Citat:
Ursprungligen postat av
tram123
LAS är dispositiv till den anställdes fördel, om det är till nackdel för den anställde så gäller det inte.
Du kan alltså inte skriva kollektivavtal där det är sämre villkor än LAS utan det måste vara bättre.
sen är det väl en tolkningsfråga vad som är till nackdel ibland men vi kan nog vara överens om att 1 år provanställning istället för 6 månader är till nackdel och då gäller LAS som är max 6 månader.
Ok, då har vi fått ett utslag på vad som är någorlunda korrekt då. Jag tror du har rätt och att jag hört något liknande tidigare.
Det som är problemet här är verkligheten är oftast inte lika fint tillrättalagd som lagstiftningen kräver. Speciellt i det här fallet. Visst kan arbetstagaren krävs sin rätt och även dra skiten till domstol. Är det ett mindre företag där chefen står nära VD eller chefen till och med är VD är den stora frågan om det är smart att göra det om man ser det som en långsiktig affärsrelation. Man ska givetvis inte kröka rygg för en arbetsgivare, ibland får man faktiskt stå på sig lite. Samtidigt måste man vara lite mer strategisk när det gäller sånt här i början för då har man faktiskt väldigt lite att sätta emot. Jag känner till fall i banksektorn där man förlängt en sexmånaders provanställning ytterligare sex månader på grund av att personen varit politiskt engagerad. Så även om det är olagligt eller halvt olagligt sker det ändå hela tiden och folk är tvungna att svälja det på grund av att utbudet är enormt jämfört med efterfrågan på arbetsmarknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Ja sådant är viktigt. Facken hos oss (IF Metall och Unionen) brukar vilja ha orsak till att vi inte förlänger anställningen. Och givetvis att vi kommunicerar sådant med den anställde i god tid.
En mycket bra relation med fackliga representanterna är mycket viktigt. Och givetvis att både fack och personalen har tillgång till information. Givetvis ha vi kollektivavtal och ofattbart hur det kan finnas de som inte vill ha det.
Det brukar vara lite mer ordning och reda i IF Metalls avtalsområde. Vilket både är en fördel och en nackdel beroende på hur företaget styrs. Byggnads är också ett fack som kan vara bra för den anställde men oftast helt efterblivet för företaget.