2023-12-10, 11:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Varför skulle han ha gjort nåt av det om han var ute på en planerad tripp? En 20 åring som inte har koll på sin laddnivå och telefonen dör 1h in på en planerad långresa? Sorry, men jag köper inte det.. det låter orimligt, om än inte omöjligt såklart. Att påbörja en långresa efter kl 20 när han slutade 15.30 låter också konstigt.

Kan de se det? Om man fått slut ström eller tryckt på knappen?

Jag räknade bara upp vilka möjligheter som finns. Vet inte vad som är troligast. Men t ex följande kan ju ha hänt: Han har mobilen på laddning medan han kör. Så går bilen av vägen och kraschar så pass att tändningen slås av, varpå mobilen laddar ur efter några timmar.

Jag tror att man kan se om mobilen stängts av medvetet eller om den tappat kontakten med nätet.
Citera
2023-12-10, 14:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Finns det belägg för att han var på väg norrut när mobilen tystnade?

Han kan väl lika gärna ha varit på väg söderut efter ett besök i t ex Piteå, Luleå eller Boden? Det är sex timmar från det att han lämnar jobbet tills dess att mobilen tystnar. På den tiden kan han väl t o m ha hunnit till Haparanda och tillbaka till Jävre-trakten.
Citera
2023-12-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickC
Jag körde Piteå-Skellefteå t/r i natt. Har sjukt svårt att se att han skulle kört av vägen utan att synas. Med tanke på vädret och underlaget som rådde är det omöjligt att han höll hög hastighet med sin bil. Och att han då skulle få sladd och skjutas som en projektil ut i skogen utan att mitträcke, sidoräcken och viltstängsel skadas ser jag som osannolikt. Körde samma sträcka en julafton med samma väder som var då. Det gick 30-70 hela E4an från Kåge-Piteå. Det gick inte att köra fortare pga snöstorm, dåligt väglag, kolsvart ute. 1,5 h tog det istället för en resa på 50 min dörr till dörr..

Ni som pratar om vattnet i Jävre. Nej. Det är långt till havet, närmast är vattnet där båtplatserna är, och utanför bodarna. Men då skulle mitträcket och sidoräcket vara skadat om han fått sladd där. Finns ju som inget spelrum på vägen.

Kanske har han kört in på en avfart, men återigen. Han skulle ha kört fast i snön innan han kör ner i diket. Visst det finns också mindre skogsvägar, men då ska han ha sett avfarten i en snöstorm, klivit ur bilen, öppnat älgstängslet, stängd det igen efter sig för att sen åka vidare på en oplogad väg…. Nja jag köper inte det.

Jag tror fortfarande att Han hade ett ärende, och en tid att passa där på kvällen. Burners kan man inte ha längre eftersom kontantkort registreras, så att stänga av mobilen är ända sättet att inte bli sedd. För han måste ju kunna nås fram tills dess han kommit fram till mötesplatsen. Sen går färden vidare till bytesplatsen. Som sagt, det finns en till person som färdades i bil som bara mystiskt försvann i skogarna runt om i Piteå.

Sen att han inte har något kriminellt förflutet och verkar som en helyllekille i andras ögon, En gång är alltid den första gången.

Tack, det är precis det jag har försökt påpekat i halva tråden.. det känns extremt osannolikt att han skulle ha kört av E4an utan att det märks, och att han skulle hamnat i vattnet av en olyckshändelse ser jag i princip som omöjligt.

Det du skriver om att han inte har ett kriminellt förflutet osv är precis det som gör att jag hellre tror på suicid. Om han nu var på nåt kriminellt uppdrag, vad ska han göra i 1.5v och varför åka norrut när den mesta kriminaliteten finns söderut?
Citera
2023-12-10, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag räknade bara upp vilka möjligheter som finns. Vet inte vad som är troligast. Men t ex följande kan ju ha hänt: Han har mobilen på laddning medan han kör. Så går bilen av vägen och kraschar så pass att tändningen slås av, varpå mobilen laddar ur efter några timmar.

Jag tror att man kan se om mobilen stängts av medvetet eller om den tappat kontakten med nätet.
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Finns det belägg för att han var på väg norrut när mobilen tystnade?

Han kan väl lika gärna ha varit på väg söderut efter ett besök i t ex Piteå, Luleå eller Boden? Det är sex timmar från det att han lämnar jobbet tills dess att mobilen tystnar. På den tiden kan han väl t o m ha hunnit till Haparanda och tillbaka till Jävre-trakten.

Han slutade 15.30, det tar ca 1h till Jävre. Har han laddat mobilen i 1h borde den vara nära fulladdad och klockan är minst 16.30 när han går av vägen. Telefonen borde hålla avsevärt mycket längre än 5h i standbyläge med fulladdat batteri. Så den teorin tror jag inte heller på.. möjligen att han hade kanske 30% batteri och INTE laddade i bilen och att den därför laddade ur på 5h.

Men jag antar att polisen har koll på när mobilen lämnade Skellefteå? Om det var redan 15.30 eller om det var först en ca timme innan den stängdes av.

