2023-12-09, 03:04
Medlem
KlappMungons avatar
Ibland tänker man att alla dessa kommitteer borde lägga sin arbetstid på att hjälpa patienter istället för att komma med en massa påbud om att mediciner inte skall användas.

Svepande uttalanden om ökad tillgång till KBT och högre personaltäthet i äldrevården är till noll och ingen hjälp för den aktuella förskrivaren.
Citera
2023-12-09, 03:11
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Oj du är kunnig! Menar du att dystemy är en effekt av långvarigt bensoätande? Alltså även efter man slutat? Läkaren som hjälpte mig sätta ut dem sa att skadorna är väldigt små av långvarig konsumtion.

Ja, definitivt kan det var så, i och med nedsatt dopaminerg signalering som kan ses vid långvarigt bruk. Svårt att sia om ifall den dopaminerga nedregleringen är irreversibel, troligen inte. Det kan däremot ta tid innan den återgår till normal funktion.

Man kan heller inte anta att måenden efter utsättning av bensodiazepiner just beror på utsättningen i sig och biverkningar. Någonstans har ju behovet att medicineringen funnits från början, finns det kvar? Det man kan se är att t.ex. terapivarianter så som KBT inte fungerar bra när patienten står på bensodiazepin-behandling. Och det finns det ju en logisk förklaring till varför...

Viktigt att bensodiazepiner inte är en fullgod lösning, utan ett verktyg. Man måste jobba på det psykologiska och fysiska samtidigt.
Citera
2023-12-09, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Ja, definitivt kan det var så, i och med nedsatt dopaminerg signalering som kan ses vid långvarigt bruk. Svårt att sia om ifall den dopaminerga nedregleringen är irreversibel, troligen inte. Det kan däremot ta tid innan den återgår till normal funktion.

Man kan heller inte anta att måenden efter utsättning av bensodiazepiner just beror på utsättningen i sig och biverkningar. Någonstans har ju behovet att medicineringen funnits från början, finns det kvar? Det man kan se är att t.ex. terapivarianter så som KBT inte fungerar bra när patienten står på bensodiazepin-behandling. Och det finns det ju en logisk förklaring till varför...

Viktigt att bensodiazepiner inte är en fullgod lösning, utan ett verktyg. Man måste jobba på det psykologiska och fysiska samtidigt.
Tack! Har fått dystemi diagnos 2 ggr, en gång när jag fortfarande tog benso, och en gång efter jag var fri från dem, ca ett år. Känns inte som att det har förändrats. Jag började ta benso pga panikattacker och ja dom tendenserna har jag kvar. Men gått länge i kbt och klarar att utsätta mig för en del ångest nu, men det vill liksom inte släppa helt. Svårt med resor, förutom lokaltrafik.
Citera
2023-12-09, 03:30
Medlem
volvo 240s avatar
4000 personer är ju fan och ingenting. Är stesolid en benzo?? Isåfall är jag en av dessa.

Råkar ju vara så att det fungerar, annars hade det ju inte blivit förskrivit från första början. Man måste ju väga för och emot i sånna här situationer.

Tycker FÖ inte att socialstyrelsen är rätt personer att utärdera olika läkemedel. Det bör sjukvården sköta då den ser resultaten.
Citera
2023-12-09, 03:38
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Bensodiazepiner är ett riktigt jävla nervgift som förstör livet totalt för många människor. Man blir beroende ganska snabbt och utvecklar brutala utsättningproblem hos vissa. Så pass allvarliga att de tar sina liv eller blir extremt mycket värre än vad de var innan. Givetvis skall man vara otroligt försiktigt vid förskrivning och endast använda det väldigt kort på vissa patienter vid extremfall.
Problemet är att alternativet i många fall är tung neuroleptika vilket inte heller är bra.

Människor måste lära sig att ångest inte är farligt och att man inte dör av det. Livet handlar om att lida grovt sett. Det är då man lär sig saker och utvecklas som människa. Man ska omfamna helvetet och ta sig därifrån. Det är definitionen av styrka och vad läkning handlar om.
Visst, men att få lite hjälp att ta sig ur helvetet på är ju inte fel....
Citera
2023-12-09, 03:52
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Tack! Har fått dystemi diagnos 2 ggr, en gång när jag fortfarande tog benso, och en gång efter jag var fri från dem, ca ett år. Känns inte som att det har förändrats. Jag började ta benso pga panikattacker och ja dom tendenserna har jag kvar. Men gått länge i kbt och klarar att utsätta mig för en del ångest nu, men det vill liksom inte släppa helt. Svårt med resor, förutom lokaltrafik.

