2023-12-08, 22:24
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Dra inte in mig i din propaganda jag pundar inte loss på detta utan håller mig i regel till den förskrivna dosen men ibland tycks man behöva ta lite mera för effekt. Kan bero på att jag i perioder dricker en massa alkohol också eller tar något annat som slår på samma receptorer i hjärnan som benzo dvs GABA. Därför det inte känns lika effektfullt därefter men tills slut man läker det har jag märkt.

Jag presenterade enbart fakta, vare sig du gillar det eller inte. Bensodiazepiner måste bort.
Citera
2023-12-09, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K6zvzLu4gX8zW2
Vilka skador kan man förvänta sig av benzo? På vilket sätt skadar det och hur uttrycker sig dessa skador?

Tar du benzo varje dag i en längre period (år) så kommer det skapa mer ångest så när man slutar med pillerna då har du mycket mer ångest än innan du började. Vissa repar sig nästan till 100% och andra inte men har man tagit benzo en längre tid så trappa ner LÅNGSAMT över ett par månader istället för som en vanlig avgiftning på ett par veckor som är dömt att misslyckas om man tagit höga doser länge. Trappa ner med diazepam som har lång halveringstid.

Ha tålamod för det kan ta ett år eller längre att repa sig, tog själv benzo i ca 15 år till och från och det tog ca 1 år innan jag var ok och ett par år till innan jag kände mig normal igen men idag har jag knappt någon ångest kvar och det är pga av att jag slutade. Ha tålamod och det behöver självklart inte ta så lång tid för er att repa er som det tog för mig
Citera
2023-12-09, 01:36
Medlem
Zuzumbas avatar
Bensodiazepiner är ett fantastiskt verktyg inom det medicinska fältet och bör absolut inte begränsas mer än vad det redan gjort. Viktigt däremot att man kikar på tidigare missbruksproblematik, beroendepersonlighet men också hur länge dosering bör ske. Allt under 3 månader är okej om man tittar på studier.

Bensodiazepiner ska helst inte förskrivas för långvarig ångestdämpning, men undantagsfall finns självklart. Fungerar dock ypperligt vid temporär eller sporadisk ångest, särskilt med inslag av panikångest. Mycket effektiva och verkar snabbt, håller man dosen är tillvänjningsrisken låg, och biverkningarna milda. Det är mer vid ett långvarigt bruk (inom medicin räknat längre än 3 månader) som biverkningar kan börja göra sig påminda.

Det vore trist om en sådan fantastisk och effektiv medicin skulle förbjudas.
Citera
2023-12-09, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Bensodiazepiner är ett fantastiskt verktyg inom det medicinska fältet och bör absolut inte begränsas mer än vad det redan gjort. Viktigt däremot att man kikar på tidigare missbruksproblematik, beroendepersonlighet men också hur länge dosering bör ske. Allt under 3 månader är okej om man tittar på studier.

Bensodiazepiner ska helst inte förskrivas för långvarig ångestdämpning, men undantagsfall finns självklart. Fungerar dock ypperligt vid temporär eller sporadisk ångest, särskilt med inslag av panikångest. Mycket effektiva och verkar snabbt, håller man dosen är tillvänjningsrisken låg, och biverkningarna milda. Det är mer vid ett långvarigt bruk (inom medicin räknat längre än 3 månader) som biverkningar kan börja göra sig påminda.

Det vore trist om en sådan fantastisk och effektiv medicin skulle förbjudas.
Jag håller nog med.
Förbjud alkohol som även det är skadligt.
Men en kortvarig torrfylla på benzo slår det mesta, och kanske kan göra att flera slutar med alkohol.
Citera
2023-12-09, 01:53
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Jag håller nog med.
Förbjud alkohol som även det är skadligt.
Men en kortvarig torrfylla på benzo slår det mesta, och kanske kan göra att flera slutar med alkohol.

