Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Du är en sällsynt arrogant liten skit du Flammarion!
I ena stunden så sitter du tjatar om vad krista tror och inte tror på, och i andra stunden vad ateister, som ju alltså inte tror alls, ändå tror på?
Rent tekniskt handlar det ju om vad ateister tror att troende tror på.
Citat:
Mitt inlägg, det var bara ett svar på ditt påstående om att din eget påhittade immaterialla-meta-mjukvaru-whatever-gud skulle stämma helt med den historiska kristna uppfattningen och defintionen av gud?.
Du menar att det är kontroversiellt att påstå att Gud primärt är immateriell?
Citat:
Även om jag nu inte längre tror på någon gud (i någon form) eller på vad som skrivs i bibeln, så har jag varit religös i den större delen av mitt liv och ägnat fasligt mycket tid studerat åt att studera den den kristna tron och bibeln ingående.
Ja, men du hade fel uppenbarligen när du var "religiös". Varför bytte du uppfattning annars?
Citat:
Så även om jag inte ser det som logiskt och rationellt att "tro", så betyder det inte att tycker att det är ok att en liten lögnaktig sprätt heller sitter och ljuger ihop saker bara om vad andra tror på bara för att man försöker göra sig märkvärdig för att man fantiserat ihop något jäkla nonsens.
Rationalitet och
tro är olika processer.
Ifrågasätter du det?
Citat:
Vad jag skrev i mitt inlägg att när vi talar om den kristna traditionen och tron på gud så är Gud inte endast något flummigt immateriellt koncept som du påstår att det skulle vara.
"Flummigt" är dina ord.
Citat:
Utan gud är för de flesta och inom den kristna tron även en allsmäktig och på många sätt en personlig varelse som interagerar med den fysiska världen på olika sätt.
Därför skrev jag att "Gud manifesterar sig i världen genom de troendes handlingar".
Det handlar om hur idé blir till handling, hur anden blir till kött. Logos.
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är alltså att även om jag anser att det vare sig är rationellt eller logiskt att tro på en gud, så respekterar jag ända att religösa faktsikt tror på det som dom säger att dom tror på och det skulle aldrig falla mig in att nedlåta mig till att framstå som en så arrogant skit att jag skulle inbilla mig att jag hade en bärre uppfattning om vad som föresegår inne i någon annans huvud än personen själv.
Ja du verkar jättesnäll och skulle aldrig nedlåta dig till att säga elaka saker om andra.
Citat:
Du däremot säger ju indirekt att religösa är så korkade att de inte ens fattar att det som dom tror på, är något helt annat än det vad dom faktiskt tror. Det är en sån jävla arrogans att man häpnar.
Nämen, en sån typ jag verkar vara. Har jag sagt att troende är korkade?
Var då?
Citat:
Eller som du uttryckte det när du svarade på frågan ur många religiösa som skulle hålla med om att deras gud endast är en symbol och inget mer?
"De som använder religiöst språk är troende, inte rationella beslutsfattare" - "Troende är användare av ett operativsystem där "Gud" är kod. Det är därför de har så svårt att beskriva Gud" - Flammarion
Ja. Och det gäller för alla människor eftersom jag syftar till hur Homo Sapiens är hardwired.
Be vem som helst som tror på fri vilja att definiera fri vilja så att det blir logiskt konsekvent så får du se vad som händer.
Jag kan göra det eftersom jag har knäckt koden så att säga, men hittills så verkar jag vara väldigt ensam om det uppenbarligen.
Citat:
Så låt oss höra med några teister i tråden om de köper din defintion av gud som "bara ett koncept likt pengar"?
Din fråga är felformulerad så klart.
Men det här är vad som kommer att ske om man ber människor att definiera Gud:
de allra flesta troende kommer inte att ge någon tydlig definition av Gud.
Och ett mycket litet fåtal bokstavstroende kommer att hävda bokstäverna in absurdum, vilket kan betraktas som en icke begriplig definition.
Citat:
diploid, Calovius, AskMe,Tunder, Dindo och Vinnaren? Hur många av Er tror på Flammarions defintion av gud som ett "pengavärde-koncept" och tror att gud givetvis inte manifisterade sig för Saul på vägen till Damaskus utan att han bara inbillade sig det?
En "användare" som läser "kod" kan inte samtidigt kommunicera med dig om koden.
Att du bryter mot en så viktig logikregel visar att du tramsar.