Hur kände du dig på bensodiazepiner?

Långvarigt bruk av bensodiazepiner kan mycket väl feldiagnosticeras som dystymi. Ponera nu också att diagnosen är mycket sällsynt, men prevalensen och mörkertalet lär vara extremt stort, särskilt i dessa dagar och om man tittar på ungdomen med all stimuli i form av digitala medier.

När en patient står på bensodiazepiner kan mycket väl toppar och dalar mattas av, likt en SSRI-behandling. Man blir avtrubbad. Det är också dosbenäget. Det är exakt detta som även är bra med bensodiazepiner, man kan kapa av topparna av en ångest och rida med stormen. Det sker snabbt, och kraftigt. Men ligger man kvar här i långvarigt bruk kan det bli en ny slags persona som infinner sig.

Har du panikattacker kvar, eller tendenser enbart? Vi snackar "förnimmelser" och en slags förväntansångest som uppstår - "Nu jävlar känner jag av att panikångest ska komma!" men den kanske inte kommer, och kanske är denna förväntansångest och förnimmelse, värre än panikångesten i sig? Jag förstår, man blir fängslad i sitt psyke, och undviker minsta lilla som kan trigga känslan...

Vad för resor har du svårt med? Har du provat andra mediciner?

Möjligen kan Voxra ihop med Escitalopram vara något. Egentligen ingen lösning i grundproblematiken.

Bra att du kör på KBT. Fortsätt så. KBT har dålig effekt när man står på bensodiazepiner, p.g.a. den emotionella avtrubbningen som ses som effekt.

Ångest behöver inte släppa helt, det handlar mycket om hur man är som person, men även intelligenskvot, vid KBT. Så länge man kan hantera sin ångest, veta sina gränser och vad som triggar den. Många gillar inte att åka kommunalt t.ex. (egentligen merparten). Varför tror du så många tar bilen till jobbet, fast man bor inom rimliga gränsen för att åka kommunalt och egentligen inte behöver bilen? Merparten här skulle kunna diagnosticeras vid t.ex. torgskräck. Men det är gamla symptombilder. Att åka kommunalt nuförtiden inom t.ex. stockholmstrafiken, och gilla läget, det gör bara en zombie.

INGEN normal person gillar det, och det är inga konstigheter.
Citera
2023-12-09, 03:54
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Visst, men att få lite hjälp att ta sig ur helvetet på är ju inte fel....

Du ska inte läsa för mycket av det den användaren skriver. Nervgift? Luktar Scientologikyrkan lång väg.

Undertecknad har provat en uppsjö bensodiazepiner vid flertalet tillfällen genom åren (är gammal), självklart ur rent forskningssyfte. Tillvänjningsrisken är låg om man håller terapeutisk dos. Långtidsbruk (mer än 3 månader) bör undvikas, då forskning visat på en del dumma biverkningar träder in.

Sporadiskt bruk, eller under kortare tid - utmärkta verktyg inom psykofarmaka.
Senast redigerad av Zuzumba 2023-12-09 kl. 03:58.
Citera
2023-12-09, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Hur kände du dig på bensodiazepiner?

Långvarigt bruk av bensodiazepiner kan mycket väl feldiagnosticeras som dystymi. Ponera nu också att diagnosen är mycket sällsynt, men prevalensen och mörkertalet lär vara extremt stort, särskilt i dessa dagar och om man tittar på ungdomen med all stimuli i form av digitala medier.

När en patient står på bensodiazepiner kan mycket väl toppar och dalar mattas av, likt en SSRI-behandling. Man blir avtrubbad. Det är också dosbenäget. Det är exakt detta som även är bra med bensodiazepiner, man kan kapa av topparna av en ångest och rida med stormen. Det sker snabbt, och kraftigt. Men ligger man kvar här i långvarigt bruk kan det bli en ny slags persona som infinner sig.

Har du panikattacker kvar, eller tendenser enbart? Vi snackar "förnimmelser" och en slags förväntansångest som uppstår - "Nu jävlar känner jag av att panikångest ska komma!" men den kanske inte kommer, och kanske är denna förväntansångest och förnimmelse, värre än panikångesten i sig? Jag förstår, man blir fängslad i sitt psyke, och undviker minsta lilla som kan trigga känslan...

Vad för resor har du svårt med? Har du provat andra mediciner?

