2023-12-09, 13:17
Medlem
"Personalen uppger att de reagerat på mormoderns beteende mot pojken, som beskrivs som utåtagerande.

Dels ska mormodern ha sagt att hon både bitit och knäppt pojken på munnen när han varit olydig vid tidigare tillfällen. Dels ska mormodern ha använt ett oacceptabelt språkbruk inför barngruppen."

Det handlar alltså inte om en isolerad händelse, utan personalen har reagerat på mormoderns beteende under en längre tid. En hel del här som borde läsa hela artikeln innan de uttalar sig tvärsäkert om den stackars mormodern som bara gjort detta en enda gång, och den "lättkränkta" personalen.
Citera
2023-12-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjollan33
- Sydsvenskan - Mormor nöp tvååring vid förskolehämtning – åtalas för misshandel

Var det rimligt av förskolepersonalen att göra en orosanmälan baserat på händelsen?
Tycker det är rätt av förskolepersonalen att orosanmäla då det kan finnas andra händelser som vittnar om att någonting inte står rätt till hemma. Med det sagt så låter det som att det mormorn gjorde inte är någon misshandel och inte särskilt allvarligt i sig. Det som får mig att säga det är det här med att "kraftigt lyfta barnet i armarna". Det är förfan helt normalt och inte på något sätt fel att lyfta upp din unge när hen inte lyssnar.

Det som är riktig vanvård är att låta sina barn leka jävel på andras bekostnad utan konsekvenser. Det låter som någonting hämtat ur 68-vänsterns vanvårdsprogram för barn att man inte får lyfta upp dem mot deras vilja. Sen är det helt klart fel att aga men det är ju någonting helt annat. Orkar inte med sånt här skit från folk som antingen inte själva har barn eller har små empatistörda glin som får göra precis vad de vill.
Citera
2023-12-09, 14:13
Medlem
Förstår inte vad som menas med oros anmälan i detta fallet. Hon är mormor och har inte
vårdnaden om pojken. Det kanske var rätt att anmäla henne, och jag tror också att mor
och far föräldrar ska överlåta uppfostrandet till föräldrarna. De ska liksom mera vara
kompisar med sina barnbarn
Citera
2023-12-09, 14:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Förstår inte vad som menas med oros anmälan i detta fallet. Hon är mormor och har inte
vårdnaden om pojken. Det kanske var rätt att anmäla henne, och jag tror också att mor
och far föräldrar ska överlåta uppfostrandet till föräldrarna. De ska liksom mera vara
Fast i sak så spelar det ingen roll. Föräldrar har lika lite rätt att fysiskt bestraffa barn med slag, nyp, sparkar osv som alla andra.
Det finns inget undantag för föräldrar.
Citera
2023-12-09, 14:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styvmodern
"Personalen uppger att de reagerat på mormoderns beteende mot pojken, som beskrivs som utåtagerande.

Dels ska mormodern ha sagt att hon både bitit och knäppt pojken på munnen när han varit olydig vid tidigare tillfällen. Dels ska mormodern ha använt ett oacceptabelt språkbruk inför barngruppen."

Det handlar alltså inte om en isolerad händelse, utan personalen har reagerat på mormoderns beteende under en längre tid. En hel del här som borde läsa hela artikeln innan de uttalar sig tvärsäkert om den stackars mormodern som bara gjort detta en enda gång, och den "lättkränkta" personalen.
Jag gissade också på att det fanns mer bakom anmälan. Det är väldigt sällsynt att personal gör anmälan på en händelse - inte ens när de faktiskt borde göra det.
Tack för att du förtydligade att det fanns mer i detta fall.
Citera
2023-12-09, 14:57
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Så du är uppväxt med en massa nyp? Hur har det påverkat din personlighet tänker du?

Jag vet inget om fallet men jag vet att alla barn behöver lära sig vett, att man sätter gränser till barnet är viktigt, och jag förstår också att människor blir arga och kan göra överilade saker men att de ändå älskar sina barn och barnbarn. Dvs jag har en vuxen normal inställning till barn och uppfostran, inte en naiv idealistisk inställning.

I övrigt kan man lätt ge exemplet "svenska skolan" som börjar bli världsberömd för allt stök och hur oroligt och högljutt det är i klassrummen. Eftersom läraren blivit av med all makt och pondus och barnen anses kunna uppfostra sig själva. Men det fungerar inte.

Hur kan det någonsin vara bra för barnet och hennes mamma att mormor tvingas prata med polisen och kanske döms i en domstol får något så allvarligt som en tillsägelse med den minsta tänkbara fysiska aktivitet man kan tänka sig?

Påverkat personligheten är att ta i. Men jag har många minnen av det, och det gör mig otroligt äcklad att vuxna personer höll på nypas/dra i håret/andra utvecklingsstörda saker. Som man ju lär barn att inte göra. Det är 1) helt onödigt och 2)helt efterblivet.

Det ÄR misshandel.

Jag tycker det är superhärligt att mormor får prata med polisen och döms i domstol. Det kan ju inte bli tydligare att man inte får misshandla barn. Skönt att mormor lär sig.
Citera
2023-12-09, 15:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Påverkat personligheten är att ta i. Men jag har många minnen av det, och det gör mig otroligt äcklad att vuxna personer höll på nypas/dra i håret/andra utvecklingsstörda saker. Som man ju lär barn att inte göra. Det är 1) helt onödigt och 2)helt efterblivet.

Det ÄR misshandel.

Jag tycker det är superhärligt att mormor får prata med polisen och döms i domstol. Det kan ju inte bli tydligare att man inte får misshandla barn. Skönt att mormor lär sig.
Nej mormor, hennes dotter, och hennes barnbarn kommer inte att må bättre eller få ett bättre liv med inblandad polis och domstol. Det hade räckt om dagisfröken sagt "Så gör man väl inte".

I min värld bryr man sig om varann. Inget du känner till.
Citera
2023-12-09, 15:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styvmodern

Fast de flesta här prenumererar väl inte på Sydsvenskan och kan inte läsa hela artikeln. Det som framkommer av rubrik och ingress: ett nyp i kinden och att hon tog undan barnet via tag i armarna när barnet bråkade med annat barn i samband med hämtning framstår inte som speciellt anmärkningsvärt.
Citera
2023-12-09, 15:09
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nej mormor, hennes dotter, och hennes barnbarn kommer inte att må bättre eller få ett bättre liv med inblandad polis och domstol. Det hade räckt om dagisfröken sagt "Så gör man väl inte".

I min värld bryr man sig om varann. Inget du känner till.

Brukar du själv misshandla dina barn och skäms lite nu, eller varför i helvete går du till personangrepp?
Det är ganska vanligt bland 60-talister och äldre att de gjorde det och tyckte det var normalt.
Men det är skönt att tiderna förändras <3

Det gör givetvis skillnad i deras liv o och med att alla tre lär sig att det blir stora konsekvenser när man misshandlar barn.
Citera
2023-12-09, 15:11
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Mormorn läxar upp barnbarnet som man gjorde förr vilket gjorde att den generationen va betydligt bättre än dagens snorungar.

Läraren som anmälde borde fängslas för brott mot rikets lagar då hon vill att barn ska få göra vad fan som helst och att man ej ska få uppfostra sina barn.

Att nypa nån i kinden har nån aldrig skadats av. En helt annan sak om hon örfilat eller slagit barnet… herregud

Helt enig.
Citera
2023-12-09, 15:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Brukar du själv misshandla dina barn och skäms lite nu, eller varför i helvete går du till personangrepp?
Det är ganska vanligt bland 60-talister och äldre att de gjorde det och tyckte det var normalt.
Men det är skönt att tiderna förändras <3

Det gör givetvis skillnad i deras liv o och med att alla tre lär sig att det blir stora konsekvenser när man misshandlar barn.
Du är extremt full med fördomar om andra också. Utöver att du vill leva i en polisstat.
Citera
2023-12-09, 15:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne

Fast då får väl föräldrar se till att se efter sina ungar själva!?!? Be inte mormor, faster eller annan släkting hämta på dagis eller passa barnen ifall de inte öht skulle ha rätt att tillrättavisa barnet om barnet beter sig illa, utan bara mata hektovis med godis i en odräglig unge för att "bara vara kompis". Mor- och farföräldrar ska inte vara någon slags frizon för ungar att bete sig illa eller skylla på.

I detta scenario är det ju så att barnet, tvååringen, slogs med ett annat barn. Även om mormodern gjorde fel är det väl lika illa att passivt och likgiltigt bara glo som en kossa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in