Citat:
Ursprungligen postat av
McCarthy01
Motståndet mot en Gud och ett förnekande av en guds existens kommer väl främst från början från människor som inte ville leva efter "rättesnören" och någon högre makt som skulle tala om för dem vad som är rätt och fel, föredömligt och förkastligt. Som satanisten Aleister Crowley sa: "Do what you wilt, shall be the law".
Oavsett om man tror på Gud eller inte kan man inte riktigt komma ifrån att Jesus stod upp för mänsklighet, omtanke om medmänniskan och anti-egoism. Ozzy Osbourne lär väl ha brottats en hel del med tankar om Gud och Satan, synd och straff, av flera av hans texter att döma. Inte minst med tanke på låtarna på debutskivan.
Att det att välja denna världens goda, njutningar och nöjen, står ivägen för viljan att göra det som är rätt. Eftersom man då prioriterar den egna tillfredsställelsen, de egna njutningarna och nöjena, framför att leva mer altruistiskt.
Sexuella utsvävningar och perversioner, som kommer av att människan behöver allt större kickar för att gå igång, frossande i mat och olika former av missbruk, som kommer av en önskan att hela tiden må bättre för egen del.
Ett upphöjande av det egna jaget och egot, inte sällan med andras lidande och nederlag som konsekvens (om vi snackar om människor med makt och maktambitioner). En känsla av att "stå över" Gud och även universella lagar.
Instämmer. För mig handlar "att tro på Gud" i första hand om att aktivt följa vissa gemensamma principer.
Och jag tror att det egentligen i första hand alltid har handlat om det.
Stämpeln som Gud fått som något "övernaturligt" verkar vara en modern efterhandskonstruktion.
Frågan är om ens naturfolkens animism ska betraktas som en primitiv tro på det övernaturliga eller om det egentligen handlar om ett synsätt som är anpassat till ekosystemet.
För att bygga en civilisation måste individer göra en utväxling och offra en liten del av sin autonomi för att uppgå i något större.
Det kostar alltid lite att ta sig till nästa nivå.
Det är universellt.
Motståndet mot Gud kan ses som en ovilja att offra något litet för något större.
Att satsa på egot blir viktigare än civilisationen och Gud.
Men denna omvända ordning blir också civilisationens död tror jag.