2023-09-03, 23:34
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Just därför skulle man struntat i att ha med polisen och FBI över huvud taget.

Man kan inte ha med det inslaget och sedan inte vänta sig att publiken analyserar polisens agerande i kriget mot maffian.

Personligen tycker jag att FBI känns malplacerad varje gång den är med i serien. Onödiga bildrutor.
Juniors rättegångstjafs pågår hela jävla tiden, och har egentligen ingen mening eller plats i seriens psykologiska universum. Vi fattar liksom att samhället jagar dem och maffian. Men är det vad man ska förmedla här? Inte då i och med vad du själv skriver ut som kärnan med berättandet.

Men att totalt ignorera FBI skulle nog ha stört dig också?

Det skulle nog stört mig. Jag menar att det är en avvägningsfråga och vart man vill fokusera berättandet.

Rent historisk så opererade ju den italienska maffian tämligen ostört i 60 år. Och inte förrän RICO introducerades fick dom problem. Sopranos beskriver ju den sista generationen av betydelse därav dess fokus på föräldrar och barn.
Citera
2023-09-08, 18:39
Medlem
-GGs avatar
Fan. Det känns när Johnny Sack tar sitt sista andetag.

Trots att det är svin och sociopater vi pratar om, blir man så inne i deras liv att det känns när de är borta.

Därför gillar jag första säsongen mest. Inte för att det är den första, som i regel brukar uppskattas mest, utan för att alla är så levande där och vet inte vilket lidande och vilken ensamhet som väntar. Många onödiga bråk i senare säsonger som mellan Hesh och Tony angående T:s skuld. Konstiga dödsfall också ju längre in man kommer.

Men då var det slut för denna gång. Vad ska jag titta på nu? Jag känner mig rastlös och tom.
Citera
2023-09-08, 18:54
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:

Trots att det är svin och sociopater vi pratar om, blir man så inne i deras liv att det känns när de är borta.

Därför gillar jag första säsongen mest. Inte för att det är den första, som i regel brukar uppskattas mest, utan för att alla är så levande där och vet inte vilket lidande och vilken ensamhet som väntar. Många onödiga bråk i senare säsonger som mellan Hesh och Tony angående T:s skuld. Konstiga dödsfall också ju längre in man kommer.

Men då var det slut för denna gång. Vad ska jag titta på nu? Jag känner mig rastlös och tom.

Du borde se Boardwalk Empire om du inte sett den serien.
Citera
2023-09-08, 21:57
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:

The shield. Makalöst bra serie och påminner om Sopranos fast med en korrupt polis istället för en mafioso. Det unika är att den till skillnad från Sopranos ( och i princip alla andra serier) är bättre sista tredjedelen.
Citera
2023-10-04, 16:30
Medlem
Gurotesukus avatar
Nu har jag äntligen sett klart den här jävla serien. Det tog mig tre försök att komma förbi första avsnittet. Vid tredje eller fjärde så fastnade jag totalt. Vet inte riktigt vad jag tyckte. Måste låta det smälta lite grann.
Citera
2023-10-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurotesuku
Nu har jag äntligen sett klart den här jävla serien. Det tog mig tre försök att komma förbi första avsnittet. Vid tredje eller fjärde så fastnade jag totalt. Vet inte riktigt vad jag tyckte. Måste låta det smälta lite grann.

Har man väl börjat komma in i säsong 2 är man fast för alltid.
Citera
2023-10-06, 09:49
Medlem
Gurotesukus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Har man väl börjat komma in i säsong 2 är man fast för alltid.
Helt klart.

Började kolla på filmen direkt efteråt men den var rätt tråkig faktiskt. Orkade inte ens se färdigt den.
Citera
2023-11-27, 23:40
Medlem
-GGs avatar
Scenen efter att Tony har fått besök av Marie S. för att prata om Vito Juniors:s tilltagande problem, är helt underbar, när Tony pratar med Sil om det. Att Sil är i full färd med att väldigt noga laga en lampa gör scenen ännu bättre. Det känns så hemtrevligt mitt i allt det mörka.

She wants a 100k for a change of scenery.

Ah, that never works. She should get him a dog.

I don't think that's a good idea.

Hur Tony med sitt tonläge understryker sista meningen är så jävla bra.

Glöm maffian. The Sopranos är David Chases egen odyssé för att konfrontera sin egen dödlighet. Maffian är bara perfekt att göra det genom.
Citera
2023-12-09, 00:37
Medlem
Gigant_Supermans avatar
De knäppte Phil i sista avsnittet. Vem beställde mordet på Tony då? Little Carmine eller den lilla skelögda capon?
Citera
2023-12-09, 03:40
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Älskar Sopranos men något som stör mig är hela grejen med Tony B.

Värsta välkomstfesten när han släpptes.
Han var familj, nära Tony. Men efter han försvann är det ingen som undrade vart han tagit vägen
Citera
2023-12-09, 07:24
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
De knäppte Phil i sista avsnittet. Vem beställde mordet på Tony då? Little Carmine eller den lilla skelögda capon?
Vilket mord på Tony?
Citera
2023-12-09, 19:38
Medlem
-GGs avatar
Jag har arketyper i mina drömmar.

Tony representerar alltid trygghet i mina drömmar när han är med. En alfahane som trots sin våldsamma sida inte är en kvinnomisshandlare och ändå tar hand om kvinnorna i hans liv. Försöker i alla fall med stor kraft.

Jag drömde om honom i natt. Där han återigen var tryggheten och bland annat avlägsnade en orm som förföljt mig och gömt sig i sängen vi låg i och pratade. Vi pratade öppet om gangsterlivet och om vårt band som vi hade.

Jag tycker det är perfekt att Tony var smått överviktig för det gjorde hans utstrålning bättre. Stor i grunden. Han är snyggare än män som faktiskt är objektivt snyggare än honom. Han är det som inte går att definiera annat än karisma.

Trots det var det bra att han dog i sista avsnittet. Bättre än fängelse.
Senast redigerad av -GG 2023-12-09 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in