2023-12-04, 23:33
Medlem
MrBabyBoys avatar
Kanske OT men vet nån vad som hände med 2.0-grundaren som är på flykt internatonellt?
Jag tycker att sånt är intressant.
Citera
2023-12-04, 23:45
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBabyBoy
Kanske OT men vet nån vad som hände med 2.0-grundaren som är på flykt internatonellt?
Jag tycker att sånt är intressant.
Han verkar vara i Turkiet. Han har skrivit själv i tråden om honom.
Citera
2023-12-04, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Jag vet inte varför allabolag, ratsit etc väljer att dölja hans uppgifter. Antingen har man bett om det själv(?) Eller så har man skyddad identitet.

Kanske han bett/sökt om skyddad identitet själv under häktningstiden?

Jag kollade igenom dagboksbladet igen, hans efternamn på K står med 63 gånger, jag vet inte riktigt hur jag lyckades missa det förra gången. Om det är så att han fått skyddad identitet har man från tingsrättens håll inte gjort tillräckligt för att ta bort hans personuppgifter. Det är först 1 december 2023 som man verkar ha börjat använda efternamnet på J. Efternamnet på J står med 7 gånger. Lite märkligt att ingen här i tråden verkar ha noterat detta.
Citera
2023-12-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Han verkar vara i Turkiet. Han har skrivit själv i tråden om honom.

Nu är jag lat men kan du länka?
Citera
2023-12-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Nu är jag lat men kan du länka?

du hittar tråden om du söker på flugsvamp 2.0
Citera
2023-12-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehJc379Eyl7J
du hittar tråden om du söker på flugsvamp 2.0

Antar det är i tråden "Mannen bakom Flugsvamp 2.0 häktad. RIP FS 2.0 ~ September 2018# https://www.flashback.org/t2982062? Kände inte till att admin varit inne själv och skrivit, men ska med stort intresse kolla nu.

OT: kan det vara så att de torskat på penningtvätten i ett första steg? Att man såg ett ovanligt kapitalinflöde till FKs bolag?
Senast redigerad av banal 2023-12-05 kl. 00:27.
Citera
2023-12-05, 00:30
Medlem
Citat:
Antar det är i tråden "Mannen bakom Flugsvamp 2.0 häktad. RIP FS 2.0 ~ September 2018# https://www.flashback.org/t2982062? Kände inte till att admin varit inne själv och skrivit, men ska med stort intresse kolla nu.

användaren som säger sig vara Alexander
#Alex-Gustafsson
Citera
2023-12-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehJc379Eyl7J
användaren som säger sig vara Alexander
#Alex-Gustafsson

Tack!
Citera
2023-12-05, 00:54
Avslutad
Citat:
OT: kan det vara så att de torskat på penningtvätten i ett första steg? Att man såg ett ovanligt kapitalinflöde till FKs bolag?

Det skulle inte förvåna mig ifall det kan vara därför han åkte dit från första början, det kan vara så enkelt som att man försökt tvätta bitcoins via företaget (företaget skulle syssla med värdepapper bland annat). Vad jag skulle vilja veta är vad som hände oktober 2021 precis innan man la ner sidan den 30 oktober. Jag får bara för mig att det var något som hände däromkring som föranledde att man valde att lägga ner FS 3.0, kanske något problem med företaget. Men snart får vi väl veta vad som verkligen hände.
Citera
2023-12-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslig
Det skulle inte förvåna mig ifall det kan vara därför han åkte dit från första början, det kan vara så enkelt som att man försökt tvätta bitcoins via företaget (företaget skulle syssla med värdepapper bland annat). Vad jag skulle vilja veta är vad som hände oktober 2021 precis innan man la ner sidan den 30 oktober. Jag får bara för mig att det var något som hände däromkring som föranledde att man valde att lägga ner FS 3.0, kanske något problem med företaget. Men snart får vi väl veta vad som verkligen hände.

Ja, det var min tanke också. Låt säga att polisen utgår från att ägarna är svenska - hur blir dessa bitcoin till kontanter? Visst, man kan kolla på $ eller €, men samtidigt om man ändå håller fast vid att de ändå är svenskar, vill de inte ha ut SEK?

Om ett bolag som handlar med krypto, då tiofaldigar sin omsättning från ett år till ett annat, ja, de ansvariga borde då kunna redogöra för den ökningen i detalj.

Kanske var det skatteverket mer än polisen som löste detta.
Senast redigerad av banal 2023-12-05 kl. 01:35.
Citera
2023-12-05, 08:30
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel men var det inte genom att A hade gjort stora köp/sälj av BTC som man kom FS2.0 grundaren på spåren? Behöver inte vara svårare än att man granskat vissa personer som haft stora BTC köp/sälj och lagt ihop 1+1.

Man kan ju nästan nu lägga ihop 1+1 när man ser hans företag. (Och tidigare företag).

Även om det är många som innehar BTC så är det inte jättteeee många som handlar med stora belopp. Och eftersom han/de är åtalade för grovt bokföringsbrott/penningtvätt så tyder ju det ganska tydligt på att det har varit minst 1 bolag involverat. Ganska "lätt" för NOA att börja titta närmre på personer som har sånna här bolag och dessutom håller på med BTC (och bor i sthml).
Citera
2023-12-05, 14:36
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Nej, inte än.

Inget nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto