2023-12-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Man kan fråga dig exakt samma sak. Nej, det betyder enbart att det ur mitt perspektiv inte är meningsfullt. Pracka inte på mig vad jag tycker.

Det är ingen mening att tala om etik om man förväntar sig att det ska finnas en gubbe i molnen som säger vad man ska göra eller att det är sättet som man bör föreställa sig en objektiv etik, det stämmer. Lika lite som matematiken kommer från en gubbe i molnen kommer etiken från det.
Citera
2023-12-07, 17:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Flammarion! Vi har redan kostaterat att du inte ens fixar att formulera ens en grundläggande premiss till ett argument som stöder dina påståenden. Vi har även spenderat betydande tid på att konstatera hur du använder dig av rena lögner för att maskera dina absurda tankegångar.

Det var verkligen ingen slump, att jag i mitt senaste inlägg framhävde faktumet att du nu, i egenskap av ett manipulativt troll, inte bara försöker omdefiniera allt du redan har försökt att vända på. Utan att du även försöker att även omdefiniera vetenskap.

Du måste inse, att din trovärdighet är fullständigt förstörd! Dina synpunkter är vid det här laget helt och hållet irrelevanta.

Vi lägger bara till ännu en datapunkt till den hypotesen att du alltså är totalt oförmögen att bidra med något av substans i detta ämne.

Du är onödigt upprepande. Dessutom har du fel i sak.
Jag besvarade ju alla dina fyra punkter som rörde kritik av premissen att "religiöst språk" kan betraktas som ett programspråk.
Efter det blev det helt tyst på den fronten, så jag antar att du inte hade några fler invändningar. Dessutom la jag till att det finns mycket att göra innan det kan betraktas som en färdig teori. Så du slår in öppna dörrar här. Saknar du självinsikt?

Direkt efter det skiftade du fokus, och pajkastningen och de aggressiva kommentarerna tog över, vilket jag tycker är ett intressant och ganska tydligt tecken på svaghet.
Jag har en teori om vad det handlar om men den behåller jag för mig själv tills vidare.

Någon genuin vilja till att diskutera topic har du uppenbarligen inte och det löper som en röd tråd här på FB.

Jag tycker att du visat tydligt vad du går för.
Trolla vidare.
Citera
2023-12-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver

Rent tekniskt stämmer detta om Gud är definitionen av moralens ursprung. Om ingen objektiv, verklig moral existerar så är livet bara en kamp för den starkes rätt, utan en bakomliggande standard.

Anser ni att detta citat stämmer, och vad är moralens beskaffenhet?

Citat:
Det är ingen mening att tala om etik om man förväntar sig att det ska finnas en gubbe i molnen som säger vad man ska göra eller att det är sättet som man bör föreställa sig en objektiv etik, det stämmer. Lika lite som matematiken kommer från en gubbe i molnen kommer etiken från det.
Vad är moralens beskaffenhet? Kan moral vara objektiv utan en agens som bestämmer vad som är objektivt rätt?

Det korta svaret är- nej jag tror inte att moralen kommer från en gubbe i molnen. Moralens beskaffenhet behöver inte vara objektiv.
Citera
2023-12-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag besvarade ju alla dina fyra punkter som rörde kritik av premissen att "religiöst språk" kan betraktas som ett programspråk.
Efter det blev det helt tyst på den fronten, så jag antar att du inte hade några fler invändningar. Dessutom la jag till att det finns mycket att göra innan det kan betraktas som en färdig teori. Så du slår in öppna dörrar här. Saknar du självinsikt?

Direkt efter det skiftade du fokus, och pajkastningen och de aggressiva kommentarerna tog över, vilket jag tycker är ett intressant och ganska tydligt tecken på svaghet.
Jag har en teori om vad det handlar om men den behåller jag för mig själv tills vidare.

Någon genuin vilja till att diskutera topic har du uppenbarligen inte och det löper som en röd tråd här på FB.

Trolla vidare.
Du tycks inte vara intresserad av att lägga fram en färdig teori. Hittills har du inte gjort det, trots att du blivit ombedd att göra det.
Citera
2023-12-07, 18:11
Medlem
TetraQuarks avatar
Moral är ett emergent (är det rätt svenskt ord?) fenomen som kommer utifrån mänskliga sociala interaktioner. Så det så! Så ingen gud behöver definieras för att detta ska finnas.
Citera
2023-12-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vad är moralens beskaffenhet? Kan moral vara objektiv utan en agens som bestämmer vad som är objektivt rätt?

Det korta svaret är- nej jag tror inte att moralen kommer från en gubbe i molnen. Moralens beskaffenhet behöver inte vara objektiv.

Jag tror inte heller att moralen kommer från en gubbe i molnen. Jag tror heller inte det är vad de flesta menar med ordet "gud". Oavsett om man tycker att moralens beskaffenhet är objektiv eller ej (det beror ändå på vad man menar med ordet objektiv) så är det ett faktum att vissa moraler kommer gynna dina geners överlevnad medan andra inte kommer göra det. Precis som det är ett faktum att vissa matematiska teorier kommer fungera och andra inte kommer det, oavsett hur internt motsägelsefria de är.
Citera
2023-12-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TetraQuark
Moral är ett emergent (är det rätt svenskt ord?) fenomen som kommer utifrån mänskliga sociala interaktioner. Så det så! Så ingen gud behöver definieras för att detta ska finnas.

