2023-11-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Lite vad jag berättar om myndigheter, dvs det är staten som betalar, varav det inte händer något.

Men tycker nu det är ännu bättre domstolen besluta att Tesla får hämta plåtarna själv.

Här är själva domen från förvaltningsrätten, dvs den som står fast:
http://194.218.3.85/court-ruling/0ab1809a53a7b92c037e28b4d43a60b9.pdf
Tack för den!

Ser ju helt annorlunda ut vid en snabb koll. TS ser ut att gett avtalet till polackerna först trots att kraven inte uppfyllts. Verkar vara Tönnjesgruppen egentligen och att de inte uppfyller flera tekniska krav.

Utslag, gör om och ta bort polackerna.

Ja, vore bra om det står sig att de får hämta själva. Då blir frågan om postnord ointressant egentligen.
Citera
2023-11-30, 20:07
Medlem
Lite skoj att IF Metall inte tycker det är så farligt att Facebook saknar kollektivavtal, då är det bara beklagligt.

"IF Metall väljer alltid leverantörer och samarbetspartners som har kollektivavtal när vi kan. I detta fall har Facebook inte kollektivavtal och det är beklagligt, men det är viktigt att vi finns här eftersom många medlemmar finns här"
Citera
2023-11-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tack för den!

Ser ju helt annorlunda ut vid en snabb koll. TS ser ut att gett avtalet till polackerna först trots att kraven inte uppfyllts. Verkar vara Tönnjesgruppen egentligen och att de inte uppfyller flera tekniska krav.

Utslag, gör om och ta bort polackerna.

Ja, vore bra om det står sig att de får hämta själva. Då blir frågan om postnord ointressant egentligen.
Eller om man kortar ner det, enligt SMC får man inte samarbeta med ett annat företag för att vinna ett anbud, dvs som jag berätta, starta från 0 och gå upp till 100% krävs ett samarbete med någon för att lyckas, spec när man inte har delat upp tillverkningen på fler företag, utan man ger monopol till ett företag.

Man klaga även på att euro tap inte hade lokaler i sverige dvs 1 år innan man ens vet om man vet om man vinner uppdraget, men det handlar om en mycket liten lokal, 250 kvm, verkar inte behövas större.
Dvs man använde allt man kunde komma på för att kunna rikta och plocka bort den andra upphandlaren, man förlora dessutom i rätten, men eurotab får ändå inte ta över produktionen.
Citera
2023-11-30, 20:25
Medlem
Citat:
Eller om man kortar ner det, enligt SMC får man inte samarbeta med ett annat företag för att vinna ett anbud, dvs som jag berätta, starta från 0 och gå upp till 100% krävs ett samarbete med någon för att lyckas, spec när man inte har delat upp tillverkningen på fler företag, utan man ger monopol till ett företag.

Man klaga även på att euro tap inte hade lokaler i sverige dvs 1 år innan man ens vet om man vet om man vinner uppdraget, men det handlar om en mycket liten lokal, 250 kvm, verkar inte behövas större.
Dvs man använde allt man kunde komma på för att kunna rikta och plocka bort den andra upphandlaren, man förlora dessutom i rätten, men eurotab får ändå inte ta över produktionen.
Nu kanske jag missat nåt, men felet eurotab gjort var löjligt. De skrev att de hade 2 alt av folie vilka båda uppfyllde kraven. Att de lämnat in 75 (kravet)av ena fabrikatet men bara 54 av det andra var felet.
Hade de bara nämnt det fabrikat de lämnat in 75 prov eller lämnat 75 av båda hade de nog fått det. Övriga anmärkningar från SMC avslogs.

Jag gör tolkningen att TS nog ville ha eurotab baserat på underlaget i rätten.
Citera
2023-11-30, 20:32
Medlem
Citat:
Nu kanske jag missat nåt, men felet eurotab gjort var löjligt. De skrev att de hade 2 alt av folie vilka båda uppfyllde kraven. Att de lämnat in 75 (kravet)av ena fabrikatet men bara 54 av det andra var felet.
Hade de bara nämnt det fabrikat de lämnat in 75 prov eller lämnat 75 av båda hade de nog fått det. Övriga anmärkningar från SMC avslogs.

Jag gör tolkningen att TS nog ville ha eurotab baserat på underlaget i rätten.
Med tanke på att det är TS som väljer vem man ska anlita, så är det upp till TS och inte till SMC o välja.

Beslutet är alltså TS. Man valde avsiktligt att inte välja eurotab trots billigare anbud, TS förklarar själva att dom betalar för mycket för varje plåt, eller använder skattemedel för att betala överpris med.
Citera
2023-11-30, 20:44
Medlem
Citat:
Med tanke på att det är TS som väljer vem man ska anlita, så är det upp till TS och inte till SMC o välja.

