2023-12-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, det vet jag. Men jag ville att hjorten16 skulle förklara vad han menade.
Som sagt kollektivavtal är bara en parantes hur allt fungerar, tar man mig som tagit uppdrag via både kommunen o kyrkan, där har man oftast med att företaget ska ha kollektivavtal, men ingen av dessa har ens checka upp att jag inte har kollektivavtal.
Dels för kontakter som rekommenderat företaget, sedan blir det som ringar på vattnet, har dom anlitat anlitar även vi, dvs ingen check upp om man hade kollektivavtal eller inte. Kommuner o likande förhandlar inte med alla om olika tjänster, man gör det enklaste titta vem som utfört det tidigare.

Gör man däremot fel som ett företag utan kollektivavtal blir man oftast uthängd, varav dom flesta seriösa bolagen utan kollektivavtal sköter sig o ger bättre avtal.
oftast handlar det om någon lite glasskiosk eller pizzeria osv som missköter sig, där man oftast har outbildad personal, men en som går seriöst har oftast utbildad personal fast man saknar kollektivavtal.
Sedan missköter sig även företag med kollektivavtal, så det finns inga garantier via avtalen, vilket jag även lagt upp här, med Volvo.
Citera
2023-12-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det stämmer inte 2022 såldes det 7541 teslor i sverige. Hitintills (2023) har det sålts 53000 teslor i frankrike. Tesla levererade 1,313,851 bilar 2022. Sverige utgör 0.5% av teslas försäljning.
Då siffrorna skiljer sig från plats till plats kan vi ändå sluta oss till att Sverige är oerhört liten marknad och ovidkommande för Tesla.
Citera
2023-12-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Och ändå är jag rätt säker på att du inte tvekar att utnyttja 5 veckors semester, sjuklön, 5 dagars vecka, 40h vecka, föräldraledighet och andra förmåner som facket ligger bakom. Men om du väljer att avstå får du gärna ogilla facket men annars är du inget annat än en hycklande pajas.

Tesla kommer skriva på avtalet lika säkert som du tar ut betald semester varje år.
Smutsiga lilla sosse.

Det finns ingen som ifrågasätter fackföreningars viktiga arbete första halvan av 1900talet.

Om du läser vad jag skriver så är jag positiv till kollektivavtal.

Svenska LOfackföreningar har däremot stått bakom alla samhälleliga försämringar de senaste 25 åren. Och för det förtjänar de all kritik de bara kan få.
Citera
2023-12-10, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Smutsiga lilla sosse.

Det finns ingen som ifrågasätter fackföreningars viktiga arbete första halvan av 1900talet.

Om du läser vad jag skriver så är jag positiv till kollektivavtal.

Svenska LOfackföreningar har däremot stått bakom alla samhälleliga försämringar de senaste 25 åren. Och för det förtjänar de all kritik de bara kan få.
Det är alltid roligt när man bara genom sakliga argument kan få en vuxen människa att helt tappa det så till den grad att hen måste gå till personangrepp i brist på andra argument.
Det måste vara jobbigt att vara så känslig att man bryter ihop bara av skrivna ord.

Dessutom går du off-topic från ämnet som är om Tesla kommer skriva på kollektivavtalet.
Den Svenska modellen är överlägsen och det kommer Tesla snart till insikt om och kommer då skriva på avtalet..
Citera
2023-12-10, 22:19
Medlem
Citat:
Det är alltid roligt när man bara genom sakliga argument kan få en vuxen människa att helt tappa det så till den grad att hen måste gå till personangrepp i brist på andra argument.
Det måste vara jobbigt att vara så känslig att man bryter ihop bara av skrivna ord.

Dessutom går du off-topic från ämnet som är om Tesla kommer skriva på kollektivavtalet.
Den Svenska modellen är överlägsen och det kommer Tesla snart till insikt om och kommer då skriva på avtalet..
"Överlägsen", "till insikt". 😂

Mitt hat mot svenska fackföreningar är helt utan gränser. Det är inget fel per se med kollektivavtal, de svenska LO-facken är bara så regimlojala det går att vara.

De har aldrig tagit strid för något viktigt senaste 25 åren. Istället har man godtagit och accepterat samt rent av ställt sig bakom alla Socialdemokratiska försämringar av samhället.

Nu plötsligt ska man klämma åt Tesla som ägs av Musk, vänsterns nr2 favorit att hata, precis efter Trump.

Mitt hat mot lo-facken är helt utan gränser, precis som Mitt hat mot alla regimlojala as i Sverige.

Du får stå där som en jävla tönt och fira när förrädargänget LO gång på gång tar helt fel kamp.
Citera
2023-12-10, 22:27
Medlem
Citat:

Men å andra sidan detta du tog upp om sjuklön, den är lagstadgad, efter 14 dagar betalar försäkringskassan din sjuklön, men som sagt den är lagstadgad och inte ett kollektivavtals beslut.
Det samma med föräldrapenning och ledighet även den via lag och inte via kollektivavtal.
samma med 40 timmars arbetsvecka, en lag.
Även semesterlag rätt till 4-5 veckors semester.

Kollektivavtal bygger på redan befintliga lagar o rättigheter, facket hjälper bara dig om du inte kan förstå detta själv. och för detta tar man betalt av medlemmen varje månad i fack avgift. dvs hjälpa dig att förstå redan befintliga lagar.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-10 kl. 22:30.
Citera
2023-12-10, 22:42
Medlem
Citat:

I världen finns 195 länder.