Kikar man på alkohol och dess biverkningar, samt tittar brottsstatistik inom våld, där 80 % av offret eller gärningsmannen är påverkad av alkohol, så visst. Hyckleriet är påtagligt, som med allt annat inom Sverige.

Torrfylla är dumt att kalla det. Håller man en låg terapeutisk dos så finns det inte särskilt mycket effekt förutom en ångestdämpande- och relaxerande effekt i muskler.

Det finns inga bra alternativ, även om man inom vården gärna vill trycka in patienten i SSRI-träsket. Eller varför inte smått lobotomera en fysiskt och mentalt genom lågdos neuroleptika?
Citera
2023-12-09, 01:59
Medlem
Citat:
Kikar man på alkohol och dess biverkningar, samt tittar brottsstatistik inom våld, där 80 % av offret eller gärningsmannen är påverkad av alkohol, så visst. Hyckleriet är påtagligt, som med allt annat inom Sverige.

Torrfylla är dumt att kalla det. Håller man en låg terapeutisk dos så finns det inte särskilt mycket effekt förutom en ångestdämpande- och relaxerande effekt i muskler.

Det finns inga bra alternativ, även om man inom vården gärna vill trycka in patienten i SSRI-träsket. Eller varför inte smått lobotomera en fysiskt och mentalt genom lågdos neuroleptika?
SSRI är svårt att jobba med, om man inte jobbar med annat. Så som träning, sociala sammanhang etc.
Jag håller med om att det är dumt att kalla det "torrfylla", men är faktiskt ett rätt bra substitut. Även om jag åkte på en del psykoser när jag tog det under kortare tid, så bättre än att må skit på morgonen och inkapabel att ratta bil. Kanske inte borde kört under dessa perioder heller, men gjorde som jag blev tillsagd. Gick över och sen, gick jag tillbaka till att dricka måttligt ;D Vem vann, alkoholen eller drogerna?
Citera
2023-12-09, 02:08
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
SSRI är svårt att jobba med, om man inte jobbar med annat. Så som träning, sociala sammanhang etc.
Jag håller med om att det är dumt att kalla det "torrfylla", men är faktiskt ett rätt bra substitut. Även om jag åkte på en del psykoser när jag tog det under kortare tid, så bättre än att må skit på morgonen och inkapabel att ratta bil. Kanske inte borde kört under dessa perioder heller, men gjorde som jag blev tillsagd. Gick över och sen, gick jag tillbaka till att dricka måttligt ;D Vem vann, alkoholen eller drogerna?

Jag förstår.

Vilken typ av bensodiazepin tog du och vilka doser? Svårt att dra loss en psykos på terapeutiska doser, om inte psykosproblematik så som Schizofrenia finns med i bagaget. Man kan se att bensodiazepiner kan generera ökade nivåer av dopamin (för höga nivåer av dopamin = toxisk psykos), särskilt i större doser (kan även sänka dessa, särskilt vid långvarigt bruk = dystymi, eller depressioner). Svårt att sia om vad som är mest skadligt för kroppen, troligen alkohol. Du har en duktig diuretisk effekt där som torkar ut dig, cellerna lirar dåligt med sänkt plasma o.s.v.

Klart du vann. Alkohol är ju trevligt i måttliga doser och konsumerar man det inte alltför ofta, sköter resten med okej kost och motion så varför inte? Livet är för kort för att vara en torrboll som sitter hemma och broderar eller viger sitt liv åt hentai-porr och att spela dataspel.

Tar en öl just nu faktiskt. Inte skulle väl jag sitta här annars och lägga tid på att hjälpa andra!
Citera
2023-12-09, 02:14
Medlem
Citat:
Jag förstår.

