2023-12-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Och nu när hovrätten beviljat prövningstillstånd så har de dessutom inhiberat tingsrättens interimistiska beslut om att Postnord måste lämna ut skyltarna. Alltså måste man i nuläget inte lämna ut skyltar till Tesla.
Alla har rätt att överklaga, men i detta fall med interimistiska beslutet gäller hovrättens bedömning av tingsrättens beslut. vinner man hovrätten kan man hämta plåtarna innan själva rättegången startar.

Sedan vet jag inte vad tesla vill, om det bara gäller dessa plåtar som redan finns och är beställda av transportstyrelsen. Mer tror jag man inte lämnat in, tror inte man har begärt permanent hämtning i egen regi från SMC, utan bara dessa som redan är beställda.
Sedan därefter får kunden mest troligt beställa själv plåtarna. Det kan kund göra via nätet o länk isamband med att man beställer en ny tesla, dvs när tesla fått in betalning för bilen som sedan ska levereras kan kunden beställa plåten. finns ingen lag som stoppar för det.

Vinner tesla den interimistiska tvisten som verkar gå med rekord fart, kan tesla dra tillbaka själva rättegången, säga tack för plåtarna, nu löser vi det själva via kund, eller så hör vi av oss igen.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-06 kl. 19:05.
Citera
2023-12-06, 19:02
Moderator
Mr.Woodss avatar
Någon som vet vad detta handlar om?

Citat:
Enligt Aftonbladet kräver också ett bilserviceföretag i Norrköping elbilstillverkaren på fyra miljoner kronor, där Kronofogden blivit indragen. Men Tesla bestrider nu och överklagar Kronofogdens krav till Högsta Domstolen, skriver Aftonbladet, med hänvisning till nyhetsbyrån Sirén.

https://www.gp.se/ekonomi/aven-norge-dras-in-i-teslastrejken.4e8c4dd0-9c9a-4770-b25f-48b04d40c5a6
Citera
2023-12-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Har på rak arm svårt att se i vilken fråga det skulle vara relevant med ett förhandsavgörande från EU-domstolen. Det är ju endast en fråga om enskild medlemsstats förpliktelse mot bolag verksamma i medlemsstaten. Det känns som att det helt faller inom den nationella kompetensen, givet att bolaget inte missgynnas utifrån att det är ett bolag hemmahörande i annan medlemsstat (vilket inte är fallet). Strejkrätten är vidare i högsta grad något som faller inom den nationella kompetensen.

Tm Sweden är ett dotterbolag Tesla International BV som är registrerat i Holland.

Skulle inte det kunna komplicerad det gällande EU rätten?
Citera
2023-12-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Alla har rätt att överklaga, men i detta fall med interimistiska beslutet gäller hovrättens bedömning av tingsrättens beslut. vinner man hovrätten kan man hämta plåtarna innan själva rättegången startar.

Sedan vet jag inte vad tesla vill, om det bara gäller dessa plåtar som redan finns och är beställda av transportstyrelsen. Mer tror jag man inte lämnat in, tror inte man har begärt permanent hämtning i egen regi från SMC, utan bara dessa som redan är beställda.
Sedan därefter får kunden mest troligt beställa själv plåtarna. Det kan kund göra via nätet o länk isamband med att man beställer en ny tesla, dvs när tesla fått in betalning för bilen som sedan ska levereras kan kunden beställa plåten. finns ingen lag som stoppar för det.

Vinner tesla den interimistiska tvisten som verkar gå med rekord fart, kan tesla dra tillbaka själva rättegången, säga tack för plåtarna, nu löser vi det själva via kund, eller så hör vi av oss igen.
Nja, inte riktigt. Tingsrättens beslut gäller väl att Transportstyrelsen (TS) ska samtycka till att Tesla ska få hämta skyltarna självt. Om inte TS samtycker till detta har Tesla möjlighet att väcka en särskild - ny - talan om utdömande av vite. Det är alltså inte säkert att Tesla kommer att få några skyltar oavsett utgången i huvudsaken eller beträffande beslutet under rättegången.

