2023-12-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Ser ut som att jag prickat rätt, botten sattes i november 2023 eller senast 2-3 månader framåt. Försiktig vändning för friköpta hus i Stockholm 2024 och fin vändning 2025.

Det här kommer från en bostadsbjörn.

När kommer BR-botten, tror du?
Citera
2023-12-06, 17:14
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ser ut som att jag prickat rätt, botten sattes i november 2023 eller senast 2-3 månader framåt. Försiktig vändning för friköpta hus i Stockholm 2024 och fin vändning 2025.

Intressant. Det är garanterat färdighöjt med räntor nu, tror jag.
SBAB sänkte precis, om än minimalt.

Funderar på att sälja, och flytta utomlands 2024.
Citera
2023-12-06, 17:17
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Vadå framgå i årsredovisningen? Jag har aldrig sett en lägenhets försäljningspris i en förenings årsredovisning

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Nej det måste inte framgå. Sällsynt att en BRF väljer att presentera det i årsredovisningens förvaltningsberättelse. Däremot brukar de ange hur många lägenheter som har överlåtits under året.

Borde inte skrivit ”ska”, jag vet faktiskt inte om det är ett krav att framgå i årsredovisning. På de årsmöten jag deltagit i, i 3 olika föreningar, har man sammanställt årets sålda bostadsrätter med datum och belopp. Samma man rapporterar till skattverket det är liksom inget hemligt utan för information till medlemmarna.
Citera
2023-12-06, 17:22
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Borde inte skrivit ”ska”, jag vet faktiskt inte om det är ett krav att framgå i årsredovisning. På de årsmöten jag deltagit i, i 3 olika föreningar, har man sammanställt årets sålda bostadsrätter med datum och belopp. Samma man rapporterar till skattverket det är liksom inget hemligt utan för information till medlemmarna.

Så kan det absolut vara, men fortfarande ytterst sällsynt att man presenterar det i årsredovisningen. Sen om man kontaktar styrelsen kan man få reda på det, eller inte. Det är ju upp till dem om man vill berätta för "utomstående".
Citera
2023-12-06, 17:51
Medlem
Intressant i ämnet.
Också synts tydligt hos min egen bank bara sista veckan där rabatten online utan kontakt med banken ökat lite för var dag på de längre bindningstiderna.

https://www.gp.se/2a6fbfef-3b26-57dd-9fac-2d9b7b3d4a16
Senast redigerad av M.J.A 2023-12-06 kl. 17:53.
Citera
2023-12-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
4.5-4.8% har Botkyrkabyggen och Balder landat på i Stockholm för 2024 års hyror precis enligt slemhog prognos. Förra året var det 3.2-4.2% i paritet med lönerevisionen.
De blir inga 10-20%:iga hyreshöjningar för hyresadeln till skuldtynga bittra bolånetorskars stora förtet som fått 10-15000 kr/mån i kostnadsökningar.

När är det köpläge då? Hyrorna borde, logiskt sett, ticka uppåt nu till det är något dyrare att hyra än att äga som vanligt.
Citera
2023-12-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
När kommer BR-botten, tror du?

Mycket mer heterogen grupp objekt. Högbelånade kommer rasa i ett år till. Lågbelånade underhållsfria kommer rusa, redan innan husen rusar. Och medelbelånade bottnar H2 2024.
Citera
2023-12-06, 19:07
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Mycket mer heterogen grupp objekt. Högbelånade kommer rasa i ett år till. Lågbelånade underhållsfria kommer rusa, redan innan husen rusar. Och medelbelånade bottnar H2 2024.

Hur mycket handlar högbelånad om?
Citera
2023-12-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Hur mycket handlar högbelånad om?
Tror hen menar >10k/kvm. Men idag ser det inte ut som på 90-talet. Kass ekonomi betyder 10k>kvm, kass energiprestanda och dyr uppvärmning, samt eftersatt underhåll. Själv bor jag nytt i en stor 3:a med högbelåning, nåväl blott 14k/kvm marknadsvärdet per kvm är så högt så det är mest brus. Men med lågt marknadsvärde gör såklart belåningen sin del. Annars är det mest avrundningssiffror.

Kul med höga elpriser, så friliggande småhus eller andra utan fjärrvärme lär fortsätta krascha i försäljningspriser. Generellt klarar sig BRF bättre av logiska anledningar.
Citera
2023-12-06, 19:40
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Tror hen menar >10k/kvm. Men idag ser det inte ut som på 90-talet. Kass ekonomi betyder 10k>kvm, kass energiprestanda och dyr uppvärmning, samt eftersatt underhåll. Själv bor jag nytt i en stor 3:a med högbelåning, nåväl blott 14k/kvm marknadsvärdet per kvm är så högt så det är mest brus. Men med lågt marknadsvärde gör såklart belåningen sin del. Annars är det mest avrundningssiffror.

Kul med höga elpriser, så friliggande småhus eller andra utan fjärrvärme lär fortsätta krascha i försäljningspriser. Generellt klarar sig BRF bättre av logiska anledningar.

Tackar. Bor i friliggande hus med ett rätt så stort uppvärmt garage, drar ca 9000kw per år i totalanvändning. Kom direkt från hyreslägenhet och det var billigare att bygga nytt än att köpa en renoverad sommarstuga till samma pris. Vi ligger på ca 20k per kvm i lån. Första bundna lånet går ut framåt sommaren och andra halvan under våren 2025, elen bunden rätt så billigt ett år till. Får hoppas saker lugnat ner sig lite till dess.
Citera
2023-12-06, 21:00
Medlem
Citat:

Ja, är det något man märker nu, är det att BR-spekulanter åtminstone tummar lite på årsredovisningarna. För 2 år sedan och längre tillbaka, sket folk högaktningsfullt i föreningens siffror. (Vilket ju är lite konstigt, då det är just en andel i densamma man köper.) Har sett flera exempel där tillsynes identisk lgh i föreningen tvärsöver gatan, men med 500 tkr lägre indirekt skuldsättning, går för ungefär 500 tkr mer (inte riktigt så mkt, men nästan). Våren 2021 hade dessa lgh gått för ungefär samma pris.
Citera
2023-12-06, 21:06
Medlem
Citat:

Man kanske ska vänta december ut innan man callar en botten?

Särskilt när både livsmedel och energi ökar i pris, finns absolut ingenting som talar för ytterligare räntehöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in