2023-12-07, 12:19
Medlem
Ok...kan inte skillnader i skuldsättning på nationell nivå ha med andra saker än drinkbrickor att göra?

Jag tvekar på att wt som lajvar övre medelklass på Stureplan kommer upp i de summorna
Citera
2023-12-07, 12:35
Medlem
TrueCs avatar
Edit; nej jag lät dryg lär jag läste mitt eget inlägg, tar bort det
Senast redigerad av TrueC 2023-12-07 kl. 12:39.
Citera
2023-12-07, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
De som tjänar 90% mest tjänar runt 55k i månaden. Så mycket mer är de inte.

Spot on. Det är mycket spekulerande och hitte-på i tråden.
Citera
2023-12-07, 13:15
Medlem
soundchecks avatar
Medellönen i Sverige är 38 300 kronor, där medellönen för kvinnor är 36 200 och för män är den 40 200. Detta gäller för 2022. I Sverige jobbar 71 procent heltid under 2021 i åldrarna 15-74. Kom ihåg att det är vanligare med högre lön bland personer som är äldre och vanligare med heltid bland män än kvinnor.

Så här ser det ut för de flesta som du träffar på gatan. När blir en lön hög? Det skiljer sig givetvis åt beroende på var man bor. Över 40 000 kronor är en hög lön på en mindre ort, då framför allt bostadskostnaderna inte slukar en stor del av lönen.

Vad vill jag säga med detta? Allt är relativt och mycket beror på var du bor i landet.

Jag bor i en mindre ort och är framför allt tacksam och glad över att slippa just den statusjakt som jag upplever att mina vänner har som bor i Stockholm. Den verkar sjukt jobbig och den verkar drabba oavsett var man befinner sig i karriären eller lönemässigt. Alla verkar må dåligt, även de som har en hög lön och som visuellt har lyckats med boende, barn och jobb. Mest tillfreds med livet av de som jag känner verkar vara de som bor på mindre orter, även om de givetvis också har sina ups and downs i livet.
Senast redigerad av soundcheck 2023-12-07 kl. 13:17.
Citera
2023-12-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Spot on. Det är mycket spekulerande och hitte-på i tråden.
Ingen har sagt emot detta. Det som jag och flera andra har påpekat är att man knappast tillhör övre medelklass med den lönen. Den övre medelklassen är ju inte 10% av befolkningen, utan betydligt mindre. 55k i månaden är ingen dålig lön, men det är inte heller en speciellt bra. Båda mina föräldrar tjänar betydligt mer än så, och jag skulle anse att jag har växt upp i en vanlig medelklassfamilj, inte en övre medelklassfamilj.

Sen spelar det inte så stor roll vilken klass man tillhör, men det hörde till frågeställningen i tråden. Finns väl ingen tydlig definition av vad övre medelklass är, och alla har vi olika definitioner. Men jag tycker att övre medelklass är de som inte är beroende av förvärvsinkomst för att leva ett gott liv. Och ifall man ska utgå enbart efter lön så får den vara ganska många gånger högre än medellön. Glöm inte att marginalskatten gör skillnaden i nettolöner märkbart mindre. 80k låter mycket högre än 40k, men du får ut 50k istället för 30k, vilket fortfarande är mer - men inte dubbelt så mycket.

Många med höga inkomster är precis lika beroende av lönen som någon som jobbar på ICA, de anpassar helt enkelt kostnaderna efter inkomsten och lever lön till lön, då spelar det ingen roll ifall du tjänar 300k i månaden - du är fortfarande beroende av ditt arbete.
Citera
2023-12-07, 14:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Klass har inte så mycket med lön och förmögenhet att göra.

En grej som jag dock tycker mig ha märkt är att de lägre klasserna ofta lever ur hand i mun. "Jag kan göra det eller det när jag får lön". Man har ingen buffert, saknar planering och buffertar. Det är inte nödvändigtvis kopplat till inkomst, utan handlar mer om hur man är som person. De flesta som lever så skulle fortsätta att leva så även om deras inkomster dubblerades. De skulle ändå sakna pengar.
Citera
2023-12-07, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Hur långt är ett snöre? Du ställer en fråga som inte går att besvara. Det finns kanske någon undersökning där du kan få fram något snitt, men det är ju högst individuellt hur mycket pengar folk lånar och lägger på olika saker. Men oavsett vilket så är det inte övre medelklass som belånar sig för onödig konsumtion som handväskor och restaurangbesök, det är nog mest underklass och arbetarklass som gör det. Det är inte någon smart person som belånar sig för sådant.

Ditt exempel med 80k i inkomst för två är inte heller övre medelklass. Medellönen är 37k i Sverige per person, så en gemensam månadslön på 80k är väl i högsta grad medelklass, jag skulle t.om. säga arbetarklass eftersom det i högsta grad är en lön som gör att de är beroende av att fortsätta arbeta. 80k per person är en bra inkomst, men inte ens det är väl övre medelklass, möjligtvis 80k netto.

