2023-12-07, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag tycker att det är en bra egenskap att hålla sig till sanningen.

Hur är det nu, har du accepterat att Gud är en immateriell entitet?

Det enda vi har att acceptera Flammarion, är:
1. Att du bevisligen inte har något argument för det du påstår och,
2. Att du inte drar dig för att direkt ljuga.
Citera
2023-12-07, 08:47
Medlem
Citat:
Ja, allt baseras på fakta och kan kollas upp och observeras.
Det är extremt viktigt.

Då har du rätt mycket att jobba på grabben!
Citera
2023-12-07, 09:04
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara begränsat till "religiösa".
Det handlar om en kategori som rör "kod" för sociala interaktioner.
Men det rör sig om kod som alla använder i dagligt tal. Ord som vilja, mening, frivillig etc.

Citat:
Jag hävdar att en viss kategori ord verkar ha egenskapen att vara "kod" för mänskligt beteende.
Av det följer t ex att man inte kan "förstå" dessa ord, bara använda dem.

Då kan du ju förklara vem du menar är den som skrivit denna kod? Vem eller vad menar du är ”programmeraren” bakom religiösa tankar?

Varför kan man inte lika gärna säga "kod" politiska tankar, kulturella värderingar, pedagogiska idéer eller kognitiva processer?

Du har verkligen ingen aning om vad du svamlar om va Flammarion? Utan är det inte så att du bara fantiserar helt fritt va som en misslyckad fransk science fiction författare från början av 1900-talet? Eller?
Citera
2023-12-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej då moral kan vara socialt konstruerat dvs utvecklad övertid bland oss människor genom våra kulturer. Vår moral är ett svar evolutionär anpassning. Moral främjar samarbete och överlevnad inom grupper. Dvs människor kan ha utvecklat moral för att underlätta social samexistens. Det kan ha gått så långt att vi föds moralisk kompass. Basen finns hos alla organismer - Artens överlevnad.

Delvis rätt men som många andra i tråden har du en fallenhet att säga att evolution främjar samarbete och utelämna konflikt och aggression. Det blir lite som att säga att schimpanser samarbetar, vilket de gör ibland, men ibland sliter de också itu varandra.
Citera
2023-12-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Delvis rätt men som många andra i tråden har du en fallenhet att säga att evolution främjar samarbete och utelämna konflikt och aggression. Det blir lite som att säga att schimpanser samarbetar, vilket de gör ibland, men ibland sliter de också itu varandra.
Sammantaget leder dessa egenskaper till arters överlevnad.
Citera
2023-12-07, 09:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det enda vi har att acceptera Flammarion, är:
1. Att du bevisligen inte har något argument för det du påstår och,
2. Att du inte drar dig för att direkt ljuga.

3. Att dra helt ologiska slutsatser av vad någon har skrivit.
Citera
2023-12-07, 10:07
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Då kan du ju förklara vem du menar är den som skrivit denna kod? Vem eller vad menar du är ”programmeraren” bakom religiösa tankar?

Evolutionen.

Citat:
Varför kan man inte lika gärna säga "kod" politiska tankar, kulturella värderingar, pedagogiska idéer eller kognitiva processer?

"Religiösa" begrepp och symboler är instruktioner för kognitiva och sociala processer.
Det handlar alltså om civilisation och allt som ryms däri.
Men jag valde "religiösa" eftersom vi rör oss kring begreppen Gud och moral i topic, och för att jag inte har någon mer övergripande term för tillfället.
Men inte bara uttalat religiösa använder de "religiösa" begreppen. Alla gör det utan att tänka på det.

Så visst handlar det om kognitiva och sociala processer,
men ingen sa "kognitiva processer" i civilisationens gryning.
Man uttryckte det med bilder och symboler.

Citat:
Du har verkligen ingen aning om vad du svamlar om va Flammarion?

Jag är öppen för den möjligheten.
Men det måste alltid prövas rättvist och sakligt.

Citat:
Utan är det inte så att du bara fantiserar helt fritt va som en misslyckad fransk science fiction författare från början av 1900-talet? Eller?

Jag har utgått ifrån faktiska förhållanden som hur människor kommunicerar.
Jag försöker bara återge verkligheten som den är. Varför inte ta och jämföra mina premisser med verkligheten och se om de stämmer?
Citera
2023-12-07, 10:11
Medlem
Citat:

Vad som är sagt i tråden om det är att forskning visar på att altruistiskt beteende och att arbeta ihop som en grupp är en bevisad evolutionär egenskap eller fördel. För vissa djur arter. Däggdjur generellt, och primater (som vi tillhör) särkilt.

Det utesluter givetivs inte att det finns djurarter/grupper där det rakt motsatta gäller, men eftersom ämnet i tråden är vad som gäller för människor, så är det rätt ontressant vad som gäller för ex reptiler. Eller hur?
Citera
2023-12-07, 12:17
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Därför att det inte går i linje med vad vi vetenskapligt kan veta. Den troende modellen , oavsett hur den formuleras, adderar ”gud” i sin förklaring, vilket gör modellen ovetenskaplig.
Ovetenskaplig i den bemärkelsen att Gud inte kan analyseras med naturvetenskapliga metoder. Säger ingenting om sanningshalten om Guds existens.

Ironiskt nog är det ateisten som väljer att tro på modeller som de facto är vetenskapligt absurda.
Citera
2023-12-07, 12:22
Medlem
diploids avatar
Citat:
Det är ateisterna som hävdar sånt. Och sedan projicerar de den halmgubben på troende.
Det är så mönstret ser ut.

Jag hade velat höra ateisterna i denna fråga, men då blir de bara arga och vill inte svara.
Vilket är logiskt iofs eftersom de saknar belägg för påståendet att troende hävdar att Gud är en "jultomte".
Ja, du har rätt. Och för mig är det väldigt svårt att begripa hur vissa ateister som ger sken av ett "kritiskt förhållningssätt" själva inte inser hur prekär deras egna världsuppfattning är. Det blir ofta uppenbart att debatten inte ligger på en intellektuell nivå, utan en känslomässig.
Citera
2023-12-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Ovetenskaplig i den bemärkelsen att Gud inte kan analyseras med naturvetenskapliga metoder. Säger ingenting om sanningshalten om Guds existens.

Ironiskt nog är det ateisten som väljer att tro på modeller som de facto är vetenskapligt absurda.
Det lägger bevisbördan där den hör hemma- på den troende. Det är givetvis också mest rimligt att inte tro, i brist på metoder att undersöka guds existens.

Till sist så är det givetvis mer absurt att fara med osanningar om vad ateister tror på.
Citera
2023-12-07, 12:26
Medlem
Citat:

Evolutionen främjar anpassningsbarhet. Människan har anpassad sig genom både samarbete och konflikt. Jag gissar att ju fler chimpanser som samarbetar vinner oftare konflikterna. Vår moral gör det lättare att samarbeta. Så vi behöver ingen Gud för att ha en moral. Evolutionen har fixat en åt oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in