Okej tack ska ni ha. Jag börjar förstå att saker är mer sansade än vad jag trodde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Tillhör definitivt denna grupp. Känner inte stressen så pass mycket mer än att det är surt när man handlar eller när räntan dras.
Vi åker till Sydeuropa 2-3 gånger per år. Bjuder hem folk ofta och dricker finare viner.
Stoppar undan ganska rejält, men har alltid varit snål, så bränner inte för mycket saker. Köper ofta till extrapris eller rea och gör det bästa av detta.
Så bilden av att vi svettas och ska sälja med enorm förlust är inte riktigt sant. Om man drar in 80 i månaden i familjen så har man ut nästan 60 netto. Om vi räknar extremt högt med ränta och brf osv så säger vi boende 30k, mat 10k och bil 10k. Då har man 10k kvar i månaden till annat. Så det är ett tag kvar tills taket slår i. Om man inte tjänar mera vilket många gör. Då är det ju betydligt lättare att ro runt allt.
Men tjänar man mindre blir det ju svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Det är inte så komplicerat. Marknaden låter dig nyttja flera hundra tusen kronor som du inte har, mot en ganska låg avgift. De flesta (mig inkluderat) har växt upp i en värld där du i princip får det du pekar på, och banken säger käckt "det löser vi!". Man upplever att det hör till spelets regler att man kan skuldsätta sig, och att alla gör det. Det har få eller inga konsekvenser.
Jag vet många människor som betraktar som lite suspekt att vara skuldfri. Det för tankarna till tvång, snålhet och incel-tänk.
Men för att svara på din fråga - panik får man bara om det finns anledning att få det. En verklig anledning alltså, verkliga konsekvenser.
Jo, nu förstår jag. Uppväxten är avgörande och om man lär sig tidigt att man inte ska låta bristen på pengar hindra ens prokekt och att lån inte betyder nöd men betyder tillväxt och ambition blir det ju en helt annan femma.
Hade aldrig tänkt på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mosquitoseven
Han menar ju givetvis inkomst efter skatt alltså 80 tusen kr netto. De flesta i Stockholm drar inte in mer än så per månad.
Jo, jag tänkte ett ungt par 27-35 år och alltså 40 000 netto var.
Citat:
Ursprungligen postat av
PulverBrax
Summan du nämner är extremt låg och då blir liksom hela diskussionen bara larvig. Blir som när ett barn frågar och diskussionen blir utifrån det. Nu låter jag väldigt arrogant men varför ställer du denna fråga egentligen?
Inga problem. Tycker inte att du låter arrogant och kan svara på det.
Om min frågeställning uppfattas som barnslig eller naiv eller om jag helt enkelt formulerar dessa funderingar med mycket försiktighet så är det därför att jag som sagt, inte bara saknar fakta men också insikt inom en klassisk medelklass familj (uppväxt med hockeyutrustning osv.)
Jag vill som sagt absolut inte hävda något eftersom jag inte vet, samtidigt som jag inte heller vill antyda någon form av klasskamp, förrakt eller avund. Det är snarare en relativ jordnära sociologisk-ekonomisk gåta/fråga begränsad till en Stockholms tillvaro.
Och VARFÖR fick jag denna fundering och skapade tråden?
Jo, jag har inte besökt Sverige på över tio år och häromdagen såg jag detta behagliga promenad klipp i City och tänkte plötsligt tillbaka på dessa gator och krogar där jag också har härjat (lågbudget)
https://www.youtube.com/watch?v=lC9AcVM2OHw
Jag började minnas hur jag brukade frukta och planera för att överleva vintern redan i augusti och hur svårt det var att spara och vänta på solsemestern i mars för att sedan tippa på en snabb svensk vår i april.
Sen började jag fundera på "vanliga" löntagare som inte reser endast en gång utan verkar resa bort två eller tre gånger om året, samtidigt som det alltid är fest på hemmaplan. Hade också nyligen fått besök av ett par amerikanska vänner som förklarade deras "credit card debts".
Det är då som jag läste att svenskar tillhör de som skuldsätter sig mest i Europa (se länk) och undrade om den spektakulära trend/fest- konsumtionen i City var någon vansinnig flykt framåt.
https://www.scb.se/hitta-statistik/a...ndra-europeer/
Blev helt enkelt slagen och fundersam över paradoxen mellan Sveriges goda stadsfinanser, det allmänna sunda bonde förnuftet, pliktkänslan och att samma personer KANSKE skulle ha skulder på grund av att allt blev galet efter en shotbricka i Saint Tropez. Lite kul faktiskt.