2023-12-11, 20:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ju ett spel mot säljaren. Köparen måste ju lägga ett bud som kan få säljaren att gå med på att skriva kontrakt. Låter som en köpare som har koll på priserna och vill ha en bostad i det området. Då kan man ju lägga bud därefter. Det hade jag själv gjort om jag vore intresserad av att köpa en bostad i ett visst område. Att bud långt under aktuell marknadsnivå är ju bara löjligt.

Nej det är det inte. När jag köpte mitt hus låg det ute för 1 475 000, de fick det inte sålt, sen sänkte de till 1 375 000 då la jag ett bud på 1 miljon och fick det. Nu går samma hus för 6 miljoner. En sjuk marknad är det vi har nu.
Citera
2023-12-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Måste tyvärr hålla med dig här. Har själv röstat på M hela mitt vuxna liv.
Först slopad indexering på inkomster över 56K där jag med flera får betala för att att inflationen skall inte öka men samtidigt så får man ju bara betala ännu mera skatt. Vidare så lovades sänkta bränslekostnader och slopad amotering. Inget har infriats och nu skall ISK-skatten ökas på rejält. Fan vad besviken jag är fast det finns inga alternativ att rösta på ändå.
Detta var Off topic men det är klart att ovan påverkar priserna på ägt boende!
Nu pratar du en del om DK och jag har kikat på deras skattesystem som f-n är värre än i Sverige ! Det landet tillsammans med Holland, Frankrike är de värsta som finns att råna medborgarna på skatter!
Klart du håller med mig, jag förutspådde ju kraschen på 30-50% realt såklart (pratar vi reala löner så pratar vi såklart köpkraft, sen har några tappade loosers problem med dessa vedertagna begrepp, som t o m BLT banken tagit till sig). Där är vi redan, så det ska nog bara ned 10% till eller så. Sen har korrigeringen skett för att möta köpkraften med en marknad i balans. Svårare än så är det inte, sen får vi se hur vår valuta utvecklas när alla kamelryttare ska betala in pensionspengar i systemet.
Citera
2023-12-11, 20:44
Medlem
Kommer de publicera valueguards HOX igen?

https://www.di.se/live/tingsratten-ger-valueguard-ratt-i-statistikkonflikt/

Citera
2023-12-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Kommer de publicera valueguards HOX igen?

https://www.di.se/live/tingsratten-ger-valueguard-ratt-i-statistikkonflikt/

Vore trevligt, men kvalitetsjusteringen försvann ju när prisraset var ett faktum. Känsligt ämne, så nä det lär inte komma tillbaka förrän priserna vänder upp kvalitetsjusterat
Citera
2023-12-11, 20:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det är det inte. När jag köpte mitt hus låg det ute för 1 475 000, de fick det inte sålt, sen sänkte de till 1 375 000 då la jag ett bud på 1 miljon och fick det. Nu går samma hus för 6 miljoner. En sjuk marknad är det vi har nu.

Ja det beror väl på vad det är för marknad. Klart man ska pruta, men att gå för lågt funkar inte på en marknad som i sthlm. Men i obygden går det förstås bra att lägga hur lågt bud som helst i teorin.

Om hus säljs för 5 miljoner och du lägger 3 miljoner i bud är det ju bara löjligt.
Citera
2023-12-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Marknadens förväntningar skiljer stort mot Riksbankens prognos.
RB tror på ränta över 4%, marknaden tror på betydligt lägre ränta.

https://tv.aftonbladet.se/video/363326/andreas-cervenka-lite-mer-sjaelvkritik-fran-riksbanken-tror-jag-inte-skulle-skada

Oavsett så framgår det tydligt att i stort sett alla parter utom RB anser att en ränta över 4% är skadlig. Jag är inte ett dugg förvånad men klarar inte Sverige en ränta på 4-7% så är det en tydlig markör på att svenskars ekonomiska sinnelag är så svagt att de behöver omyndigförklaras.

Jodå svenskarna klarar 4-7% men priserna idag ska ned till ungefär hälften först. Vilket vore fullt rimligt. Ned till 2013-14 års nivå ungefär. De var uppblåsta då också men nu har nog lönerna kommit ikapp för att matcha den nivån. (nominellt)
Citera
2023-12-11, 20:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja det beror väl på vad det är för marknad. Klart man ska pruta, men att gå för lågt funkar inte på en marknad som i sthlm. Men i obygden går det förstås bra att lägga hur lågt bud som helst i teorin.

