Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-07, 09:00
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Folk som ärvt pengar brukar få en identitetskris där de måste hävda sig.

Annars är det mest fattiga som bryr sig om märkeskläder osv. Statusprylar.

Den rikaste jag känner till kör en gammal fin saab och ser inte rik ut alls i klädseln.

Folk som tar lån är efterblivna.

Att klä sig propert har inget med rikedomar att göra. Så tråkig inställning.

Fackföreningar från förr stod i kostym och slips och inte för att se rika ut..
Citera
2023-12-07, 09:10
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Det räcker att man går back en enskild månad, har noll sparande och tvingas låna pengar till orimligt hög ränta. Därefter blir det en snöbollseffekt.

Sedan är "övre medelklass" ett ganska förlegat ord.
Överklass syftar främst på de som kommer från en rik släkt och rör sig e de kretsarna.
Medelklass är gemene svenne som antagligen äger sitt boende, har ett kvalificerat yrke och klarar av att hänga med i det ängsliga sociala spelet på Facebook.
Arbetarklassen är grupper under medelklassen, som antingen sitter i hyresrätt eller ett ruckel i en byhåla och "knegar".
"Övre medelklass" var nog en gång i tiden dom som hade en fot inne hos både överklassen och medelklassen, t.ex. politiker, byrådirektörer och andra yrken med stort inflytande och brett kontaktnät.
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Att klä sig propert har inget med rikedomar att göra. Så tråkig inställning.

Fackföreningar från förr stod i kostym och slips och inte för att se rika ut..
"Klä sig propert" innebär ju inte att man betalar 1000 kronor extra för en tröja eftersom den har en liten krokodil eller en hästpolo spelare på sig.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2023-12-07 kl. 09:24.
Citera
2023-12-07, 09:16
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
De som tjänar 90% mest tjänar runt 55k i månaden. Så mycket mer är de inte.

Jag ser inga motsägelser i detta. Samhället är pyramidformat och ju högre upp du kommer desto smalare blir pyramiden. Den övre medelklassen är en väldigt liten del av befolkningen, och består traditionellt av de mest välbetalda akademiker och högre chefer.
Citera
2023-12-07, 09:41
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Som andra redan nämnt i tråden är 80k i månaden för ett par knappast övre medelklass, det är knegarinkomst i Stockholm. Dubbla det så är du ungefär uppe i de löner där den övre medelklassen börjar, och sen är lönespannet i den övre medelklassen väldigt stort, eftersom det i princip inte finns något övre tak.

Jag tror din bild av denna socialgrupp är något förvrängd. Visst, det finns gott om väldigt statuskåta människor, men i princip ingen lever så pass över sina tillgångar som i din frågeställning. Visst, de allra flesta har ett finare boende och fräsigare bil än genomsnittet, men det är absolut inom ramen för vad de har råd med. Överlag så har nog den övre medelklassen lägre fasta avgifter i förhållande till sin inkomst än medelsvensson, och betydligt bättre koll på investeringar och sparande. Det finns en anledning till att nästan alla du ser på lyxfällan är låg- och medelinkomsttagare.

Ja jag har ingen aning. Men det är bara att jag inte förstår hur det kan finnas så många dyra krogar och numera lyx- butiker i Stockholm och mängder av folk ? Har jag bara ett intryck att tusentals folk äter, dricker och klär sig för otroliga summor varje vecka och är det riktiga pengar?
Hur mycket säljer Hermès och Chanel- butikerna ?
Världens rikaste flyttar ju inte till Stockholm och de mest förmögna svenskarna gömmer sig eller vistats mest utomlands.
Har det helt enkelt blivit fler miljonärer i Stockholm eller är de enskilda skulderna för att flasha overkligt höga ? Jag menar handväskor som kostar minst hundra tusen kronor??!!
(det är inte så att jag är lättimponerad och ytlig: trots att jag alltid ha varit fattig har jag sett rika människor och exklusivitet på väldigt nära håll i Paris, New York, London och på Rivieran fast har bara alltid varit lite likgiltig).

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Övre medelklassen (vad det nu må vara) tjänar troligen bra mycket mer än det du nämner, troligen från det dubbla och uppåt. Jag tror inte att det är vanligt att ha några lån förutom på bostäder, studier och kanske bil.

Citat:
De som tjänar 90% mest tjänar runt 55k i månaden. Så mycket mer är de inte.

Det är vad jag trodde. Fast en månad kläder och Stureplans- krogar de visar upp kostar ju enligt mig 20-30 000 i månaden. Hur ska man räkna? Och vad går bostaden på? Ett riktigt mysterium för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Kan vi etablera några parametrar för att kallas övre medelklass?

En VD tjänar väl lätt 400 000 eller 500 000 eller ? Hur många är dom ? Får deras 25- åringar pengar för att festa?
Senast redigerad av TuffRobban 2023-12-07 kl. 09:51.
Citera
2023-12-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det räcker att man går back en enskild månad, har noll sparande och tvingas låna pengar till orimligt hög ränta. Därefter blir det en snöbollseffekt.

