2023-12-03, 15:11
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Jag tror det här är dispositiv lagstiftning även om det säkert finns personer på forumet som har bättre koll på arbetsrätt än vad jag har. Det går att förhandla till och bort allt möjligt i arbetsrätten förutom vissa saker som är golvet i alla avtal om ett äkta anställningsförhållande råder.

LAS är semidispositiv till den anställdes fördel, om det är till nackdel för den anställde så gäller det inte.
Du kan alltså inte skriva kollektivavtal där det är sämre villkor än LAS utan det måste vara bättre.

sen är det väl en tolkningsfråga vad som är till nackdel ibland men vi kan nog vara överens om att 1 år provanställning istället för 6 månader är till nackdel och då gäller LAS som är max 6 månader.
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 15:16.
Citera
2023-12-03, 15:14
Medlem
Imnshos avatar
Som jag ser det har anställningen övergått i en tillsvidareanställning när 6 månader gått.

I praktiken innebär det inte någon större skillnad på jobbet, man är inte "fastare" anställd för det. Är du sist in så ligger du risigt till.

Om någon skulle nyanställas innan mars och sedan blir kvar istf dig så kan du säkert gnälla lite, men arbetsgivare kan idag göra så mycket undantag från LAS.
Citera
2023-12-03, 15:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Detta tycker jag är rätt spännande. Hur personer aldrig kommunicerar hur det går eller att anställda kan göra vissa saker? brist på kommunikation är ofta grunden för en infekterad konflikt mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Ja sådant är viktigt. Facken hos oss (IF Metall och Unionen) brukar vilja ha orsak till att vi inte förlänger anställningen. Och givetvis att vi kommunicerar sådant med den anställde i god tid.

En mycket bra relation med fackliga representanterna är mycket viktigt. Och givetvis att både fack och personalen har tillgång till information. Givetvis ha vi kollektivavtal och ofattbart hur det kan finnas de som inte vill ha det.
Citera
2023-12-03, 15:22
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
LAS är dispositiv till den anställdes fördel, om det är till nackdel för den anställde så gäller det inte.
Du kan alltså inte skriva kollektivavtal där det är sämre villkor än LAS utan det måste vara bättre.

sen är det väl en tolkningsfråga vad som är till nackdel ibland men vi kan nog vara överens om att 1 år provanställning istället för 6 månader är till nackdel och då gäller LAS som är max 6 månader.

Ok, då har vi fått ett utslag på vad som är någorlunda korrekt då. Jag tror du har rätt och att jag hört något liknande tidigare.

Det som är problemet här är verkligheten är oftast inte lika fint tillrättalagd som lagstiftningen kräver. Speciellt i det här fallet. Visst kan arbetstagaren krävs sin rätt och även dra skiten till domstol. Är det ett mindre företag där chefen står nära VD eller chefen till och med är VD är den stora frågan om det är smart att göra det om man ser det som en långsiktig affärsrelation. Man ska givetvis inte kröka rygg för en arbetsgivare, ibland får man faktiskt stå på sig lite. Samtidigt måste man vara lite mer strategisk när det gäller sånt här i början för då har man faktiskt väldigt lite att sätta emot. Jag känner till fall i banksektorn där man förlängt en sexmånaders provanställning ytterligare sex månader på grund av att personen varit politiskt engagerad. Så även om det är olagligt eller halvt olagligt sker det ändå hela tiden och folk är tvungna att svälja det på grund av att utbudet är enormt jämfört med efterfrågan på arbetsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja sådant är viktigt. Facken hos oss (IF Metall och Unionen) brukar vilja ha orsak till att vi inte förlänger anställningen. Och givetvis att vi kommunicerar sådant med den anställde i god tid.

En mycket bra relation med fackliga representanterna är mycket viktigt. Och givetvis att både fack och personalen har tillgång till information. Givetvis ha vi kollektivavtal och ofattbart hur det kan finnas de som inte vill ha det.

Det brukar vara lite mer ordning och reda i IF Metalls avtalsområde. Vilket både är en fördel och en nackdel beroende på hur företaget styrs. Byggnads är också ett fack som kan vara bra för den anställde men oftast helt efterblivet för företaget.
Citera
2023-12-03, 15:25
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du jobbar väl så länge du vill tills du blir uppsagd. Efter fast anställning är det uppsägningstid på 1-3 månader.
Så efter dessa 12 månader kommer jag få sparken förlåt om jag låter trög?
Men efter slutdatumet i mars kommer min chef inte med en fast anställning utan det är sparken?
Citera
2023-12-03, 15:26
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ok, då har vi fått ett utslag på vad som är någorlunda korrekt då. Jag tror du har rätt och att jag hört något liknande tidigare.

