samtliga bostadsaffärer till en oberoende part som tillhandahåller data till alla som så önskar, samt att dumheterna från skråets sida att det skall finnas begränsningar i hur data får användas en gång för alla beivras...
Citera
2023-12-12, 10:03
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Jodå svenskarna klarar 4-7% men priserna idag ska ned till ungefär hälften först. Vilket vore fullt rimligt. Ned till 2013-14 års nivå ungefär. De var uppblåsta då också men nu har nog lönerna kommit ikapp för att matcha den nivån. (nominellt)
Det kommer aldrig hända att priserna sjunker vi har inte ens med 5% ränta kommit längre än typ 2018-2019 att då backa dubbelt så många år till är bara glömma. Stod senast på SVT-Text idag att arbetsmarknaden är historiskt stark. Pluss att ränta sänkts mer senaste månaderna än höjts. Du drömmer om att fynda men det kommer inte ske.
Citera
2023-12-12, 10:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlboypro1

Lagstiftaren och allmänheten kan aldrig tolerera att ett smalt skråintresse skall tillåtas kidnappa informationen om bostadsaffärer. Om de fortsätter att obstruera i denna fråga hoppas jag att lagstiftaren tillser att samtliga mäklare för lagkrav på sig att rapportera in samtliga bostadsaffärer till en oberoende part som tillhandahåller data till alla som så önskar, samt att dumheterna från skråets sida att det skall finnas begränsningar i hur data får användas en gång för alla beivras...

Samtliga bostadsaffärer rapporteras redan till Skatteverket så datan kommer väl redan till staten, även för medlemskapen i BRF som inte går via lagfart.

Att göra något liknande som lagfart och pantbrev även för BR vore bra. Nu håller BRF själv i "pantbrevsregister" vilket ur ett belåningsperspektiv är rätt osäkert.
Citera
2023-12-12, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det kommer aldrig hända att priserna sjunker vi har inte ens med 5% ränta kommit längre än typ 2018-2019 att då backa dubbelt så många år till är bara glömma. Stod senast på SVT-Text idag att arbetsmarknaden är historiskt stark. Pluss att ränta sänkts mer senaste månaderna än höjts. Du drömmer om att fynda men det kommer inte ske.

Hur är det möjligt? Kan vi bryta med Kina också och göra vad som helst och arbetsmarknaden i Sverige kommer alltid vara historiskt stark?

Men fortsatt hög inflation gäller. Det blir jobbigare att bo och svenska folket fortsätter att vara självständiga nära noll. Men visst, raset väntar på sig fortfarande tydligen.
Citera
2023-12-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Samtliga bostadsaffärer rapporteras redan till Skatteverket så datan kommer väl redan till staten, även för medlemskapen i BRF som inte går via lagfart.

Att göra något liknande som lagfart och pantbrev även för BR vore bra. Nu håller BRF själv i "pantbrevsregister" vilket ur ett belåningsperspektiv är rätt osäkert.

Poängen för att kunna använda datan för att utveckla relevanta tjänster är att den skall vara "färsk". Det som samlas in via Skatteverket är mer eller mindre oanvändbart.
Data bör ur samhällsintresset vara tillgängligt redan i anslutning till att respektive bostadsaffär slutförs (oaktat om det är BR, fritidshus, eller annan fastighet). En ökad transparens sänker osäkerheten/risken vilket allt annat lika bör leda till ett lägre påslag för risk kopplad till bolån och andra tjänster.
Citera
2023-12-12, 10:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlboypro1
Poängen för att kunna använda datan för att utveckla relevanta tjänster är att den skall vara "färsk". Det som samlas in via Skatteverket är mer eller mindre oanvändbart.
Data bör ur samhällsintresset vara tillgängligt redan i anslutning till att respektive bostadsaffär slutförs (oaktat om det är BR, fritidshus, eller annan fastighet). En ökad transparens sänker osäkerheten/risken vilket allt annat lika bör leda till ett lägre påslag för risk kopplad till bolån och andra tjänster.

