• 1
  • 2
2023-12-06, 16:54
Medlem
TuffRobbans avatar
Hej!

Jag har aldrig förstått hur man kan skuldsätta sig och summorna verkar så enorma. Men det är verkligen ingen kritik mot ni som har skulder. Tvärtom! Jag har inte minsta Jante- gift, klasskamp eller avund i kroppen och hyllar alla trettio-fyrtio- åringar i Stockholm som deltar i "racet" eftersom dessa personer måste ju vara väldigt hårt arbetande både yrkesmässigt och i deras sociala- representation (resor, bilar, kläder, hus, fester...).

Men det är bara att jag förstår varken pengar eller skulder.
Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?
Om en kvinna och en man tjänar 80 000 SEK i månaden tillsammans och tycker det är naturligt att vara med i "prestera leken" (ännu en gång ser jag inget fel i det) vad blir den totala summan varje år för följande saker och hur mycket brukar normala par som vill visa status i Stockholm vara skuldsatta?

-lägenhet eller hus? Hyra? Avbetalning ?
-restaurangbesök+nattklubb?
-fordon?
-resor till sydEuropa och/eller Maldiverna?
-klädd- budget?
-diverse medlemskap, bjuda hem, fester, presenter?...

Kan det här kosta 100-150 000 SEK mer i månaden utöver personernas inkomster ? Hur klarar man det ? Tippar ni på att era inkomster kommer att växa under karriären ? Tippar man på föräldrarnas arv? Har en 70-åring festprisse skulder från 80- talet?
Senast redigerad av TuffRobban 2023-12-06 kl. 17:01.
Citera
2023-12-06, 17:00
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Hej!

Jag har aldrig förstått hur man kan skuldsätta sig och summorna verkar så enorma. Men det är verkligen ingen kritik mot ni som har skulder. Tvärtom! Jag har inte minsta Jante- gift eller avund i kroppen och hyllar alla trettio-fyrtio- åringar i Stockholm som deltar i "racet" eftersom dessa personer måste ju vara väldigt hårt arbetande både yrkesmässigt och i deras sociala- representation (resor, bilar, kläder, hus, fester...).

Men det är bara att jag förstår varken pengar eller skulder.
Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?
Om en kvinna och en man tjänar 80 000 SEK i månaden tillsammans och tycker det är naturligt att vara med i "prestera leken" (ännu en gång ser jag inget fel i det) vad blir den totala summan varje år för följande saker och hur mycket brukar normala par som vill visa status i Stockholm vara skuldsatta?

-lägenhet eller hus? Hyra? Avbetalning ?
-restaurangbesök+nattklubb?
-fordon?
-resor till sydEuropa och/eller Maldiverna?
-klädd- budget?
-diverse medlemskap, bjuda hem, fester, presenter?...

Kan det här kosta 100-150 000 SEK mer i månaden utöver personernas inkomster ? Hur klarar man det ? Tippar ni på att era inkomster kommer att växa under karriären ? Tippar man på föräldrarnas arv? Har en 70-åring festprisse skulder från 80- talet?

Övre medelklassen (vad det nu må vara) tjänar troligen bra mycket mer än det du nämner, troligen från det dubbla och uppåt. Jag tror inte att det är vanligt att ha några lån förutom på bostäder, studier och kanske bil.
Citera
2023-12-06, 17:04
Medlem
Citat:
Kan det här kosta 100-150 000 SEK mer i månaden utöver personernas inkomster?
Lägg till spel, och att man snart behöver låna för att finansiera sina spel, och det ganska snart blir till lån med höga räntor, och sedan nya lån till hysteriska räntor för att betala dessa räntor.
Citera
2023-12-06, 17:05
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Övre medelklassen (vad det nu må vara) tjänar troligen bra mycket mer än det du nämner, troligen från det dubbla och uppåt. Jag tror inte att det är vanligt att ha några lån förutom på bostäder, studier och kanske bil.

Okej, jag har ingen aning om hur mycket det rör sig om men vad blir den totala månadssumman för det ovanämnda ?
Citera
2023-12-06, 17:05
Medlem
pn222jws avatar
Det är nog på grund av bostadsbubblan till stor del (men inte enbart).
Citera
2023-12-06, 17:21
Medlem
TuffRobbans avatar
Om man enbart räknar fem restaurangsbesök+bar/nattklubb och spriten från Systembolaget är man uppe i 50 000 sek i månaden för en person som vill hänga med ett gäng?
Citera
2023-12-06, 17:23
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Att du nämner 80k på två person och övre medelklassen visar bara på hur jobbigt det måste vara för dig som hyres-boomer och arbetslös.

Haha.

Ja absolut. Jag har ingen koll. Men det är inte jobbigt för mig. Bara nyfikenhet.
Citera
2023-12-06, 17:50
Medlem
Intressant tråd, jag undrar också över detta.
Jag har många vänner som lever i denna bubblan som till slut spricker. De råkar få en lönehöjning och vipps så har man tripplat sina utgifter, "ja men nu tjänar jag ju 3000 mer i månaden så nu har jag råd att amortera på en dyrare bil" brukar tankesättet lyda. Svenskar tenderar till att bry sig otroligt mycket om sin sociala status, kosta vad det kostar vill. Ingen mår bra av konsumtionen men man är för stolt för att riva hela fasaden.

