2023-12-03, 07:10
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader // Har lust kontakta facket
Det är klart att du skall, ha då dina papper i ordning (han missade deadline, så du bör vara fast nu).
Citera
2023-12-03, 07:11
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
6 månaders provanställning, följt av 6 månaders förlängning. Gissar jag på
Vad innebär en förlängning kan man bli sparkad under denna förlängning? Och låt oss säga att jag stannar under den tiden får jag då fast tjänst eller kommer chefen med en ny förlängning?
Citera
2023-12-03, 07:12
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det är klart att du skall, ha dina papper i ordning, han missade deadline så du bör vara fast nu.
Så tänker jag med. Men han förklarade att jag skall vara kvar till och med mars månad....Så då är jag inte tillsvidare anställd tänker jag?
Citera
2023-12-03, 07:14
Bannlyst
Citat:
Så tänker jag med. Men han förklarade att jag skall vara kvar till och med mars månad....Så då är jag inte tillsvidare anställd tänker jag?

Att vara med i facket borde vara obligatoriskt för din sort. Jag skulle inte vilja ha dig som fast anställd.
Citera
2023-12-03, 07:17
Bannlyst
Citat:
Han är snickare och har erbjudit mig jobb. Jag gick ut som snickare efter gymnasiet jobbade på ett företag i Göteborg i 7 år sedan sa jag upp mig dum som jag är. Och nu står jag här med en idiot till både arbetsledare samt chef....

Det här låter som en helt suverän grej för dig ju. Det är väl inget att snacka om?

Citat:
Just det som stör mig, det du skriver att jag måste slicka röv son en hora framför chefen gör att jag har lust att kliva upp imorgon och bara in på kontoret och be dom fara åt helvete istället.

Exakt. Det är ju utpressning.

Jag minns hur det var för mig nu på detta företag. Strax innan min tid skulle gå ut så kastade de fram ett papper med sex månader till tillsammans med en penna - vad gör man liksom?

Men du har inte fått skriva på nytt utan det är bara högst oklart? Vidrig chef med alltså, drömmen. Rata och gå till bror, det låter som en no brainer på riktigt.
Citera
2023-12-03, 07:19
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BATT
Att vara med i facket borde vara obligatoriskt för din sort. Jag skulle inte vilja ha dig som fast anställd.
Varför skulle du inte vilja ha mig som fast anställning? Förstår dig inte?
Citera
2023-12-03, 07:21
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Det här låter som en helt suverän grej för dig ju. Det är väl inget att snacka om?

Exakt. Det är ju utpressning.

Jag minns hur det var för mig nu på detta företag. Strax innan min tid skulle gå ut så kastade de fram ett papper med sex månader till tillsammans med en penna - vad gör man liksom?

Men du har inte fått skriva på nytt utan det är bara högst oklart? Vidrig chef med alltså, drömmen. Rata och gå till bror, det låter som en no brainer på riktigt.
Nope, har inte fått skriva på nått nytt kontrakt bara jobbat vidare..Riktigt skumt...
Citera
2023-12-03, 07:24
Bannlyst
Citat:
Nope, har inte fått skriva på nått nytt kontrakt bara jobbat vidare..Riktigt skumt...

Vad schysst av dem. Jag lämnar detta till proffsen.

Lycka till och uppdatera gärna som sagt!
Citera
2023-12-03, 07:25
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Vad schysst av dem. Jag lämnar detta till proffsen.

Lycka till och uppdatera gärna som sagt!
Japp riktiga jävla fittor. Dom kan glömma att jag ska skicka röv. Kommer med uppdatering. Ska kolla med facket imorgon med.
Citera
2023-12-03, 07:58
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det verkar som att det går att förlänga på det där sättet i upp till två år? Var så på ett ställe där en kompis jobbade iaf.
Citera
2023-12-03, 08:06
Medlem
Hitta omedelbart ett nytt jobb! Du är på väg att bli lurad!

Dem vill ha förlängd provanställning då det innebär färre förpliktelser och fler rättigheter för dem som arbetsgivare! Som provanställd har man så gott som inga rättigheter alls som du kanske vet. Dem kan tex sparka dig utan att tala om varför
Citera
2023-12-03, 08:11
Medlem
Citat:
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!

Om du arbetar på provanställningen över 5 månader utan att arbetsgivaren meddelar något så ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning efter provanställningen gått ut. Dvs arbetsgivare måste komma en månad innan och meddela att du inte förlängs. Ring facket och prata med dem. Det är sånt här du betalar medlemsavgift för. Vad är annars meningen med att vara med i facket om du inte använder stödet som finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in