Håller med, tänkte mest att det redan finns en skyldighet för BRF att rapportera (och upprätthålla register över?) genomförda affärer så det vore inget problematiskt för dem att rapportera in till någon annan instans.
Citera
2023-12-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Nej, ni kan citera mig fritt från november 2023. Jag konstaterar det som borde vara uppenbart. Hus, äganderätt, Stockholms län har bottnat. Vi kommer inte se mer rea.

Min första tanke för 1,5 år sen var 30-35% ner i nominella termer från toppen men det ser ut som vi får nöja oss med 25%. I reala termer är vi nog ner 35% eller mer så visst har det varit tufft.

Jag är annars en bostadsbjörn men man får ha respekt för marknadsräntorna. På två års sikt bedömer marknaden att räntorna halveras. Jag motsätter mig inte det utan tycker tvärtom det låter rimligt. Att vi lägger oss på neutral ränta om ett par år och ligger kvar där.

Detta diskonteras på bostadsmarknaden nu och det som känns tryggast är då friköpta hus i Stockholm. Därav att momentum återvänder.

Ni björnskribenter behöver sansa er och inse faktum, vi är på botten. Permatjurarna har redan motbevisats så det är bara att släppa dem. De har redan besegrats. De för leva kvar i sina illusioner. Men björnarna måste skärpa sig.

Just det, nov23 -> dec23 Hus Stockholms Län är redan upp 4%. Blir inte förvånad om nov->dec stänger på plus i år. Det måste vara historiskt. Aldrig har priserna historiskt stigit mellan nov->dec.

Det här förutsätter att nuvarande penningpolitik på något sätt kommer få ner räntan till 2% inom en rimlig tid, och att vi samtidigt undviker en rätt hård lågkonjunktur. Konsensus nu är att RB kommer sänka räntan nästa år (Finns 0 indikation från RB att så skulle vara fallet) Däremot finns det massa chefsekonomer på banker som ger rapporter om att så borde ske (Kanske ligger i deras intresse?)
Men dom ska man inte lyssna på, dom likt alla människor, utgår efter sina egna intressen.

Riksbanken har aldrig någonsin lyckats med detta tidigare. För att inte tala om den total brakförlust RB gjort med bland annat bostadsobligationer, som förvisso alla andra banker sitter på också.
Dessa banker som just nu gör rekordvinst, det gjorde alla banker 07 också, sen fanns det inte några mer pengar

Vem sitter på lånen till alla konkurser som sker inom byggsektorn? Man behöver inte vara raketforskare för att koppla ihop det. Det kommer ske rätt stora nedskrivningar i början på nästa år, hur stora dom blir kvarstår att se.

Jag är inte någon som tror på en total kollaps inom bostadsmarknaden, men sett på historisk bas, att bostäderna skulle ner med 20% ytterligare är inte alls långsökt.
Citera
2023-12-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Vem sitter på lånen till alla konkurser som sker inom byggsektorn? Man behöver inte vara raketforskare för att koppla ihop det. Det kommer ske rätt stora nedskrivningar i början på nästa år, hur stora dom blir kvarstår att se.

Jag är ju aktieägare (både i banker, byggföretag och hyresfastighetsägare) och vad jag förstår har bankerna på det stora hela undvikigt att ge ut stora lån till fastighetsbolag, Fastighetsbolagen har istället finansierat sig genom att ge ut obligationer själva istället för att ta banklån (till största delen åtminstone). Gissar att det främst är pensionsfonder, och centralbanker, som sitter som ägare till skulderna.

Undantaget verkar vara Wallenstam som har fortsatt att främst ha banklån och då även vårda relationen till banken; Kanske kan löna sig nu när det är svårt att få marknaden att svälja nya obligationer när lån skall rullas över....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in