2023-12-04, 19:24
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Är Fredrik gripen och häktad på plats nu, eller vad?
Som jag förstått det är han huvudmannen, det står att han är på flykt internationellt i media,
men läser jag häktningsbeslutet har beslutet fastställts, personen är inte häktad i sin utevaro och det står att personen förvaras i Kronoberg.
Visserligen ett ett år gammalt beslut.

Edit: Media har korrigerat sina artiklar och uppger nu att det är personen som drev flugsvamp 2.0 som är på flykt internationellt.
Senast redigerad av SmygerOmkring 2023-12-04 kl. 19:30.
Citera
2023-12-04, 19:52
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Åtal väcks också för grova penningtvättsbrott och grova bokföringsbrott.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...atalas--ky3nu1

Känns som sagt att minst något bolag är kopplat till detta. Spännande.
Nu hoppas vi @Brottslig får tag i FUP:n
Citera
2023-12-04, 20:18
Medlem
Halte Haralds avatar
Hur många Fredri* *ronberg kan det finnas?

https://www.flashback.org/sp66474365

Citat:
Blev tvungen att googla på pajasföretaget Voicelogic AB.
Affärsidén är alltså: Underlätta för personer som är för fega att ringa prankcall, men som ändå vill trakassera omgivningen
Måste vara en av de sunkigaste affärsidéerna sedan webben uppfanns.

Veckans Affärer skrev en liten notis när tjänsten var ny:
Citat:
Ägare och finansiärer är Fredrik Kronberg och Felix Olin, som under ett års tid utvecklat ett proof of concept för realtidskoppling och konvertering från webbläsare med tekniken WebRTC.

"Det är en overkill-demo. Vi har byggt den själva", säger Fredrik Kronberg, till VA Telekommarknaden.

Intressant, för letar man upp det andra namnet som nämns här ovan på Facebook så hittar man en person som like:at hans profilbild... nämligen personen som tidigare iår hoppade av som styrelsemedlem i Fredri* *ronbergs bolag.
Senast redigerad av Halte Harald 2023-12-04 kl. 20:21.
Citera
2023-12-04, 20:30
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Hur många Fredri* *ronberg kan det finnas?

https://www.flashback.org/sp66474365

Intressant, för letar man upp det andra namnet som nämns här ovan på Facebook så hittar man en person som like:at hans profilbild... nämligen personen som tidigare iår hoppade av som styrelsemedlem i Fredri* *ronbergs bolag.

Jag satt och kollade upp det företaget tidigare, men du verkar ha kommit längre än mig. Jag är inte 100% säker på att det verkligen är rätt person, men det är inte omöjligt.
Citera
2023-12-04, 20:34
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslig
Jag satt och kollade upp det företaget tidigare, men du verkar ha kommit längre än mig. Jag är inte 100% säker på att det verkligen är rätt person, men det är inte omöjligt.
Tycker det verkar för bra för att vara slumpen.
Finns inte så många med dessa namn.
Och att person X som avgått som styrelsemedlem iår i F's bolag har gillat profilbilden till person Z som F också evt har drivit bolag med gör det hela till en no-brainer. Finns som sagt inte några andra med namnet F.K som det kan vara enligt min mening.

Edit:
Även F.K har gillat denna person Z profilbild.
Med Z menar jag alltså personen som nämns i inlägget angående prankster tråden.
Senast redigerad av Halte Harald 2023-12-04 kl. 20:39.
Citera
2023-12-04, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Tycker det verkar för bra för att vara slumpen.
Finns inte så många med dessa namn.
Och att person X som avgått som styrelsemedlem iår i F's bolag har gillat profilbilden till person Z som F också evt har drivit bolag med gör det hela till en no-brainer. Finns som sagt inte några andra med namnet F.K som det kan vara enligt min mening.

Kollade upp detta, du missade att FK själv hade gillat profilbilden också? Det måste vara rätt Fredrik det är tal om.

EDIT: Ser att du nu noterat detta.
Senast redigerad av Brottslig 2023-12-04 kl. 20:41.
Citera
2023-12-04, 20:41
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBDtillTHC
Om det stämmer att den automatiska krypteringsfunktionen på sida var fejk och allt sparades i klartext. Då ja.
Vem hävdar detta?
Citera
2023-12-04, 20:42
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslig
Kollade upp detta, du missade att FK själv hade gillat profilbilden också? Det måste vara rätt Fredrik det är tal om.
Editade precis mitt inlägg. Såg det nu.

Japp måste vara det.

Då kan vi anta att "V*icel*gic AB" förmodligen drivits av F.K

Kollar man upp prankster på Facebook så verkar det ha varit en hyfsat populär tjänst, 50k gilla markeringar har sidan.
Verkar ha dött av i början av 2018.

Edit:

Googlar man företagsnamnet "V*icel*gic AB" så hittar man deras gamla org.nr

Googlar man sedan org.nr så hittar man en adress.
Inte till vilken adress som helst utan till samma Adress (Box adress) som företaget F.K skrivit under årsredovisningen på senast i Juni iår.
Senast redigerad av Halte Harald 2023-12-04 kl. 20:55.
Citera
2023-12-04, 20:53
Medlem
Kanon, finjulklapp!! En riktig bov under granen!!!
Citera
2023-12-04, 20:56
Medlem
https://internetworld.idg.se/2.1006/...mma-webbhotell
Citat:
Det ökända webbhotellet 99 kronor ägs av företaget Beash Networks som drivs av Fredrik Kronberg, 22 år, tillsammans med Felix Olin, 21 år. Fredrik Kronberg är en både artig och välartikulerad ung man från Östermalm i Stockholm. Han låter närmast uppgiven när han förstår vad den här artikeln ska handla om.

- Det spelar ingen roll om ni skriver dåligt om 99 kronor. Det har inte gått så bra. Varumärket är ändå förstört, säger Fredrik Kronberg.
Istället planerar barndomskamraterna att starta ett nytt webbhotell som är internationellt inriktat.

vafan?
Citera
2023-12-04, 21:05
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y6545y445tt341
https://internetworld.idg.se/2.1006/...mma-webbhotell

vafan?
Snyggt fiskat!
Skämt bolag efter skämt bolag har alltså körts i botten - senast eventuellt en marknadsplats för droger på darknet.

Han har alltså drivit 2 olika bolag med den här andra killen.

Ena gången när han är 22 år (2004 ish?)

Andra gången 2014-2018 (?)
Citera
2023-12-04, 22:06
Medlem
Haha vilket stort fiasko. Skulle inte bli förvånad om hela skiten varit okrypterade av dessa skojjare. Lutar väll att det kanske var exit scam ändå nu när man ser deras historik. Kanske var det som fick dem på fall dessutom när dem skulle flytta så mycket cash samtidigt från sidan från alla dem blåst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in