Om en myndighet inte kan tvingas lämna samtycke på det sätt Norrköpings tingsrätt har kunnat utläsa av lagstiftningen under den korta tid den har haft på sig att bedöma frågan, går det inte att verkställa vitesföreläggandet (utan att ha någon som helst koll själv, har jag svårt att se hur ett sådant samtycke ska kunna tvingas fram men det får vi kanske klarhet i).
Citera
2023-12-06, 19:31
Medlem
Citat:
Nu handlar det om det interimistiska beslutet, godkänner Göta hovrätt beslutet gäller det till ny dom tagits. ev att transportstyrelsen betalar vite till tesla, beroende på hur rätten bedömer ärendet.

Hovrätten vill att tesla svarar, genom att man ber tesla svara utgör att det finns en vinst chans, hade det varit ett rättegångsfel hade hovrätten berätta detta.
Vi vet domstolar håller varandra om ryggen, kanske ni sett vid ex snippafallet, HD meddela inget om själva ordet snippa, dvs man ville inte hänga ut sina egna domare.

Transportstyrelsen, en myndighet har sagt NEJ till att lämna ut skyltar och detta lär tillverkaren efterleva.
Göta hovrätt torde återförvisa ärende till avgörande i tingsrätten
Citera
2023-12-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGT
Transportstyrelsen, en myndighet har sagt NEJ till att lämna ut skyltar och detta lär tillverkaren efterleva.
Göta hovrätt torde återförvisa ärende till avgörande i tingsrätten
Vi vet inget ännu, hovrätten bara pausar det interimistiska beslutet, man väntar tills man utvärderat Teslas svar som vi förstår handlar i denna upplagan om tidsnöd i hovrätten.

Ger hovrätten tesla rätt, kan man se det som en seger, sedan behöver dom inte driva ärendet vidare, kan avsluta tingsrätten när dom har dessa tusentals plåtar i sin verkstad.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-06 kl. 19:49.
Citera
2023-12-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Glöm inte strulet med Postnord.

Citat DI.

” Tesla har startat ytterligare en rättsprocess för att inte drabbas av sympatiåtgärderna. Bolaget har stämt Postnord för att få tillgång till sin post och även där begärt interimistisk säkerhetsåtgärd för att kunna hämta ut försändelser med registreringsskyltar i väntan på att huvudfrågan har avgjorts. Postnord anser att Teslas begäran ska avslås. Solna tingsrätt har meddelat att man kommer med beslut på torsdagen kl 15.”

Mycket intressant på min ära. Vad månde hända efter detta. 1000 bilar väntar på plåtar.

Om man som företag är utsatt för stridsåtgärder från facket så får man räkna att det kommer att göra "ont". Facket vill ju tvinga företaget att skriva på ett kollektivavtal.

Om nu Tesla förlorar och inte får ett interimistisk beslut bägge målen så har de mest troligen stora problem.
Citera
2023-12-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så då kan det inte bli tal om att Tesla själva får hämta några nummerplåtar förrän ärendet behandlats i hovrätten?

Korrekt. Däremot kan hovrätten rent formellt upphäva sitt tidigare beslut om inhibition innan de avgör saken slutligt, men det får anses osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Tm Sweden är ett dotterbolag Tesla International BV som är registrerat i Holland.

Skulle inte det kunna komplicerad det gällande EU rätten?

Nja, det skulle jag nog på rak arm inte säga. De missgynnas ju inte för att de är från annan medlemsstat. Har svårt att se hur EU-rätten skulle aktualiseras. Men ska också medge att det inte riktigt är mitt område.

Citat:
Ger hovrätten tesla rätt, kan man se det som en seger, sedan behöver dom inte driva ärendet vidare, kan avsluta tingsrätten när dom har dessa tusentals plåtar i sin verkstad.

Nu vet jag inte riktigt hur det funkar men har svårt att tro att Transportstyrelsen skulle ställa ut skyltar till bilar som inte är registrerade i Sverige ännu. Skulle Tesla återkalla sin stämning och avsluta målet är de ju åter på ruta ett. De får ju inte tusentals skyltar att ha på lager, utan de får en skylt per bil.
Citera
2023-12-06, 20:35
Medlem
Citat:
Korrekt. Däremot kan hovrätten rent formellt upphäva sitt tidigare beslut om inhibition innan de avgör saken slutligt, men det får anses osannolikt.

