2023-12-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Om du hade varit konsekvent hade så tror du inte heller på ett evigt eller själv-skapande universum.

Att det finns en skapargud är inte motsägelsefullt, till skillnad från ovan påståenden.
Nu är du fel på det. Eller menar du något annat än att ett universum finns? Noterar också att du byter argument frekvent. Nu att det skulle vara motsägelsefullt, helt utan grund.
Citera
2023-12-06, 12:32
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Nu är du fel på det. Eller menar du något annat än att ett universum finns? Noterar också att du byter argument frekvent. Nu att det skulle vara motsägelsefullt, helt utan grund.
Jag menar att det finns tre principiella modeller som förklarar universums uppkomst, varav endast ett inte är motsägelsefullt (skapargud). Du påstår att en skapargud saknar grund. Varför?
Citera
2023-12-06, 12:35
Medlem
Citat:
Jag menar att det finns tre principiella modeller som förklarar universums uppkomst, varav endast ett inte är motsägelsefullt (skapargud). Du påstår att en skapargud saknar grund. Varför?
Därför att det inte går i linje med vad vi vetenskapligt kan veta. Den troende modellen , oavsett hur den formuleras, adderar ”gud” i sin förklaring, vilket gör modellen ovetenskaplig.
Citera
2023-12-06, 12:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Din extremt pretentiösa och uppblåsta självbild […]
Ha det!

Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

vågar du debattera med mig överhuvudtaget, även om du får välja premisserna?

Jag noterar: "-Nej"

Ha det!

Citat:
Bra försök! Men att picka hål på en liten uppblåst sprätt i en debatt är vanligt vis en rätt smal sak.

Nu är det ju bara det är ju bara det att du visar helt tydligt att du inte ens klarar av att förhålla dig till några normala debattregler vilket alltså gör "debatt" med dig helt menignslös.

Det är som att spela schack med en 4 åring som hittar på och ändrar reglera lite som det passar allt eftersom. Charmigt hos ett barn kanske, men i en vuxen debatt framstår det mest bara som patetiskt och barnsligt.

Eftersom dina resonemang såhär långt visat sig vara lika hållbara som mjukglass i en finska bastu, så har jag svårt att tro att det skulle bli så värst annorlunda om du skulle behöva försvara dem i verklig debatt.

I samma ögonblick som du inte längre kan avleda, undvika och eller kasta ut röda sillar varje så fort du får en fråga som du inte klarar av att svara på så är det ju game over? Misstänker att du själv redan vet det? Precis som jag och alla andra med några grundläggande kunskaper i debatt redan gör.

Bevisa att jag har fel i ditt nästa inlägg!

Visa att du kan formulera ett välgrundat argument för ditt gudspåstående, med klara premisser och en logisk slutsats. Presentera dina argument i form av P1, P2, och så vidare, följt av en oundviklig slutsats av premisserna.

Även om oddsen att du faktiskt klarar av det forumlera premisser som är tydliga och relevanta ihop med en gilltig logiskt slutsats i nuläget är i nivå med att det Marockanska skitskyttelandslaget vinner herrstafetten på söndag, så ska man som sagt aldrig säga aldrig! Så nu har du din chans!

Misslyckas du, så bekräftar du å andra sidan bara det som vi andra redan vet: Att dina argument inte håller för en seriös granskning och bara är trams.

En wall of text för att dölja det faktum att du ännu en gång duckat min ödmjuka inbjudan och planerat en ny pajkastarkampanj?

Nice try!
Citera
2023-12-06, 13:04
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Begreppet metafysik är klurigt och jag vet inte hur du definierar det. Men i den bemärkelsen att Gud inte är tillgänglig att studera och analysera med våra sinnen, ja.

Ja, vi behöver inte gå in på det, du har ändå förklarat med önskvärd tydlighet att du inte tror att Gud är något fysiskt.

Det är ateisterna som hävdar sånt. Och sedan projicerar de den halmgubben på troende.
Det är så mönstret ser ut.

Jag hade velat höra ateisterna i denna fråga, men då blir de bara arga och vill inte svara.
Vilket är logiskt iofs eftersom de saknar belägg för påståendet att troende hävdar att Gud är en "jultomte".

Ateister borde inte besvara frågor om Gud och moral eftersom de inte verkar ha en aning om vad såna begrepp betyder.

Moral verkar de tolka som spelteoretiska strategier för att uppnå sina egna egoistiska mål.
Det är raka motsatsen till vad moral faktiskt är.

