2023-12-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Men då är ju frågan varför Tesla väljer att ta striden. Om de nu har bättre avtal än vad kollektivavtalet säger så kommer de ju inte förlora något på det.

Är det ren prestige det handlar om? Det här lär ju kosta rätt mycket pengar.
Varför kan inte facket presentera ett kollektivavtal till tesla, ett erbjudande tesla inte kan motstå?

Det är som jag berättar, kollektivavtal utgår från redan befintliga löner och avtal tesla redan har.
Skulle if metall slängt fram ett kollektivavtal just över deras lägsta lön skulle det chocka alla anställda o dom skulle lämna facket.
Citera
2023-12-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Har du teslas avtal, jag vet redan hur if metalls kollektivavtal ser ut.
Men vi vet inte vad tesla har för avtal med sin anställda? hur mycket får dom i aktier?

Vi vet att if metall kn inte erbjuda aktie avtal i sina kollektivavtal ifall arbetsgivaren inte vill ge detta och inte har gett detta innan.

Facket behöver ha tillgång till teslas avtal för att kunna göra ett eget kollektivavtal.

Vad facket behöver göra är att ge tesla ett erbjudande till fördelar med kollektivavtal, men detta vägra facket göra ut tillgång till teslas avtal med anställda.

Finns stor risk tesla anställda då får sämre avtal än vad tesla erbjuder, och det vore inte bra reklam för if metall.

Det här är sista gången jag försöker förklara för dig.
Förstår du inte så får du ta det med din speciallärare på vuxensäris.

1. Man har ett kollektivavtal, i detta fall IF Metall och ett av deras avtal, vilket vet jag inte Motorbranschavtalet?

2. Man kan teckna ett lokalt avtal med IF Metall för den specifika arbetsplatsen som ger bättre förmåner.

3. Du kan, vare sig du är fackansluten eller inte, teckna ett individuellt avtal som är bättre än det fackliga avtalet.

Ha det gott på vuxensäris nu vänder jag blad och arkiverar i kabinettet inomhus.
Citera
2023-12-11, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Det här är sista gången jag försöker förklara för dig.
Förstår du inte så får du ta det med din speciallärare på vuxensäris.

1. Man har ett kollektivavtal, i detta fall IF Metall och ett av deras avtal, vilket vet jag inte Motorbranschavtalet?

2. Man kan teckna ett lokalt avtal med IF Metall för den specifika arbetsplatsen som ger bättre förmåner.

3. Du kan, vare sig du är fackansluten eller inte, teckna ett individuellt avtal som är bättre än det fackliga avtalet.

Ha det gott på vuxensäris nu vänder jag blad och arkiverar i kabinettet inomhus.
Visst tesla kan lika väl ha ett bättre avtal än vad konkurrenterna på volvo/bmw , audi har i sina kollektivavtal.

Genom att facket inte kan ge ett erbjudande till tesla ang vad kollektivavtalet skulle ge för fördelar, förstår vi alla att det handlar om en princip sak med kollektivavtal, man hänvisar bara att det är den svenska modellen, man kan inte hänvisa vad som är bättre för dom anställda och för tesla. gentemot vad dom redan har.

Samt nästan dom flesta anställda med någon utbildning skulle byta arbete ifall dom har dåliga avtal, speciellt när det finns mycket gott om arbete inom bil verkstäder.

Enklast för facket o vinna vore om alla anställda sa upp sig o bytte jobb om det nu är så dåligt hos tesla.
Vilket vi alla förstår att det vill dom inte, dom har det bra där dom är. Det handlar bara om 130 anställda utspritt i landet, per kommun handlar det inte om många anställda, verkstäder har inte haft några som helst problem o ge dessa ny anställning. Facket hade till och med kunna hjälpa dom att få ett nytt jobb genom att det handlar om så få personer per kommun.
Citera
2023-12-11, 01:25
Medlem
Citat:
Visst tesla kan lika väl ha ett bättre avtal än vad konkurrenterna på volvo/bmw , audi har i sina kollektivavtal.

Genom att facket inte kan ge ett erbjudande till tesla ang vad kollektivavtalet skulle ge för fördelar, förstår vi alla att det handlar om en princip sak med kollektivavtal, man hänvisar bara att det är den svenska modellen, man kan inte hänvisa vad som är bättre för dom anställda och för tesla. gentemot vad dom redan har.

Samt nästan dom flesta anställda med någon utbildning skulle byta arbete ifall dom har dåliga avtal, speciellt när det finns mycket gott om arbete inom bil verkstäder.

Enklast för facket o vinna vore om alla anställda sa upp sig o bytte jobb om det nu är så dåligt hos tesla.
Vilket vi alla förstår att det vill dom inte, dom har det bra där dom är. Det handlar bara om 130 anställda utspritt i landet, per kommun handlar det inte om många anställda, verkstäder har inte haft några som helst problem o ge dessa ny anställning. Facket hade till och med kunna hjälpa dom att få ett nytt jobb genom att det handlar om så få personer per kommun.

