Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-11, 13:14
Medlem
Laastaris avatar
Såg att det varit tyst i tråden ett tag. Men chansar att någon kanske ser det och har någon tanke.
Skulle inte gråta över biverkning som minskad aptit och viknedgång.
Sömnen är katastrof redan nu så vet inte lm det kan bli sämre….

Fick från läkaren att han tyckte jag borde byta mina Sertralin 100mg mot 75mg Venlafaxin första veckan och sen trappa upp till 150mg v 2

Men dels blev jag ifrågasatt av apotekspersonalen då jag även äter escitalopram 20mg men mot andra problem än Sertralin.

Och efter att ha läst här så blir jag ännu mer osäker på om detta är ett bra läkemedel.

Äter även Saroten 30mg förebyggande mot huvudvärk/migrän.

Däremot så sa läkaren att venlafaxin kan hjälpa min adhd också?
Står i väntan på uppstart för medicin för adhd just och i övrigt är det ångest och social fobi jag lider av mest.

Vad tror ni? Kommer jag bli helt förstörd av den fina mixen tabletter det blir eller kanske kan det hjälpa helt plötsligt?
Citera
2023-12-14, 00:15
Medlem
anomaligns avatar
Jag har för några dagar sen på eget bevåg i förtid (efter bara några veckor) avslutat behandling med Venlafaxin för att biverkningarna var på tok för omfattande. Jag var yr och illamående konstant under dessa veckor och fick blodtrycksfall varje gång jag reste mig, och fick hög puls och blev supertrött även av mild, lågintensiv aktivitet. Att ägna sig åt högintensiva grejer som att springa eller träna var helt uteslutet. Sömnen var helt rubbad också, kunde max sova någon timme, även med läkemedel. Jag kände att det inte var värt det.

Det bästa med behandlingen var när jag slutade. Då var det som att hjärnan rebootades eller vaknade från nåt slags hibernation mode, vilket var (är) ganska känslomässigt tumultartat. Har fortfarande några dagar senare konstant gråten i halsen och kan fortfarande triggas av typ ett löv som faller lite sorgligt. 😂😥
Senast redigerad av anomalign 2023-12-14 kl. 00:26.
Citera
2023-12-14, 01:40
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laastari
Såg att det varit tyst i tråden ett tag. Men chansar att någon kanske ser det och har någon tanke.
Skulle inte gråta över biverkning som minskad aptit och viknedgång.
Sömnen är katastrof redan nu så vet inte lm det kan bli sämre….

Fick från läkaren att han tyckte jag borde byta mina Sertralin 100mg mot 75mg Venlafaxin första veckan och sen trappa upp till 150mg v 2

Men dels blev jag ifrågasatt av apotekspersonalen då jag även äter escitalopram 20mg men mot andra problem än Sertralin.

Och efter att ha läst här så blir jag ännu mer osäker på om detta är ett bra läkemedel.

Äter även Saroten 30mg förebyggande mot huvudvärk/migrän.

Däremot så sa läkaren att venlafaxin kan hjälpa min adhd också?
Står i väntan på uppstart för medicin för adhd just och i övrigt är det ångest och social fobi jag lider av mest.

Vad tror ni? Kommer jag bli helt förstörd av den fina mixen tabletter det blir eller kanske kan det hjälpa helt plötsligt?

Du ska absolut inte lyssna på farmaceuten som har 5+ års utbildning och sedan vidare empirisk erfarenhet inom just farmaka. Lyssna på din läkare istället, som kan nada om psykofarmaka och farmakodynamik - något man runkade av lite snabbt och klarade tentan på.

Psykiatriker eller allmänläkare?

Du står på en jävla piss-mix av serotonerga återupptagshämmare, som inte ska kombineras förutsatt att man inte mätt läkemedelskoncetrationer i blodet och utvärderar effekt och biverkningar noga, inget som i regel görs i Sverige då kompetens saknas.

Vet inte om du trollar men detta är ju fantastiskt. En enkelresa till eventuellt serotonergt syndrom.

