2023-12-03, 16:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Så efter dessa 12 månader kommer jag få sparken förlåt om jag låter trög?
Men efter slutdatumet i mars kommer min chef inte med en fast anställning utan det är sparken?
Du är fast anställd efter provanställning 6 mån som ej avslutats dvs du ej blivit uppsagd. Spelar ingen roll vad chefen säger. Provanställning är 6 mån, edter den anställning eller uppsägning. (uppsägning ska meddelas m 1 månads uppsägningstid dvs efter du jobbat 5 mån)

Har du gått med i facket än?

Är du projekt-eller visstidsanställd är saken en annan, då kannde hålla dig på halster lite till, lite till.
Då är det datumet som står på kontraktet som gäller.

Står det "Visstidsanställning" eller "provanställning" på ditt nuvarande kontrakt?
Citera
2023-12-03, 16:30
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Det gör det visst, finns lagar som säger när det övergår till en tillsvidareanställning.

Tycker TS har fått svar av kunnigt folk nu börjar det ramla in inlägg från såna som inte kan ett smack.
Inte i det avtalet som TS tillhör:
https://t.teknikforetagen.se/foretagarfragor/visstidsanstallningar-detta-ar-bra-att-kanna-till/

Det är alltid bättre att kolla vad det står i avtalet istället för att killgissa.
Citera
2023-12-03, 16:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Men om de slänger fram ett nytt papper med sex nya månader då?
Olagligt. Om du har provanställning så är det olagligt. Provanställning heter så för att du är där på prov.

Om de skriver i kontraktet att du är provanställd i ett år*,
eller att du är visstidsanställd,
eller att du är resursanställd,
eller projektanställnd,
då är saken en annan. Då är det datumet på kontraktet som gäller. "anställd från - till"

* ovanligt, men existerar. Då är man anställd eller uopsagd senast den 11:e månaden
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-12-03 kl. 16:35.
Citera
2023-12-03, 16:37
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!

De kanske är lite osäkra på om du klarar av jobbet så de ger dig en ny chans? Försök att jobba hårdare och bättre så kanske de ger dig en tillsvidaretjänst efter det.
Citera
2023-12-03, 16:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Det jag fått till mig är att byggbranschen är helt sopslut. Det ser verkligen inte bra ut. TS ska nog vara glad att han fick 6 månader till.
Samtidigt i Stockholm - byggkranar överallt, studentbostäder byggs utav bara faen, gamla industriområden rustas upp till nya stadsdelar...
Citera
2023-12-03, 16:40
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Inte i det avtalet som TS tillhör:
https://t.teknikforetagen.se/foretagarfragor/visstidsanstallningar-detta-ar-bra-att-kanna-till/

Det är alltid bättre att kolla vad det står i avtalet istället för att killgissa.

Jag har helt koll på lagen då jag har studerat den.
En visstidsanställning övergår alltid till en tillsvidareanställning om du haft visstidsanställningen i över 12 månader under en period på 2 år.

Det är du som sitter och killgissar och hon som sitter och babblar strunt i din länk är ingen jurist då allt hon skriver är fel.
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 16:44.
Citera
2023-12-03, 16:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Olagligt. Om du har provanställning så är det olagligt. Provanställning heter så för att du är där på prov.

eller projektanställnd,
då är saken en annan. Då är det datumet på kontraktet som gäller. "anställd från - till"

* ovanligt, men existerar. Då är man anställd eller uopsagd senast den 11:e månaden
TS har redan skrivit om att det var en visstidsanställning på 6 månader.
Han har heller inget nytt avtal vilket betyder att han kan få gå hem rätt snart.

TS tror att han är fortsatt visstidsanställd men saknar ju avtal.
Läser chefen om detta och kollar på TS övriga trådar får han troligen inte vara kvar.

Om inte TS trollar så borde chefen vara en nolla som anställer någon med den historiken som TS har.
Citera
2023-12-03, 16:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Jag har helt koll på lagen då jag har studerat den.
En visstidsanställning övergår alltid till en tillsvidareanställning om du haft visstidsanställningen i över 12 månader under en period på 2 år.

Det är du som sitter och killgissar och hon som sitter och babblar strunt i din länk är ingen jurist då allt hon skriver är fel.
TS kommer aldrig få en visstidsanställning på ytterligare 6 månader och troligen aldrig få en tillsvidareanställning. Chefen kommer inte riskera att TS blir kvar vilket är rätt tydligt då chefen bara muntligen säger att TS får fortsätta. Då kommer man för katten med ett nytt skriftligt avtal.
Citera
2023-12-03, 16:53
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Samtidigt i Stockholm - byggkranar överallt, studentbostäder byggs utav bara faen, gamla industriområden rustas upp till nya stadsdelar...

Övriga landet är ej Stockholm. Du kan ha lokala arbetsmarknader som fungerar helt olika än övriga landet. Tittar man på konjunkturbarometern på ekonomifakta.se ser vi att byggbranschen ligger på 91.5 vilket inte är bra. Värt att notera är att tjänstesektorn ligger sämst som ett redigt sänke och drar ned hela skiten med sina 82.5. I sin helhet ligger konjunkturbarometern på 84.6 vilket är snudd på djup lågkonjunktur. För att hitta liknande banor nedåt får vi gå tillbaka till finanskrisen 09.
Citera
2023-12-03, 16:53
Bannlyst
Citat:

eller projektanställnd,

Okej, tack för bra info.

Jag minns tyvärr inte vad det stod. I första så var det sex månader.

Sedan skickade dem precis alla utom mig vilket sressade upp mig. Då fick jag ett nytt papper uppkört i ansiktet under kafferasten där det stod ett nytt slutdatum efter sex nya månader. Eftersom de andra fick gå så valde jag skriva på direkt. Precis, anställd från och till. Då är det inte olagligt, eller hur?

Kan de inte sätta detta i system då i tex. mitt och TS fall och gå runt och slippa ge folk en fast anställning?

Sex månader i stöten.

Är bedrövlig på sånt här. Jag brukar bara jobba på och dra om det är tex. på det här viset. Det kanske är dumt.
Senast redigerad av asdman123 2023-12-03 kl. 16:57.
Citera
2023-12-03, 17:00
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Okej, tack för bra info.

Jag minns tyvärr inte vad det stod. I första så var det sex månader.

Sedan skickade dem precis alla utom mig vilket sressade upp mig. Då fick jag ett nytt papper uppkört i ansiktet under kafferasten där det stod ett nytt slutdatum efter sex nya månader. Eftersom de andra fick gå så valde jag skriva på direkt. Precis, anställd från och till. Då är det inte olagligt, eller hur?

Kan de inte sätta detta i system då i tex. mitt och TS fall och gå runt och slippa ge folk en fast anställning?

Sex månader i stöten.

Är bedrövlig på sånt här. Jag brukar bara jobba på och dra om det är tex. på det här viset. Det kanske är dumt.

Ja det går att sätta detta i system tyvärr.
Citera
2023-12-03, 17:00
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Din intjänade fd ATP får du ju. Men inget annat.
Vad är det? Jag bor i Finland och det ingår att arbetsgivaren betalar in för arbetspension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in