De vänder tyvärr upp och ned på allt med sin materialistiska världsbild.
Citera
2023-12-06, 14:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Därför att det inte går i linje med vad vi vetenskapligt kan veta. Den troende modellen , oavsett hur den formuleras, adderar ”gud” i sin förklaring, vilket gör modellen ovetenskaplig.
En vetenskap värd namnet är aldrig ateistisk.
Citera
2023-12-06, 15:33
Medlem
Citat:
En wall of text för att dölja det faktum att du ännu en gång duckat min ödmjuka inbjudan och planerat en ny pajkastarkampanj?

Nice try!

Jag accepterade din ödmjuka inbjudan. Angav premisserna som du sa, och sen så lägger du benen på ryggen direkt? Kyckling!

Du ber om debatt, man klarar alltså inte ens av att formulera ett välgrundat argument för dina påståenden med klara premisser och en logisk slutsats?

Det är per definition enligt alla måttstockar och definitioner att förlora en debatt.

Då har vi i alla fall for the record att du inte har något att komma med.
Citera
2023-12-06, 16:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag accepterade din ödmjuka inbjudan. Angav premisserna som du sa, och sen så lägger du benen på ryggen direkt? Kyckling!

Du ber om debatt, man klarar alltså inte ens av att formulera ett välgrundat argument för dina påståenden med klara premisser och en logisk slutsats?

Det är per definition enligt alla måttstockar och definitioner att förlora en debatt.

Då har vi i alla fall for the record att du inte har något att komma med.

Åh, så nu när du inte kan besvara mina frågor så blev plötsligt mina
"hemmasnickrade teorier" intressanta? Har du svårt att bestämma dig?

Det hette ju att jag skulle lämna tråden på grund av att min definition inte passar sig här i
Religion-delen. Insåg du plötsligt att du hade fel?

Vilken debatt? Du har spottat och fräst och gått väldigt hårt ut med personliga angrepp i brist på sakliga argument.
Du har även varit extremt tydlig med att allt jag skriver är skit i princip, och att du inte vill diskutera.
Jag trodde att du var ärlig, men du ljög alltså?

Oroa dig inte för mina argument. De är grundade på observation och fakta, och finns att läsa i trådarna redan i tillräcklig omfattning för en introduktion.
Exakt vilka premisser tycker du saknas för att du ska kunna dra slutsatser av det?
Citera
2023-12-06, 16:25
Medlem
Citat:

Det hette ju att jag skulle lämna tråden på grund av att min definition inte passar sig här i

Vilken debatt? Du har spottat och fräst och gått väldigt hårt ut med personliga angrepp i brist på sakliga argument.
Du har även varit extremt tydlig med att allt jag skriver är skit i princip, och att du inte vill diskutera.

Oroa dig inte för mina argument. De är grundade på observation och fakta, och finns att läsa i trådarna redan i tillräcklig omfattning för en introduktion.
Exakt vilka premisser tycker du saknas för att du ska kunna dra slutsatser av det?
Du blandar ihop människor här. Det är fint att se att din oärlighet lyser igenom så tydligt.
Citera
2023-12-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
En vetenskap värd namnet är aldrig ateistisk.
Du använder förstås ingenting som en ateistisk vetenskapsman uppfunnit 🙄.
Citera
2023-12-06, 16:45
Medlem
Citat:

Om så var fallet, så hade du ju knappast haft sådana stora problem att då formulera ett välgrundat argument för dina påståenden med klara premisser och en logisk slutsats? Jag accepterade som sagt din inbjudan och satte premisserna som du ville, och nu så klarar du alltså inte av att ens svara.

Så nu är vi där igen! Man ber dig att presentera ett argument för dina påståenden, och sedan gör du allt du bara kan för att avleda uppmärksamheten eftersom du inte klarar av att svara. Eftersom du inte har något som helst av substans att komma med.

De enda observationer och fakta vi såhär långt kan utläsa av dina svar, är ju att du alltså inte fixar formulera ett välgrundat argument för dina påståenden med klara premisser och en logisk slutsats.

Check på det med andra ord!

Det är inte heller mitt jobb att sätta upp dina premisser för dina egna argument? Det är du som argumenterar för någon meta-guds-existens? Ska jag torka dig i rumpan också eller?
Citera
2023-12-06, 16:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du blandar ihop människor här. Det är fint att se att din oärlighet lyser igenom så tydligt.

Nope. Jag har koll.
Trådarna är mitt vittne på alla personangrepp och avsaknaden av sakargument.

Och ditt inlägg här följer samma mönster.
Bara personangrepp och pajkastning, helt off topic.
Nu bevisade du det ytterligare en gång. Läs själv ditt eget inlägg så ser du.

On T:
Endast ateister hävdar att Gud är fysisk.
Ateister ljuger alltså om troende. Snacka om oärlighet.
Då går det inte att diskutera ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in