Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Ja, det vet jag. Men jag ville att hjorten16 skulle förklara vad han menade.
Som sagt kollektivavtal är bara en parantes hur allt fungerar, tar man mig som tagit uppdrag via både kommunen o kyrkan, där har man oftast med att företaget ska ha kollektivavtal, men ingen av dessa har ens checka upp att jag inte har kollektivavtal.
Dels för kontakter som rekommenderat företaget, sedan blir det som ringar på vattnet, har dom anlitat anlitar även vi, dvs ingen check upp om man hade kollektivavtal eller inte. Kommuner o likande förhandlar inte med alla om olika tjänster, man gör det enklaste titta vem som utfört det tidigare.
Gör man däremot fel som ett företag utan kollektivavtal blir man oftast uthängd, varav dom flesta seriösa bolagen utan kollektivavtal sköter sig o ger bättre avtal.
oftast handlar det om någon lite glasskiosk eller pizzeria osv som missköter sig, där man oftast har outbildad personal, men en som går seriöst har oftast utbildad personal fast man saknar kollektivavtal.
Sedan missköter sig även företag med kollektivavtal, så det finns inga garantier via avtalen, vilket jag även lagt upp här, med Volvo.