Möjligen kan Voxra ihop med Escitalopram vara något. Egentligen ingen lösning i grundproblematiken.

Bra att du kör på KBT. Fortsätt så. KBT har dålig effekt när man står på bensodiazepiner, p.g.a. den emotionella avtrubbningen som ses som effekt.

Ångest behöver inte släppa helt, det handlar mycket om hur man är som person, men även intelligenskvot, vid KBT. Så länge man kan hantera sin ångest, veta sina gränser och vad som triggar den. Många gillar inte att åka kommunalt t.ex. (egentligen merparten). Varför tror du så många tar bilen till jobbet, fast man bor inom rimliga gränsen för att åka kommunalt och egentligen inte behöver bilen? Merparten här skulle kunna diagnosticeras vid t.ex. torgskräck. Men det är gamla symptombilder. Att åka kommunalt nuförtiden inom t.ex. stockholmstrafiken, och gilla läget, det gör bara en zombie.

INGEN normal person gillar det, och det är inga konstigheter.
Nä det är mkt så, förväntansångest och förnimmelse av ångest som skrämmer mig. Väldigt sällan jag får en fullskalig panikattack.
Hur då iq-kvot menar du? Jag är egentligen ganska högutbildad, analytisk. Ibland har jag tänkt att det är negativt, lätt att se igenom terapeutens avsikt.
Under första 10 åren på benso höll jag mig till samma mängd, 1mg på morgonen. Då fungerade jag egentligen rätt bra. Jobbade, socialt liv. Sen gjorde jag på psykologs inrådan ett stopp, abrupt. Dröjde inte så längesen innan jag började få problem med ångest/fobier och sen började jag med benso igen. Då gick det sämre. Litade inte på tabletterna, mer utmaningar i livet och stod då på 4mg xanor om dagen. Några år senare slutade jag och fick god hjälp.
Citera
2023-12-09, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag presenterade enbart fakta, vare sig du gillar det eller inte. Bensodiazepiner måste bort.
Du presenterar ingenting bara påståenden ryckta ur luften. När jag väljer att tydliggöra då tittar du bort. Du är en ignorant. Och dina åsikter om benzo är rabiata du fattar inte att det är pest eller kolera för dom som tar det.

Att du uttalar dig om saker du inte vet mycket om är ett problem dina åsikter måste bort.
Citera
2023-12-09, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Mmhmm Mirtazapine är en riktig dröm medicin, käkat den i säker 6år. Får sjuka klardrömmar. Ibland riktigt otäcka..

Ja varför är det så?? Och det gör ju att man får mer ångest men hellre det än Ingen sömn alls, sen vaknar ja oftast efter 3 timmar sömn, måste äta nått sött, sen kan det ta tid att somna om och då fortsätter samma eländiga dröm.

Och tro mig jag är fysiskt aktiv och gör allt enligt boken för en bra psykisk hälsa.
Citera
2023-12-09, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tror det lugnar sig med mardrömmarna. Du kan inte gå ner lite i dos på Mirtazapinen?
Drömmarna är sådär starka i början, men kan lugna sig.

Jag tar själv en halv till natten. 7,5 i dos.
Och jag har kunnat må bättre av den också.
Men just nu är jag risig i hälsan, med massa annan skit.

Det är ändå relativt vanligt att folk tar den där Mirtazapinen till natten.

Jag tar 7,5 med oftast, har även provat med 15 men samma sak. Vet fan inte vad jag ska göra ärligt talat. Och när jag förklarat detta för läkaren gång på gång har jag fått som svar ”men sluta med den då”. Men då har jag ju ingenting liksom? Känns som de blir psykakuten nästa av sömnlöshet i längden. Och där vill jag inte hamna.
Citera
2023-12-09, 07:37
Medlem
marklyft100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tieca
Jag tar 7,5 med oftast, har även provat med 15 men samma sak. Vet fan inte vad jag ska göra ärligt talat. Och när jag förklarat detta för läkaren gång på gång har jag fått som svar ”men sluta med den då”. Men då har jag ju ingenting liksom? Känns som de blir psykakuten nästa av sömnlöshet i längden. Och där vill jag inte hamna.
Rekommenderar regelbunden fysisk aktivitet. Gym, simning, promenad, jogging, cykling, vad som helst som kan tänkas intressera dig. Det är enkelt att ta den "enkla vägen ut", men med det kommer oftast en hel del biverkningar som man inte vill ha. Sådant existerar inte vid fysisk aktivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in