Citat:
Ursprungligen postat av
GregerMedeltid
Som andra redan nämnt i tråden är 80k i månaden för ett par knappast övre medelklass, det är knegarinkomst i Stockholm. Dubbla det så är du ungefär uppe i de löner där den övre medelklassen börjar, och sen är lönespannet i den övre medelklassen väldigt stort, eftersom det i princip inte finns något övre tak.
Jag tror din bild av denna socialgrupp är något förvrängd. Visst, det finns gott om väldigt statuskåta människor, men i princip ingen lever så pass över sina tillgångar som i din frågeställning. Visst, de allra flesta har ett finare boende och fräsigare bil än genomsnittet, men det är absolut inom ramen för vad de har råd med. Överlag så har nog den övre medelklassen lägre fasta avgifter i förhållande till sin inkomst än medelsvensson, och betydligt bättre koll på investeringar och sparande. Det finns en anledning till att nästan alla du ser på lyxfällan är låg- och medelinkomsttagare.
Ja jag har ingen aning. Men det är bara att jag inte förstår hur det kan finnas så många dyra krogar och numera lyx- butiker i Stockholm och mängder av folk ? Har jag bara ett intryck att tusentals folk äter, dricker och klär sig för otroliga summor varje vecka och är det riktiga pengar?
Hur mycket säljer Hermès och Chanel- butikerna ?
Världens rikaste flyttar ju inte till Stockholm och de mest förmögna svenskarna gömmer sig eller vistats mest utomlands.
Har det helt enkelt blivit fler miljonärer i Stockholm eller är de enskilda skulderna för att flasha overkligt höga ? Jag menar handväskor som kostar minst hundra tusen kronor??!!
(det är inte så att jag är lättimponerad och ytlig: trots att jag alltid ha varit fattig har jag sett rika människor och exklusivitet på väldigt nära håll i Paris, New York, London och på Rivieran fast har bara alltid varit lite likgiltig).
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Övre medelklassen (vad det nu må vara) tjänar troligen bra mycket mer än det du nämner, troligen från det dubbla och uppåt. Jag tror inte att det är vanligt att ha några lån förutom på bostäder, studier och kanske bil.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cameltotem
De som tjänar 90% mest tjänar runt 55k i månaden. Så mycket mer är de inte.
Det är vad jag trodde. Fast en månad kläder och Stureplans- krogar de visar upp kostar ju enligt mig 20-30 000 i månaden. Hur ska man räkna? Och vad går bostaden på? Ett riktigt mysterium för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Musikopp
Kan vi etablera några parametrar för att kallas övre medelklass?
En VD tjänar väl lätt 400 000 eller 500 000 eller ? Hur många är dom ? Får deras 25- åringar pengar för att festa?