Angående vilken riktning så har det framgått lite luddigt i Norran: "Han färdades troligen norrut.". Det fanns nån annan text också om att han skulle ha varit på väg norrut men jag hittar inte den just nu, börjar bli många artiklar på Norran.
Citera
2023-12-10, 17:23
Medlem
Han kanske for och tankade och blev nedslagen och rånad. Dom stal bilen och upptäckte telefonen i jävre kastade ut den där.
Citera
2023-12-10, 17:30
Medlem
Citat:

Det du skriver om att han inte har ett kriminellt förflutet osv är precis det som gör att jag hellre tror på suicid. Om han nu var på nåt kriminellt uppdrag, vad ska han göra i 1.5v och varför åka norrut när den mesta kriminaliteten finns söderut?

Förvisso har narkotikasmugglingen till Finland ökat rejält de senaste åren och det över den glest bevakade Torneälven men jag lutar också mot suicid. Någon slags dikeskörning tror inte jag på. Har åkt den vägsträckan hundratals gånger och ser inte framför mig var den dikeskörningen i så fall skulle kunna ske utan att det skulle upptäckas.

Om, vilket jag inte tror, det rörde sig om narkotikaaffärer varför är han då inte tillbaka än? Visst, något kan ha hänt vid överlämnandet men nej.

Leta i ett för vintern halvt om halvt övergivet sommarstugeområde är min tanke.

Det är bara att kolla hur många fritidshus det finns öster om Jävre. Hela kusten är i princip bebyggd.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=805807&n=7242293&z=9&mapprofile=karta&layers=%5 B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D
Senast redigerad av Konrad 2023-12-10 kl. 17:49.
Citera
2023-12-10, 17:45
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Han slutade 15.30, det tar ca 1h till Jävre. Har han laddat mobilen i 1h borde den vara nära fulladdad och klockan är minst 16.30 när han går av vägen. Telefonen borde hålla avsevärt mycket längre än 5h i standbyläge med fulladdat batteri. Så den teorin tror jag inte heller på.. möjligen att han hade kanske 30% batteri och INTE laddade i bilen och att den därför laddade ur på 5h.

Men jag antar att polisen har koll på när mobilen lämnade Skellefteå? Om det var redan 15.30 eller om det var först en ca timme innan den stängdes av.

Angående vilken riktning så har det framgått lite luddigt i Norran: "Han färdades troligen norrut.". Det fanns nån annan text också om att han skulle ha varit på väg norrut men jag hittar inte den just nu, börjar bli många artiklar på Norran.
Kan det vara den här artikeln från den 6/12 du tänker på?

– Allt var som vanligt tidigare i veckan och vi har ingen förklaring till varför han kört mot Norrbotten.

https://hbwebben.se/forsvunna-elliot-kan-finnas-i-norrbotten/
Citera
2023-12-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Förvisso har narkotikasmugglingen till Finland ökat rejält de senaste åren och det över den glest bevakade Torneälven men jag lutar också mot suicid. Någon slags dikeskörning tror inte jag på. Har åkt den vägsträckan hundratals gånger och ser inte framför mig var den dikeskörningen i så fall skulle kunna ske utan att det skulle upptäckas.

Om, vilket jag inte tror, det rörde sig om narkotikaaffärer varför är han då inte tillbaka än? Visst, något kan ha hänt vid överlämnandet men nej.

Det är bara att kolla hur många fritidshus det finns öster om Jävre. Hela kusten är i princip bebyggd.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=805807&n=7242293&z=9&mapprofile=karta&layers=%5 B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D

Jag har inte kört sträckan själv, utan bara kollat några slumpmässiga korsningar och kurvor på Google Street View. Men visst ser det ut som att det är möjligt att fara rakt in bland björkarna och översnöas i den här korsningen (i norrgående riktning)?

https://maps.app.goo.gl/eUyWZdbB8mByK66P8
Citera
2023-12-10, 18:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Tror inte man vet när och var mobilen befunnit sig förrän man genomfört masttömning, och den är väl inte genomförd än?
Citera
2023-12-10, 18:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag har inte kört sträckan själv, utan bara kollat några slumpmässiga korsningar och kurvor på Google Street View. Men visst ser det ut som att det är möjligt att fara rakt in bland björkarna och översnöas i den här korsningen (i norrgående riktning)?

https://maps.app.goo.gl/eUyWZdbB8mByK66P8
Jag har kört av E4:an i snöstorm. Hade jag inte haft en bil strax bakom mig hade ingen sett mig köra av. Sikten var urusel, så de närmaste timmarna efter min avkörning är det tveksamt om någon sett min bil där den låg 10-15 meter från vägen, i ett dike. Och när snön avtog var den helt översnöad. Jag hade änglavakt och klarade mig oskadd, men hade lika gärna kunnat bli slagen medvetslös.

Det är svårt att bedöma vad som kan hända under en snöstorm.
Citera
2023-12-10, 20:08
Medlem
Jag kan förstå om man begår självmord men att man inte vill att någon anhörig ska hitta ens lik och att man då beger sig bort en bit. Distansen är dock lite väl långt bort, såtillvida att man inte vill göra det på en symbolisk plats. Tänker; en sorts nostalgi eller något som minner om barndomen, typ.

Jag tror på självmord men det hela är märkligt.
Senast redigerad av hanspippi 2023-12-10 kl. 20:11.
Citera
2023-12-10, 21:03
Medlem
atjoprosits avatar
Pratat med nån som känner nån som träffat Elliott och som beskriver honom som en helt vanlig kille med kompisar och ett till synes väldigt vanligt sätt. Ingen person som sticker ut på något sätt. Trevlig. Hövlig. Ingen enstöring utan vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in