Om hus säljs för 5 miljoner och du lägger 3 miljoner i bud är det ju bara löjligt.

Nej det behöver det inte vara. Finns det ingen köpare på 5 miljoner eller 4 miljoner så är det helt ok. Sen att du inte gillar det är en annan femma. Du kan lägga ett bud på 3 miljoner, säljaren säger nej, då lägger du ett bud på 4 miljoner och säger att det är sista budet. Du verkar ha svårt att pruta, svensk, skamligt? I slutet av 90 talet var det många som sålde med förlust, alternativet var att sitta kvar med svartepetter. Det var mer en fråga om hur mycket svartepetter man ville sitta kvar med. De jag köpte av hade gett 375 000 för huset, så det var ingen svartepetter, ja såvida de inte lånat på för att "unna sig".
Citera
2023-12-11, 20:58
Medlem
Citat:

Fullt rimligt att hus som de senaste åren gått för 5MSEK ska ned till 3MSEK. Det är bara att kolla på kostnadskalkylerna på hemnet.
Citera
2023-12-11, 21:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Fullt rimligt att hus som de senaste åren gått för 5MSEK ska ned till 3MSEK. Det är bara att kolla på kostnadskalkylerna på hemnet.

Ja men inte om ett likadant hus såldes för 5 miljoner förra veckan. Priset är redan avdraget som det är. Inte minst för hus.

Å andra sidan steg ju hus rejält i pris under pandemin så det är bara back to normal kan man säga.
Citera
2023-12-11, 21:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det behöver det inte vara. Finns det ingen köpare på 5 miljoner eller 4 miljoner så är det helt ok. Sen att du inte gillar det är en annan femma. Du kan lägga ett bud på 3 miljoner, säljaren säger nej, då lägger du ett bud på 4 miljoner och säger att det är sista budet. Du verkar ha svårt att pruta, svensk, skamligt? I slutet av 90 talet var det många som sålde med förlust, alternativet var att sitta kvar med svartepetter. Det var mer en fråga om hur mycket svartepetter man ville sitta kvar med. De jag köpte av hade gett 375 000 för huset, så det var ingen svartepetter, ja såvida de inte lånat på för att "unna sig".

Nej jag kan pruta, men samtidigt måste jag förhålla mig till verkligheten vad hus i samma område faktiskt säljs för. Är det omsättning och hus säljs för säg 5 miljoner så blir det nog svårt att motivera en säljare att sälja för 3 bara för att det för tillfället är trögt med bud. Inte minst om handpenningen för säljaren var 2 millar och säljaren köpt för 5 miljoner själv.

Men visst man kan ju alltid dra en rövare och se vad som händer. Man kan ju få ett nej bara.
Citera
2023-12-11, 21:31
Medlem
Citat:
Nej jag kan pruta, men samtidigt måste jag förhålla mig till verkligheten vad hus i samma område faktiskt säljs för. Är det omsättning och hus säljs för säg 5 miljoner så blir det nog svårt att motivera en säljare att sälja för 3 bara för att det för tillfället är trögt med bud. Inte minst om handpenningen för säljaren var 2 millar och säljaren köpt för 5 miljoner själv.

Men visst man kan ju alltid dra en rövare och se vad som händer. Man kan ju få ett nej bara.

Jo det är ju det vi ser nu. Det tar tid innan jämvikt nedåt nås. Lite samma premisser som tidigare 8fast omvänt) när räntan chocksänktes - priserna höjdes successivt. Som sagt kolla kalkylen för boendekostnad på dagens prisnivåer. Orimliga för alla som inte kan lägga merparten kontant.
Citera
2023-12-11, 21:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jo det är ju det vi ser nu. Det tar tid innan jämvikt nedåt nås. Lite samma premisser som tidigare 8fast omvänt) när räntan chocksänktes - priserna höjdes successivt. Som sagt kolla kalkylen för boendekostnad på dagens prisnivåer. Orimliga för alla som inte kan lägga merparten kontant.

Alla är inte maxbelånade. Felet många bubbelbabblare gör i denna tråd är att de utgår från att alla bostadsägare och framförallt köparna är maxbelånade.

Så ser inte verkligheten ut. Själv har jag inga lån överhuvudtaget längre och jag är inte ensam om att vara skuldfri. Det är ganska vanligt om man varit inne på marknaden de senaste 25 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in