2023-12-09, 18:49
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Herregud sånt barbari, i Sverige ställer vi oss på huk i nivå med barnet, försöker ta ögonkontakt och säger "älskling, älskling, titta på mamma, vi måste kommunicera, vi har ju pratat om att det gör ONT på andra barn när du sparkar dem, snälla älskling sluta, mamma blir LEDSEN om du inte slutar sparka snart." Och om det inte fungerar så skyller man på förskoleperaonalen att barnet är understimulerat.
Citera
2023-12-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezison
Vissa i denna tråd tar parti för kärringen.
Ett tankeexperiment: Hela detta scenariot är en interaktion mellan två människor ->

Ett annat scenario mellan två människor: Du beter dig som en fiskmås på jobbet. Av naturliga anledningar ska din chef tillrättavisa dig. Han tar fattning om din armar och lyfter upp dig nyper dig sedan i kinden och säger ajabaja lilla dräng du ska veta din plats.

Du rycker på axlarna och skuttar vidare som en jävla smurf? Nej Du sparkar han i pungen och ber honom dra åt helvete. Problemet är att du inte kan göra detta när du är 2 år.
Du ser intr skillnad på en vuxen och ett barn? Vilket haltande exempel. nä, man byter inte blöjor på eller talar bebisapråk med en vuxen heller.. förstår inte grejen. Varken att bli upplyft eller nypt i kinden gör ju ens ont (visst, det KAN göra det), särskilt inte av en gammal tant.
Citera
2023-12-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Handlar inte om det. I hemmet gör barnet andra dumheter, som alla andra barn, vad gör lilla satmormor då, när ingen ser?

Dagispersonalen gjorde givetvis rätt. Bara svaga människor blir fysiska mot små barn.
Vad ingår i "fysisk". Krama ett barn? Hindra ett barn att göra något? Hålla tillbaka? Hålla i armar när den vill slå sig fri? Jag har sett MÅNGA gånger det sistnämnda har varit nödvändigt. Eller du tycker de ska få slå fritt på en kattunge? "Nämen Pelle så gör man inte sluta slå katten". Han hinner slå tio gånger innan han slutar. Lyckat.
Citera
2023-12-09, 19:06
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Barn kan tänka taktiskt, och utnyttja ”privilegierna” till deras fördel genom att klaga hos bl.A Barnombudsmannen BEO vid minsta lilla tillrättavisning.

Föräldrar tillåts inte få uppfostra sina barn i rätt riktning, och vi ser hur förfallet i samhället fortskrider med ungar som blir gängkriminella.

Det är fel på lärare som är vänsterblivna, som bör klämmas åt hårt.

Ack ack ack....de flesta lärare är nog mer åt liberaler, gamla folkpartister. Propositionen om förbud mot barnaga skrevs under av Ola Ullsten. Det är även en folkpartist och en moderat som låg bakom prositutionsutredningen som ledde till kriminaliseringen av sexköp. Reinfeldts två perioder ledde till rekordinvandringmed nära 3 ggr högre antal UT än någon sosse regering mäktat med. Men likförbannat gläfser genomsnittsflashbackaren om att det skulle vara "vänsterblivnas" fel.
Citera
2023-12-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej jag skrev bara att de enda kulturer där man idag tycker att det är ok att slå barn, och kasta ut fruar från balkongen är ju bara i de medeltida MENA-kulturer. Det finns en hel det rätt vidriga och sjuka personer i den här tråden, helt klart!

Föresten? Vad hade du gjort om jag påstod det? Gett mig smisk eller?
Det är ganska lätt att kolla, såväl Italien som Belgien tillåter det exempelvis. Problemet i MENA (som jag iofs bara har hört poddar) är att det dels är väldigt hårdhänt och dels inkonsekvent. Det kan komma ibland när du gjort fel, men inte alltid. Mycket kommer från kulturella grejer också, om du varit ute för länge eller i fel sällskap (hederstänk).
Citera
2023-12-09, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Ja, det var givetvis rätt av förskolan att anmäla. Det faktum att trasproletariatet ger sig till känna i tråden och gapar om "dEn GaMlA gOdA tIdEn" bekräftar det om inte annat. Skräpmänniskor.
Du vet ju inte ens vad som hänt, du fina höga akademiker. Ska vi pussa dina skor eller. Vem är det som är smuts egentligen.
Citera
2023-12-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Barn kan tänka taktiskt, och utnyttja ”privilegierna” till deras fördel genom att klaga hos bl.A Barnombudsmannen BEO vid minsta lilla tillrättavisning.