Mitt tips till er alla, oavsett om ni tjänar 20.000 i månaden eller 100.000 i månaden är att sluta bry er så jävla mycket om vad andra tycker och tänker om er och sluta överkonsumera, den ekonomiska tryggheten smakar så mycket bättre än att leva från lön till lön.

Det skall tilläggas att jag själv varit där med dyra lägenheter och bilar för över en halv miljon kronor, egentligen av helt fel anledningar. Det tog mig många år att inse att ett gott ekonomiskt sinne är coolt, betydligt ballare än alla svenssons som försöker få omgivningen att tro att de minsann tangerar Petter Stordalens imkomst. Idag är jag fri från slaveri och behöver inte jobba mer om jag spelar mina kort rätt. Prioriteringar.
Senast redigerad av CpBerta 2023-12-06 kl. 17:50. Anledning: felskrivning
Citera
2023-12-06, 18:12
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpBerta
Intressant tråd, jag undrar också över detta.
Jag har många vänner som lever i denna bubblan som till slut spricker. De råkar få en lönehöjning och vipps så har man tripplat sina utgifter, "ja men nu tjänar jag ju 3000 mer i månaden så nu har jag råd att amortera på en dyrare bil" brukar tankesättet lyda. Svenskar tenderar till att bry sig otroligt mycket om sin sociala status, kosta vad det kostar vill. Ingen mår bra av konsumtionen men man är för stolt för att riva hela fasaden.

Mitt tips till er alla, oavsett om ni tjänar 20.000 i månaden eller 100.000 i månaden är att sluta bry er så jävla mycket om vad andra tycker och tänker om er och sluta överkonsumera, den ekonomiska tryggheten smakar så mycket bättre än att leva från lön till lön.

Det skall tilläggas att jag själv varit där med dyra lägenheter och bilar för över en halv miljon kronor, egentligen av helt fel anledningar. Det tog mig många år att inse att ett gott ekonomiskt sinne är coolt, betydligt ballare än alla svenssons som försöker få omgivningen att tro att de minsann tangerar Petter Stordalens imkomst. Idag är jag fri från slaveri och behöver inte jobba mer om jag spelar mina kort rätt. Prioriteringar.

Men om det inte väcker för smärtsamma minnen kan du detaljera summorna ? Då man själv som fattig eller loser har haft bakisångest för endast 1000 eller 1500 på Stureplan hur mycket blir det varje helg för de som "vill in"? Som sitter i väntrummet ? Det kanske är fasad men är det inte också ambition, drömmar ? Och det är en sak att män vill visa upp sig men har ni hört vad mycket skönhetsvård, handväskorna och kläderna kostar för unga arbetande kvinnor av samma sociala skäl? Lånar dom lika mycket som männen endast för att flexa?
Senast redigerad av TuffRobban 2023-12-06 kl. 18:53.
Citera
2023-12-06, 21:29
Medlem
Citat:
Men om det inte väcker för smärtsamma minnen kan du detaljera summorna ? Då man själv som fattig eller loser har haft bakisångest för endast 1000 eller 1500 på Stureplan hur mycket blir det varje helg för de som "vill in"? Som sitter i väntrummet ? Det kanske är fasad men är det inte också ambition, drömmar ? Och det är en sak att män vill visa upp sig men har ni hört vad mycket skönhetsvård, handväskorna och kläderna kostar för unga arbetande kvinnor av samma sociala skäl? Lånar dom lika mycket som männen endast för att flexa?
Hur långt är ett snöre? Du ställer en fråga som inte går att besvara. Det finns kanske någon undersökning där du kan få fram något snitt, men det är ju högst individuellt hur mycket pengar folk lånar och lägger på olika saker. Men oavsett vilket så är det inte övre medelklass som belånar sig för onödig konsumtion som handväskor och restaurangbesök, det är nog mest underklass och arbetarklass som gör det. Det är inte någon smart person som belånar sig för sådant.

Ditt exempel med 80k i inkomst för två är inte heller övre medelklass. Medellönen är 37k i Sverige per person, så en gemensam månadslön på 80k är väl i högsta grad medelklass, jag skulle t.om. säga arbetarklass eftersom det i högsta grad är en lön som gör att de är beroende av att fortsätta arbeta. 80k per person är en bra inkomst, men inte ens det är väl övre medelklass, möjligtvis 80k netto.

Du skriver också och undrar ifall detta kostar 100-150k över deras inkomster. De få personerna som kan ta blancolån på 150k i månaden lär inte göra det för att supa upp dessa på krogen. De har nog pengar så att de klarar sig utan lån.

Ifall du syftar på personer med en livsstil som Fredde & Mickan i solsidan så har de nog antigen betydligt högre inkomster än 40k / person, eller så besitter de större kapital som inte är relaterat till deras förvärvsinkomster.
Citera
2023-12-06, 22:25
Medlem
Ett par som tjänar 80 000kr före skatt ihop är strax över medel inkomstmässigt i Sverige.

Dom är inte i närheten av att vara övre medelklass.
Citera
2023-12-06, 22:50
Medlem
Vill påstå att övre medelklass skiter i status...det är bara arbetarklass som tror sig tillhöra medelklass som bryr sig om status
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in