Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Att tro att en kaffekopp landar på golvet om man släpper den baserat på ett rationellt antagande av objektivt verifierade iakttagelser av hur gravitationen påverkar föremål, är en helt annan sak jämfört med att tro att det bor ett spöke i ens garderob.
Det första är inte fråga om en trosföreställning.
Det andra är vidskepelse.
Trosföreställningar handlar om sånt som att följa en moralisk princip utan att ha tillräckligt med information om framtida utfall.
Det finns alltså fysiska föremål, och det finns abstrakta saker som vi inte direkt kan se.
Homo Sapiens verkar ha fått
två olika system för att förhålla sig till dessa
två olika aspekter av verkligheten.
Då moralen inte hamnar i den fysiska kategorin så är den föremål för trosföreställningar.
Vissa
tror på mänskliga rättigheter, vilket inte ska förväxlas med att man tror att mänskliga rättigheter är fysiska objekt som man tror existerar som sådana.
Nej, nej, nej. Fel, fel fel.
Att tro på mänskliga rättigheter betyder att man tror att det kan vara en bra idé att följa den moraliska princip som mänskliga rättigheter representerar.
Om jag säger att jag tror på Jesus så säger jag primärt att jag tror att det kan vara en bra idé att ha Jesus som moralisk förebild.
Utöver det så kan den som vill även vara bokstavstroende, men det förändrar inte det viktiga, nämligen hur vi agerar som människor.
I tron är vi alla förenade oavsett
hur vi tror så länge våra handlingar vittnar om att vi är
en. Så som det står skrivet, att vi är lemmar i Jesu kropp.