Citat:
Ursprungligen postat av
personpp
Lite skoj att IF Metall inte tycker det är så farligt att Facebook saknar kollektivavtal, då är det bara beklagligt.
"IF Metall väljer alltid leverantörer och samarbetspartners som har kollektivavtal när vi kan. I detta fall har Facebook inte kollektivavtal och det är beklagligt, men det är viktigt att vi finns här eftersom många medlemmar finns här"
Fast vid sympatiåtgärder lär man hjälpa till, dessutom sitter väl anställda från olika städer och länder i London, Taiwan så det blir svårt med svenskt kollektivavtal osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trorjaefull
Läst båda sidors åsikter och då jag inte gillar facket kanske jag inte är partisk. Men harregud kan inte vilken normalt funtad människa som helst se att detta spårat ur fullständigt? Facket borde hoppa av sina höga hästar och ta ett steg tillbaka och inse att dom kanske gått lite väl hårt fram och gjort massa fel på vägen. Bla. Inte förankra det med Teslas anställda osv. ? Allt denna tråden har gjort för mig personligen är att jag gick ur mitt fackförbund som jag varit medlem i sedan minst 25 år. Men var mycket mest för mitt fackförbunds sosse parti stöd. Gott att ja fick tummen ur. Men det satt långt inne. Tack tesla för detta avslutar jag med
"Läst båda sidors åsikter och då jag inte gillar facket kanske jag inte är partisk."
Det är motsägelsefullt, det är då man är partisk när man har en åsikt om något.
Citat:
Ursprungligen postat av
piiluu
Allt handlar om att fiska medlemmar till facken, pengar behövs för fackens överlevnad!
Tittar vi på avtalsperioden fick vi lönehöjningar som motsvarar inflationen? NEJ! Facken bråkar
inte med företag som har kollektivavtal eftersom det göder dom själva!
Denna ständiga sosse-/facket konspiration, hade du fått någon löneförhöjningar om du förhandlat själv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-Heart
Bland de mest trötta/slashas personligheter man sett i arbetslivet är ju högt uppsatta inom facken?
Vad är oddsen att de stora företagen under årens lopp valt ut ledningen i facken? Ponera:
Inflation: 12%
Skälig löneökning minst 10% om man förhandlar själv
Bransch där facken förhandlar åt arbetarna:
”WOOOOO! Nu tar vi i från tårna o begär 6%”
Arbetsgivare kontrar med 3%
Ett par månader av sena och ”tuffa” förhandlingar kommer resultatet: 4%
Istället för att företagen kommer undan med ett direkt skambud på 4%, så kan det ha den här showen för allmänheten där de ”förhandlar” med facket.
Grattis alla till STORA reallönesänkningar om ni lät facket sköta förhandlarna senaste 2 åren (o kommande år)
Lovar dig att du hade haft mindre om du förhandlat själv? Tror du företag ger bort pengar? Bara för du förhandlar själv så blir dom mer angelägen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Facket gör inte ett skit ändå för den anställda. Större blåsning får man leta efter.
A-kassa är bra men facket, nej tack.
Elon är skön, han kör sin grej. De anställda kan väl söka andra jobb om det är så.
Mmm, så du menar att facket inte gjort något historiskt för sina medlemmar? Ibland gäller det att bevara det man har så man inte tappar det.
Citat:
Ursprungligen postat av
mastejag
Funderar mest på det faktumet att det väl rimligen borde vara klart och tydligt för alla som börjat jobba på Tesla vad som gäller, accepterar man då det och tar jobbet är det väl bara att acceptera läget eller byta jobb?
Acceptera villkor och sedan börja lipa om det är ju riktigt korkat kan jag tycka. Vad gäller (inte lätt att få jobb osv) så kan man ju fundera på hur detta underlättar för dem. Försvinner Tesla måste de ändå ut och leta jobb allihop så bevisligen är det en risk de gärna tar och inte ser som särskilt skrämmande så varför inte byta jobb direkt och låta företaget sköta sig själv utan att behöva ha feta fackmuppar i sin styrelse?
Varför ska man acceptera dåliga förhållanden?, Man jobbar väl alltid för förbättringar oavsett vad det är?
Står väl ingenstans att vi inte kommer ha kollektivavtal skriver någonstans i all evighet?