Obegripligt inlägg. Be din speciallärare i svenska språket på vuxensäris att lära dig skriva begripligt.
För övrigt så har jag förklarat för dig vad det handlar om. Läs om mitt förra inlägg eller som sagt visa det för din speciallärare på vuxensäris.

Äsch. Det kan nog vara jobbigt för dig så du får det igen.

Citera
2023-12-11, 01:38
Medlem
Citat:
Obegripligt inlägg. Be din speciallärare i svenska språket på vuxensäris att lära dig skriva begripligt.
För övrigt så har jag förklarat för dig vad det handlar om. Läs om mitt förra inlägg eller som sagt visa det för din speciallärare på vuxensäris.

Att if metall bara driver en princip sak, Tesla är en mycket lite arbetsplats per kommun, mycket få anställda per servicecenter o teslaverkstäder.
Tar man Umeå, det handla om 15 stycken när dom öppnade nu kanske 20 anställda.

Men visst vi vet volvo cars just varslat 700 st anställda, volvo lastvagnar umeå varsla 400 anställda.
Vi har lågkonjunktur, våra stackars inhemska Volvo slänger ut drygt 1000 anställda just nu.
Självklart måste principen med att tesla anställer just nu bero på något, kan inte vara något annat enligt if metall än att dom saknar kollektivavtal.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-11 kl. 01:44.
Citera
2023-12-11, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Helt klart är det så. Det finns nog ingen biltillverkare utom möjligen Volvo som skulle drabbas nämnvärt av att behöva lämna Sverige. Metall verkar tro att den här konflikten är något som Elon ligger sömnlös över, när det i själva verket antagligen är så att han inte bryr sig särskilt mycket om hur det går. Att inte kunna sälja fler Teslai Sverige är väl ungefär som att inte kunna sälja fler Tesla i North Carolina. Det är en mycket liten del av världen som det handlar om.
Sverige är en n väldigt liten del av världen, en ganska outvecklad infrastruktur för elbilar som gör att svenskarna handlar lite elbilar generellt.

I tillägg så är svenskarna i jämförelse med USA mycket fattiga; Sverige hade varit den fjärde fattigaste delstaten typ som Mississippi eller Louisiana.

Svenskar I Sverige verkar tro att det finns människor i utlandet som ser upp till Sverige och svensk policy, men så är inte fallet. Ingen bryr sig liksom, man känner knappt till att landet existerar.

Samma sak gäller med förrädargänget i LO-facken; deras konflikt med Tesla är endast till för deras egen skull; deras existensberättigande hänger på konflikten och absolut ingen annan bryr sig.

Svenska fack och speciellt IF metall och LO har senaste 25åren pissat arbetare, pensionärer och svenskar som sagt ifrån mot de Socialdemokratiska samhällsförsämringarna rätt I ansiktet.

Svenska LO fack är förrädare och i alla andra länder hade de blivit spontant lynchade.

Kom inte och snacka om goda villkor när ni har varit med och hejjat på de extrema försämringarna som skett i samhället senaste åren.

Hela gänget skulle slängas i fängelse!
Citera
2023-12-11, 01:56
Medlem
Citat:

Sedan detta med bättre förmåner, volvo ger inga aktier till deras anställda via kollektivavtal.
Tror du if metall skulle teckna kollektivavtal ifall tesla tog bort aktieutdelning enbart i sverige?

Mest troligt inte, varav vi alla förstår det handlar bara om en princip från if metall.
If metall kan inte förhandla ett kollektivavtal som har sämre villkor än vad dom har nu, även om teslas avtal är bättre än ex volvos kollektivavtal.
Det finns bara en princip sak hur än man vrider o vänder på frågan om kollektivavtal.
Citera
2023-12-11, 02:19
Medlem
Måste lägga in detta om Volvo cars uppsägningar, dvs nu ser vi tydligt att kollektivavtal inte skyddar något i hur företaget väljer folk som får sparken, man väljer medvetet ut alla som är besvärliga och inte lyder/lyssnar på chefen rakt upp o ner, samt om dom inte presterar på 100% dessa får sparken.

Det är enormt mycket kompetens som försvinner. Vi hade förväntat oss mer strukturella förändringar, helt enkelt att företaget skulle lägga ner eller flytta ut viss verksamhet. Det vi ser nu är en tydlig vilja från företaget att föryngra.

Men Fredric Lundkvist ser en annan utveckling som han tycker är mer allvarlig. Bland de uppsagda finns de som har underpresterat men också individer som kan beskrivas som motsatsen till ja-sägare. Det är personer som kan uppfattas som besvärliga för att de är ärliga, säger ifrån när de har en annan uppfattning och föreslår en annan lösning på problem.