Vilken typ av bensodiazepin tog du och vilka doser? Svårt att dra loss en psykos på terapeutiska doser, om inte psykosproblematik så som Schizofrenia finns med i bagaget. Man kan se att bensodiazepiner kan generera ökade nivåer av dopamin (för höga nivåer av dopamin = toxisk psykos), särskilt i större doser (kan även sänka dessa, särskilt vid långvarigt bruk = dystymi, eller depressioner). Svårt att sia om vad som är mest skadligt för kroppen, troligen alkohol. Du har en duktig diuretisk effekt där som torkar ut dig, cellerna lirar dåligt med sänkt plasma o.s.v.

Klart du vann. Alkohol är ju trevligt i måttliga doser och konsumerar man det inte alltför ofta, sköter resten med okej kost och motion så varför inte? Livet är för kort för att vara en torrboll som sitter hemma och broderar eller viger sitt liv åt hentai-porr och att spela dataspel.

Tar en öl just nu faktiskt. Inte skulle väl jag sitta här annars och lägga tid på att hjälpa andra!
Tar ett glas vin till.
Jag vet inte vad jag fick, men troll så jag överallt. Så lite mildrare dos kanske var bättre.
Skålar på det vännen!
Citera
2023-12-09, 02:26
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Tar ett glas vin till.
Jag vet inte vad jag fick, men troll så jag överallt. Så lite mildrare dos kanske var bättre.
Skålar på det vännen!

Skål kompis!

Ja, låter som du överdoserat lite, lätt hänt om man mår skit. Ja, ska man medicinera patienter med bensodiazepiner måste lägsta effektiva dos hållas, också extra viktigt för att undvika tillvänjning.

Vad skulle du säga finns på FASS tillgängligt som är snarlikt i ångestdämpning? Visst, Pregabalin och Gabapentin, men det är ju lite samma lika där, förutom att bensodiazepiner är mer studerat.
Citera
2023-12-09, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
(kopierat från SVT Text)

Tycker ni att det är rimligt att benzo inte ska förskrivas till patienter som lider av ångest?

Jag kan nog tycka att det är en alldeles för trubbig åtgärd. Jag vet inte vad de har för andra behandlingsmetoder på utveckling, men de kanske vill få fram fler KBT terapeuter. I vissa fall står jag fast vid att bens måste sättas in omgående på patienter i extrem nöd. Socialstyrelsen kanske inte håller med om det, men det finner jag vara en märklig position.

Jag ber också om ursäkt till er som går på benzo som behandling mot ångest. Detta ger ju mer ångest. Samtidigt kanske tråden ger ökad medvetenhet i tid innan de fasas ut helt. Och det kanske går att vända på, för i mina öron låter socialstyrelsens synsätt helt orimligt.

Jag har länge försökt få hjälp med min ångest.
Går ej, det är KNARK!
Jag får fortfarande amfetamin för ADHD. Ej knark
Insomningstabletter: NEIN knark!
När jag började få medicin för ADD, då va den (amfetamin) licensbelagd (fakkin stul). Sen helt plötsligt blev Attentin lagligt..(sure, no korruptions..)
Därefter kommer Elvanse, hard core. Ej knark

Ångestdämpande? Nej nej,det är knark.
Man undrar varför darknet inte bara säljer knark, de säljer även mediciner.
Alla säger att det är olagligt att köpa droger, de som MÅSTE köpa sina mediciner från Dark Net bidrar till pengar till gängen. Är det läkarnas fel eller langarnas fel..?
Citera
2023-12-09, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag presenterade enbart fakta, vare sig du gillar det eller inte. Bensodiazepiner måste bort.
Herregud så lite kunskaper du har om hur benso fungerar och varför dom fortfarande används inom sjukvården. Det är ju bristen på alternativ för de hårdast drabbade som gör att de fortsatt skrivs ut.
Citera
2023-12-09, 02:58
Medlem
Citat:
Jag förstår.

Oj du är kunnig! Menar du att dystemy är en effekt av långvarigt bensoätande? Alltså även efter man slutat? Läkaren som hjälpte mig sätta ut dem sa att skadorna är väldigt små av långvarig konsumtion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in