2023-12-09, 21:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det är kanske ingen slump att han försvinner på kvällen innan en dag när han ska vara ledig från jobbet.

Om han har tänkt ta sig för något som tar litet längre tid så var det ju idealiskt att utnyttja kvällen och den lediga dagen till det. I så fall kan han ju ha tänkt köra en bra bit.

Frågan är då om han kört av vägen (kanske ändå det troligaste med tanke på vädret) eller om han råkat ut för något annat oförutsett.

Är det ingen som vet om han faktiskt var anmäld till någon truckkortskurs? Det kan ju inte finnas så himla många kurser att välja på.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-12-09 kl. 21:27.
Citera
2023-12-09, 21:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En mobil som plötsligt slocknar kan ju tyvärr betyda att den hamnat under vatten. Som en del påpekat är de flesta 20-åringar rätt noga med att ha mobilen laddad, och han bör ha haft en laddare i bilen.
Citera
2023-12-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för info om hans konton.

Jag tänkte inte att han spenderat lönen redan, utan snarare att i det vädret ger man sig väl inte ut och kör upp bensin för några hundra för nöjes skull.

Cash: Håller med om att det är ovanligt, men han kan ju ha köpt något billigt från någon som bara ville ta cash.

Suicid vete tusan. Även om man skulle vilja göra det en bit hemifrån så finns det gott om tidigare avfarter som också ligger en bra bit från Skellefteå.
Citat:
Det är kanske ingen slump att han försvinner på kvällen innan en dag när han ska vara ledig från jobbet.

Om han har tänkt ta sig för något som tar litet längre tid så var det ju idealiskt att utnyttja kvällen och den lediga dagen till det. I så fall kan han ju ha tänkt köra en bra bit.

Frågan är då om han kört av vägen (kanske ändå det troligaste med tanke på vädret) eller om han råkat ut för något annat oförutsett.

Är det ingen som vet om han faktiskt var anmäld till någon truckkortskurs? Det kan ju inte finnas så himla många kurser att välja på.

Man ger sig inte ut och nöjeskör överhuvudtaget i det vädret som var på tisdagen, jag har svårt att se att någon skulle tycka att det är kul att köra i nattsvart mörker där helljuset bara flimrar i snöfallet och plogbilarna inte hinner med att få bort snön från vägbanan.. oavsett om det var gratis eller kostade några hundra.

Köra till Norrbotten i det vädret för något billigt? Resan kostar nog mer än prylen.. det ska vara ett fynd långt över det vanliga i så fall!

Hänvisar igen till Liv i Timrå som körde ca 26 mil ner till Gävle för att avsluta sitt liv.. det finns många aspekter att ta hänsyn till, man tänker inte rationellt när man är suicidal.
https://www.flashback.org/p83911037

Vi leker med din tanke att han planerat att åka en bit för att göra något speciellt.. varför dör telefonen i Jävre? Med tanke på alla som har sökt i och runt Jävre så skulle den teorin nästan behöva betyda att först råkar telefonen dö och sen råkar han köra av vägen vid ett senare tillfälle och han råkade dessutom glömma nämna för alla att han skulle göra den här långa resan. Lite väl många råka kan jag tycka..
Citera
2023-12-09, 21:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Vi leker med din tanke att han planerat att åka en bit för att göra något speciellt.. varför dör telefonen i Jävre? Med tanke på alla som har sökt i och runt Jävre så skulle den teorin nästan behöva betyda att först råkar telefonen dö och sen råkar han köra av vägen vid ett senare tillfälle och han råkade dessutom glömma nämna för alla att han skulle göra den här långa resan. Lite väl många råka kan jag tycka..

Han kan ha stängt av telefonen medvetet, den kan ha hamnat under vattnet, eller batteriet kan ha tagit slut. Möjligen kan han ha kört inåt landet från Jävre, till något område som inte har täckning.

Om polisen gör en masttömming bör de kunna se om mobilen stängts av medvetet eller ej.
Citera
2023-12-09, 22:01
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:

Teoribiten gör man själv. Antingen får man sitta på jobbet eller vara hemma. Den praktiska delen görs på indiustrigolvet. (Jag jobbar på samma arbetsplats, men hade truckkortet innan)
Citera
2023-12-09, 22:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorV
Teoribiten gör man själv. Antingen får man sitta på jobbet eller vara hemma. Den praktiska delen görs på indiustrigolvet. (Jag jobbar på samma arbetsplats, men hade truckkortet innan)
Är du säker på att han skulle plugga den där onsdagen, och inte delta i någon kurs eller avlägga prov?
Citera
2023-12-09, 22:16
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:
Är du säker på att han skulle plugga den där onsdagen, och inte delta i någon kurs eller avlägga prov?

Enligt hans chef som också är min närmaste chef så fick han möjligheten att läsa teorin hemma istället för att sitta i nåt fikarum på jobbet. Enbart svara på frågor på datorn, för den praktiska delen när det gäller ledstaplare och motvikstruck görs på arbetsplatsen.
Citera
2023-12-09, 22:18
Medlem
Citat:
Han kan ha stängt av telefonen medvetet, den kan ha hamnat under vattnet, eller batteriet kan ha tagit slut. Möjligen kan han ha kört inåt landet från Jävre, till något område som inte har täckning.

Om polisen gör en masttömming bör de kunna se om mobilen stängts av medvetet eller ej.

Varför skulle han ha gjort nåt av det om han var ute på en planerad tripp? En 20 åring som inte har koll på sin laddnivå och telefonen dör 1h in på en planerad långresa? Sorry, men jag köper inte det.. det låter orimligt, om än inte omöjligt såklart. Att påbörja en långresa efter kl 20 när han slutade 15.30 låter också konstigt.

Kan de se det? Om man fått slut ström eller tryckt på knappen?
Citera
2023-12-09, 22:20
Medlem
Citat:
Enligt hans chef som också är min närmaste chef så fick han möjligheten att läsa teorin hemma istället för att sitta i nåt fikarum på jobbet. Enbart svara på frågor på datorn, för den praktiska delen när det gäller ledstaplare och motvikstruck görs på arbetsplatsen.

Vet du nånting annat om Elliot? Vem han var eller vad han gjorde på fritiden? Vi vet ingenting alls..
Citera
2023-12-09, 22:25
Medlem
FarbrorVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Vet du nånting annat om Elliot? Vem han var eller vad han gjorde på fritiden? Vi vet ingenting alls..

Vi jobbar på olika avdelningar och olika skift, så jag har knappt sett människan. Ingen jag umgåtts privat med heller. Så jag vet inte mer än någon annan.
Citera
2023-12-09, 22:29
Medlem
Citat:
Vi jobbar på olika avdelningar och olika skift, så jag har knappt sett människan. Ingen jag umgåtts privat med heller. Så jag vet inte mer än någon annan.

Okej, synd! Tack för svar
Citera
2023-12-09, 22:33
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Då var det så, att han skulle plugga hemma. Det här har varit ett av våra stora frågetecken som vi till slut fick svar på, Tack. Vad fint att du kom in i tråden och redde ut det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in