Du måste fan ställa din läkare emot väggen, upprätta en anmälan, byta läkare. Det är oacceptabelt att du kombinerar dessa tre substanser ihop med varandra. Går du hos VC eller psykiatri?
Citera
2023-12-14, 01:46
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har för några dagar sen på eget bevåg i förtid (efter bara några veckor) avslutat behandling med Venlafaxin för att biverkningarna var på tok för omfattande. Jag var yr och illamående konstant under dessa veckor och fick blodtrycksfall varje gång jag reste mig, och fick hög puls och blev supertrött även av mild, lågintensiv aktivitet. Att ägna sig åt högintensiva grejer som att springa eller träna var helt uteslutet. Sömnen var helt rubbad också, kunde max sova någon timme, även med läkemedel. Jag kände att det inte var värt det.

Det bästa med behandlingen var när jag slutade. Då var det som att hjärnan rebootades eller vaknade från nåt slags hibernation mode, vilket var (är) ganska känslomässigt tumultartat. Har fortfarande några dagar senare konstant gråten i halsen och kan fortfarande triggas av typ ett löv som faller lite sorgligt. 😂😥

Det där låter ändå mysigt, något som tyvärr brukar klinga av när man står på SSRI's. Det jag talar om är någon slags själslig känsla av att kunna känna något, och som man grips av. Det kan vara så enkelt som en solnedgång, en gripande film, eller att se ett foto av någon man håller kär.

Hibernation mode, som du tar upp, låter inte alltför ovanligt, tyvärr. Jag tror att många patienter vänjer sig vid den "affektiva dvalan". Men som jag alltid brukar att säga: Den som känner, den lever...

Kanske är det bättre att kunna gråta, än att stå pall och agera avtrubbad genom livet.
Citera
2023-12-14, 02:02
Medlem
daskapitans avatar
Yrsel, kallsvettningar och ringade öron. Första veckan eller två var jag jäkligt speedad vilket var kul.
Då hände det saker och jag fick mycket gjort.
Men det roliga avtog och försvann.
Till sist var det bara tråkiga biverkningar kvar.
Genomförde kanske en månad eller två med det sen pallade jag inte mer.
Citera
2023-12-15, 16:57
Medlem
Laastaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Du ska absolut inte lyssna på farmaceuten som har 5+ års utbildning och sedan vidare empirisk erfarenhet inom just farmaka. Lyssna på din läkare istället, som kan nada om psykofarmaka och farmakodynamik - något man runkade av lite snabbt och klarade tentan på.

Psykiatriker eller allmänläkare?

Du står på en jävla piss-mix av serotonerga återupptagshämmare, som inte ska kombineras förutsatt att man inte mätt läkemedelskoncetrationer i blodet och utvärderar effekt och biverkningar noga, inget som i regel görs i Sverige då kompetens saknas.

Vet inte om du trollar men detta är ju fantastiskt. En enkelresa till eventuellt serotonergt syndrom.

Du måste fan ställa din läkare emot väggen, upprätta en anmälan, byta läkare. Det är oacceptabelt att du kombinerar dessa tre substanser ihop med varandra. Går du hos VC eller psykiatri?

Hade önskat jag trollade men nä…
Vanlig läkare som ville byta Sertralin mot venlafaxin men har inte bytt utan bad om en ny tid där jag ifrågasatte men då sa hen att hen missat att jag redan åt escitalopram. Lösningen hen tyckte var att ta bort escitalopram 20mg och Sertralin 100mg och gå rakt på venlafaxine 75mg för en ökning till 150 om en vecka.
Vette fan.
Har aldrig lämnat prover för att se hur koncentrationerna är eller ens uppföljning mer än, blir du hjälp av dem…
Citera
2023-12-15, 23:32
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Yrsel, kallsvettningar och ringade öron. Första veckan eller två var jag jäkligt speedad vilket var kul.
Då hände det saker och jag fick mycket gjort.
Men det roliga avtog och försvann.
Till sist var det bara tråkiga biverkningar kvar.
Genomförde kanske en månad eller två med det sen pallade jag inte mer.

Avtog inte biverkningarna ens efter två månader? Efter att jag tog upp alla biverkningar jag fått med min läkare så blev svaret att det enda som brukar vara en ihållande biverkning är ökad svettning/nattsvettningar.

Ironiskt nog är det den enda biverkning som försvann redan efter 4 dagar. De mer påtagliga biverkningarna är dock kvar. Får hoppas de försvinner med tiden. Skulle kännas jobbigt ifall biverkningarna överväger den terapeutiska effekten. Utsättningssymtomen jag läst om i tråden känns inte som något jag orkar gå igenom.