Sedan är "övre medelklass" ett ganska förlegat ord.
Överklass syftar främst på de som kommer från en rik släkt och rör sig e de kretsarna.
Medelklass är gemene svenne som antagligen äger sitt boende, har ett kvalificerat yrke och klarar av att hänga med i det ängsliga sociala spelet på Facebook.
Arbetarklassen är grupper under medelklassen, som antingen sitter i hyresrätt eller ett ruckel i en byhåla och "knegar".
"Övre medelklass" var nog en gång i tiden dom som hade en fot inne hos både överklassen och medelklassen, t.ex. politiker, byrådirektörer och andra yrken med stort inflytande och brett kontaktnät.

"Klä sig propert" innebär ju inte att man betalar 1000 kronor extra för en tröja eftersom den har en liten krokodil eller en hästpolo spelare på sig.
"Ruckel i en byhåla", oftast är den enda skillnaden från ett hus i Ståååckholm och i en "byhåla" är läget, läget, läget som gör den ena tio ggr dyrare. De är annars lika välbyggda och hantverkarna minst lika bra. Alla ser inte tjusningen med stååååckholm.. och är väl inte märkligt att man delar upp medelklassen, är väl en jäkla skillnad på Ericssons vd (övre medelklass) och t.ex. en sketen gymnasielärare (lägre medelklass).
Citera
2023-12-07, 09:55
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffRobban
Ja jag har ingen aning. Men det är bara att jag inte förstår hur det kan finnas så många dyra krogar och numera lyx- butiker i Stockholm och mängder av folk ? Har jag bara ett intryck att tusentals folk äter, dricker och klär sig för otroliga summor varje vecka och är det riktiga pengar?
Hur mycket säljer Hermès och Chanel ?
Världens rikaste flyttar ju inte till Stockholm och de mest förmögna svenskarna gömmer sig eller vistats mest utomlands.
Har det helt enkelt blivit mer miljonärer i Stockholm eller är de enskilda skulderna för att flasha overkliga ? Jag menar handväskor som kostar minst hundra tusen kronor??!!
(det är inte så att jag är lättimponerad och yttlig: trots att jag alltid ha varit fattig har jag sett rika människor och exklusivitet på väldigt nära håll i Paris, New York, London och på Rivieran fast har bara alltid varit lite likgiltig).

Det finns också ganska mycket folk i Stockholm, det är inte samma människor som sitter på dyra krogar varje dag. Eller ja, de finns de som gör det men de är inte övre medelklass. Den övre medelklassen unnar sig gärna lyx, men inte varje dag och sällan i såna mängder att de måste låna till konsumtion.

Citat:
Det är vad jag trodde. Fast en månad kläder och Stureplans- krogar de visar upp kostar ju enligt mig 20-30 000 i månaden. Hur ska man räkna? Och vad går bostaden på? Ett riktigt mysterium för mig.

20-30000 per månad i rena nöjen är nog betydligt mer än vad de flesta lägger, även om de har höga inkomster, men långt ifrån omöjligt om du har bra inkomst.

Citat:
En VD tjänar väl lätt 400 000 eller 500 000 eller ? Hur många är dom ? Får deras 25- åringar pengar för att festa?

En VD för ett större företag, ja, men det finns gott om personer med den yrkestiteln och bara en bråkdel av lönen. En VD för ett litet företag kan ha en helt vanlig medelklasslön.
Citera
2023-12-07, 10:00
Medlem
TuffRobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det finns också ganska mycket folk i Stockholm, det är inte samma människor som sitter på dyra krogar varje dag. Eller ja, de finns de som gör det men de är inte övre medelklass. Den övre medelklassen unnar sig gärna lyx, men inte varje dag och sällan i såna mängder att de måste låna till konsumtion.

Tackar. Det är väl där jag har svaret.
Citera
2023-12-07, 10:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar

Tillhör definitivt denna grupp. Känner inte stressen så pass mycket mer än att det är surt när man handlar eller när räntan dras.

Vi åker till Sydeuropa 2-3 gånger per år. Bjuder hem folk ofta och dricker finare viner.

Stoppar undan ganska rejält, men har alltid varit snål, så bränner inte för mycket saker. Köper ofta till extrapris eller rea och gör det bästa av detta.

Så bilden av att vi svettas och ska sälja med enorm förlust är inte riktigt sant. Om man drar in 80 i månaden i familjen så har man ut nästan 60 netto. Om vi räknar extremt högt med ränta och brf osv så säger vi boende 30k, mat 10k och bil 10k. Då har man 10k kvar i månaden till annat. Så det är ett tag kvar tills taket slår i. Om man inte tjänar mera vilket många gör. Då är det ju betydligt lättare att ro runt allt.

Men tjänar man mindre blir det ju svårt.
Citera
2023-12-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Vill påstå att övre medelklass skiter i status...det är bara arbetarklass som tror sig tillhöra medelklass som bryr sig om status
Nej, övre medelklass bryr sig jättemycket om status. Jag är medelklass och har vänner som är övre medelklass och de pratar om pengar, jobb och prylar hela tiden.
Men däremot har du rätt i att arbetarklass som vill framstå som medelklass är de som sätter sig i skuld! Det är de som är med i Lyxfällan. Man ser inte människor från medelklass med akademiska yrken sätta sig i skuld på samma sätt - även om det säkert kan förekomma.
Citera
2023-12-07, 10:53
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har aldrig förstått hur man kan skuldsätta sig och summorna verkar så enorma. Men det är verkligen ingen kritik mot ni som har skulder. Tvärtom! Jag har inte minsta Jante- gift, klasskamp eller avund i kroppen och hyllar alla trettio-fyrtio- åringar i Stockholm som deltar i "racet" eftersom dessa personer måste ju vara väldigt hårt arbetande både yrkesmässigt och i deras sociala- representation (resor, bilar, kläder, hus, fester...).

Men det är bara att jag förstår varken pengar eller skulder.
Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?
Om en kvinna och en man tjänar 80 000 SEK i månaden tillsammans och tycker det är naturligt att vara med i "prestera leken" (ännu en gång ser jag inget fel i det) vad blir den totala summan varje år för följande saker och hur mycket brukar normala par som vill visa status i Stockholm vara skuldsatta?

-lägenhet eller hus? Hyra? Avbetalning ?
-restaurangbesök+nattklubb?
-fordon?
-resor till sydEuropa och/eller Maldiverna?
-klädd- budget?
-diverse medlemskap, bjuda hem, fester, presenter?...

Kan det här kosta 100-150 000 SEK mer i månaden utöver personernas inkomster ? Hur klarar man det ? Tippar ni på att era inkomster kommer att växa under karriären ? Tippar man på föräldrarnas arv? Har en 70-åring festprisse skulder från 80- talet?
Det är väl bara att kolla på Lyxfällan så ser du hur snabbt skulder kan växa. Personligen förstår jag inte alls det som du kallar för prestationsracet - jag fattar inte hur man kan bry sig så mycket om hur man framstår för andra. Och jag fattar inte hur man kan bli impad av status. Jag blir imponerad av kunskap och ett gott hjärta, inte av en stroppig affärsman som tror att han är bättre än andra för att han äger dyra prylar. Helt obegripligt att ägna livet åt att jaga efter sånt.
Citera
2023-12-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Folk som ärvt pengar brukar få en identitetskris där de måste hävda sig.

Annars är det mest fattiga som bryr sig om märkeskläder osv. Statusprylar.

Den rikaste jag känner till kör en gammal fin saab och ser inte rik ut alls i klädseln.

Folk som tar lån är efterblivna.

Intressant för de lån som jag tagit, bolån mm har gjort hjälpt oss så att jag och min familj har kunnat skapa oss ett oerhört bra liv. Rör mig inte det minsta att jag inte ”äger” mina bostäder till 100%.

Inte nog med det, lånen som jag har tagit har också gjort att jag tjänat miljonbelopp i form av bostadsförsäljningar. Pengar jag inte hade kunnat jobba ihop. Sjukt om man tänker efter men fortfarande fakta.

Sedan blir man ju intresserad av att veta mer om din obelånade värld, vad du jobbar med och var du bor.
Citera
2023-12-07, 12:16
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Hej!

Jag har aldrig förstått hur man kan skuldsätta sig och summorna verkar så enorma. Men det är verkligen ingen kritik mot ni som har skulder. Tvärtom! Jag har inte minsta Jante- gift, klasskamp eller avund i kroppen och hyllar alla trettio-fyrtio- åringar i Stockholm som deltar i "racet" eftersom dessa personer måste ju vara väldigt hårt arbetande både yrkesmässigt och i deras sociala- representation (resor, bilar, kläder, hus, fester...).

Men det är bara att jag förstår varken pengar eller skulder.
Kan någon vara vänlig och förklara på jordnära vis hur man inte får panik och...om de någonsin betalar tillbaka sina skulder? (sic!)
Hur funkar det?
Om en kvinna och en man tjänar 80 000 SEK i månaden tillsammans och tycker det är naturligt att vara med i "prestera leken" (ännu en gång ser jag inget fel i det) vad blir den totala summan varje år för följande saker och hur mycket brukar normala par som vill visa status i Stockholm vara skuldsatta?

-lägenhet eller hus? Hyra? Avbetalning ?
-restaurangbesök+nattklubb?
-fordon?
-resor till sydEuropa och/eller Maldiverna?
-klädd- budget?
-diverse medlemskap, bjuda hem, fester, presenter?...

Kan det här kosta 100-150 000 SEK mer i månaden utöver personernas inkomster ? Hur klarar man det ? Tippar ni på att era inkomster kommer att växa under karriären ? Tippar man på föräldrarnas arv? Har en 70-åring festprisse skulder från 80- talet?

Summan du nämner är extremt låg och då blir liksom hela diskussionen bara larvig. Blir som när ett barn frågar och diskussionen blir utifrån det. Nu låter jag väldigt arrogant men varför ställer du denna fråga egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in