Beslutet är alltså TS. Man valde avsiktligt att inte välja eurotab trots billigare anbud, TS förklarar själva att dom betalar för mycket för varje plåt, eller använder skattemedel för att betala överpris med.
Ja det är TS som väljer. Så klart.

Först valde de SMC men fick ändra sig pga överklagan.
I sista steget överklagade SMC och fick rätt på en enda punkt. Den om proven. Då blev beslutet från rätten att göra om och ta bort polackerna.

Dvs oavsett så fick båda parter överklaga innan rätten tog beslutet.

Förhoppningsvis har konkurrenterna lärt sig att enbart svara på frågorna och göra det i tid.
Tyvärr är LOU sådant att missas en enda kravpunkt faller hela anbudet oavsett hur litet det är.

Som sagt, jag har bara kollat snabbt så jag kan ha missat nåt.
Citera
2023-11-30, 20:59
Medlem
Läst båda sidors åsikter och då jag inte gillar facket kanske jag inte är partisk. Men harregud kan inte vilken normalt funtad människa som helst se att detta spårat ur fullständigt? Facket borde hoppa av sina höga hästar och ta ett steg tillbaka och inse att dom kanske gått lite väl hårt fram och gjort massa fel på vägen. Bla. Inte förankra det med Teslas anställda osv. ? Allt denna tråden har gjort för mig personligen är att jag gick ur mitt fackförbund som jag varit medlem i sedan minst 25 år. Men var mycket mest för mitt fackförbunds sosse parti stöd. Gott att ja fick tummen ur. Men det satt långt inne. Tack tesla för detta avslutar jag med
Citera
2023-11-30, 21:12
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Här är intervjun.

https://sverigesradio.se/artikel/tesla-teknikern-jobbar-trots-strejken-besviken-pa-facket
Precis som väntat har inte fackpamparna ens bemödat sig att skicka någon att tala med fotfolket. Arbetarna är bara boskap i fackets oändliga jakt på mer och mer makt och än mer pengar till sina facktoppsinterna bjudluncher, lyxkonferenser och högre löner i sina egna redan fullproppade fickor utan att alls bry sig om arbetarna.

De har inte ens pratat med de på verkstadsgolvet.

Inte undra på att arbetarna är besvikna på facket.

Alla borde lyssna på den här intervjun.

https://sverigesradio.se/artikel/tesla-teknikern-jobbar-trots-strejken-besviken-pa-facket
Citera
2023-11-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ja det är TS som väljer. Så klart.

Först valde de SMC men fick ändra sig pga överklagan.
I sista steget överklagade SMC och fick rätt på en enda punkt. Den om proven. Då blev beslutet från rätten att göra om och ta bort polackerna.

Dvs oavsett så fick båda parter överklaga innan rätten tog beslutet.

Förhoppningsvis har konkurrenterna lärt sig att enbart svara på frågorna och göra det i tid.
Tyvärr är LOU sådant att missas en enda kravpunkt faller hela anbudet oavsett hur litet det är.

Som sagt, jag har bara kollat snabbt så jag kan ha missat nåt.
Vad du kanske missat var att TS inte specificera underlagen nog mycket, dvs eurotab räkna med allt som fanns i underlaget, det är SMC som gjorde allt dom kunde för att kriga för sin egna existens, ha monopol och förlora miljoninkomster på bara några få anställda är ett dröm företag o driva.

Finns ingen annan o lägga skulden på än transportstyrelsen.

Vi ska vara mycket glada rätten har detta kvar i minnet, och kör nu över TS, med alla rätt.
Citera
2023-11-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av personpp
Lite skoj att IF Metall inte tycker det är så farligt att Facebook saknar kollektivavtal, då är det bara beklagligt.

"IF Metall väljer alltid leverantörer och samarbetspartners som har kollektivavtal när vi kan. I detta fall har Facebook inte kollektivavtal och det är beklagligt, men det är viktigt att vi finns här eftersom många medlemmar finns här"

Antagligen för att Facebook har dels väldigt få anställda (65 enligt allabolag) och de som är anställda jobbar inte inom vare sig IF Metalls eller något av LO förbundens avtalsområden.
Citera
2023-11-30, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av personpp

LO har ingenting med pappersvändarna på Facebook att göra, så varför bry sig om företag som inte ens är under LOs verksamhetsområde?
Citera
2023-12-01, 01:24
Medlem
Allt handlar om att fiska medlemmar till facken, pengar behövs för fackens överlevnad!
Tittar vi på avtalsperioden fick vi lönehöjningar som motsvarar inflationen? NEJ! Facken bråkar
inte med företag som har kollektivavtal eftersom det göder dom själva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in