Har för övrigt aldrig varit med om så många tydliga biverkningar av ett läkemedel som venlafaxin orsakat. Får leva på hoppet att det kommer ge mig den effekt jag behöver.
Citera
2023-12-16, 11:24
Medlem
daskapitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Avtog inte biverkningarna ens efter två månader? Efter att jag tog upp alla biverkningar jag fått med min läkare så blev svaret att det enda som brukar vara en ihållande biverkning är ökad svettning/nattsvettningar.

Ironiskt nog är det den enda biverkning som försvann redan efter 4 dagar. De mer påtagliga biverkningarna är dock kvar. Får hoppas de försvinner med tiden. Skulle kännas jobbigt ifall biverkningarna överväger den terapeutiska effekten. Utsättningssymtomen jag läst om i tråden känns inte som något jag orkar gå igenom.

Har för övrigt aldrig varit med om så många tydliga biverkningar av ett läkemedel som venlafaxin orsakat. Får leva på hoppet att det kommer ge mig den effekt jag behöver.

Det är ju ganska längesedan nu när jag använde VF, det var ju säkert en längre period som jag tog det. Jag vet att jag verkligen gav det en ärlig chans.
Låt oss säga ett halvår eller mer.
Det är ju så olika hur man svarar på mediciner.
Vet att jag läst om andra människors erfarenheter här på Flashback och trappade ner väldigt försiktigt.
Önskar dig lycka till, kanske kan det funka bra för dig.
Citera
2023-12-17, 23:38
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laastari
Hade önskat jag trollade men nä…
Vanlig läkare som ville byta Sertralin mot venlafaxin men har inte bytt utan bad om en ny tid där jag ifrågasatte men då sa hen att hen missat att jag redan åt escitalopram. Lösningen hen tyckte var att ta bort escitalopram 20mg och Sertralin 100mg och gå rakt på venlafaxine 75mg för en ökning till 150 om en vecka.
Vette fan.
Har aldrig lämnat prover för att se hur koncentrationerna är eller ens uppföljning mer än, blir du hjälp av dem…

Hur tusan kan läkaren "missa" detta? Att kombinera SSRI ihop med varandra är rent av livsfarligt. Att du sedan står på TCA:n Saroten, vad sa man om detta?
Citera
2024-02-07, 08:01
Medlem
Håller precis på att sätta in Venlafaxin nu, går på Mirtazapin 45mg sen innan.
Gått precis en vecka på Venlafaxin nu, 75mg. Ska ta 75mg en vecka till o sen upp till 150mg.
Känner väl inte av några stora biverkningar än så länge, mest småsaker: lite försämrad syn, framförallt på kvällen när jag är trött. Lite högre blodtryck, men inget alarmerande. Lite allmän….. ”funny feeling” som är svår att förklara.

Samt: jag blir oerhört mkt tröttare av Mirtazapinen när jag tagit den på kvällen. Är zombie en timme efter jag tagit den, så var det aldrig innan.
Citera
2024-02-09, 07:53
Medlem
Mayordomos avatar
Har fått parestesi I halva vänster hand. Någon annan som erfarit liknande symtom av utsättning?
Citera
2024-05-03, 11:06
Medlem
Ni som käkat denna, håller vårdcentral/läkare koll på ert blodtryck? Stod väl i bipacksedeln något i stil med att läkaren kommer vilja kolla ditt blodtryck under behandlingen.

Fick det utskrivet när jag krashade in i väggen för flera år sen, satte ut det i drygt 2 år men fick lov att sätta in det igen pga stressproblematik och jag blev inlagd på psyk.

Aldrig har någon bett att få kolla mitt blodtryck under behandlingen. Det var ju företagshälsan som skrev ut medicinen från början och de gjorde ingen bra överföring till vårdcentralen, en läkare där började ifrågasätta varför jag åt den, hänvisade till konstnärer som behövde ha sina ångestdippar för att få tlopp för sin kreation... Först när jag ville sätta ut den var det en sjuksyrra som ringde med jämna mellanrum och frågade hur jag mådde.

Plockade fram min blodtrycksmätare och kollat sporadiskt, legat på typ 140/100 - 110 ibland, vilket jag påtalat för vårdcentralen men blir ju fan bara hänvisad till psyk som inte vill ta tag i det. Lite jäkla orolig faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in