2023-12-11, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
I Normala länder driftas a-kassa centralt av staten och inte genom någon jävla mellanman som i Sverige.

Nu ska erkännas att jag inte bott i Sverige på över ett decennie, kanske facken släppt ifrån sig a-kassan?

Ännu mindre existensberättigande för LO-facken.
Mellanman inom vad som helst egentligen tyder antingen på att man bor i ett u-land med många idioter som inte fattar ett skit eller att staten själv bryter mot de lagar som de säger sig företräda.
Citera
2023-12-11, 08:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför kan inte facket presentera ett kollektivavtal till tesla, ett erbjudande tesla inte kan motstå?
Mycket märklig fråga. Även om det ofta finns fördelar för arbetsgivaren så är kollektivavtalen inte främst till för dem.

Kan du nu svara på min fråga? Varför skriver inte Tesla bara på? Eller är nedanstående ett svar på det?

Citat:
Det är som jag berättar, kollektivavtal utgår från redan befintliga löner och avtal tesla redan har.
Skulle if metall slängt fram ett kollektivavtal just över deras lägsta lön skulle det chocka alla anställda o dom skulle lämna facket.
Citera
2023-12-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Hur efterbliven orkar du bli -100 i förstånd?

Vi tar det igen och hoppas polletten trillar ner...

Tesla påstår att de är generösare än kollektivavtal.
Bra!
Då bör Elon Påskmust se till att teckna kollektivavtal.
Sen se till att dom får ett lokalt avtal som är bättre än det centrala.
Vad är det du inte förstår hen skala -100?

Varför ska man teckna kollektivavtal om man redan har bättre avtal än det?
Citera
2023-12-11, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
Varför ska man teckna kollektivavtal om man redan har bättre avtal än det?
För att slippa de problem som Tesla har pga strejker just nu.
Citera
2023-12-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Varför kan inte facket presentera ett kollektivavtal till tesla, ett erbjudande tesla inte kan motstå?

För att då vore det inte längre ett kollektivavtal. Ett kollektivavtal sluts mellan ett kollektiv av löntagare och ett kollektiv av arbetsgivare.
Citera
2023-12-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Tydligen så slipper inte företag undan från det i alla fall. De drabbas av sympatistrejker och tappar produktion så där har du fel.
Citera
2023-12-11, 08:51
Avslutad
Citat:
Tydligen så slipper inte företag undan från det i alla fall. De drabbas av sympatistrejker och tappar produktion så där har du fel.
Say what? Förklara vad jag sa som var fel där.
Citera
2023-12-11, 08:55
Medlem
Citat:
Say what? Förklara vad jag sa som var fel där.

Du vill påstå att man slipper bli utsatt för strejk om man tecknar kollektivavtal. Nu har vi anställda som sympatistrejkar och de företagen drabbas vilket du påstod inte skulle hända om man skrev under. Tror inte du förstår det du har skrivit själv....
Citera
2023-12-11, 08:57
Avslutad
Citat:
Du vill påstå att man slipper bli utsatt för strejk om man tecknar kollektivavtal. Nu har vi anställda som sympatistrejkar och de företagen drabbas vilket du påstod inte skulle hända om man skrev under. Tror inte du förstår det du har skrivit själv....
Tesla hade inte haft de problem de har om de hade tecknat kollektivavtal. Och de skulle bli av med de problemen de har nu om de hade ändrat sig. Eller hur?

Och nej, jag påstår inte att man är fullständigt garanterad att bli drabbad av en strejk bara för att man tecknar kollektivavtal. På samma sätt påstår jag heller inte att man är garanterad att inte bli skadad i trafiken om man använder bilbälte. Men det minskar risken påtagligt i båda fallen.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-12-11 kl. 09:05.
Citera
2023-12-11, 09:11
Medlem
Mullrets avatar
En nackdel vid kollektivavtal är, att facket vill ha en representant i styrelsen. Gäller vid, större antal anställda.

Exvis, så vill IG Metall ha en facklig representant i Berlin.

Och där håller jag med Musk, vem vill sprida företagets intentioner via facket?

Kan bli hur fel som helst.
Citera
2023-12-11, 09:22
Medlem
Citat:

IF Metall har tydligt visat att denna fight inte handlar om de anställda på verkstäderna i Sverige. Argumenten flyger hela tiden i väg till den svenska modellen och hur något som åstadkoms och till hur de anställda på fabriker i andra länder har det. Dvs, helt irrelevant för sakfrågan i detta.

Vi kan istället se det som såhär.
Tesla tänker på sina anställda och vill inte försämra deras arbetsvillkor. Därför skriver de inte på.

Facket har en roll att spela på arbetsmarknaden i Sverige. Hur lite jag än anser att de gör ett bra jobb eller inte. Men när företag har samma eller bättre villkor ska ingen tvingas. Det är ett privat företag som får bestämma sig för hur deras affärsmodell ser ut. Passar den inte landet så dör de snabbt ut.
Citera
2023-12-11, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
IF Metall har tydligt visat att denna fight inte handlar om de anställda på verkstäderna i Sverige. Argumenten flyger hela tiden i väg till den svenska modellen och hur något som åstadkoms och till hur de anställda på fabriker i andra länder har det. Dvs, helt irrelevant för sakfrågan i detta.

Vi kan istället se det som såhär.
Tesla tänker på sina anställda och vill inte försämra deras arbetsvillkor. Därför skriver de inte på.

Facket har en roll att spela på arbetsmarknaden i Sverige. Hur lite jag än anser att de gör ett bra jobb eller inte. Men när företag har samma eller bättre villkor ska ingen tvingas. Det är ett privat företag som får bestämma sig för hur deras affärsmodell ser ut. Passar den inte landet så dör de snabbt ut.
Varför skulle deras arbetsvillkor försämras om de skrev på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in