Nja, det skulle jag nog på rak arm inte säga. De missgynnas ju inte för att de är från annan medlemsstat. Har svårt att se hur EU-rätten skulle aktualiseras. Men ska också medge att det inte riktigt är mitt område.

Nu vet jag inte riktigt hur det funkar men har svårt att tro att Transportstyrelsen skulle ställa ut skyltar till bilar som inte är registrerade i Sverige ännu. Skulle Tesla återkalla sin stämning och avsluta målet är de ju åter på ruta ett. De får ju inte tusentals skyltar att ha på lager, utan de får en skylt per bil.
Tesla tar in ca 1000 st bilar i månaden, man beställer plåtarna, postnord har några och som det verkar har transportstyrelsen pausat övriga beställda plåtar.
Vi vet if metall satt och räkna lastbilar som kom med teslor från nederländerna, Polen, Lettland, dvs fanns ingen som verka komma från Norge eller Finland, som nu är med i det nordiska samarbetet ang sympati, mest troligt bra för den goda sakens kull men utgör ingen skillnad för tesla som inte tar in bilarna via dessa länder mer än från dansken, detta har säkert tesla reda styrt upp.
Citera
2023-12-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Om en myndighet inte kan tvingas lämna samtycke på det sätt Norrköpings tingsrätt har kunnat utläsa av lagstiftningen under den korta tid den har haft på sig att bedöma frågan, går det inte att verkställa vitesföreläggandet (utan att ha någon som helst koll själv, har jag svårt att se hur ett sådant samtycke ska kunna tvingas fram men det får vi kanske klarhet i).

Nu ska det inledningsvis erkännas att jag ännu inte har läst Norrköpings tingsrätts beslut, men det tycks onekligen som att domstolen kanske haft lite väl bråttom.

Personligen ifrågasätter jag ganska starkt att frågan var så brådskande att parterna i målet inte bereddes tid att yttra sig över yrkandet. Det ska till bra mycket för att besluta interimistiskt utan att motparten beretts tillfälle att yttra sig. Är inte heller helt ovanligt att sådant yttrande kan ske med mycket kort varsel, exempelvis en halvdag.

Vidare tycks det, om man ska tro TS ombud, inte finnas utrymme i lagstiftningen för den här typen av vitesförelägganden i dessa frågor. Därutöver är det, som du säger, ytterst märkligt att myndigheten ombeds samtycka till utlämning. Något sådant har jag personligen aldrig sett förut…

Känns onekligen som en lågoddsare att Hovrätten inhiberade beslutet, och skulle väl knappast komma som en skräll om beslutet undanröjs.
Citera
2023-12-06, 20:38
Medlem
Citat:
Tesla tar in ca 1000 st bilar i månaden, man beställer plåtarna, postnord har några och som det verkar har transportstyrelsen pausat övriga beställda plåtar.
Vi vet if metall satt och räkna lastbilar som kom med teslor från nederländerna, Polen, Lettland, dvs fanns ingen som verka komma från Norge eller Finland, som nu är med i det nordiska samarbetet ang sympati, mest troligt bra för den goda sakens kull men utgör ingen skillnad för tesla som inte tar in bilarna via dessa länder mer än från dansken, detta har säkert tesla reda styrt upp.

Okej..?

Så genom ditt förslag på plan så skulle Tesla ha löst problemet i en månad om de återkallar sin stämning. Sen då?
Citera
2023-12-06, 21:04
Medlem
Citat:
Okej..?

Så genom ditt förslag på plan så skulle Tesla ha löst problemet i en månad om de återkallar sin stämning. Sen då?
Som flera av oss berättat, när en kund beställer sin bil, Via tesla bygger man sin bil via deras sida, man får sedan pris vad den kommer o kosta, man godkänner även beställningen via sidan, man betalar även via sidan, när man betalt kan tesla skicka ägare byte till Transportstyrelsen och kunden kan beställa plåtarna, plåtarna lär anlända snabbare än vad tesla kan leverera bilen på. då alla transporter ändå kommer månadsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in