2023-12-03, 15:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Okej tack, kommer aldrig skrivit på ett visstidskontrakt igen!
Det är väl inget direkt fel med ditt kontrakt, man har rätt att skriva det på det sättet i det kollektivavtalet som din arbetsgivare har.

Däremot kan man ju ta sig tiden att läsa anställningsavtalet och kollektivavtalet innan man skriver på.
Citera
2023-12-03, 15:50
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
En sista fråga. Måste dom ge mig fast anställning i mars eller kan dom komma med 6 månaders ny visstidsanställning? Eller får jag sparken i mars, hoppas du förstår mitt i lägg, Mvh
Nej, de måste inte ge dig fast anställning i mars, de kan förlänga visstidsanställning upp till 12 månader (eller 24 om du är tjänsteman). Fast vill de inte ha dig kvar kan de naturligtvis välja att inte ge dig en ny visstidsanställning.

Enklast är väl att du frågar din chef hur han ser på din anställning långsiktigt. Det är ju onödigt att du jagar upp dig i onödan.
Citera
2023-12-03, 15:55
Medlem
Gabriel Knights avatar
Företaget gör helt rätt att i det här läget genom att var försiktig med anställningarna eftersom många företag kommer att gå knackigt och konkurserna kommer att öka under nästa år. Istället för att vara arg så borde TS vara glad att det blev förlängt vilket visar att företaget är försiktigt hoppfull att kunna erbjuda TS en tillsvidareanställning om ekonomin tillåter i mars nästa år. Mitt råd är att vara kvar i företaget ett tag till för att se hur konjunkturen blir efter nyår.
Citera
2023-12-03, 16:00
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, de måste inte ge dig fast anställning i mars, de kan förlänga visstidsanställning upp till 12 månader (eller 24 om du är tjänsteman). Fast vill de inte ha dig kvar kan de naturligtvis välja att inte ge dig en ny visstidsanställning.

Enklast är väl att du frågar din chef hur han ser på din anställning långsiktigt. Det är ju onödigt att du jagar upp dig i onödan.
I mars kommer jag ha arbetat under visstidsanställning i 12 månader ej som tjänsteman utan snickare ..Så får hoppas dom ger mig fast jobb. Men jobbigt gå till jobbet och behöva tänka på det här nu när jag kan få fast tjänst hos min bror som driver eget..Har lite smålust att fråga chefen om min framtid och om det låter dåligt säger jag upp mig i förtid och börjar hos min bror.
Citera
2023-12-03, 16:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
I mars kommer jag ha arbetat under visstidsanställning i 12 månader ej som tjänsteman utan snickare ..Så får hoppas dom ger mig fast jobb. Men jobbigt gå till jobbet och behöva tänka på det här nu när jag kan få fast tjänst hos min bror som driver eget..Har lite smålust att fråga chefen om min framtid och om det låter dåligt säger jag upp mig i förtid och börjar hos min bror.
De kan också förlänga visstidsanställningen om de kommer överens om det med facket.

Jag tror som sagt att det bästa är att du tar ett snack med chefen.
Citera
2023-12-03, 16:07
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
De kan också förlänga visstidsanställningen om de kommer överens om det med facket.

Jag tror som sagt att det bästa är att du tar ett snack med chefen.
Jävlar så dom kan förlänga visstidsanställningen upp till 24 månader eller?
Citera
2023-12-03, 16:08
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Har inte läst hela tråden så detta kanske redan har sagts.

En provanställning är ju en tillsvidareanställning som max får vara 6 mån, under denna tid så har arbetsgivaren och arbetstagaren rätt att avsluta anställningen om anledning finns, men efter 6 månader så övergår det automatiskt i en tillsvidareanställning och det kan arbetsgivaren inte göra någonting åt.

Däremot så kan ju en arbetsgivare ge någon en 6 mån visstid och säga att det är en anställning på prov. En visstid får man förlänga i upp till 2 år sedan övergår den också i en visstid om den inte avslutas.

Det viktiga i detta fall är vad som står i kontraktet, visstid eller tillsvidare.
Det har ändrats till ett år nu i nya LAS.
Citera
2023-12-03, 16:09
Avslutad
Citat:
Jag är glad över att jag har ett arbete, vet att det är svåra tider. Men min chef är en riktigt äcklig jävel...Orkar inte förklara närmare. Man funkar tyvärr inte med alla chefer....

Okej, nu skäms jag lite för att jag gav dig ett otrevligt svar - förstår! Själv har jag haft det motigt halva livet så jag är glad för som jag har det nu. Träffade min fru sent i livet efter missbruk, hon är sjuksköterska och så jäkla underbar. Hon såg igenom min trasighet och hade modet att tillockmed skaffa två barn med mig. Hon anställde mig i sin firma och jag tackar och bockar varenda dag som jag arbetar. Det är en gåva att få känna sig NORMAL. Att vara långt ner i ett missbruk där man har förlorat allt får en att värdera tacksamhet - faktiskt på ett genuint sätt och ingen jäkla floskel. Ibland kan jag känna irritation på andra när jag tycker att de är bortskämda och odrägliga, vet att det ligger hos mig och kanske inte stämmer alla gånger. Men det skiter jag i!
Citera
2023-12-03, 16:16
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Okej, nu skäms jag lite för att jag gav dig ett otrevligt svar - förstår! Själv har jag haft det motigt halva livet så jag är glad för som jag har det nu. Träffade min fru sent i livet efter missbruk, hon är sjuksköterska och så jäkla underbar. Hon såg igenom min trasighet och hade modet att tillockmed skaffa två barn med mig. Hon anställde mig i sin firma och jag tackar och bockar varenda dag som jag arbetar. Det är en gåva att få känna sig NORMAL. Att vara långt ner i ett missbruk där man har förlorat allt får en att värdera tacksamhet - faktiskt på ett genuint sätt och ingen jäkla floskel. Ibland kan jag känna irritation på andra när jag tycker att de är bortskämda och odrägliga, vet att det ligger hos mig och kanske inte stämmer alla gånger. Men det skiter jag i!
Glad för din skull! Önskar dig all lycka i framtiden.
Citera
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jävlar så dom kan förlänga visstidsanställningen upp till 24 månader eller?
Det finns ingen formell gräns där det måste övergå i en tillsvidareanställning.

Jag föreslår att du åtminstone nu googlar upp och läser avtalet så att du vet vad som gäller när du pratar med chefen.
Citera
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Företaget gör helt rätt att i det här läget genom att var försiktig med anställningarna eftersom många företag kommer att gå knackigt och konkurserna kommer att öka under nästa år. Istället för att vara arg så borde TS vara glad att det blev förlängt vilket visar att företaget är försiktigt hoppfull att kunna erbjuda TS en tillsvidareanställning om ekonomin tillåter i mars nästa år. Mitt råd är att vara kvar i företaget ett tag till för att se hur konjunkturen blir efter nyår.

Det jag fått till mig är att byggbranschen är helt sopslut. Det ser verkligen inte bra ut. TS ska nog vara glad att han fick 6 månader till.
Citera
2023-12-03, 16:26
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Det finns ingen formell gräns där det måste övergå i en tillsvidareanställning.

Jag föreslår att du åtminstone nu googlar upp och läser avtalet så att du vet vad som gäller när du pratar med chefen.

Det gör det visst, finns lagar som säger när det övergår till en tillsvidareanställning.

Tycker TS har fått svar av kunnigt folk nu börjar det ramla in inlägg från såna som inte kan ett smack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in