Betyder detta i praktiken att om majoriteten har en åsikt om vad som är rätt så bör man agera såsom att den åsikten är objektivt sann?
Citera
2023-12-07, 19:02
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att moralen kommer från en gubbe i molnen. Jag tror heller inte det är vad de flesta menar med ordet "gud". Oavsett om man tycker att moralens beskaffenhet är objektiv eller ej (det beror ändå på vad man menar med ordet objektiv) så är det ett faktum att vissa moraler kommer gynna dina geners överlevnad medan andra inte kommer göra det. Precis som det är ett faktum att vissa matematiska teorier kommer fungera och andra inte kommer det, oavsett hur internt motsägelsefria de är.
Självklart.
Citera
2023-12-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Trolla vidare.

Nej Flammarion. Nu är du där igen och försöker undvika sakfrågan som ör att du har noll belägg för det du påstår.

Att du skrev ett svar på de sakliga och logiska problem som din premiss har, betyder inte att du på något sätt löste själva problemet.

Du fick dessutom ett väldigt tydligt och konkret svar på dina ihop med också direkta motiveringar till varför dina svar inte rykte till. Men dom klara du ju inte heller av att svara på.

Har vid ett feltal tillfällen föreslagit att du piper iväg och diskuterar eller jobbar på dina eget påhittade spekulationer någon annan stans tills att du åtminstone klarar av att formulera dessa i åtminstone ett giltigt argument? Och vem vet? Vi kanske till och med hade kunnat göra det delvis här också, om det inte var för att du kastar påståenden som är rent sagt skit och även rena lögner omkring dig!

Så om du bara tonar ner ditt skitsnack och dina lögner och istället för att bygga hela din argumentation på och omkring falasier och personliga påhopp och lögner så skulle vi ju kunna det. Eller hur?

Men det är ju som du förstår lite svårt att göra det när du har en person som påstår sig veta hur man debatterar, men som inte ens har den blekast aning om hur man debatterar. Som påstår sig bara resonera logiskt, men som uppenbart inte förstår logik. Som påstår veta vad andra tror och tänker, men som uppenbart inte lyssnar eller respekterar vad andra tror och tänker. Som säger att man inte ljuger, men som helt klart ljuger.
Citera
2023-12-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej Flammarion. Nu är du där igen och försöker undvika sakfrågan som ör att du har noll belägg för det du påstår.

Att du skrev ett svar på de sakliga och logiska problem som din premiss har, betyder inte att du på något sätt löste själva problemet.

Du fick dessutom ett väldigt tydligt och konkret svar på dina ihop med också direkta motiveringar till varför dina svar inte rykte till. Men dom klara du ju inte heller av att svara på.

Har vid ett feltal tillfällen föreslagit att du piper iväg och diskuterar eller jobbar på dina eget påhittade spekulationer någon annan stans tills att du åtminstone klarar av att formulera dessa i åtminstone ett giltigt argument? Och vem vet? Vi kanske till och med hade kunnat göra det delvis här också, om det inte var för att du kastar påståenden som är rent sagt skit och även rena lögner omkring dig!

Så om du bara tonar ner ditt skitsnack och dina lögner och istället för att bygga hela din argumentation på och omkring falasier och personliga påhopp och lögner så skulle vi ju kunna det. Eller hur?

Men det är ju som du förstår lite svårt att göra det när du har en person som påstår sig veta hur man debatterar, men som inte ens har den blekast aning om hur man debatterar. Som påstår sig bara resonera logiskt, men som uppenbart inte förstår logik. Som påstår veta vad andra tror och tänker, men som uppenbart inte lyssnar eller respekterar vad andra tror och tänker. Som säger att man inte ljuger, men som helt klart ljuger.

Han är tydligen inte altruistisk mot dig. Är det ett undantag från regeln?
Citera
2023-12-07, 20:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Här är tre separata definitioner, bara för ordet "sanning"
https://en.wikipedia.org/wiki/Correspondence_theory_of_truth
https://en.wikipedia.org/wiki/Coherence_theory_of_truth
https://en.wikipedia.org/wiki/Pragmatic_theory_of_truth

Men det är ju bara filosofiska definitioner av hur man själv som person kan resonera sig fram till att något kan anses vara sant, inte att det faktiskt är sant, vilket särskilt är ett problem med det andra synsättet (koherensteorin) eftersom det, liksom med det ontologiska gudsbeviset, då går att hävda att två helt motsatta påståenden är koherenta och sanna samtidigt.

Och när det gäller korrespondensteorin för sanning så är den inte heller pålitlig som faktisk sanning eftersom den bara beskriver sanning som korrespondens mellan en trosuppfattning och de faktiska förhållandena i omvärlden, och vad som anses vara sant beror då på vad man har för trosuppfattning. Denna trosuppfattning kan då vara olika mellan olika personer, vilket alltså betyder att det inte är en objektiv definition på sanning, utan strikt subjektiv. Ett vanligt exempel är ju att "Detta äpple är rött" om det äpple som åsyftas verkligen är rött. Färgblinda har då en annan sanning.
Och varje religion har sin "sanning".
Citera
2023-12-07, 21:30
Medlem
Citat:
Betyder detta i praktiken att om majoriteten har en åsikt om vad som är rätt så bör man agera såsom att den åsikten är objektivt sann?

Lika objektivt sant som att vi alla också är överens om att det är någon form av ishockey man ägnar sig åt när två mindre grupper med skridskor på fötterna tävlar på en isbelagd yta att med bara klubbor få en puck in i den andra gruppens mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in