Det som är problemet här är verkligheten är oftast inte lika fint tillrättalagd som lagstiftningen kräver. Speciellt i det här fallet. Visst kan arbetstagaren krävs sin rätt och även dra skiten till domstol. Är det ett mindre företag där chefen står nära VD eller chefen till och med är VD är den stora frågan om det är smart att göra det om man ser det som en långsiktig affärsrelation. Man ska givetvis inte kröka rygg för en arbetsgivare, ibland får man faktiskt stå på sig lite. Samtidigt måste man vara lite mer strategisk när det gäller sånt här i början för då har man faktiskt väldigt lite att sätta emot. Jag känner till fall i banksektorn där man förlängt en sexmånaders provanställning ytterligare sex månader på grund av att personen varit politiskt engagerad. Så även om det är olagligt eller halvt olagligt sker det ändå hela tiden och folk är tvungna att svälja det på grund av att utbudet är enormt jämfört med efterfrågan på arbetsmarknaden.

Som jag nämnt tidigare så kan man ta sig runt vissa lagar.
6 månaders provanställning kan man enkelt ta sig runt genom att efter provanställningen ge den anställda en särskild visstidsanställning i 6 månader till. Men då är det 6 månader provanställning sen 6 månader särskild visstidsanställning och inte 1 år provanställning.
Men då måste arbetsgivaren säga det i god tid och skriva ett nytt kontrakt.

Det är en fuling som man kan göra och det är många paragrafer i LAS som man kan ta sig runt på fula sätt om man kan lagen.
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 15:28.
Citera
2023-12-03, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det blir i praktiken en fast anställning om du är kvar efter din 6 mån provanställning.

Men om de slänger fram ett nytt papper med sex nya månader då?
Citera
2023-12-03, 15:29
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Beror det på hur du du utvecklas och om du presterar bra borde du kunna få reda på detta betydligt tidigare.
Är det beroende på konjunkturen så kan det vara svårare.
Just nu kanske det finns jobb så det skulle fungera men man vet kanske inte hur det ser ut framåt.
Helt beroende på orsaken till att de gett dig en visstidsanställning.
Tackar för all hjälp, det har redan sparkats folk 5 stycken totalt så jag tror jag ryker tyvärr.
Men vi får hoppas på det bästa men har nu iaf lärt mig att aldrig skriva på ett kontrakt med visstidsanställning utan provanställning om möjligt!
Citera
2023-12-03, 15:30
Medlem
guderis avatar
Har inte läst hela tråden så detta kanske redan har sagts.

En provanställning är ju en tillsvidareanställning som max får vara 6 mån, under denna tid så har arbetsgivaren och arbetstagaren rätt att avsluta anställningen om anledning finns, men efter 6 månader så övergår det automatiskt i en tillsvidareanställning och det kan arbetsgivaren inte göra någonting åt.

Däremot så kan ju en arbetsgivare ge någon en 6 mån visstid och säga att det är en anställning på prov. En visstid får man förlänga i upp till 2 år sedan övergår den också i en visstid om den inte avslutas.

Det viktiga i detta fall är vad som står i kontraktet, visstid eller tillsvidare.
Citera
2023-12-03, 15:38
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Kollade nyss på mitt gamla kontrakt det står följande, tillträdesdag, huvudsakliga uppgifter sedan står det under 3 rutor där en är kryssad i som "visstidsanställning enligt Teknikavtalet.

Och under det står det bolaget och den anställde är överens om att uppsägning av visstidsanställning kan göra i förtid...Vid förtida uppsägning gäller samma uppsägningstid som vid tillsvidareanställning...Det är allt.
Jaha. Då är du alltså inte provanställd. Vid en visstidsanställning enligt teknikföretagen så finns det inga bestämmelser om att den måste gå över till en tillsvidareanställning efter x antal månader. Är du tjänsteman kan den vara i 24 månader utan att man behöver blanda in facket och är det IF metall är det 12 månader.
Citera
2023-12-03, 15:42
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jaha. Då är du alltså inte provanställd. Vid en visstidsanställning enligt teknikföretagen så finns det inga bestämmelser om att den måste gå över till en tillsvidareanställning efter x antal månader. Är du tjänsteman kan den vara i 24 månader utan att man behöver blanda in facket och är det IF metall är det 12 månader.
Okej tack, kommer aldrig skrivit på ett visstidskontrakt igen!
Citera
2023-12-03, 15:44
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
En sista fråga. Måste dom ge mig fast anställning i mars eller kan dom komma med 6 månaders ny visstidsanställning? Eller får jag sparken i mars, hoppas du förstår mitt i lägg, Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in