Citat:
Ursprungligen postat av
Politrukens
Spot on. Det är mycket spekulerande och hitte-på i tråden.
Ingen har sagt emot detta. Det som jag och flera andra har påpekat är att man knappast tillhör övre medelklass med den lönen. Den övre medelklassen är ju inte 10% av befolkningen, utan betydligt mindre. 55k i månaden är ingen dålig lön, men det är inte heller en speciellt bra. Båda mina föräldrar tjänar betydligt mer än så, och jag skulle anse att jag har växt upp i en vanlig medelklassfamilj, inte en övre medelklassfamilj.
Sen spelar det inte så stor roll vilken klass man tillhör, men det hörde till frågeställningen i tråden. Finns väl ingen tydlig definition av vad övre medelklass är, och alla har vi olika definitioner. Men jag tycker att övre medelklass är de som inte är beroende av förvärvsinkomst för att leva ett gott liv. Och ifall man ska utgå enbart efter lön så får den vara ganska många gånger högre än medellön. Glöm inte att marginalskatten gör skillnaden i nettolöner märkbart mindre. 80k låter mycket högre än 40k, men du får ut 50k istället för 30k, vilket fortfarande är mer - men inte dubbelt så mycket.
Många med höga inkomster är precis lika beroende av lönen som någon som jobbar på ICA, de anpassar helt enkelt kostnaderna efter inkomsten och lever lön till lön, då spelar det ingen roll ifall du tjänar 300k i månaden - du är fortfarande beroende av ditt arbete.