Du skriver också och undrar ifall detta kostar 100-150k över deras inkomster. De få personerna som kan ta blancolån på 150k i månaden lär inte göra det för att supa upp dessa på krogen. De har nog pengar så att de klarar sig utan lån.

Ifall du syftar på personer med en livsstil som Fredde & Mickan i solsidan så har de nog antigen betydligt högre inkomster än 40k / person, eller så besitter de större kapital som inte är relaterat till deras förvärvsinkomster.

Han menar ju givetvis inkomst efter skatt alltså 80 tusen kr netto. De flesta i Stockholm drar inte in mer än så per månad.
Citera
2023-12-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klass har inte så mycket med lön och förmögenhet att göra.

En grej som jag dock tycker mig ha märkt är att de lägre klasserna ofta lever ur hand i mun. "Jag kan göra det eller det när jag får lön". Man har ingen buffert, saknar planering och buffertar. Det är inte nödvändigtvis kopplat till inkomst, utan handlar mer om hur man är som person. De flesta som lever så skulle fortsätta att leva så även om deras inkomster dubblerades. De skulle ändå sakna pengar.

Det handlar väl också till stor del hur mycket marginal man har för ett sparande, vilket förstås är lägre hos dem som tjänar mindre. Men tror absolut som du skriver att det mycket har att göra med vilket ekonomiskt tänk och kunskap man har, skulle också tro att detta till stor del påverkas av bakgrund och (ekonomisk) uppfostran. Jag anser att en av de viktigaste uppgifterna man har som förälder är att lära sina barn om pengars värde.
Citera
2023-12-07, 15:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban

Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?

Det är inte så komplicerat. Marknaden låter dig nyttja flera hundra tusen kronor som du inte har, mot en ganska låg avgift. De flesta (mig inkluderat) har växt upp i en värld där du i princip får det du pekar på, och banken säger käckt "det löser vi!". Man upplever att det hör till spelets regler att man kan skuldsätta sig, och att alla gör det. Det har få eller inga konsekvenser.
Jag vet många människor som betraktar som lite suspekt att vara skuldfri. Det för tankarna till tvång, snålhet och incel-tänk.
Men för att svara på din fråga - panik får man bara om det finns anledning att få det. En verklig anledning alltså, verkliga konsekvenser.
Citera
2023-12-07, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Tillhör definitivt denna grupp. Känner inte stressen så pass mycket mer än att det är surt när man handlar eller när räntan dras.

Vi åker till Sydeuropa 2-3 gånger per år. Bjuder hem folk ofta och dricker finare viner.

Stoppar undan ganska rejält, men har alltid varit snål, så bränner inte för mycket saker. Köper ofta till extrapris eller rea och gör det bästa av detta.

Så bilden av att vi svettas och ska sälja med enorm förlust är inte riktigt sant. Om man drar in 80 i månaden i familjen så har man ut nästan 60 netto. Om vi räknar extremt högt med ränta och brf osv så säger vi boende 30k, mat 10k och bil 10k. Då har man 10k kvar i månaden till annat. Så det är ett tag kvar tills taket slår i. Om man inte tjänar mera vilket många gör. Då är det ju betydligt lättare att ro runt allt.

Men tjänar man mindre blir det ju svårt.

Nja då har du väldigt låg skatt. Snarare får du ut 50000 drygt på lön på 80000
Citera
2023-12-07, 17:48
Medlem
vasaduellers avatar
Du nämner övre medelklass. Då vill jag mena att den gemensamma månadsinkomsten (efter skatt) än något högre, minst 50-70 tusen (om vi inte talar om glesbygd).

Hur ekonomin ser ut beror ffa på var man väljer att bo. Om man köpte villa för 3M för 15 år sedan så läggar man sannolikt mer på bil, bensin mm. Om man köpte villa för 20M nyligen så har man nog det tufft nu oavsett pendlingstillstånd.

Sedan så spelar det stor roll hur mycket man stoppade in från början. Många har sparat, stretat och gjort bostadskarriär innan de köper familjevillan. En del lyckades betala hälften (eller mer) kontant när de köpte huset.

Övre medelklass kommer ibland från övre medelklass från början. Då är der vanligt att föräldrar/deras föräldrar har sponsrat och hjälpt en hel del. Vilket gör att man kan ta tillvara på möjligheter och överbrygga kriser och därigenom nå en väsentligt bättre ekonomisk utveckling.

Det sistnämnda är även skälet till varför man vill klamra sig fast i en lite "högre nivå" av ekorrhjul: Man vill kunna erbjuda samma fördelar till sina barn.
Citera
2023-12-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?

Många av dom ser inget val helt enkelt och då är det inte mycket att fundera över eller få panik på grund av.

Man måste bo på ett visst ställe, ha en viss nivå på bil, hålla sig med kläder med stil på, utrusta ungarna, semestra och köpa fritidshus där man inbillar sig att det är ok.

Ev oroskänslor och ångest finns det piller för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in