2023-12-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Jag besvarade moscow-mules invändning, och därefter har det varit tyst från moscow-mule.
Jo visst, det är mitt främsta mål. Det är till synes ateisterna ofta som är känslostyrda och klarar inte av att argumentera för sin världsbild.
Moscow-mules invändning var saklig och tillräcklig. Därefter kom det inget vettigt.

Ditt påstående om känslostyrning är i sig ett påstående grundat i dina känslor. För du har inget konkret exempel i tråden som styrker detta. Faktum är att en ateistisk världsbild ryms inom det vi kan veta. Det är den troende som adderar den ovetenskapliga förklaringen gud, och därmed inte klarar av att argumentera för sin världsbild på ett trovärdigt sätt.
Senast redigerad av Ali3000 2023-12-07 kl. 15:07.
Citera
2023-12-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Evolutionen "fixar" inget och är inte heller ett "spel". Varför diskuterar du ens en fråga som du inte har ens den mest basala kunskapen om?

Vad du skriver är lika korkat som att skriva "Att gravitationen har format vår fysiska värld innebär att vi behöver arkitektur, eftersom arkitektur i så fall är en del av gravitationens spel."

Har själva varit troende i en en större delen av mitt liv, men kan inte minnas att det det var en grundförutsättning att man måste vara helt blåst i huvudet för det? Wtf?

Eftersom religion, och abstrakta idéer, påverkat beteende i högsta grad så är det en del av evolutionen. Det är ett vanligt resonemang och inget kontroversiellt.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-12-07 kl. 15:30.
Citera
2023-12-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du behöver helt klart studera evolution en hel del och hur den processen fungerar.

Men du får väl återkomma i tråden om en sådär 200 hundra tusen år, så kan vi se om just ditt val mellan en bikini-ukrainska och en afgan-taliban resulterat i några stora avtyck i mänskighetens utveckling

Jag tolkar det här som att du inte förnekar mitt svar.
Citera
2023-12-07, 15:26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det är den troende som adderar den ovetenskapliga förklaringen gud, och därmed inte klarar av att argumentera för sin världsbild på ett trovärdigt sätt.

Gud är ovetenskaplig i den mån förklaringen pekar på förvirring hos den som förklarar.

Men när trosföreställningen sammanfaller med verkligheten så är den sann.

Därför behövs ingen vetenskap för att tro.
Men sann vetenskap är att beskriva trosföreställningar som sammanfaller med verkligheten.
Citera
2023-12-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Gud är ovetenskaplig i den mån förklaringen pekar på förvirring hos den som förklarar.

Men sann vetenskap är att beskriva trosföreställningar som sammanfaller med verkligheten.
De hemmasnickrade definitionerna fortsätter användas.
Citera
2023-12-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Eftersom religion, och abstrakta idéer, påverkat beteende i högsta grad så är det en del av evolutionen. Det är ett vanligt resonemang och inget kontroversiellt.

Om du påstår att religion är en produkt av mänskligt beteende och samhällsutveckling, som i sin tur är en produkt av evolution så är det inget kontroversiellt.

Men om du på något sätt ändrar ordningen så är du helt klart ute och cyklar
Så vi är överens då?
Citera
2023-12-07, 15:59
Medlem
Citat:

Det är ganska vanligt även bland de upphöjda, ärade vetenskapsmännen med fina titlar att man inte kommer överens om definitioner.
Citera
2023-12-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är ganska vanligt även bland de upphöjda, ärade vetenskapsmännen med fina titlar att man inte kommer överens om definitioner.
Det är inte speciellt vanligt att vetenskapsmän är ensamma om en definition som de drar ur röven.
Citera
2023-12-07, 16:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Pajkastning är en dåres bästa argument.
Men jag tar inte ställning till dina åsikter.

Jag hävdar att när trosföreställningen sammanfaller med verkligheten så är den sann.

Håller du inte med? Varför?
Citera
2023-12-07, 16:22
Medlem
Citat:
Pajkastning är en dåres bästa argument.
Men jag tar inte ställning till dina åsikter.

Jag hävdar att när trosföreställningen sammanfaller med verkligheten så är den sann.

Håller du inte med? Varför?
När en trosföreställning bevisats slutar den vara en trosföreställning och är istället en sanning. Statistiskt är det du som stått för pajkastningarna mest av alla.
Citera
2023-12-07, 16:30
Medlem
Citat:

Vetenskap är endast och inget annat än processen att systematiskt observera, undersöka och ge den bästa förklaringen av verkligheten genom empirska metoder och kritiskt tänkande.

Alltså!
Vi kan observera ett fenomen: Flammarions totala likgilltighet inför vad som faktiskt är sant eller inte.

Utifrån objektiva och verifierade data utifrån dina tidigare inlägg, så kan vi sedan utveckla en hypotes som vi kan testa. "Kommer Flammarion nu att skriva ett svar på detta inlägg som visar att han inte vet ett skit om vare sig vetenskap, eller empiriska metoder".

Vi testar sedan hypotesen genom att posta detta inlägg, och när du svarat så kan vi antingen förkasta hypotesen om det visar sig att den inte skulle stämma, eller om det gör det, gå vidare och uteckla en teori som exempelvis "Flammarion är kroniskt dum i huvudet".

En teori ligger sedan till grund för nya hypteser och forkning som att ex hitta mediciner eller effektiva behadlingmetoder. Glasklart!
Citera
2023-12-07, 16:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om de varit med i en kyrka så vet de vad de troende tror på.
Det är inte säkert.
Och även om de vet kan de ljuga mot bättre vetande.
Dessutom driver Djävulen dem, så resultatet blir därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in