2023-12-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Trots det vet kvinnor i större utsträckning än män att det är dåligt att hamna hos kronofogden. Halvviktig kunskap ju.
https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2022-11-02-unga-har-allt-storre-skulder-hos-kronofogden
nu talar du om araber och afrikaner - det är inte ett kön.
Citera
2023-12-02, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Tydligen är kvinnor generellt sämre på ekonomi.

https://kvartal.se/artiklar/kvinnor-vet-mindre-an-man-om-ekonomi/?fbclid=IwAR0FyAH0Cc97BpTqEVGwuHZLgRUltdMxoMY6LQ2X jQGf3c8Bc38pzE0Md10

Att vara sämre på något för att man inte intresserat sig för det, inte utbildat sig i ämnet eller inte behövt syssla med det speciellt är något helt annat än att vara sämre på något pga gener, som jag tror är vad TS är ute efter.
Citera
2023-12-02, 09:44
Medlem
Citat:
nu talar du om araber och afrikaner - det är inte ett kön.
Nä just...finns ju inga kön hos "araber och afrikaner".
Citera
2023-12-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att vara sämre på något för att man inte intresserat sig för det, inte utbildat sig i ämnet eller inte behövt syssla med det speciellt är något helt annat än att vara sämre på något pga gener, som jag tror är vad TS är ute efter.
Är det du nu inge... Du är väl den person som ensam gjort mest för att sabotera feminismens rykte.
Precis som med höjdhoppning va... Ni var sämre där också för att ni tränade på ett annat sätt än männen. Om ni bara hade tränat som männen hade ni hoppat lika högt.
Tråden handlar om vad som skiljer män och kvinnor - det finns inget någonstans som hävdar att de måste grunda sig i gentiken. Fast vem vet - kanske är intresset för ekonomi genetisk.
Citera
2023-12-02, 15:10
Medlem
Citat:
Är det du nu inge... Du är väl den person som ensam gjort mest för att sabotera feminismens rykte.
Precis som med höjdhoppning va... Ni var sämre där också för att ni tränade på ett annat sätt än männen. Om ni bara hade tränat som männen hade ni hoppat lika högt.
Tråden handlar om vad som skiljer män och kvinnor - det finns inget någonstans som hävdar att de måste grunda sig i gentiken. Fast vem vet - kanske är intresset för ekonomi genetisk.
Denna besatthet vid genetisk determinism måste få sig ett slut. Det är inte bara tröttsamt, utan också väldigt cringe.

Det är väl klart som fan att intressen inte är genetiska.
Senast redigerad av sardellini 2023-12-02 kl. 15:29.
Citera
2023-12-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ibland undrar jag vad som är fel på alla dessa dudes med alla dessa misogyna åsikter... Har de inte mammor, syrror, tjejkusiner, tjejkompisar och andra närstående flickor/kvinnor? Kan de inte bara genom att observera sin egen omgivning inse att de har fel? Har de ingen respekt eller kärlek för sina kvinnliga familjemedlemmat?

Jag fattar verkligen inte.
Citera
2023-12-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Denna b3satthet vid genetisk determinism måste få sig ett slut. Det är inte bara tröttsamt, utan också väldigt cringe.

Det är väl klart som fan att intressen inte är genetiska.
det är nog så att även våra intressen faktiskt delvis är genetiska. Detta förakt för att vi faktist är biologiska varelser i grunden och inte social konstruktioner måste få ett slut. Det är rätt obildat att tro att våra gener skulle vara betydelselösa.
Citera
2023-12-02, 15:28
Avslutad
Citat:
Ibland undrar jag vad som är fel på alla dessa dudes med alla dessa misogyna åsikter... Har de inte mammor, syrror, tjejkusiner, tjejkompisar och andra närstående flickor/kvinnor? Kan de inte bara genom att observera sin egen omgivning inse att de har fel? Har de ingen respekt eller kärlek för sina kvinnliga familjemedlemmat?

Jag fattar verkligen inte.
De har förmodligen inte så många kvinnor i sin omgivning, mer än sin mamma och hon var värdelös.
Citera
2023-12-02, 15:28
Medlem
Citat:
det är nog så att även våra intressen faktiskt delvis är genetiska.

Skitsnack.

Intressen är något vi plockar och formar när vi börjar interagera med och utforska vår omgivning. Det är definitivt inte något genetiskt. Inte ett dugg.

Man kan ju dessutom tappa intressen och plocka upp helt nya för sådant man tidigare inte tyckte om. Detta borde vara bevis nog.

Citat:
Detta förakt för att vi faktist är biologiska varelser i grunden och inte social konstruktioner måste få ett slut. Det är rätt obildat att tro att våra gener skulle vara betydelselösa.
Kontext spelar roll. Pratar vi sjukdomar, ögonfärg, hårfärg, längd osv är det relevant att prata genetik, men när vi pratar om favoritpizza, favoritfärg och om du föredrar fantasy eller scifi är det inte det.
Citera
2023-12-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De har förmodligen inte så många kvinnor i sin omgivning, mer än sin mamma och hon var värdelös.
Mycket möjligt.

För mig är det bara ett totalt främmande sätt att se på människor.
Citera
2023-12-02, 15:31
Medlem
Citat:
Skitsnack.

Intressen är något vi plockar och formar när vi börjar interagera med och utforska vår omgivning. Det är definitivt inte något genetiskt. Inte ett dugg.

Man kan ju dessutom tappa intressen och plocka upp helt nya för sådant man tidigare inte tyckte om. Detta borde vara bevis nog.

Kontext spelar roll. Pratar vi sjukdomar, ögonfärg, hårfärg, längd osv är det relevant att prata genetik, men när vi pratar om favoritpizza, favoritfärg och om du föredrar fantasy eller scifi är det inte det.
Nej det är inte skitsnack.
Varför är du så jävla rädd för att det skulle kunna vara så?
Vad menar du skulle hända. Människan har uppenbart överlevt i över 200.000 år TROTS att rätt mycket styrts av våra gener snarare än "socioekonomiska faktorer"... Freud var en lögnare och charlatan - han är död och begraven i resten av världen utom i Sverige. Det är dags att även vi släpper den anala sargen och kommer in i matchen.
Ju mer vetenskapen lär sig desto mer visar det sig att generna spelar en avgörande roll.

https://nyheter.ki.se/media/48314/download
Citera
2023-12-02, 15:40
Medlem
Citat:
Nej det är inte skitsnack. Varför är du så jävla rädd för att det skulle kunna vara så?
Jag är inte "rädd" för att "det skulle kunna vara" så, jag bara anser att blotta tanken på hypitesen är larvig då det inte finns någonting i verkligheten som stödjer den.

Citat:
Vad menar du skulle hända. Människan har uppenbart överlevt i över 200.000 år TROTS att rätt mycket styrts av våra gener snarare än "socioekonomiska faktorer"...

Det fick människan att överleva var hennes förmåga att anvönda sitt förnuft och fria vilja. Det är dessa två faktorer som utmärker våran art och som gör att vi, till dkillnad från andra djur, inte är vår naturs slavar.

Citat:
Freud var en lögnare och charlatan - han är död och begraven i resten av världen utom i Sverige. Det är dags att även vi släpper den anala sargen och kommer in i matchen.
Ju mer vetenskapen lär sig desto mer visar det sig att generna spelar en avgörande roll.
Jag gillar inte heller Freud.

Du däremot är uppenbart djupt inne i Jordan Peterson-hålets evolutionspsykologiska villfarelser och är således utan räddning.
Senast redigerad av sardellini 2023-12-02 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in