Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tystnadsplikt-livet-ut-for-svenska-tesla-anstallda/
Anställningsavtal uppemot 70 sidor långa.
Komplicerat författade att även jurister har svårt att tyda dessa avtal.
The American way.
Upd: klistrar in artikeln i fall att den blir till en jäkla premium artikel...
Rubrik: "Tystnadsplikt livet ut för svenska Tesla-anställda"
Ingress: "Du får aldrig berätta något om Tesla även om du avslutat sin anställning på företaget – och detta gäller livet ut.
Så står det i de hemliga och krångliga anställningsavtalen som Teslas anställda i Sverige får, och som*DN*har tagit del av."
Resten av artikeln: "Metalls förbundsjurist Darko Davidovic har aldrig sett svenska kontrakt som är längre än fem sidor.
Men Tesla-kontrakten kan vara mellan 40 och 70 sidor långa och är enligt hans mening krångligt skrivna.
– Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic till DN.
”Jag tror ingen anställd förstår”
Bland annat förbinder anställda sig att aldrig någonsin berätta något om företaget. Anställda tvingas även betala böter om man slutar på Tesla och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Lena Maier Söderberg, chefsjurist på fackförbundens juristbyrå, säger sig inte ha sett något liknande på svensk arbetsmarknad.
– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger Lena Maier Söderberg till tidningen.
Tesla svarar att bolaget ”följer svenska arbetsmarknadsregler”. ".
Anställningsavtal uppemot 70 sidor långa.
Komplicerat författade att även jurister har svårt att tyda dessa avtal.
The American way.
Upd: klistrar in artikeln i fall att den blir till en jäkla premium artikel...
Rubrik: "Tystnadsplikt livet ut för svenska Tesla-anställda"
Ingress: "Du får aldrig berätta något om Tesla även om du avslutat sin anställning på företaget – och detta gäller livet ut.
Så står det i de hemliga och krångliga anställningsavtalen som Teslas anställda i Sverige får, och som*DN*har tagit del av."
Resten av artikeln: "Metalls förbundsjurist Darko Davidovic har aldrig sett svenska kontrakt som är längre än fem sidor.
Men Tesla-kontrakten kan vara mellan 40 och 70 sidor långa och är enligt hans mening krångligt skrivna.
– Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic till DN.
”Jag tror ingen anställd förstår”
Bland annat förbinder anställda sig att aldrig någonsin berätta något om företaget. Anställda tvingas även betala böter om man slutar på Tesla och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Lena Maier Söderberg, chefsjurist på fackförbundens juristbyrå, säger sig inte ha sett något liknande på svensk arbetsmarknad.
– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger Lena Maier Söderberg till tidningen.
Tesla svarar att bolaget ”följer svenska arbetsmarknadsregler”. ".
Typiskt svenskt skulle jag säga, ingen har tvingat personen att skriva på avtalet, vad är problemet liksom?
Tycker man inte avtalet är skäligt eller acceptabelt skriver man helt enkelt inte på, att gnälla efteråt är inte skäl för att springa till facket och gråta Tesla är elaka.
När ska folk börja ta eget ansvar och inte staten?
Det här är samma idioter till folk som köper hus i Bromma och sen klagar på att det är sånt jävla flygbuller från flygplatsen, ja vad då? det visste du om innan du köpte huset.