I vilka länder tillämpas överlägsna "svenska modellen"?
Citera
2023-12-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Berätta det till lärare som jag tagit upp som exempel, där man har 35 tusen personer som valt o jobba med något annat istället än att fortsätta som lärare, trots att vi har stor brist på lärare i landet.
Dom får inte upp lönerna, istället försöker man locka med andra erbjudande för att locka lärare från andra kommuner osv.
Vi kan vård med kollektivavtal, fungerar inte heller ta detta exempel från Östersund:

Löner. Fick mindre efter vidareutbildning
Över 20 år i vården var inte värt någonting när Ingela Svedlund vidareutbildade sig till barnsjuksköterska. Tvärtom, hon fick sänkt lön. Och hon är inte ensam.

När Ingela Svedlund skulle förhandla om lönen för sitt vikariat på barnavdelningen på Östersunds sjukhus blev hon erbjuden mer än tusen kronor mindre än vad hon tjänade som ambulanssjuksköterska. I stället för 26 250 kronor skulle hon få 25 000 kronor. Efter mycket krigande fick hon upp lönen med 500 kronor, men sedan var det stopp. Hon accepterade till slut och fick tjänstledigt från sitt ambulansjobb. ?

Men efter årsskiftet bestämde hon sig för att gå tillbaka till ambulansen efter att ha blivit erbjuden ytterligare några ynka hundralappar

Jobbar dom på Telsa?
Topic tack byfåne.
Citera
2023-12-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Jobbar dom på Telsa?
Topic tack byfåne.
Kollektivavtal fungerar på liknande sätt inom dom flesta arbetar yrken, man har inga avgångsvederlag eller något vid varsel. bara sin uppsägningstid.

För en bilmekaniker utgör inte detta kollektivavtal någon större skillnad hur man kan säga upp personal,
Har berättat hur man varslar via facket, det är mycket enkelt som arbetsgivare, då det är arbetsgivaren som bestämmer när man vill varsla, dvs det är inte facket,
Vill jag varsla i veckan ringer jag bara facket att jag ska varsla, facket frågar när? jag berättar nu samma veckan . sedan skäl, arbetsbrist, den anställde blir varslad under veckan och har sedan sin sista dag beroende på uppsägningstid.
Citera
2023-12-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kollektivavtal fungerar på liknande sätt inom dom flesta arbetar yrken, man har inga avgångsvederlag eller något vid varsel. bara sin uppsägningstid.

För en bilmekaniker utgör inte detta kollektivavtal någon större skillnad hur man kan säga upp personal,
Har berättat hur man varslar via facket, det är mycket enkelt som arbetsgivare, då det är arbetsgivaren som bestämmer när man vill varsla, dvs det är inte facket,
Vill jag varsla i veckan ringer jag bara facket att jag ska varsla, facket frågar när? jag berättar nu samma veckan . sedan skäl, arbetsbrist, den anställde blir varslad under veckan och har sedan sin sista dag beroende på uppsägningstid.

Kan du berätta mer som jag redan vet?

Du svarade inte på frågan jag ställde... och vad har ditt nya svammel med kravet på kollektivavtal att göra? Det finns nog andra än bilmekaniker som berörs.
Citera
2023-12-10, 23:58
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Då siffrorna skiljer sig från plats till plats kan vi ändå sluta oss till att Sverige är oerhört liten marknad och ovidkommande för Tesla.

Helt klart är det så. Det finns nog ingen biltillverkare utom möjligen Volvo som skulle drabbas nämnvärt av att behöva lämna Sverige. Metall verkar tro att den här konflikten är något som Elon ligger sömnlös över, när det i själva verket antagligen är så att han inte bryr sig särskilt mycket om hur det går. Att inte kunna sälja fler Teslai Sverige är väl ungefär som att inte kunna sälja fler Tesla i North Carolina. Det är en mycket liten del av världen som det handlar om.
Citera
2023-12-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Kan du berätta mer som jag redan vet?

Du svarade inte på frågan jag ställde... och vad har ditt nya svammel med kravet på kollektivavtal att göra? Det finns nog andra än bilmekaniker som berörs.
Kollektivavtal utgör inget större skydd för en som kan läsa o skriva, kollektivavtal är bra för såna som har låg läsförståelse eller låg förståelse överhuvudtaget, en som inte förstår varför dom blivit varslade och behöver någon o ringa ifall det är rätt som arbetsgivaren gjort, där facket är snäll o berätta, men så tråkigt, vet du om att du kan söka till arbetsförmedlingen? men fortsätt gärna betala fackavgiften, vi kan sänka den lite nu när du blir arbetslös.
MBL/Las osv är redan reglerad i lag, det gäller även utan kollektivavtal, dom flesta kollektivavtal har dessutom rätt att kringgå turordningstid osv. eller att man bara gör om tjänster som kräver högre och bredare utbildning/kompetens, då kan man anställa samtidigt som man varslar, företag har alltid rätt att anpassa sig efter marknaden. samt anpassa utbildning o kompetens, företaget behöver inte utbilda personal om man inte vill.

Varav kollektivavtal inte har så stor betydelse som du verkar tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in