Fredric Lundkvist säger att det som internt benämns ”speak up culture” sjönk efter det stora varslet 2020.

– Resultatet efter den här neddragningen är tyvärr att den utvecklingen fortsätter. Det är en stor förlust för ett företag som Volvo Cars att förlora medarbetare som kan och vågar komma med konstruktiva förslag
Citera
2023-12-11, 03:50
Medlem
Svärjes avatar
Musk är putins hora.

Det är bra att köpa USA-tillverkat (och inte Kina) men efter att musk fått näsa för putin har jag inga känslor för Tesla längre.
Vilken apa som helst begriper ju att Tesla så småningom får vika sig för ett kollektivavtal - ett skydd mot lönedumpning.
Citera
2023-12-11, 04:35
Medlem
Citat:
Men å andra sidan detta du tog upp om sjuklön, den är lagstadgad, efter 14 dagar betalar försäkringskassan din sjuklön, men som sagt den är lagstadgad och inte ett kollektivavtals beslut.
Det samma med föräldrapenning och ledighet även den via lag och inte via kollektivavtal.
samma med 40 timmars arbetsvecka, en lag.
Även semesterlag rätt till 4-5 veckors semester.

Kollektivavtal bygger på redan befintliga lagar o rättigheter, facket hjälper bara dig om du inte kan förstå detta själv. och för detta tar man betalt av medlemmen varje månad i fack avgift. dvs hjälpa dig att förstå redan befintliga lagar.
Om meningen med facket verkligen var att hjälpa människor att förstå lagar som gynnar dem själva , då hade medlemskap i facket också varit lagstadgad , speciellt i de sämre betalda yrken , där fler obildade rör sig.På samma sätt som grundskolan är obligatorisk enligt lag.Jag tror inte någon Tesla-anställd behöver hjälp med att förstå hur Vab och A-kassa fungerar.
Citera
2023-12-11, 04:48
Medlem
Citat:
Måste lägga in detta om Volvo cars uppsägningar, dvs nu ser vi tydligt att kollektivavtal inte skyddar något i hur företaget väljer folk som får sparken, man väljer medvetet ut alla som är besvärliga och inte lyder/lyssnar på chefen rakt upp o ner, samt om dom inte presterar på 100% dessa får sparken.

Det är enormt mycket kompetens som försvinner. Vi hade förväntat oss mer strukturella förändringar, helt enkelt att företaget skulle lägga ner eller flytta ut viss verksamhet. Det vi ser nu är en tydlig vilja från företaget att föryngra.

Men Fredric Lundkvist ser en annan utveckling som han tycker är mer allvarlig. Bland de uppsagda finns de som har underpresterat men också individer som kan beskrivas som motsatsen till ja-sägare. Det är personer som kan uppfattas som besvärliga för att de är ärliga, säger ifrån när de har en annan uppfattning och föreslår en annan lösning på problem.

Fredric Lundkvist säger att det som internt benämns ”speak up culture” sjönk efter det stora varslet 2020.

– Resultatet efter den här neddragningen är tyvärr att den utvecklingen fortsätter. Det är en stor förlust för ett företag som Volvo Cars att förlora medarbetare som kan och vågar komma med konstruktiva förslag
Och tjänstemannafack eller IF metall gör inte ett piss, som vanligt.

Det finns ingen anledning att ha fackföreningar och kollektivavtal när det är fullt möjligt att låta lagstiftningen styra.

Det är ett helt sjukt system som bara är till för de närmaste sörjande.

Det är miljarder kronor som plöjts ner i fackföreningsrörelsen senaste 25 åren och hur mycket värde har man skapat? Säkerligen under 5% av insatta resurser.

De står på den blodröda sossestatens sida, speciellt när sossarna är arbetsköpare; då ska lönerna hållas ner och villkoren ska vara urdåliga. Klart sämst i norden, kanske mest dåligt i västvärlden sett till prisparitet och vanlig standard.
Citera
2023-12-11, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Om meningen med facket verkligen var att hjälpa människor att förstå lagar som gynnar dem själva , då hade medlemskap i facket också varit lagstadgad , speciellt i de sämre betalda yrken , där fler obildade rör sig.På samma sätt som grundskolan är obligatorisk enligt lag.Jag tror inte någon Tesla-anställd behöver hjälp med att förstå hur Vab och A-kassa fungerar.
I Normala länder driftas a-kassa centralt av staten och inte genom någon jävla mellanman som i Sverige.

Nu ska erkännas att jag inte bott i Sverige på över ett decennie, kanske facken släppt ifrån sig a-kassan?

Ännu mindre existensberättigande för LO-facken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in