Föräldrar tillåts inte få uppfostra sina barn i rätt riktning, och vi ser hur förfallet i samhället fortskrider med ungar som blir gängkriminella.

Det är fel på lärare som är vänsterblivna, som bör klämmas åt hårt.

Inga normala barn känner varken till BEO eller vilka privilegier de kan tänkas ha.

Blir förvånad om du är över 25 år gammal.
Citera
2023-12-09, 21:00
Medlem
Aha
Som lite småtjockis uppvuxen på 80-90talet nöp ju varenda faster, moster, farbröder och gammaltanter en i kinderna typ varannan dag och sa "Men va STOR du blivit!!" - Aij! "Men förlåt jag kan bara inte låta bli"
Så, det var misshandel alltså. Där ser man.
Nu tar jag på mig koftan och skyller alla mina oönskade beteenden på barnmisshandel och att alla de där sk "släktingarna" skulle åkt dit direkt, helst utan rättegång. Jag som trodde att detta var normalt. Där ser man. Tack, lilla dagisfröken, nu förstår jag varför det beständigt finns Pripps blå 2,25 i kylen.
Citera
2023-12-10, 01:31
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittmagneten
Patetisk förskola som ens oroanmälde för detta. Jag hade inte velat ha mitt barn på en förskolan med såna sillmjölkar.

Du kan lugnt utgå att det är så här på alla förskolor.
Citera
2023-12-10, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Mormorn läxar upp barnbarnet som man gjorde förr vilket gjorde att den generationen va betydligt bättre än dagens snorungar.

Läraren som anmälde borde fängslas för brott mot rikets lagar då hon vill att barn ska få göra vad fan som helst och att man ej ska få uppfostra sina barn.

Att nypa nån i kinden har nån aldrig skadats av. En helt annan sak om hon örfilat eller slagit barnet… herregud
Knappast bättre på 30/40-talet än på 80/90-talet. Barnaga är förlegat och finns inte längre av en anledning. Det betyder inte att man ska uppfostra barnen som man gör under 2010/2020-talet.

Det finns ingen forskning som kan styrka att våld och hot gynnar barn. Det bygger bara upp förakt och rädsla. Hur många hjärnceller har du?
Citera
2023-12-10, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRBS20001
Aha
Som lite småtjockis uppvuxen på 80-90talet nöp ju varenda faster, moster, farbröder och gammaltanter en i kinderna typ varannan dag och sa "Men va STOR du blivit!!" - Aij! "Men förlåt jag kan bara inte låta bli"
Så, det var misshandel alltså. Där ser man.
Nu tar jag på mig koftan och skyller alla mina oönskade beteenden på barnmisshandel och att alla de där sk "släktingarna" skulle åkt dit direkt, helst utan rättegång. Jag som trodde att detta var normalt. Där ser man. Tack, lilla dagisfröken, nu förstår jag varför det beständigt finns Pripps blå 2,25 i kylen.
Dålig jämförelse. Det finns flera sätt att "nypa" och det kan innebära olika saker. Att jämföra det som du beskriver det utan att ha varit på platsen när det hände är som att spekulera i vad som hände när "Jesus levde".
Citera
2023-12-10, 02:26
Medlem
Vi snackar om en 2 åring!
Herregud, man ska inte ens röra ett barn. Det finns ingen anledning till det oavsett vad barnet gjort. Om ni som skriver här tycker det är den bästa lösningen när ett barn gör något fel har ni inte ens ansträngt er att använda huvudet. Vem kan inte nypa ett barn?

1. Det kommer inte lära barnet något bra som man inte kunnat lära barnet på annat sätt
2. Det är bara något en vuxen gör som inte kan agera rationellt, som inte kan kontrollera sina känslor och som inte förstår barns mentalitet

Att agera fysiskt är den "enkla" vägen och krävs inte många hjärnceller för att göra. En apa skulle kunna uppfostra ett barn bättre än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in